Annons:
Etiketthantverk
Läst 1754 ggr
LinaN
7/8/09, 4:46 PM

Hantverksdepression

Har det nångång hänt er? man vill pyssla med något men man verkligen inte orkar göra något alls, man i princip bara sitter där o stirrar på högen med ofärdiga eller inte ens påbörjade projekt o känner att "fy fan…" samtidigt som det värker i kroppen av att man vill göra något?

När brukar det hända er? varför händer det tror du? hur botar du din hantverksdepression?

Så då till röstningsfrågan, har du haft en hantcerksdepression?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
7/8/09, 4:49 PM
#1

Jag är just nu i en hantverksdepression, vill pyssla men kan/orkar inte. Och det verkar som om de uppstår i samband med att man en period varit väldigt aktiv och engagerad. Man får på något vis en ofrivillig paus. Nackdelen för mig är att det tar tid att komma igång överhuvud taget alls igen.

Jag har inte kommit på något bra sätt att bota mina HV-deppar…. det tar allt från några dagar till veckor innan det ger med sig…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/8/09, 5:26 PM
#2

jag kan också få sådanna perioder och oftast inträffar de när jag "måste" jobba på ett hantverksprojekt för skolan. Då är alla andra privat projekt roligare.

Jag brukar tvinga mig att hantverka så går det över snabbare. Sätter mig framför TV tex och syr, punkt slut. Annars kan jag nog gå i veckor om jag inte tvingade igång det…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Zadeira
7/8/09, 7:27 PM
#3

Jag har just nu en sådan där depression.

Har sedan början av juni lovat att sy en särk och en 1400-talsklänning med korta ärmar inför Visby. Nu är det inte ens en månad kvar och tror ni jag tagit mig i kragen? Det var inte förren idag jag började klippa ut mönster till särken! Kommer inte vara hemma heller särskillt mycket nu resterande tid innan det ska vara klart så jag undrar hur jag ska orka?

Jag hamnar alltid i såna här "orkar inte-vill inte" så fort jag påbörjar ett projekt. Tror det har att göra med att jag är så dålig på det här med mönster, hur noga jag än ritar så blir det inte rätt när jag klippt ut alla tygstyckena… Då tappar man lusten…

Jag ska försöka sy iallafall lite av särken ikväll (det blir maskin på alla sömmar som inte syns), och mamma sa genast att hon går ner till kolonin så hon slipper höra mig under kvällen ;) jag tror hon lärt sig hur jag låtet när jag syr…

moondancer
7/8/09, 9:33 PM
#4

Skulle egentligen ha svarat nja, eller så…men jag svarade "ja, det är återkommande". Det gäller dock inte främst hantverk, utan andra artistiska saker, som fotografering och målande. Men det är typ samma sak jue…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anthka
7/9/09, 11:37 AM
#5

Jag har sånna perioder med ojämna mellanrum. Är precis som #1 och #2 inne i en just nu. Jag har mängder med projekt jag skulle vilja göra (och som jag har material till) men absolut ingen lust till någonting alls…

Den här depressionen har pågått i ganska många veckor nu, och jag vet inte hur jag ska ta mig ur den. Vädret gör inte saken bättre, grått, grått, gråtrist…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

zayla
7/9/09, 11:32 PM
#6

Samma här… har också en hel del vanliga tyger som väntar på att bli sydda och de bara ligger o ligger. Har också perioder när det är kul o virka och brodera. Men just nu ligger nålbindningen på topp. För så här länge har jag inte hantverkat överhuvudtaget och då kan jag bara tolka som att det är ROLIGT!! Skrattande  Men att sy klänningen har hrmft…tagit sin tid. Jag tror det beror på "svårigheten" att sy, vilket jag vet att det inte är svårt… löjligt nog! *sucka* Ångesprestation… ? Hmm… kanske det…? *Skratt*

Jag tror att man ska nog variera hantverken så att det inte känns tråkigt… och så är det nog alltid bra o ha pauser ifrån det, då det kan bli för mycket av det goda. När man kommer tillbaka så blir det lika roligt igen. Så när jag är i hantverks-rastlös-depressionsperiod så låter jag det vara och försöker göra annat istället. Man ska ju inte hantverka ihjäl sig heller…Tungan ute

Annons:
LinaN
7/9/09, 11:55 PM
#7

JAg botade mitt "depressiva" tillstånd med att ta mig i kragen o börja packa kartonger till flytten samt organisera det sista i bokhyllan. kom även på att sist gång så sorterade jag mina knappar, spännen och annat sånt smått när jag hade en depp. pilliga och sorterande uppgifter verkar få mig på humör att grejja igen.

trots att jag blev tvungen att repa upp 2 timmars nålbindningsjobb idag så känner jag ändå att jag har lust att fortsätta hantverka. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

terkina
7/9/09, 11:56 PM
#8

#3 Är på precis samma stadium som du just nu.
Ska sy dräkter både till mig å min kompis till Medeltidsveckan på Gotland, men har knappt bestämt mönster än.
Jag är iofs en sån som börjar i sista sekunden, men det är ju inge kul att göra grejjer för att man "måste".

Har inte varit på så mycket annat än just Medeltidsveckan så det blir långt emellan gångerna också.
Det värsta med det är att man alltid är jättesugen och motiverad direkt när man varit iväg på nånting å så tänker man att man ska hem å sätta igång med allt man vill på en gång.
Antingen blir det då så att man börjar med allt å sen ligger det å skrotar i nåt hörn tills man knappt vill se det längre, eller så tycker man att det ändå är så långt till nästa gång så det är ingen idé att börja med nåt. Och när man väl borde börja har lusten svalnat.Obestämd

I år har jag iaf varit smart nog att ta semester även veckan efter Medeltidsveckan, så det finns kanske nån chans att ta tillvara på inspirationen då!Skrattande

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

SHV-Pysen
9/2/09, 4:38 PM
#9

Jag är så mest hela tiden, men så får jag ett ryck och kan sitta 24 timmar i streck och bara sy, sy, sy eller vad jag nu gör. Sist var på gotland och jag var tvungen att fixa det sista på klänningen så jag kunde ha den. Jag var tvungen det är väl det som sätter i gång det. När man måste ^^ annars har man ju jääättemycket tid på sig, då kan man sega. gör det nästa vecka, typ..

MegN
9/2/09, 5:24 PM
#10

Jag brukar bota mina hantverksdepressioner genom att gömma alla hantverksgrejer och ägna mig åt helt andra saker ett tag, t.ex. fysisk träning, rensa förråd, odla örter, träna hundar, läsa böcker osv. Till slut har jag byggt upp en sån abstinens att jag bara kastar mig över hantverksmaterialet!

Just nu har jag en sån överväldigande hög av tyg, läder, ull, m.m. att jag bara kippar efter andan - kommer inte igång med någonting. (Jo - nu ljuger jag. Häromkvällen upptäckte jag att en av mina katter blivit inlåst i lillstugan där jag har kontor - och passat på att göra förbjudna saker i min ullhög i badrummet…! Så då tog jag och tovade mig en trollmössa av den ullen. För det kan väl inte finnas något bättre sätt att tvätta ull? Massor av såpa och varmt vatten.)

Jag köpte 10 meter tyg på Medeltidens värld… Och sen satt jag där och ivrigt förnekade att jag är "tygsamlare"… Cool

Kaylaza
9/3/09, 9:40 AM
#11

Jag hamnar i vad som här kallas för hantverksdepression när jag har för mycket att göra i allmänhet. Inte bara alla ofärdiga projekt utan fullt upp med allt i tillvaron.

För min del finns det bara en sak som gäller -acceptera att det inte fungerar att hantverka just nu, tillåta mig själv att lägga sakerna åt sidan och bara inrikta mig på att må bra fysiskt och mentalt. En promenad eller cykeltur nästan varje dag brukar skynda på processen, eftersom det rensar hjärnan så bra.

Vissa tycker att jag är knasig, men ofta fungerar det också bättre om jag gömmer undan sakerna. Prydligt plockar in alla verktyg i lådan, städar undan tyger, garner, pälsar, skinn och allt annat så det blir helt rent i hemmet från projekt. För mig blir det lite som att ha semester från sig själv, trots att man är kvar både i sig själv och i sitt hem.

Upp till toppen
Annons: