Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1918 ggr
AutumnWicca
6/30/09, 12:00 PM

Handelsgillets mönster

jag beställtde syvax igår och snubblade över ett kjortelmönster som jag gillade från handelsgillet också.

Någon som ar erfarenhet av deras mönster? Är de bra?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
6/30/09, 12:01 PM
#1

Jag ska titta, vänta lite…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/30/09, 12:02 PM
#2

Är det den vikingatida kjorteln?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/30/09, 12:03 PM
#3

Jupp, tänkte att den var så lik klänningen att det bar är att förlänga för att på en "klänning" av det om man vill.

Så det blev den. tror den har kod PV9

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/30/09, 12:13 PM
#4

#3 Okej! Jag har inte använt deras mönster i den serien, bara Reconstructing History. Men de ser helt okej ut!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/30/09, 12:17 PM
#5

#4 ja jag tycket också det, jag hoppas på att få bekräftelse-mailet idag så jag kan betal så varorna fort kommer :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
6/30/09, 12:20 PM
#6

Säger som Ahnna, de mönstren ser helt ok ut, har själv funderat på några av 1500-tals mönstren

#4 Hur är Reconstructing Historys mönster?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
6/30/09, 12:32 PM
#7

#6 RH-mönstren är dyra, hyfsat krångliga att förstå (eftersom det inte står så mycket, ibland ingenting, på mönsterdelarna) och man bör nog vara rätt påläst på den sortens plagg och tidsperiod som man vill sy. Men får man bara grepp om hur sakerna ska sitta så funkar de ju, och författaren skickar med en utförlig beskrivning av hur man ska sy. Tyvärr är det inte alltid så lätt att förstå om man inte redan vet att "den och den" delen ska vridas "si och så". (Det är därför jag menar att man bör känna till konstruktionen av ett sånt plagg redan innan.) Allt står på engelska, så språkkunskaper är ett måste.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/30/09, 12:37 PM
#8

#7 asch då, jag som hade tänkt använda de som "genväg" vid renässansklänningen. Men är de knepiga att förstå så är det ju ingen idé att köpa de. Kunde jag konstruktionen innan skulle jag ju inte behöva mönstret…Oskyldig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/30/09, 12:56 PM
#9

#8 Mönster är ju bra att ha så man slipper mäta och testa själv hur bitarna ska se ut. Men utan The Tudor Tailor skulle jag inte fatta hälften av mina RH-mönster, särskilt inte det ena som är en exakt rip-off från ett mönster i TTT! Jag och en kompis stod och kliade oss i huvudet och funderade på om en viss del skulle vändas uppåt, neråt, åt höger eller vänster, för det stod ingenting på den. Så köpte vi varsin kopia av TTT och då klarnade allt på tre sekunder ungefär, eftersom exakt samma mönster fanns där… Oskyldig

Det jag menade med att man bör kunna konstruktionen är att man bör vara bekant med hur bitarna ska sitta i förhållande till varandra. Ett av mina RH-mönster är på en 1700-talsrock och där har jag gått bet på en ficka. Fattar bara inte hur den ska sitta ihop med rocken, för mönsterdelen ser inte ut som jag skulle vilja ha den och i beskrivningen får man ingen bild av hur det ska vara heller. Men om jag skaffar en bok med 1700-talsrockar i så är jag säker på att det klarnar, eftersom man då får en annan inlevelseförmåga i hur bitarna ska sitta ihop.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/1/09, 6:15 PM
#10

#8 då är jag med, och det är som du säger. Ett mönster vill jag ju ha för att slippa mäta grunden. Jag har en sån kropp att mönstret antagligen måste minskas lite här och där för att passa, men grunden och de olika mönsterdelarna skulle vara trevligt att slippa klura ut med mätning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: