Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4056 ggr
AutumnWicca
7/4/09, 6:18 PM

Hur fäster ni era huvudbonader

Jag har har problem när jag använder vissa typer av hättor och "hucklen". Jag får dem inte att stanna kvar på huvudet, de bara glider av.

Hurg gör ni för att era ska stanna kvar?

Någon som vet hur de gjorde på vikinatiden/medeltiden? Har ni några tips på hur jag ska få mina att sitta kvar?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
7/4/09, 6:40 PM
#1

Jag använder mig av en trekants-sjal som jag knyter först en knut i nacken, sen upp över huvudet och knyter fast ovanpå huvudet genom att linda ändarna om varandra så långt det går.

Ett annat alternativ är att skaffa några små ringnålar/ringspännen och använda som hårnålar GENOM huvudbonaden. Senare medeltid var det väl populärt med fina små nålar, diskreta men som man stack gonom huvudbonad och Hår?

jag har planer på att köpa två små bronsringnålar till mitt Hår så mitt "huckle" ska sitta bättre.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/4/09, 6:55 PM
#2

Det måste jag prova! Ska se om jag också kan hitta små ringnålar jag med, låter praktiskt!

Har du någon bild på hur det ser ut när du har det så?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
7/4/09, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 jag försöker hålla mig undan från kameror o dylikt när jag är på marknad. Nu sist gång så fotades jag nog inte…. Ska kika.

Hitta en bild, men här har ju min sjalett kasat bakåt, men man kna ändå se hur jag tvinnat ändarna om varandra. Då slipper man två "toffsar" som sticker ut på olika håll.

Katten på bilden är min Issa, mamman till min stora luns. *saknar min lilla mjaua*

Får leta efter små ringnålar på hornbore nu i augusti för att få sjalen att sitta ordentligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/4/09, 7:59 PM
#4

#3 Okej, då förstår jag! Ska nog mäta mitt huvud och se hur mycket jag behöver plus lite extra att knyta med också :)

Tack för att att du visade bilden! Väldigt söt kisse också!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
7/4/09, 8:05 PM
#5

#4 om du vill kan jag sno ihopa en liten film o slänga ut på youtube också? Så ser du hur jag brukar knyta :) Tror fler kan ha nytta av det faktikst :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/4/09, 8:14 PM
#6

#5 Ooo! ja gör det!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
7/4/09, 8:20 PM
#7

#6 då fixar jag med det ikväll eller så, måste ragga rätt på mina batterier som vart försvunna sen foteviken. köpte ett 10-pack som jag int4 vet var det tog vägen…. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/4/09, 8:22 PM
#8

#7 Tråkigt när saker bara försvinner! Det är då man verkligen vet att man har små troll och tomtar hemma :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
7/5/09, 1:05 AM
#9

Så! Här kommer min lilla film! :D

Hoppas ni begriper något :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
7/5/09, 3:08 AM
#10

jaha, är det så du gör :p nu kan jag också :D

Ahnna
7/5/09, 3:08 AM
#11

#9 Så sött! Glad

När man undersöker målningar m.m. så ser man ofta att det sitter ett band eller två runt huvudet under hättan, slöjan, whatever. Eller en coif. I dessa kan man nåla fast sin hätta eller slöja. Så bär jag alltid mina slöjor och hittills har de inte ramlat av.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
7/5/09, 12:55 PM
#12

#11 Så man ska knyta ett band runt huvudet först och sedan nåla fast huvudbonaden i den? Vill bara kolla så jag har fattat :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
7/5/09, 6:23 PM
#13

Jag gör som Ahnna, använder mig av linneband som jag knyter runt huvudet (och fäster med hårspännen bakifrån då mitt Hår är glatt och ingenting sitter kvar frivilligt på det) Sedan nålar jag bara fast slöjan i linnebanden med vanliga nålar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
7/5/09, 8:28 PM
#14

#13 har litet samma problem, allt bara glider av ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

litenfossing
7/6/09, 3:06 AM
#15

Knappnålar kan användas till lite avvarje men är perfekt att fästa huvudbonader med, men var försiktiga räkna era nålar så ni inte råkar tappa någon på olämpligt ställe. knappnålar eller något som liknat knappnålar har hittats i medeltids gravar så nåla på!

Ahnna
7/6/09, 11:09 AM
#16

#12 Japp, jag sätter ett band rund huvudet, och ibland runt hakan beroende på vilken tidsperiod det ska vara, och sen nålar jag i det. Använder i dagsläget vanliga knappnålar, antingen helt i metall eller med stor vit "boll" på.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nadrendion
7/6/09, 11:18 AM
#17

med alla fynd man har gjort så har man även hittat små nålar i silver som användes för att hålla fast huvudbonaden.
Jag tror faktiskt att nunnorna än idag använder sig av samma princip när de fäster sina huvuudbonader. Ett band på övre delen av pannan, bakom öronen och nacken som man sedan fäster nålarna.

Jag har tyvärr ingen direkt fakta eller fynd att lägga fram här, utan det är bara info som jag snappat upp från olika diskussioner under den tid jag varit intresserad av historia o kläder.

Anthka
7/6/09, 12:49 PM
#18

Någon gång, när jag får tid och ork, ska jag göra mig egna mässingsknappnålar till huvudduken. Tills dess kör jag på vanliga knappnålar modell extra lång.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
7/6/09, 12:50 PM
#19

Tack för alla tips! Jag ska nog börja med en huvudbonad somliknar den Lina har sen ska jag leta andra modeller :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
7/6/09, 12:52 PM
#20

Jo förresten, nu när jag kommer att tänka på det. Huvudbonader under 1100-talet ser väldigt mycket ut som västerländskt muslimska gör idag (en slöja virad tätt runt huvudet).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
7/6/09, 2:07 PM
#21

#19 det knytsättet kan du även använda på ett rektangulärt stycke, med den långa änden hängandes nedför ryggen. Blir väldigt vikingatida då :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/6/09, 2:11 PM
#22

#21 jo, jag funderade på att gör något sådandt så det går längre ner på ryggen :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: