Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4988 ggr
LinaN
7/23/09, 3:58 PM

Från bild till broderi?

Hur gör ni när ni ska föra över en bild till tyget?

Har en keltisk bård som jag vill brodera på min mantel och kommer använda samma mönster upprepade gånger. Hur får ni då dit mösntret?

Ritar ni? isf med vad? eller gör ni helt på frihand?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Kaylaza
7/23/09, 4:22 PM
#1

Jag brukar rita på rutat papper, sedan skära ut mönstret så man kan rita genom pappret och därefter lägga ut på tyget. Sedan fyller jag i mönstret genom pappret på tyget, och då använder jag antingen med en vanlig, väl vässad, ritpenna (lätt att sudda bort) eller möjligen en bläckpenna.

Ritpennans fördelar är att den är lätt att sudda. Det är också dess nackdel. Använder jag den tråcklar jag sedan i mönstret med en starkt lysande tråd in mönstret som jag sedan syr in under det faktiska broderiet. Det tar sin tid om man ska göra långa keltiska knutar, men det tycker jag att det är värt.

Bläckpennans fördel är att man slipper tråckla en "stödtråd", utan där stannar mönstret kvar utan att suddas ut. Vilket ju naturligtvis också är dess nackdel -ritar man fel blir det svårt att rätta till.

LinaN
7/23/09, 4:50 PM
#2

Du berörde där min nästa tanke….

Keltiska knutar, hur HK är det på en vikingadräkt? Har haft en del huvudbry här. vill brodera något lagom knutigt på min vikingadräkt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
7/23/09, 7:55 PM
#3

Jag ritar på tyget med en vit skräddarpenna. Antingen lite i taget av mönstret eller allting på en gång. Så fyller jag i linjerna allt eftersom de försvinner när jag arbetar med broderiet.

Jag vet de som använder sig av tunnt flisselin (det där som man stryker på tyg för att få det styvt). De ritar mönstret på flisselinet, nålar fast det vid tyget och broderar genom båda lagren. När broderiet är färdig drar de bort flisselinet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
7/24/09, 9:05 AM
#4

#2 Med tanke på alla flätmönster man hittat dekorativt skurna i exempelvis byggnader och på möbler, så borde det väl vara helt okej att brodera på lite knutar på sina kläder?

Det är min åsikt, men jag har inga historiska fynd att styrka trovärdigheten med. Men som sagt -kunde man smycka med flätmönster på en del ställen, borde man ju kunnat göra det på andra också =)

LinaN
7/24/09, 12:37 PM
#5

#4 mina funderingar har ju också gått så. För när vi hade vikingatid så vart ju kelterna kristnade iom att det gick plundringståg ditåt. Så om man stal guld och annat värdefullt ur kyrkorna varför stal man inte litet mönster och dekorationer för klädesplagg när man ändå var i farten? :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
7/24/09, 7:00 PM
#6

Den gröna duken som blev fotad på Ale…. med sydda mönster är ju ett exempel tror jag???

Lina.. jag tror jag frågat men frågar igen… vad är det för tyg på duken? Linne eller Ylle ? Lägg gärna in bilden i denna tråd…

Annons:
LinaN
7/25/09, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 det kändes som ylle, men tjejen som hade den vart inte helt säker då hon fyndat den på loppis för ca 50kr.

fast den är ju inte riktigt keltisk känner jag, det är mer vikingatida broderier med de ormarna/drakarna även om de är sammanvävda.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Balinidina
7/26/09, 1:22 AM
#8

Jag funderar på att ev brodera på mitt vikingatält med keltiska mönster. tycker ni att det är en bra idé eller är det dumt att göra fler hål i tältduken än nödvändigt?

Om jag skall göra det. Vilken sorts tråd bör jag annvända? och hur broderar man snyggast?

Självfallet kommer det inte bli lika snyggt som bilden ovan. Men jag tänkte något simpelt bara runt kanterna.

LinaN
7/26/09, 1:22 PM
#9

#8 jag tycker det är rätt dumt. bättre att måla tältet i sådana fall. Finns bra färgpigment som man kan om man vill blanda ihopa själv men också andra pigment o välja på.

Något som jag tror skulle funka bra att måla med är henna. men nu säljs det ju inte som hårfärgningsmedel längre…

men jag har sett flera tält med just keltiska eller andra mönster på vikingamarknader framförallt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
7/27/09, 11:47 AM
#10

#9 joho! Henna säljs visst som hårfärgningsmedel. I hälsokostbutiker.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
7/27/09, 12:16 PM
#11

#10 gör det verkligen det? för sist jag hörde o skulle köpa hade de tatt ur hennan ur sortimentet för hårfärgning eftersom det fanns cancerogena ämnen i hennan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
7/27/09, 12:21 PM
#12

#11 *förfärad* jag har i och för sig inte köpt henna på ett år eller så (köpte två förpackningar sist och de räcker ganska länge). Men efter vad jag förstått är det bara den svarta hennan som har cancerogena ämnen i sig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
7/27/09, 12:37 PM
#13

#12 man får helt enkelt kika på häslokost nästa gång man är där…

1 förpackning går åt till mitt hår… sen å andra sidan så är jag uppe i 6-7 förpackningar köpefärg nuförtiden så…. hennan är billigare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
7/27/09, 12:40 PM
#14

#13 jag färgar bara utväxten vilket gör att det går mindre henna. När jag färgade hela, första gången, gick en förpackning åt (3 om det hade varit "vanlig" färg)…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
7/27/09, 1:24 PM
#15

Henna kan man köpa på Lush för er som har det i närheten, både brun, röd och svart tror jag :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Kaylaza
7/27/09, 4:28 PM
#16

Angående sidospåret henna:

Senast jag köpte henna gick jag till en arabisk matbutik. De säljer ofta stora förpackningar till låga priser. Själv fick jag ge ungefär 40:- för en påse med 500 gram, som det fortfarande finns en hel del kvar av, eftersom mitt Hår inte tålde att jag färgade det =(

Men jag tänkte prova att färga garner med det nån gång istället -kan säkert bli fint Skrattande

Upp till toppen
Annons: