Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5237 ggr
JessicaN
7/16/09, 12:12 AM

Medeltida skor

Visste inte riktigt om jag la inlägget rätt men blev det fel så får ni gärna flytta det :)

Skulle gärna vilja få tag på några medeltida skor. Någon som vet någon bra hemsida som säljer..?

Var i Hova i lördags och tittade lite men jag skulle gärna vilja titta på lite hemsidor om det finns.

Jag håller mig inte till någon speciell period utan bara det som jag tycker känns lite allmänt medeltida, är inte så bra på sånt här med olika tidsperioder :P

Inga mönster eller så till skor för jag är usel på att sy :P

Tacksam för svar!

Mvh Jessica

Annons:
JessicaN
7/16/09, 1:23 PM
#1

Ingen som har något tips..?

Ahnna
7/16/09, 1:38 PM
#2

Hmm… Jag kommer inte på någon hemsida som säljer bra medeltida skor såhär på rak arm. Mina skor är köpta på marknader. I Visby brukar det finnas en tysk försäljare som har snabelskor med gummisula för runt 800-1000:-. Jag har ett par såna skor och de har hållt rätt bra. (Säga vad man vill om gummisula.) De funkar med de flesta dräkter också, även om vanliga vändsydda skor är ännu mer mångsidiga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/16/09, 3:39 PM
#3

#2 även de som har "tidstypiska" vändsydda skor slår på en gummisula underst. Skornas livslängd ökar oftast från en sommar till många sommrar och inte alla har råd att slänga ut ca 1500:- på ett par vändsydda skor varje år för att de gamla har sönderslitna sulor.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
7/16/09, 4:01 PM
#4

Min gubbes vikingaskor av flärpmodell har använts under 2 markander och måste ha en slitsula till nästa år då dessa redan nu börjar bli lite väl slitna. men de håller en säsong till men sen är de helt slut om man inte sätter på sula.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

scottishroyal
7/16/09, 4:16 PM
#5

Hmmm…medeltida skor… vet ej om skor men medeltida medeltida stövlar kan du hitta på www.spqr.se Bladra igenom assortimenten på www.stengarden.com

Lycka till!

Bjornen
7/16/09, 4:20 PM
#6

Nog fanns väl både tyskskor och svenskskor också under medeltiden ? Jag vet ju med säkerhet att de fanns bland allmogen under tidiga 1600-talet, men källorna före är ju minst sagt bristfälliga. Båda typerna är ju kraftiga och riktigt slitstarka men de användes knappast i mera borgerliga kretsar eftersom de hade råd att köpa nya.

Svenskskorna har näver i flera skikt i sulorna medan tyskskor är bara läder i flera skikt.

Däremot fanns det ju inte vänster och högerskor utan de var lika för bägge fötterna.

Annons:
KeramikJohanna
7/16/09, 4:34 PM
#7

Har sett denna länk någonstans: www.wahlanders.se/shop/catalog/

vet bara inte om de är bra eller tidsenliga, någon kan kanske hjälpa till att kommentera länken?

Ypocras
7/16/09, 4:35 PM
#8

Per på http://www.historiskarum.se/  gör bra skor med medeltida förlagor, jag har haft ett par med lädersula i ett par år nu och de håller fortfarande, dock skall väl erkännas att jag inte far på alltför många evenemang.

KeramikJohanna
7/16/09, 4:37 PM
#9

Länken funkar inte, så jag gör ett nytt försök…

Wahlanders.se

KeramikJohanna
7/16/09, 4:41 PM
#10

Blä, det funkar fortfarande inte. Försöker igen, om det inte funkar nu ger jag upp och frågar om hjälp.

skor

Kaylaza
7/16/09, 4:44 PM
#11

Lädersula fungerar jättebra om man inte går på sten eller asfalt, men om man planerar stadsbesök är det bra med gummisula, eftersom den tål det hårda underlaget bättre, och dessutom sparar lederna mer än en stum lädersula (jag som har väldigt taskiga knäleder märker stor skillnad på gummi- och lädersula).

Jag har hört att Wahlanders håller sig till kopior på medeltida fynd, och därmed bör vara ett mycket gott val, men jag har inte kollat upp om så är fallet själv. Dock tycker jag, med min lilla kunskap om skor, att de ser helt okej ut.

LinaN
7/16/09, 5:02 PM
#12

#11 Jag går gärna barfota men är så pass ömfotad att jag får ont av alla småsten så det blir inte alls en behaglig upplevelse. Däremot så fungerar en 3mm lädersula utmärkt för mig, då är det bara de större stenarna jag märker av. Samt att man får en naturlig "akupunktur"-effekt av marken. har också problem med leder o knän speciellt efter att jag dels gått upp i vikt o dels förstörde knät i en ridolycka för några månader sedan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Heleneafelm
7/20/09, 10:07 PM
#13

http://www.oldehansa.net/

Skor finns under "leather". Personalen i butik och restaurang gick i sådana skor, så de måste ha varit ok att gå i…men nike air är de ju inte!

Skor är en av mina egna kompromisser i min medeltida klädsel, jag måste ha nymodiga skor pga en skada. Fördelen med att ha lång klänning är att det inte syns så väl!

Annons:
moondancer
7/21/09, 12:45 AM
#14

spqr har också skor, vet dock itne hur bra dom är

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Lactamaeon
7/21/09, 4:47 AM
#15

Här är några länkar, jag har inga skor av dem själv men jag letar också. :)

http://www.shieldsandshoes.co.uk/Sands2.html

http://www.by-the-sword.com/acatalog/Medieval_Boots.html

http://www.nidingbane.se/shop/index.php

På den sista där, Nidingbane, får du klicka under "kläder" för att komma till skor, inte under "läder."

Upp till toppen
Annons: