Annons:
Etikettallmänt
Läst 3372 ggr
LinaN
2009-07-10 19:54

Bra Rubriker

Bra rubriker ger fler läsare. Fler läsare ger fler kommentarer och nöjdare besökare. Det är ett enkelt sätt att öka aktiviteten på din sajt.

Här är några rubriker från trådar på olika sajter:

Grupp 1

Inte här
Annorlunda igen
Ovetande
Slutar aldrig bita
Nu gar det undan
Snälla! Hjälp mig!
Klokt
AKUT HJÄLP!
TITTA !!
Lite busy
Stolt!
Snart 100…

Grupp 2

Vad heter din ridtravare?
Frasgodis
Göra egen ost
Hur många katter har ni?
Fenröta?
Pierca läppen, svårt att tala?
Borra i glas
Nytt objektiv till gammal kamera?
Julklappar via nätet?
Tvångstankar vid dusch
Vad väger ni nu?
Justering av vinge till valp

Ser ni någon skillnad mellan de två grupperna? Jag tycker att rubrikerna i grupp 2 är mer intressanta. Grupp 2 innehåller fler substantiv (saker) och fler verb (något man gör). Flera av dem är dessutom utformade som frågor.

Vilka av rubrikerna tror ni lockar mest till läsning? Rubrikerna i grupp 1 innehåller nästan ingen information. Av rubriken kan man knappt gissa vad inlägget handlar om.

Det är sällan svårt att göra en hygglig rubrik. Här är några tips:

* Sammanfatta inlägget

* Berätta något

* Använd substantiv och verb

* Fråga

* Använd minst tre ord

* Utnyttja den plats rubriken har

* Undvik utropstecken

Bra rubriker är:

- Bra för skribenten som lockar fler att läsa inlägget

- Bra för besökaren som lättare hittar vad han söker

- Bra för sajten som får högre aktivitet

(Kopierat från dressyr.ifokus)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LisaLisa
2009-07-10 20:19
#1

Sant!

Zadeira
2009-07-12 12:03
#2

haha, tycker alltid rubriker är lika svårt. de ska vara korta, intressanta och spegla innehållet.

LinaN
2009-07-12 13:05
#3

Jo bra rubriker är svårt…. men man kan ju lätt säga följande är en rätt dålig rubrik.

"Problem"    medan rubriken "problem med fållning" berättar mer om trådens innehåll.

"sajt" eller "hittat bra sajt- om läderhantverk"

"marknad" eller "marknad 1/9 i kurriduttstaden"

man kan inte skriva för långa rubriker för sajten kortar ner dem, finns bara plats för en 40-50tecken i rubrikrutan. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
2009-07-12 20:30
#4

en sak jag har funderat på, som delvis inte har så mycket att göra med den här tråden egentligen. Eller snarare har lika mycket att göra med den här tråden som den här tråden har att göra med forumet :p

Kanske man borde ändra namnet på hela forumet till  "Reenactment ifokus" eftersom att det inte sker så många diskussioner som har just med medeltiden att göra. Många av diskussionerna har att göra med historiskt hantverk, väldigt få av dem är inriktade på enbart medeltida hantverk. Trådar handlar även om vart man kan hitta ditten o datten, vad som är mest praktiskt när man åker på X-marknad. Hur man utför ett visst hantverk, inte nödvändigtvis medeltidsrelaterat men dock historiskt.

Överlag är det inte speciellt många diskussioner som har med medeltiden och dess historia att göra. Nya fynd, teorier om varför man åkte till ett land o inte ett annat. Folkförflyttningar, produktutveckling, utveckling överhuvudtaget, osv osv. ni fattar…

moondancer
2009-07-14 02:09
#5

#4 Känner du att sådana diskussioner saknas får du gärna starta en eller flera sådana trådar. Diskuterar gärna allt som har med medeltid att göra Flört

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
2009-07-14 13:02
#6

#4 Jag ser det snarare såhär; sajten handlar om att vara medeltidsintresserad. Vi diskuterar alltså allt som folk här vill diskutera, vare sig det gäller historiska marknader i nutid, historiskt hantverk gjort i fält eller hemma i soffan, eller det verkliga livet på medeltiden. Hittills har inga hantverk diskuterats som inte har anknytning till perioden mellan cirka 500 e.Kr. och 1600 e.Kr. Det är den perioden som världen i stort anser är medeltiden + renässansen, även om vi här i Norden har en mer inrutad medeltid efter vikingatiden och innan renässansen. Men eftersom det saknas sajter om dessa tider så tycker jag gott att de kan få utrymme här också tillsvidare. Många som är intresserade av medeltid är ju intresserade av andra historiska perioder också.

Angående att döpa om sajten till Reenactment… Dels så skulle det innebära att allt reenactment från Romartiden till 1950-talet ungefär skulle få rum här, och det är jag inte så värst intresserad av. Oskyldig Och dels så är det en stor skillnad på reenactment och att åka på marknader eller vara med i t.ex. SCA. Jag sysslar sällan med reenactment - jag är mig själv som om det hade varit längre tillbaka i historien, kort sagt. Jag spelar inte en karaktär som kan ha levat då och jag spelar inte upp historiska händelser som finns dokumenterade. (Det är det som är reenactment.)

Så ordet reenactment är lite laddat för många och därför skulle jag inte vilja döpa sajten till det, eftersom flera medlemmar säkert skulle sluta komma hit då, samt att medeltidsintresserade personer som ännu inte finns på iFokus inte skulle komma hit alls. Helt enkelt för att de inte kommer söka på reenactment på webben, om det inte är just det de är intresserade av. De flesta söker på medeltid, medeltida hantverk, renässansmarknad, vikingatid, vikingatida dräkt, kända personer från de perioderna och så vidare, och då hamnar de här. Glad

Jag håller med Olle, starta gärna egna diskussioner som handlar om det medeltida livet om det är det du vill läsa mer om. Alla är också varmt välkomna att skriva artiklar om ämnen som är intressanta för sajten, det är bara att hojta! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: