Annons:
Etikettlitteratur
Läst 5339 ggr
Pialinn
7/3/09, 8:16 PM

Snörning?

Annons:
Pialinn
7/3/09, 8:19 PM
#1

Vet inte vilken knapp jag tryckte på men texten kom inte med.

Har kollat överklänning från Birka. Den ser ut att vara hel i sidorn, men det måste väl finnas en snörning. Var? Vilken sida?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
7/3/09, 8:45 PM
#2

#1 tänker du på en överklänning modell hängsleklänning?

Då behövs ingen snörning. man tråcklar sig förbi det smalaste stället, sen beror det ju på hur yppig man är framtill som tjej också. finns många hyfsat bra beskrivningar på nätet för hur man syr hängsleklänningar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
7/3/09, 11:38 PM
#3

Har mest bara sett bilder, men inga beskrivningar. Vet inte riktigt var jag ska söka.

Hittade en Hängselklänning som bestod av 8 delar. 1 framstycke 2 bakstycken och 5 kilar. Är det ett riktigt mönster?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
7/4/09, 12:37 AM
#4

#3 men frågan var ju OM du behöver snörning ens en gång. JAg har aldrig sett en riktig hängsleklänning med någon form av snörning.

Har man jättemycket bröst så kan man kanske behöva snöra för att få det någorlunda figursytt kring midjan (om man nu vill ha det mer figursytt)

annars så använd de mönster du hittar. Jag har sett lösningar med kil fram, bak o i bägge sidorna, fram och bakstycke delat i två och sedan hopsytt. Så det finns många varianter, för det finns inga exakta fynd som visar på exakt HUR bitarna var skurna. Lycka till :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
7/4/09, 1:26 AM
#5

LinaN!

Förr,för 20-30 år sedan var det vanligt att det yttersta lagret bara var 2 bitar raka tygsjok fasthållna med band över axlarn. Funkar dessa fortfarande?

Det är från den tiden jag har min kunskap och blev så förvirrad när jag såg den hopsydda hängselkjolen.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
7/4/09, 2:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 jag skulle nog inte vilja ens hittas död i ett sådant plagg som du beskriver.^^ de är "utdaterade" och det är inte många som använder dem längre.

Och det är många som känner så med mig. Det var väl många turer fram och tillbaka över konstruktionen men folk kunde väl enas om att det så kallade Flappa-flappa förklädet i slutändan var fruktansvärt opraktiskt även om det var ett praktplagg. Så nu är det hävd att använda en hängsleklänning som är konstruerad som en tub med kilar, sedan har jag sett ett antal andra varianter som är slaviska/rusiska som det finns historiska belägg för.

Tjejen på den här bilden har en sån hängsleklänning som det FINNS belägg för, det är en väldigt söt lösning. (bild ur mitt ihopasparade arkiv) hängsleklänningen består då av ett större bakstycke som löper runt hela kroppen och möts framtill bakom det smalare framstycket.

Men ska du ha en standard birka-dräkt så är det den tubformade och kilsydda klänningen du ska sikta på :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Pialinn
7/4/09, 10:58 AM
#7

Du ser ju att jag behöver uppdatera mej.

När jag hjälpte ungdommarna var det mest Italienska 1400-tal som de sydde. Ingen var viking, så den biten kan jag inget om.

Sista bilden verka vara något för mej. Har svårt att komma i snäva plagg som ska dras över huvudet. Det var väl därför jag önskade att det fanns en snörning.

Ska lära mej googla, för att se om jag hittar en beskrivning.

Tack snälla du som delar med dej av dina kunskaper.            Pia

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
7/4/09, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 sålitet så Pia :D

Sen finns det ju flera finska varianter på överklänningar också, många riktigt snygga som inte heller är så snäva :D

Här är en finsk rekonstruktion av en peplos-klänning. den är delad i sidorna och har också historiska belägg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
7/4/09, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Sen finns det ytterligare en finsk modell som är rätt tajt, men ändå lätt att få på sig. Denna har jag sytt en modell av själv men missade att den skulle vara mer urringad i sidorna så den blev alldlees för snäv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
7/4/09, 1:15 PM
#10

Försökt googla på finska vikingar då jag på museum i Helsingfors( år 1973 var på studiebesök där med "Hemslöjdsutbildningen") såg rekonstruktionerna de hade.

Minnet är bra men väldigt kort så jag minns inte vilket nuseum det var. Skulle behöva en kurs i googlandets mysterium. Vet liksom inte hur man skriver in i Google-rutan.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
7/4/09, 1:38 PM
#11

#10 okej, en liten snabbkurs

skriver du med citationstecken så söker google specifikt på det ordeet som är inom citationstecknene

Så i det här fallet sök på "Eura dress" alltså Eura klänning på engelska då får man bäst träffar, sen får man sålla litet.

sen kan du välja att skriva med - och då tar sökningen bort speciella sökord i sin sökning så om du får många träffar på hundar i samband med din sökning så skriver du -dogs eller -hund men behåller sökordet inom situationstecknena.

när du söker så strunta i ord som och, med, i osv för det finns miljontals ickerelevanta söksvar med dessa orden. så om du tex ska söka efter "mönster på vikingaskor" sök "mönster" "vikingaskor" istället. :D

lycka till med googlandet!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
7/4/09, 2:16 PM
#12

var också noga med att bocka i på vilket språk du vill göra sökningen - Endast sidor från sverige - Endast sidor på svenska - Hela webben

Pialinn
7/4/09, 9:20 PM
#13

Tack för dessa svar. Har fått lära mej alldeles själv hur man använder en dator.

Oftas kommer inte "sök bara på svenska sidor" upp. Kommer mest in på engelsk google.

Då ska jag bara hitte ylletyg. Affären i Sundbyberg hade bara tjockt ylle till mantlar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: