Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5462 ggr
hctk
2009-07-14 01:15

Tips på dräkt?

Länge haft planer på att sy en ny klänning, och nu börjar det bli tajt om tid! Hade nämligen tänkt sy den de kommande två veckorna eftersom jag ändå bara ska slöa på landet, och måste beställa tyg snart om det ska hinna komma.
Problemet är att jag inte bestämt vad för klänning jag ska sy! Behöver inga mönster(även om det är ett plus), men inspiration helst i form av bilder! Jag håller mig inte till någon specifik tidsperiod.
Några tips och förslag? :)

Annons:
Anthka
2009-07-14 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bilaut från 1100-talet?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-07-14 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Någonting tight från 1300-talet?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-07-14 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Eller från 1400-talet?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-07-14 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Eller min 1400-tals favorit, komplett med henin? (Jo jag ska sy en sådan någongång, bara för att)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-07-14 12:36
#5

#4 Åååå den var snygg! *vill ha* ska spara bilden och kanske göra en sådan :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-07-14 13:07
#6

#4 Den kallas (som du säkert vet, jag tar det bara igen) för "den burgundiska klänningen" i folkmun. Det fanns naturligtvis fler dräkter just där och så, men just klänningar av det där snittet kallas så.

Jag har själv finurlat på en sån modell länge, särskilt eftersom jag har en hjärtformad hatt som enligt målningarna ska bäras med en burgundisk klänning. Jag råkar ha 3 meter brokadtyg här och undrar om det räcker… *funderar* Mönster finns i Medieval Costume And Fashion av Herbert Norris.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
hctk
2009-07-14 13:52
#7

#2 och #4 gillar jag! Definitivt värt att överväga! Tack så mycket:)

Anthka
2009-07-15 13:38
#8

#6 japp, och jag är grymt sugen på att göra en sådan, bara för att kunna få bära henin "lagligt" utan att pretto, purjo hk-nördar kan gnissla tänder.

Jag har annars fått intrycket av att heniner är bannlysta av "seriösa" återskapare. Just eftersom alla flickor mellan 3-10 år köper dåligt gjorda sådana på marknader och springer runt i.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-16 14:04
#9

#8 De henniner som är bannlysta är de långa, spetsiga "prinsessmössorna", eftersom de bara bars under en väldigt kort period i historien, i ett avskärmat område, och som av någon anledning blev Disney's favorithatt som används på alla prinsessor i alla historier, typ. Men till en korrekt burgundisk dräkt passar de ypperligt! Glad De kortare henninerna är inte lika "laddade" heller.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-07-16 15:36
#10

#9 jag tycke den hon har på bilden ärs jättesnygg!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-07-16 15:46
#11

#9 det är en spetsig sak jag vill göra, självklart med tillhörande typisk klänning (annars är det ju inget kul).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-17 02:34
#12

#11 *fniss* Nej, precis. Skrattande Jag är ingen direkt fan av de små, rundkulliga eller "avskurna" henninerna, så om jag sydde en skulle den nog bli spetsig. Har du någon tanke på hur du ska sy själva stommen så att den håller formen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-07-17 12:31
#13

#12 nej det är ett drömprojekt. Har en drös realistiska projekt som måste går före…

Men jag har för mig att Medieval Tailor har förslag på hur man kan göra stommen så jag kollar nog där när jag får tid till att försöka mig på den.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Pialinn
2009-08-02 17:30
#14

#12 Har sett någon göra "struten" av hårt papper. Hur riktigt det är vet jag inte.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2009-08-02 21:29
#15

#14 Jag tror inte att det är korrekt, av flera anledningar;

Dels så var medeltidens papper troligen inte som vårt.

Dels så är pappershattar för lätta att knyckla till, även om man är försiktig.

Dels så håller det inte för regn eller tvätt.

Jag skulle kunna tänka mig att det bara var en bas av ullfilt täckt med ett finare tyg, eller kanske till och med utan finare tyg. När man gör en hattkulle av ylle så lägger man det ju oftast i flera lager på en hattstock, med lim emellan och slätar ut så mycket det går och låter det torka. (Kortfattat.) Det blir både hårt och hållbart och det finns indikationer på att det var så man gjorde vissa manshattar under senmedeltid och renässans, så varför inte kvinnohattar? Det skulle vara kul att se en äkta hennin, men jag vet inte om det finns några faktiska fynd…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

hctk
2009-08-18 23:05
#16

Är det någon som har fler bilder på historiskt korrekta klänningar? Tycker det är supersvårt att hitta på nätet…
Söker främst 1300-tal :):)

Ahnna
2009-08-19 02:08
#17

Sök efter målningar och statyer m.m. Autentisk konst från den tiden är det säkraste kortet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-19 12:26
#18

#16 låna boken Medieval Panorama. Däri finns många trevliga autentiska bilder på medeltida klänningar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

hctk
2009-08-19 18:58
#19

Tack för tipsen! :)

Kaylaza
2009-08-19 20:05
#20

Angående stommen i hennin: Papper kom man inte på att tillverka förrän på 1500-talet, enligt vad jag lärt mig (inte alltför många år innan den berömda tysken kom på tryck-konsten).

Möjligen att man använde sig av något skinn som stomme, förslagsvis fuktad och formad råhud som stelnar när det torkar och därmed blir hårt och lätt att klä in i snyggt tyg. När jag väl får tummen ur att sy en burgundisk dräkt kommer jag troligen använda mig av råhud som stomme i henninen.

Annons:
Ahnna
2009-08-21 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 Min hjärtformade burgundiska hatt hade jag 4 mm läder i som bas, vilket blev väldigt bra. (Behövdes inte fuktas.) Enkelt att fästa tyget på den också, det blev helt slätt och snyggt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
2009-08-21 11:48
#22

Jisses SÅ snygg! Vilket jobb du lagt ner på den.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Kaylaza
2009-08-24 21:57
#23

#21 Urläcker! Hur snygg som helst! Jag vill inte tänka på alla timmar du lagt ned på den…

Ahnna
2009-08-25 00:48
#24

Tack, tack! Glad Men så farligt var det inte, faktiskt, jag har för mig att jag jobbade med den 4 kvällar och sen var den klar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: