Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 7003 ggr
LinaN
2009-07-03 13:27

Fyndat och Syndat

Vad har du fyndat på sistonne? Till vilket pris? Eller var någonstans? Eller har du syndat och djupdykit i en container? Så både moderna saker vi har till våra hantverk och billiga tyger, mantelspännen och annat redovisar vi här i Fyndat och Syndat :D

Det senaste riktiga f/s/yndet jag gjorde stod utanför trappuppgången härhemma. i 3 dar nu har det stått en massa bråte precis vid soptunnan, en matta, några trasiga krukor, en gryta…. vänta nu! en gryta? ohh!! Den bidde min på momangen!

Så nu har jag en 10 liter+ gryta att färga tyg och mycket garn i samtidigt. 0 kr gav jag för den ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-07-03 13:36
#1

Mitt senaste fynd var ett gäng grytor, kastruller, måttsats i metall och en stålhink som jag fick av min mormor. Rostfritt stål är kanske inte helt HK, men det ser bra mycket bättre ut på marknader än plast! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-07-03 13:46
#2

Sist jag fyndade var på myrorna där jag hittade 16 L grytan att färga i plus ett härligt sett med skålar :)

Innan det var det hos Röda korsets seconhandbutik där jag hittade jättefina linnehandukar (gamla och jättefina) á 5 kr styck :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

wasp
2009-07-03 15:45
#3

I våras när sambon o jag var ute o åkte (på väg till ÖB för o köpa militärfiltar) när vi helt plötsligt ser en matta liggandes på vägen i motsatt körfält, och precis en sådan som vi letat efter i div second hand butiker under hela vintern.

 På tre röda hade sambon tvärbromsat o jag kastat mig ut för o fånga den.

Den passade perfekt i paviljongen tillsammans med våra andra mattor.

Även militärfiltarna var ett fynd för sådana hade vi letat efter i flera år. Men det är en annan historia Flört

PogoPedagog
2009-07-03 18:13
#4

jag har på sistonde hittat en liten vävstol, perfekt till band, ca tio fina knappar för en femma och en påse med växtfärgat garn på second hand :)

lillalollo
2009-07-04 01:05
#5

Jag har det sååå förspänt.Skrattande

Bor i Helsingborg där finns något som heter "Framtid" Typ secondhand ett ställe som tar hand om ex dödsbo, hämtar och tar emot gamla avlagda grejor från vindsröjning eller annat som folk vill bli av med sedan kan man då handla sig fördärvad, för en mycket billig peng. Framtid består av ett  stort ett antal olika hallar med prylar, allt från möbler, husgeråd, kläder, böcker cyklar osv osv osv. En guldgruva med andra ord.

Handlar ofta draperier eller gardiner stora dukar eller överkast som jag syr kläder av, för att inte tala om alla husgerådsfynd.

Antagligen tror de som jobbar där att jag är galen för jag köper de mest underliga prylar ibland, som ingen annan vill ha för det är för slitet, men som har potensial att göras om till medeltida saker ex nött träfat eller en skinnjacksärm som blir ett utmärkt koger till pilar eller en läderpung.

Anthka
2009-07-11 16:20
#6

Hoho nu har jag fyndat (och fyndet tar mig antagligen ur hantverksdepressionen). En bandvävstol! Årtal okänt men det är en alldeles utmärkt trampa på herket. Nu ska jag bara klura ut hur den fungerar (med hjälp av moder och svärmor) och sedan hoppas jag på att kunna sätta igång. Förhoppningsvis fungerar det att sätta upp en brickbandsväv i den också… *drömmer storslagna drömmar*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Hallonsaft
2009-07-11 16:53
#7

Jag gjorde ett riktigt kap i Foteviken för några veckor sedan. Jag har i flera år tänkt investera i ett nytt bälte, och eftersom mina spännbucklor är av silver vill jag naturligtvis ha ett bälte med detaljer i silver där också. Jag letade runt och hittade några delar som var riktigt fina.. men också riktigt dyra :( Sedan hittade jag det! Bältet, som det i princip stod mitt namn på!!!! Det var visserligen begagnat, men med både bältesspänne, slutstycke och 35 (!) stycken "nitar! på (ni vet vad jag menar, hittar inte ordet för det just nu). Allt i helt underbart skick… och om jag säger som så.. För det här fick jag betala lika mycket för som jag hade fått betala för bara bältesspännet och slutstycket för på andra ställen… Fynd.. jättefynd… och det här ska till nästa år ha hunnit bli ett nytt bälte och delar ska också vara till min nya bältesväska (som jag inte gjort ännu).

RosaGosa
2009-07-13 19:43
#8

Senaste fyndet var en vacker handsnidan träskål för 2 kr på röda korsets second hand butik….

AutumnWicca
2009-07-13 20:49
#9

Jag har syndat 4 meter benvitt linne idag för 25 kr metern :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-07-14 10:50
#10

#9 lyx!! Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-14 14:23
#11

Jag har fyndat koppargrytor, keramikkaraffer, silverbestick, linnedukar och tennsaker hos mormor nyligen.

Och så har jag syndat 5 meter vitt tunnt linne… Oskyldig Skäms Det kostade cirka 70:- per meter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

JessicaN
2009-07-15 00:42
#12

Fyndade (och syndade enligt maken) i Hova i lördags. Köpte en halvlång mantel med luva för 700 kr men jädrans vad skönt att ha den när det småregnade lite.

Sedan köpte jag en läderväska för 320 kr.

Fyndet var två skärp. Hade letat efter ett skärp att ha runt höften som väskan kunde sättas fast på och de billigaste jag hittade kostade 200 kr, sen gick priserna bara uppåt.

Efter tornerspelen så skulle jag lämna av lite saker i bilen och gick då förbi några skärp, tänkte att det ska jag kolla på tillbakavägen.

Det visade sig att dom kostade 10 kr styck Förvånad och var hur fina som helst, så det blev två stycken Glad

Maken fick världens min när han såg mig komma med två skärp när vi nyss hade konstaterat att dom billigaste som inte ens var så fina kostade 200 kr Tungan ute

AutumnWicca
2009-07-15 01:00
#13

#12 Hahaha det är då man ler stort och säger: "älskling jag tyckte du skulle ha ett också" innan man säger hur mycket de kostade egentligen :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
JessicaN
2009-07-15 01:06
#14

#13 Ja, hahah :D Skulle kanske ha gjort det :P

Får nog inte på honom mer medeltid tyvärr, han har gått med på en naturfärgad linnetröja, inte mer. Men eftersom han egentligen inte är intresserad av sånt här medan jag älskar det så får jag vara nöjd :) Han gör det ju för min skull..

AutumnWicca
2009-07-15 01:45
#15

#14 :) lite som min då. Inte jätteintresserad men låter mig sy. Han kan möjligtvis bestämma färger men sen är det upp till mig :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

JessicaN
2009-07-15 02:03
#16

#15 Försöker få på honom ett par byxor också eftersom han har vanliga byxor till sin tröja men det dröjer nog ett tag men ska den som ger sig ;)

Sy är jag inte så bra på att göra så hans tröja och mina kläder är köpta. Min första klänning sydde min mamma och mormor till mig men jag kan nog inte sy något eget, inte kläder. Funderar på att göra en egen huvudduk men det är nog inte så svårt :)

Kaylaza
2009-07-15 10:49
#17

Jag ställde ut på ett mycket regnigt Hjo Slöjdmässa i helgen, och blev meddragen till en loppis av en kompis. Till min stora glädje fann jag ett par skrubbkardor i mycket gott skick och till bra pris (120:-).

Även en sömklo (eller vad man nu kallar dem), som man använder att låsa fast tjockt skinn när man syr sadelmakarsöm fanns där i trevlig kvalitet och överkomligt pris (160:-), så jag valde att investera direkt.

Har letat efter båda redskapen i flera år så gissa vem som var glad över att ha blivit meddragen Skrattande

Anthka
2009-07-15 14:03
#18

#11 mormödrar, farmödrar och föräldrar har oftast de bästa fynden…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[incendium]
2009-07-15 15:15
#19

Råkade synda lite på hantverkslägret. Köpte två till hysk/hake modell fyrkanter av Ioan. Min blingkappa blev visst lite blingigare.

Kaylaza
2009-07-20 17:47
#20

Hälsade på i Ale Vikingagård i helgen, och "råkade" införskaffa en kvinnokniv (lyckades glömma att jag redan hade en), och några fina glaspärlor inför min kommande vikingaklänning. Nästa steg blir bucklorna, och tyget ser ut att komma i sista hand (vaddå göra allt i fel ordning?)

Annons:
Heleneafelm
2009-07-20 21:56
#21

I våras gick jobbets konferensresa med färja till Tallinn, i Tallinn finns Olde Hansa, "krambude" (butik med alla möjliga medeltida fynd och en jättehärlig kryddlukt i affären!) och restaurang (där jag och några kompisar syndade med kryddat vin eller honungsöl på träbänkar med medeltida musik i bakgrunden, jättemysigt!).

Vi var alla tacksamma för att medeltiden tillfälligt tog slut i den av stearinljus upplysta källaren under restaurangen…toastolen var inte medeltida!

AutumnWicca
2009-07-25 22:15
#22

Idag har jag varit på Vadstena Gille och skämtbort mig själv och gubben men vitlökskorv, hällbröd, kloster dryck, och tristonsylt. Plus ett halsband iform av ett trollkors till mig :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-07-26 14:15
#23

Jag har syndat massor! I Saltvik fanns ju allt mellan himmel och jord, så jag köpte vitt skinn (bra kvalitet och rätt tjockt) och vitt ylle i en väldigt tunn och smidig kvalitet. Tyget ska växtfärgas och dels bli en vikingakaftan eller nåt och dels bli ett antal mössor som jag ska sälja, tänkte jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-07-26 14:35
#24

Jag fyndade igår hos svärmor. hon hade ett par kassar med sängkläder o gardiner o dylika som hon skulle slänga/ge till second hand.

Djupdök i kassarna och fann ett antal påslakan som kan bli söta sommarklänningar till vardags, samt ett linnelakan med urfin spets som det gått ett 3x3cm stort hål i mitt på lakanet. Finemang! Det blir Dok och huvudlin av det där och spetsen ska sparas! :D

Funderar på att ta resten av påslaknen med för då har man ju massor med tyg att sy prov-mönster ur….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-07-27 11:52
#25

Syndade lite på rosers, egentligen har jag redan en (eller två om man räknar vinglaset i keramik) muggar att dricka ur, men den är så förbaskat svår att både dricka ur och diska. Så jag syndade till mig en vacker 1200-tals bägare.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
2009-07-27 16:32
#26

Jag har precis fyndat på tradera. Tack alla ni som gett mig tips på växtfärgningsböcker i tråden jag startade! Igår vann jag en auktion och fick ge totalt 71:- för boken "Växtfärgning" av Gösta Sandberg och Jan Sisefsky.

RosaGosa
2009-07-29 00:28
#27

Fyndat på tradera jag med… två vackra kaninskinn som ska pryda min kommande ylleklänning :-)

Annons:
wasp
2009-07-29 03:59
#28

Syndat ylletyg för 1500kr på Sundbybergs tygaffär. Ska bli en klänning och en kjortel.

Anthka
2009-08-16 19:55
#29

Jag har gjort ett syndigt fynd på årets hertig karl. En trampsvarvad snibbskål (som jag egentligen inte behöver jag har redan en djup träskål) därav syndat. Men den kostade bara 200:-, därav fyndet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
2009-08-16 20:00
#30

Syndat material till kommande sömnadsutbildning för hittills 1500:-

Fick listan väldigt sent, så hinner inte leta efter lägsta pris eller tänka efter för mycket Obestämd

LinaN
2009-08-16 22:02
#31

Senaste fyndet, en garnvinda i trä för 15 kr på second hand :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Schannalle
2009-08-16 22:07
#32

Jag har varit i Köping och fyndat ullgarner till växtfärgning, totalt 800 gram i vitt och ljustgrått, varav 200 gram var handspunnet (!). Jag betalade 25 kr/hg för garnerna. Sen köpte jag även 2 härvor färgat yllegarn, en syntetfärgad och en handspunnen och indigofärgad för 10 kr/härva.

Jag har även varit hos mormor och fått en vävstol och mängder med trasor, så nu ska jag lära mig väva. Tanken är att jag ska kunna väva mitt eget tyg i framtiden.

vildarosen
2009-08-17 23:55
#33

jag har fått tag på nålbindningsnålar i trä, en gaffelpåta o en massa garn o linnedisktrasor…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Kaylaza
2009-08-18 00:02
#34

#33 Vilka trevliga fynd! Då lär du ha fullt upp i höst ;)

Annons:
vildarosen
2009-08-18 01:06
#35

#34 japp det kommer jag att ha!Skrattande

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Ahnna
2009-10-13 16:06
#36

Jag har syndat! Skrattande Skäms För ett tag sen köpte jag 3 STORA rullar silkestråd till broderier, i svart, blått och rött.

Nu har AutumnWicca köpt lintråd åt mig i svart och vinrött! *Yay!*

Vi ska sy och vi ska tråckla…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-10-13 16:17
#37

#36

Det är påväg till dig :) Var köper du silke till broderi ifrån btw?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-10-13 16:29
#38

#37 Det är köpt av en marknadsförsäljare/viking som heter Elias Valbo, finns på Facebook.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-10-19 23:07
#39

Idag fyndade jag dubbelsidiga "prylboxar" i plast på Lidl för 19 kr/st. Så nu har jag något att stoppa pärlor, knappar, spännen och allt annat smått hantverkigt som man annars har i ett enda totalkaos. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-10-31 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Idag på väg hem från ullared fyndade jag litet glaspärlor!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-10-31 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

för de 40 pärlorna ovan gav jag 50kr! :) Som hittat. synd man inte hade mer pengar med sig för då hade jag köpt upp en hel del mera :D

och ett par pärlspridare! Material okänt men någon sorts metall iaf ^^ fungerar tills jag hunnit få tag på de där hästarna jag vill ha!

ca 1½x1½ cm stora :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2009-10-31 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Sen måste jag visa hur fina mina pryllådor som jag fyndade senast blev med allt innehåll i! :D

blandade pinaler.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-10-31 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

och sen alla minapärlor, stenar, spännen, knappar och annat skojj :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-01 10:03
#44

#43 Vad fint det blev!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2009-11-04 21:35
#45

Jag har fyndat!

Nålbundna halvvantar i ylle och en tenn-sked (1600-tal), replika, från Tradera.

Om det är någon här som bundit vantarna så vill jag säga tack!! de var jättefina och jag bar dem med stolthet och lycka :-)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Rajka
2009-11-04 22:02
#48

# 40: vart köpte du de där superfina (och billiga) pärlorna!?

Annons:
LinaN
2009-11-04 22:05
#49

#48 i en liten pandurobutik på väg från ullared. bara synd man inte hade mer pengar för då hade jag köpt på mig ett REJÄLT lager ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
AutumnWicca
2009-11-16 19:36
#57

Idag har jag beställt handgjorda glaspärlor till mitt vikinga smycke :) Bild kommer så fort jag fått dem hem!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Rajka
2009-11-17 09:44
#58

#57 från vartdå? Sida, säljare? :-) (nyfiken jue)

AutumnWicca
2009-11-17 11:16
#59

#58 Hehehe från Panduro :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Rajka
2009-11-17 15:55
#60

Så, nu har jag oxå fyndat pärlor :-)

dessa 10kr för 12 st, finns i 3 olika färger.

Man var tvungen att beställa för 300kr dock så jag fyllde på med dessa valde 2 olika färger tror jag.

Var fortfarande inte uppe i 300kr så jag kikade lite på garn och föll för det här några nystan eller så.

Vet inte om garnet var prisvärt men…. ibland så är det så kul att "unna sig" Oskyldig

LinaN
2009-11-17 17:03
#61

#60 helt ok pris för garnet. Litet dyrare än vad jag brukar ge men det är överkomligt helt klart! ullgarn under 50 kr är alltid prisvärt enligt mig. :)

Jag syndade till mig 3½m yak/hampatyg som ska bli en undersärk, ska bara fixa lintråd också så jag kan sy ihopa det med det…. vill börja gå ifrån bomullstråden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-12-02 18:15
#62

Nu har jag syndat och beställt lintråd att sy med. kommer förhoppningsvis här i veckan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zayla
2009-12-04 17:04
#63

Själv har jag syndat och köpt nya garn och ska färga (som var tänkt imorgon men kanske blir söndag istället) Finns garnen på posten ikväll kanske jag betar dom idag så de är beredda till färgning sen…. då blir det både rött och blått. Sen om tiden räcker kanske det blir i nån lila variant om jag klurar ut detta. hehe…

Ahnna
2009-12-04 17:19
#64

#63 Kul! Vad ska du färga med?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-12-04 17:29
#65

#64 det blir med krapp och Blå bresilja.

Med krappen ska jag försöka som jag lyckades förra gången, en orange och en röd… sen får bresiljan bli som det blir.

LinaN
2009-12-05 03:23
#66

#65 bresiljan blir inte blå, blir mestadels violetta nyanser, men kommer du på hur man får riktigt blått får du gärna säga till :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-12-05 10:15
#67

#66 Med indigo. Oskyldig Tungan ute

Jag är för fattig för att fynda och synda, så jag har inte handlar nåt på evigheter…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-12-05 23:10
#68

Har inte syndat än men har planer på det. Har ett tag gått och suktat över två pälsar, korgar och annat smått och gott som jag hittat på en antik/secondhand-affär. Har egentligen inte råd att köpa någonting även om det faktiskt är bra priser, men nu fick både jag och sambon tillbaks på skatten (vilket jag hade glömt bort). Därför planerar jag att göra ett besök där igen och fynda. Guld i mun

LinaN
2009-12-07 17:51
#69

Så nu har mina Lintrådsrullar kommit, niu väntar jag bara på vaxet från handelsgillet, fick mail idag att de skickar inom några dagar. (kunde de itne lika gärna skrivit att det är på väg? om de skicka om några dagar kanske det inte hinner hit i veckan?)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-12-27 13:02
#70

Jag har både fyndat och syndat på samma gång! Jag beställde nyss 4 meter ljusgrått ylle till min vikingaklänning. Det är en "synd" för att jag egentligen inte tycker att jag har råd, och ett "fynd" för att det är mellandagsrea.

Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-12-27 17:19
#71

Jag har dessutom syndat på distans… Har haft en släkting i Indien några veckor och på den tiden kan man ju samla på sig lite tyger… Närmare bestämt 61 meter! Vilket är en minskning, för förra gången blev det 80 meter! Tungan ute

En del är äkta siden, lite är bomull med guldmönster och en del är polyesterblandat siden som kostade 4:- per meter. Egentligen vill jag inte ha oäkta tyger, men till det priset tyckte jag att man gott kunde samla på sig lite… Det kan ju användas till foder och sånt som inte syns så mycket, tänkte jag. 10 meter midnattsblått polyestersiden ska dessutom användas till en 1880-talsklänning, hade jag tänkt. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-12-27 20:42
#72

Jag har fyndat, fick överta Anna-Maja Nyléns Hemslöjd efter sambons farmor (lycka!) och så fick vi ännu en tältmatta…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

zayla
2009-12-27 22:36
#73

# 66  Ojoj…december snart till ända! Har haft annat o göra… Jodå jag ska säga till om jag lyckats med att få det blått… har faktiskt inte hunnit göra detta… *sucka* Annars går violett också bra! : ) 

Har inte fyndat o syndat nåt på sistone då klapparna går först. Får se nästa år vad det bär hän ! Skrattande

RosaGosa
2009-12-28 13:18
#74

#71  ojojoj! 61 meter tyg? Jisses vad avundsjuk jag blir!!!! ska bli roligt o se vad du tänkt göra av tyget!

Ahnna
2009-12-28 13:54
#75

#74 Heheheheheee… Cool Jag måste få till min vikingadräkt först, sen kan jag börja titta på de nya tygerna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-30 00:35
#76

Fyndade/syndade en vit linneduk (70x70 cm) för fem kronor på second hand - kändes som ren synd p g a priset..  Skäms  Köpte samtidigt en halvstor läderväska för 40:- som är tänkt att transformeras till ett par någorlunda tidsenliga skor när jag väl fått tag i läder till ett par yttersulor.

Duken hade jag (skam att säga) tänkt använda att sy av, men när jag såg den i annat sken än lysrörsljuset i butiken, framkom lystern och mönstret.  Dessförinnan hade den mest bara sett nött ut.  Nu ska den i stället få vara den (fin-)duk den är.;)

Hm just ja.  Köpte även en snidad träslev för 20:-.  Den var inte helt vacker, så några tag med sandpapper behövdes och sen inoljning, men nu ser den helt ok ut.^^  Så ett fynd till.Glad

Annons:
Ahnna
2009-12-30 10:34
#77

Jag fyndade också igår!

Inte så långt ifrån mig så har en rik kines (Mr Li tror jag han heter, nåt sånt) byggt om ett befintligt hotell i kinesisk stil samt bygg en "kinesisk mur" runt hela alltet. Det heter Dragon Gate och än nån sorts blandning mellan ett kinesiskt och ett mongoliskt ställe. De har ett kinesiskt tehus, en mongolisk jurta, en kinesisk staty, ett museum med bland annat en live-size replika av terracotta-armén, mongolisk och kinesisk buffé i restaurangen m.m. De har också en jättestor presentshop med hur mycket krimskrams som helst, från Kina, Japan, Ryssland, Mongoliet, Italien, etc. Man kan hitta allt möjligt där, kort sagt. Och jag hittade ett gäng trä/läder-skrin! De kostade från 59:- till 99:- beroende på storlek, men eftersom de har nån sorts drive just nu att man får 50:- rabatt i presentshopen om man äter buffén så betalade jag bara 29:- för min ask. Den har ett lås som ser ut som ett såntdär 1400-talslås som man hade på bältesväskor under den tiden. Jättesöt är den, min lilla ask! Jag har ingen aning om vad jag ska ha den till, men kanske ett resesykit för medeltidsmarknaderna?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-30 11:01
#78

# 77 Nice.Glad

wasp
2009-12-30 15:27
#79

#77 Kul, vi åker förbi Dragon Gate varje gång vi åker till landet men har aldrig stannat. Kanske ska kika in när vi passerar i påsk…

Ahnna
2009-12-30 22:32
#80

#79 Det tycker jag att ni ska göra! Maten är jättebra och muséet säger folk är jättefint, men varje gång jag åker dit är det förstås stängt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-12-31 11:00
#81

Flera fyndGlad, min mor har börjat rensa bland sitt hushållslinne. Så nu har jag en blå-lila handvävd löpare och ett gäng gamla mer eller mindre slitna linnehanddukar som ska transformeras till andra bra att ha saker.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-31 12:00
#82

#81 Najs! Gamla hushållsgömmor är bra ibland!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-01 21:44
#83

Jag ärvde en säck med garn av min styvmormor nu när hon gick bort, mest för att ingen annan i släkten ville ha det och jag avskyr när sånt ska slängas.

Till min stora lycka så hittade jag både det ena o andra!

  • 2 ringar med X-antal växtfärgningsprov från 1990 och tidigare. kaske totalt 50 färgprov eller så med recept :D
  • 3 rullar av ligarn, modell stora rullar, olika grovlek.
  • massor med brodyrylle i olika tjocklek och längder (en del uppklippta dockor)
  • ett antal nystan av ylle
  • en mindre påse med 2 trådigt ullgarn som vart växtfärgat
  • sen var det ju en massa tråkiga acrylgarner och diverse.
  • ett tant-väske-spänne ni vet sånt man knäpper mot vartannat
  • samt ett antal trägrejor som jag inte vet vad man använder dem till, plus ett antal flamskvävnadsmönster från långtbakitidien.

Riktigt spännande mao. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-01-01 22:01
#84

#83 Skoj! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2010-01-01 23:27
#85

#83  Vad roligt!!

Meli
2010-01-02 15:14
#86

# 83 NiceGlad

Lillyblossom
2010-01-05 11:20
#87

#83 Superkul! Med recept och allt! Nyfiken, nyfiken på dom alltså. Flört

LinaN
2010-01-25 16:11
#88

Denna veckan som gått har jag både fyndat och syndat litet….

jag fundade ett par kardor i gott skick med läderbotten för 120kr inkl frakt.

och sen syndade jag till mig en bottentyngd  hängslända för 230kr inkl frakt och 150g olika sorters ull, fördelat på 3 varianter.

Sen något som är helt OT så fyndade jag en sängram till vår säng för 75 kr på myrorna idag :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-01-25 21:18
#89

Jag syndade i förra veckan och köpte hattmakartråd (och 1800-talsdräktmönster) från England. Av någon skum anledning så är det skitsvårt att hitta hattmakartråd i Sverige, men i UK finns de både på rulle och i 1-metersbitar för en rätt billig penning. Jag betalade 4 pund för 5 meter svart 1.2 mm tjock tråd. (Ett pund är cirka 11,50:- just nu.)

För er som undrar så är hattmakartråd väldigt behändigt när man gör hattar med brätten och höga kullar, t.ex. 1400- och 1500-talshattar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2010-01-27 21:34
#90

Furulunds i Västerås sålde tyger för 20 kr/m. Så jag köpte c:a 4 m (allt som var kvar på rullen) av samma tyg som jag förra våren sydde en kjortel. Fiskbensmönstrat ylle, rött + gult. Har inte en aning om vad jag ska göra av det, men kunde inte motstå priset (70 kr!?!?).

Annons:
Meli
2010-01-27 22:13
#91

# 90 Hehe nice.Glad

LinaN
2010-01-27 22:20
#92

Tjohoo!

fick precis ett samtal "jo du vet ha nnorsken? han jägarn? jo, han undrar om du vill ha ett råddjursskinn, det blev ett perfekt utan flåskador…." jo! klart som f*n jag ska ha ett rådjursskinn! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
2010-01-27 22:37
#93

# 92 Vad kul.Glad  Vad ska du göra för nåt av det?

LinaN
2010-01-28 01:00
#94

#93 ingen aning…. får se sen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

wasp
2010-01-28 16:11
#95

#92 Oh vad avundsjuk jag blir. Kan tänka mig att det påminner om renskinn? Finns inget som isolerar så bra att sitta/ligga på.

Om du får ett rådjurskinn över någongång så hör av dig Flört

RosaGosa
2010-01-28 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

varit i sundbyberg idag och köpt tyg i deras lajvavdelning som jag trott skulel avra större än den var. Hittade tyg till min Moybog och känner mig riktigt nöjd. Hittade även spännen till min ridkappa/överklänning.

bilden gör inte tyget rättvisa… det ska vara rosa och duvblå och de passar underbart ihop! Spännet är silverfärgat och inte guldaktigt som på bilden

LinaN
2010-01-28 22:38
#97

#95 Det är mycket mycket kortare hårstrån, men oftast så har jag sett att man avhårat dem och använt som klädskinn/läder istället.

jag kan ju se om det blir över nångång :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-01-29 10:26
#98

#96 Vilka snygga tyger! Glad Sycentrums "lajvavdelning" är ju egentligen ett grossistlager så det är inte 100% lajvtyger där. (Väldigt lite lajvtyger, till och med, jämfört med allt annat som finns där.) Tyvärr i medeltids- och lajvkretsar så har det fått smeknamnet "lajvlagret" men det är ju sanning med rätt stor modifikation.

Jag "fyndade" eller vad man ska säga igår, när jag fick The Tudors säsong 1 och 2 på DVD av mina föräldrar. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2010-01-29 10:47
#99

#98 jo jag märkte det men ja, lite billigare var ju tygerna så det var inte en helt bortkastad tur till sundbyberg. Men vet inte om jag gör mig besväret att åka dit igen för att handla tyger.

Oh jag fick The Tudors säsong 2 i julklapp och jag njuter… otroligt bra serie! Vill ha 3:an med…

Ahnna
2010-01-29 11:10
#100

#99 Säg ingenting om 2:an, jag har inte sett den. (Missade första avsnittet på SVT och bestämde mig för att inte se nåt alls förrän säsongen kom ut på DVD - och nu har jag den!)

Det finns absolut bättre ställen att handla tyg på, tycker jag, men Sycentrum lever på sitt gamla rykte från tiden då det inte fanns så många alternativ i Stockholmstrakten. I Märsta finns det 2 affärer med samma ägare som har en hel del fina tyger till bra priser - och han lägger inte på moms på sina prislappar, som Sycentrum gör. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-01-29 11:12
#101

#98 Ibland har man tur när man kommer dit (en bekant fyndade tunt tunt fint ylle där) men oftast tycker jag man har otur. Eller så är det bara jag som har det. Mitt "polyesterylle" är från sumpan och hon som sålde det till mig sa att det minsan inte gick att väva ylletyg utan lite konstfiber i ("lite" det är hur mycket som hellst i det där förbannade tyget)… Det bemötandet gjorde mig lite anti sumpan så ni kanske inte ska lyssna alltför mycket på mig… Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-01-29 11:23
#102

#101 Går inte att väva utan konstfiber… hur gjorde de på medeltiden då?! Skrattande *asgarv* Folk kläcker ur sig så mycket dumt… Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-01-29 13:51
#103

#102 På den mörka medeltiden vävde folk visseligen klädtyger av ylle - helt utan inslag av konstfiber, men de höll, som ni förstår, bara någon dag innan de föll sönder.  De sydde också kläder av något som de kallade "linne", trots att deras linne var fibrerna från en växt och inte gjort av den tåliga och vackra polyestern som vårt linne av idag.  Detta gjorde givetvis att deras linnekläder inte höll bättre än yllekläderna, och på grund av detta kunde de aldrig vistas utomhus under vintrarna……..   *host host*

LinaN
2010-01-29 14:54
#104

Tråden låses nu och en ny fyndat och syndat startas :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: