Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 1349 ggr
LinaN
2009-06-21 14:44

Novellskrivande i vikingatid

Jag läser just nu på distans historisk romanskrivning och det är jätteskoj, problemet just nu är att jag inte kommer på någon lämplig storyline. Jag har början på min novell och målet är väl en 150 A4 i word.

Men kruxet är att jag inte vet VAD den ska handla om…

Novellen utspelar sig på 1000-talet dvs vikingatid och i västra götaland. Precis häromkring knutarna där jag bor. Så långt allt bra. Huvudpersonen är en kvinna som är shaman/völva hon har litet lösaktiga men legitima relationer till männen som dyker upp i historien är det tänkt. Och det blir väl litet "tant-p*rr-varning" och kiosklitteratur över det. ^^

Men vad för händelser kan man använda, att bara träffa karlar hela tiden för min huvudkaraktär är ju knappast någon höjdare det blir ju rätt snart tråkigt om det bara är göka på schemat.

Några idéer?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-06-21 18:37
#1

Du ska alltså skriva en egen historisk novell? Check.

Tänkbara plots: (Ta dem som du vill, om du vill.)

  • Det dyker upp kristna människor/munkar i byn och börjar missionera. Blir brutalt mördade eller utkörda av hedningarna. Völvan blir gravid med en kristen man och det blir en massa hemlighetsmakeri kring fadern för att behålla barnets och völvans ära och respekt i samhället.
  • Vädrets makter förstör skörden eller orsakar översvämning i byn och völvan blir beskylld för att vara i onåd med gudarna.
  • Byäldsten är övertygad om att det finns drakar eller jätteormar i skogen och hela byns befolkning blir vettskrämd. Völvans jobb blir att ta reda på om det är sant och om det finns något att vara rädd för, samt ta reda på om det är gudarnas straff för någonting de har gjort.

Kanske kommer på mer sen…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-21 20:01
#2

#1 där var några uppslag ^^

jag är så inne i att jag vill skriva vikingatida att jag glömmer bort en del detaljer ^^ såsom en storyline. Det är jag i ett nötskal.

O just nu är jag så virrig över det faktum att vi ska till fote så ska bli spännande att lämna in de första 5 sidorna text….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: