Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1589 ggr
Ariel61
2009-07-10 22:28

Nu blir jag velig igen

Tänkte sy efter mönster från Sofias atelje´: rak tunika o kjortel, men nu läser jag på forumet att de mönstren inte alls är särskilt historiskt korrekta. Ska jag sy ändå för att mönstren är lättlästa o så får jag en känsla för hur kläderna är byggda? Vela, vela vela….

Annons:
KeramikJohanna
2009-07-10 22:35
#1

Jag blev också väldigt osäker… Jag fick ju världens aha-upplevelse om att jag använt historiska inkorrekta mönster i flera år. Vilket inte var särskilt kul, men samtidigt är jag väldans glad att få reda på detta.

AutumnWicca
2009-07-10 22:47
#2

Jag tycker man kan använda mönstren bara man är medveten om att de inte är helt historiskt korrekta!

Ett annat alternativ är att använda mönstren från Historiska Världar:

Historiska Världar: [LÄNK](Historiska Världar)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-07-10 23:05
#3

Precis som #2 säger, sålänge man är medveten om att det inte är korrekt så tycker jag (också) att det är helt ok att använda mönstren. Bara man vet varför man gör det så att säga (enkla att följa, brist på tid etc, alla anledningar är bra)

Själv har både jag och sambon mantlar efter mantelmönstret sydda i våder. Totalt inkorrekta historiskt sett (om vi inte velat gestalta 1700-tal) men fruktansvärt bekväma.

Annars är det här ett bra basmönster som ger likadana plagg som i SA mönstret rak tunika och kjortel (men är hk): http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/1300borgkv/pdf/sark.pdf

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-07-10 23:09
#4

En annan sida med (mer eller mindre) bra principskisser över arkeologiska fynd är Some Clothing of the Middle Ages

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ariel61
2009-07-11 12:54
#5

Jättetack för länkarna! Ska köra o köpa tyg nästa vecka utanför Kristianstad, jag fick tipset här på forumet.

Bara en fråga till ( hrm, det blir nog fler frågor så småningom är jag räddOskyldig), det är väl inte så viktigt med tygriktningen, huvudsaken var väl att få ut så mycket som möjligt av tygbiten om jag har fattat rätt?

Anthka
2009-07-11 16:10
#6

#5 fråga på bara, bättre att ställa "dumma frågor" (även om jag inte tycker att det finns några sådana) först än att göra helt tokigt Flört

Jo tygriktningen är viktigt om du vill ha ett bra fall på kläderna. Men Kjortelmönstret från HV består av trekanter och fyrkanter vilket gör att det går att få ut väldigt mycket av tygbiten och ändå följa tygriktningen (sålänge tyget inte har lugg, då blir det lite värre). Det är egentligen bara de mer figuranpassade kläderna som gör det lite knepigt att få ut så mycket som möjligt av tyget.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ariel61
2009-07-11 22:51
#7

#6 OK, stort tack för svaret! Nu ska jag bara mäta så jag vet hur mycket som går åt.

Ahnna
2009-07-14 15:04
#8

Vanligt lintyg går att klippa både på längden och bredden utan att fallet blir påverkat. Men på sniskan ska man inte lägga mönstret om man inte är ute efter ett plagg som vrider sig runt kroppen. (T.ex. hosor ska klippas ut på skrå för att de ska vara tighta men ändå elastiska.) Så till klänningar gäller det att tänka i räta vinklar mot trådriktningen hela tiden, annars blir det jättedumt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: