Allmänt

Bilder Foteviken 2009

2009-06-29 13:12 #0 av: LinaN

Tänkte att vi som var på fote kan lägga in bilder från marknaden här. :D

Både stämningsbilder, marknadsbilder och detaljer :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl
2009-06-29 13:13 #1 av: LinaN

läger

Anmäl
2009-06-29 13:14 #2 av: LinaN

Ytterligare en med nålbundna saker,

Anmäl
2009-06-29 13:15 #3 av: LinaN

brickbandat skärp

Anmäl
2009-06-29 13:15 #4 av: LinaN

Nadrendion som brickbandar till mina illrar :D

Anmäl
2009-06-29 13:16 #5 av: LinaN

Träsvarv

Anmäl
2009-06-29 13:16 #6 av: LinaN

Härlig stol. :D

Anmäl
2009-06-29 13:17 #7 av: LinaN

Den här bilden ycket jag om. :D

Anmäl
2009-06-29 13:18 #8 av: LinaN

nålbunden duk

Anmäl
2009-06-29 13:24 #9 av: Zadeira

jag kom aldrig iväg dit, tyvärr.. Såg ju jättemysigt ut!

Anmäl
2009-06-29 13:28 #10 av: AutumnWicca

Jättehärliga bilder LinaN! Hoppas ni hade en trevlig helg!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anmäl
2009-06-29 13:45 #11 av: LinaN

Vi hade det jättebra, förutom att vårt soltak inte ville vara kvar utan bara frösökte blåsa bort hela tiden. att vår ena salugranne vart en riktig tjurig gubbe, som muttra över våra "djevla ikea-utrustningar" och att han inte ville ha rundstav bredvid sitt tält för det var inet jävla viking-ikea det inte.

Sen stod samma gubbe och sågade med fogsvans mitt inför alla besökare... snacka om att kasta sten i glashus. Men han fick ju en mer än lovlig utskällning av "kung Björn" vilket vart skönt, för det kändes som om vi fick en upprättelse. Sen höllt han sina åsikter för sig själv. Och åsikterna gav han ju bara när vi var tjejerna i lägret, inte när killarna var med.

Men utöver det och litet brister i logistik osv så vart det super :D

fick köpt ett nålhus i brons, en bronskedja och 10 bronsbjällror som ska bli början till mitt bjällerfotband, hitta dem för 5kr/st o det är det billigaste hitendags i den storleken. Sen köpte jag ju en massa mer tyg, så nu ska jag sy linnestruthättor till mig o gubben så vi inte bränner oss så djävligt. Sen underkläder till gubben och sen köpte jag ylletyg till en "kappa" som ska vara öppen framtill samt så hittade jag spännen till den men de kosta 200kr/par så jag avvaktade med det tills nästa marknad vi stöter på varann den säljaren o jag. Burr på bild, den säljaren jag prata om. Ruskigt trevlig prick :D

Anmäl
2009-06-29 14:04 #12 av: Ahnna

Det låter som en väldigt lyckad vecka! Glad Man kanske skulle åka ner och sälja lite där nästa år...

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-29 14:06 #13 av: AutumnWicca

#12 hehehe jag och Lina har redan konspirerat för att locka/släpa dit dig nästa år :)

Anmäl
2009-06-29 14:10 #14 av: LinaN

#12 du är så välkommen så. ju fler vi är som kan dela på ståndet dess bättre. så har man dels sällskap dels kan man turas om att sitta. Nästa år ska vi ha schema inom gruppen för som det var så fick jag bara komma ifrån marknadsståndet 2 gånger under hela helgen vilket är rätt trist.

Hade ett antal "medresenarer" som ansåg att de inte skulle sitta där o sälja någonting då det inte var deras huvuduppgift bara för att de skulle ansvara för maten men glömmer inköpslistor och allt annat.... *Sucka* men som sagt, nu kan det bara bli bättre.

Anmäl
2009-06-29 14:11 #15 av: AutumnWicca

#14 jag delar gärna marknadstånd med dig och delar upp tiden! Åker man med ska man hjälpa till med allt tycker jag.

Anmäl
2009-06-29 14:21 #16 av: Nadrendion

#11 Tack för den - "Och åsikterna gav han ju bara när vi var tjejerna i lägret, inte när killarna var med." Jag hjälpte motvilligt till med det där solskyddet. Eller vad man nu ska kalla det :p Färre dumma saker har jag sett. :p

Anmäl
2009-06-29 14:25 #17 av: LinaN

#16 inte så jag menade... men tror inte han reflekterade över vilken "sort" du vart.

Men som sagt, den där paraglidern hon började bygga vart inte det klipskaste direkt. Nästa gång, gör som jag, Bli upptagen med ditt hantverk och var det till 100%

Anmäl
2009-06-29 14:31 #18 av: Ahnna

#13 Hoppla!

#14 Så ska det ju inte vara, är man flera så måste man ju turas om med det jobbiga. Jag har haft tur på de marknader jag varit på i år, där har andra försäljare hjälpts åt med att hålla koll när man måste gå ifrån en stund. (Och så har jag hjälpt dem när de måste gå ifrån.)

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-29 14:32 #19 av: Nadrendion

#16 Ja, det ska jag göra. Jag satt iofs o höll på med vävningen, men tyckte det var lite väl oartigt av oss alla om ingen svarade på hennes tilltal.

Nåja, en kul helg var det iaf. När jag kom hem kändes det som om att det bara var för att fräsha till sig lite o sen var det dags att åka ut igen idag. Men så är det ju inte :/ Kanske ska leka viking här på innergården istället.

Anmäl
2009-06-30 02:26 #20 av: [incendium]

LinaN: Du råkar inte ha kort på spännena du funderar på? Jag fick tag på två från Ioan men glömde att jämföra med de andra som fanns på marknaden. Skulle vara trevligt att få ihop några fler allt eftersom man får råd.

Förresten, såg du engelsmännens handvävda råsiden? Höll på att köpa mig fattig på det.

Men på det stora hela, årets höjdpunkter:

• Smeden Kaj som alltid har billiga, praktiska och helt genomhärliga påhitt
  • Kerstin från medeltidsmode som alltid är lika go att träffa
  • Engelsmännen med alla tygerna - billigt och läckra tyger
  • Ioan med fru, vackrare smycken och textilier får man leta efter
  • De läckra ytterst vikingatida badkläderna i vikingaruset
  • Stormvindar när man ska sätta upp tält
  • Lägerfrukost bestående av mängder med riktiga svenska skogsblåbär med honung och mjölk
  • Flummiga människor som impulshandlar av ens varor (Stenhård kille som köpte min gulliga mössa med två tofsar som står rakt ut <3)
  • Sängen, när alla saker var uppslääpade på 4:e våningen efter marknaden
  • Ricky, de snabbygda bågarnas mästare
  • Långes otroligt goda ... mat!
  • Den uppåtstigande sillen

Ugh... marknader är inte bra för min ekonomi.

Anmäl
2009-06-30 03:22 #21 av: LinaN

#20 nej jag tog ju aldrig några kort på, men det var Burr som sålde dem.

Här kommer en bild på litet sillar, bland annat Långe :D

Anmäl
2009-06-30 10:48 #22 av: [incendium]

*fniss* tänk så seg man kan se ut. tyget i knäet är råsidenet i färgen kanel <3 och åsas mysiga tuschlavsfärgade garn

Anmäl
2009-06-30 12:11 #23 av: Ahnna

Jag måste åka nästa år! *längtar* Det känns så äkta när jag ser bilderna, som ett vikingaevent ska vara! Glad

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-30 12:16 #24 av: AutumnWicca

Jag blir också jättesugen att åka! :)

Anmäl
2009-06-30 12:17 #25 av: [incendium]

#23,24 Men det är väl klart ni ska! Hur kan man ens låtabli? :P

Anmäl
2009-06-30 12:18 #26 av: LinaN

#23 det är STORT på fote, vill man ha det litet och supergenuint så är det Ale man ska till. Även om Fote är "hemma" för mig :D

Anmäl
2009-06-30 12:45 #27 av: Ahnna

#25 För att det är 100 mil och lite till dit... Obestämd Typ.

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-30 12:47 #28 av: AutumnWicca

#25 För att jag inte har någon bil..

Anmäl
2009-06-30 13:01 #29 av: Ahnna

#28 Jag kan hämta dig på vägen, jag lär ju ändå köra förbi Linköping. Glad

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-30 13:07 #30 av: AutumnWicca

#29 Det vore ju toppen! bar jag får ta med sambon så, han är snäll och bits inte *lovar*

Anmäl
2009-06-30 13:18 #31 av: [incendium]

#28 Äh, pjosk! ;)

Anmäl
2009-06-30 13:24 #32 av: Ahnna

#30 Hmm... Om jag lyckas fixa takräcke så att jag kan lasta saker utanför bilen, då kan jag nog fixa plats åt 2 personer extra. Annars är det bra fullt i hela bilen om framsätet är fritt från packning. Enklast kanske är att köra med släp istället, men då går det så himla långsamt... Har du körkort? Har sambon?

#31 Hörrudu, kommer du till Luleå eller?! Tungan ute Det är närmare dit för mig, jämfört med Fote, men det tar ändå 9 timmar effektiv körtid dit. Så att jag backar för Fote beror enbart på avståndet, för så himla kul är det inte att köra bil ensam!

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-30 13:57 #33 av: AutumnWicca

#32 nej det är ju det som är kruxet i vårt fall, vi kan ju inte ens hyra en bil över en helg p.g.a att ingen av oss har körkort. Det är på G men det är dyrt :/

Anmäl
2009-06-30 14:26 #34 av: Ahnna

#33 Mmmhmm... *mummel* Fixa! Cool

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-30 14:29 #35 av: AutumnWicca

#34 jag ska göra allt jag kan för att fixa det, tror mig! det är riktigt jobbigt att inte ens kunna hyra en bil-j***l... Skrikandes

Gubbet tyckte att vi kunde hyra ett falk här i Linkan annars, så du/vi slipper köra så sakta hela vägen iaf.

Anmäl
2009-06-30 14:42 #36 av: Ahnna

#35 Det är ju en tanke, faktiskt. Men det blir dyrare, eftersom jag har släp gratis här. Det är ju inte särskilt billigt att hyra ett släp en hel helg och lite till... *funderar*

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-30 14:54 #37 av: AutumnWicca

#36 jag tror jag kan fixa ett släp gratis här också :) men vi har ju lite tid att planera ;)

Anmäl
2009-06-30 19:20 #38 av: Ahnna

#37 Nu börjar det likna nåt! Glad

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-30 20:03 #39 av: [incendium]

#32 Får du upp runt 600 vikingar med tillhörande marknad till lule så tvekar jag inte en sekund att komma :P

Anmäl
2009-06-30 21:45 #40 av: moondancer

Fick tipps om video också. Njut

Anmäl
2009-06-30 21:52 #41 av: moondancer

det fanns också konstiga tävlingar

SÅ SYND ATT MAN INTE KUNDE VARA DÄR!!!

Anmäl
2009-06-30 22:29 #42 av: Ahnna

#39 Åker du inte på marknader om det inte är minst 600 vikingar där? Tungan ute

Medeltidsdagarna i Luleå är ett lite mindre evenemang, men OH, så underbart på alla sätt och vis! Skrattande Alla känner alla-känsla (även för nykomlingar), god mat, trevligt och glatt folk, ovanliga hantverk som man inte ser så ofta och en jättefin site där man inte blir störd av moderna hus och bilar och sånt.

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-07-01 02:31 #43 av: [incendium]

#42 Det skulle nog bli en lång ekvation angående avstånd, mysighetsfaktor, tid och roligt folk för att luska ut vart man egentligen åker.

Så för att jag frivilligt skulle åka till lule på marknad så får det vara riiiiktigt mysigt eller massa skoj folk.

Låter lite som vikingatider (löddeköpinge), helmysig marknad och stämningen var galet hög men marknaden i sig var liten. lite skoj inslag som roger pontare runtmarscherande till någon norrländsk marsch var ju också rätt intressanta :s

Anmäl
2009-07-01 02:42 #44 av: [incendium]

Hihi, angående #41 så funderade vi på att anmäla långe till fiskkastartävlingen... som fisk.

Anmäl
2009-07-02 02:11 #45 av: zayla

Efter ha sett bilder på Ale... och lite på Fote... så känns som om jag skulle behöva åka nästa år.. .hehe...men först vill jag nog skaffa mig lite utrustning såsom kläder och skor o behövligt. Kanske tom eget tält?? Men så stora frågan... hur ska man frakta "pinnarna" ?? hmhm....Jaja får se hur långt jag kommer överhuvudtaget!! Å spara pengar är kanske god idé om man ska förköpa sig där... hehe....

Anmäl
2009-07-02 02:17 #46 av: LinaN

#45 om vi säger som så.... det har tagit mig måååånga år att samla till min dräkt o varje år så är det något nytt som ska till och något annat som blir avlagt ^^

Men just tält har jag nog planerat de senaste 10 åren ^^

Anmäl
2009-07-26 11:50 #47 av: vildarosen

Var ligger foteviken? ale vikgingagård är inte långt från mina föräldrar så där har man varit nåra gånger juTungan ute

Anmäl
2009-07-26 13:18 #48 av: LinaN

#47 Ale vart jag på i år, och foteviken ligger nere i vellinge kommun i skåne. Inte alls långt ifrån falsterbo.

Vi är alltid ett gäng som åker ner och det verkar som om nästa år kommer vi behöva 3 bilar då vi bara blir fler o fler som åker.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.