Annons:
Etikettallmänt
Läst 2699 ggr
AutumnWicca
7/9/09, 2:59 PM

Dröm-projektet

Har ni något medeltida/vikinatida dröm-projekt som du skulle vilja genomföra när tid och pengar finns? Eller har du kanske redan börjat på ditt? Berätta och beskriv! Skrattande

Jag har en dröm om att väva tyg i lin och ull till en hel vikingadräkt. Jag har tagit det första steget och har en vävstol och övertalat gubben att ha den i vardagsrummet i vår 2:a. Oskyldig

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
KeramikJohanna
7/9/09, 3:08 PM
#1

Mitt drömprojekt är nog att göra medeltids-inspirerad keramik. Jag har redan gjort några saker, men skulle vilja under en period bara rikta in mig på att göra medeltida keramik.

Muggar, krus, kannor, trebenta grytor, m.m.

Behöver bara en verkstad som jag har tillgång till många dagar i veckan, vilket jag kommer att få till hösten när jag börjar på folkhögskola. Glad

LinaN
7/9/09, 3:33 PM
#2

Jag håller på med min dröm, en hel dräkt handsydd, i viss mån handfärgad/växtfärgad också. Den ska ha band, broderier o allt man tycker en dräkt ska ha :D

och jag är på god väg, har skor, har spännbucklor och diverse smycken.

Nu är det bara en hel de lkvar:

  • Nya nålbundna strumpor, troligtvis gröna/lila
  • en yllekaftan fodrad med linnetyg, m bronsspänne i halsen
  • 2 ärmlösa växtfärgade undersärkar till
  • 3 par "boxertrosor/mamelucker"
  • 2 nya linneklänningar
  • 2 nya ylleklänningar
  • 2 nya hängsleklänningar
  • 1 ny vardagsmantel som man har till vardags som inte är så prålig som min nuvarande mantel kommer att bli.
  • Brodera min mantel
  • Brodera de flesta klädesplaggen
  • fodrad struthätta samt en linnestruthätta för varma sommardagar
  • huvudduk/dok
  • vanligt förkläde vid matlagning

tror det var det… så man har ett antal ombyten också, märkte nu på foteviken hur jäkla skönt det var att kunna byta kläder från dag till dag…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
7/9/09, 4:07 PM
#3

jag skulle vilja börja jobba med läder, både i medeltidssyfte och nutida. sy skor, träns, väskor osv..

Anthka
7/9/09, 5:44 PM
#4

Jag har tre, eller egentligen tre individuella + en helt ny dräktuppsättning.

  • En heraldisk klänning med mitt och sambons vapen
  • En halvcirkelmantel med pälsbräm och vacket mönster (tänk Richards i Lion in the Vinter)
  • En bilaut

Och så den helt nya dräktuppsättningen, modell 1340, med särk och skor och klänning och haklin och huvudduk och någonting fint till håret och passande smycken….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
7/9/09, 7:52 PM
#5

Vad roliga projekt alla har! Men visst är det kul att ha en lista, problemet för mig är att min bara blir längre och längre :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

PogoPedagog
7/9/09, 10:49 PM
#6

jag skulle framför allt vilja göra något i riktigt fint tyg! men det är dyyyrt. Helst skulle jag sy en klänning i något olivgrönt ylle.

Annons:
zayla
7/9/09, 11:17 PM
#7

Mina drömprojekt är att i första hand göra finnish på min vikingadräkt som är på G!! =)

Sen är följande som kommer väl ta flera årsprojekt ??:

  • Göra skor
  • Sy fler linneklänningar
  • Sy fler hängselklänningar
  • Sy mantel (2 st som ombyten)
  • Skaffa spännbucklor
  • Göra pärlhalsband
  • Nålbinda vidare…vantar, sockor, mössor, halsduk, sjal…
  • Brickbanda vidare…
  • Skaffa eller göra väska och plånbok
  • Bygga en kista
  • Bygga en stol (enkel i två träbitar)
  • Trästockar till vikingatälten
  • Fixa färgning av garn
  • Bygga en vikingatida stående vävstol o prova väva något.
  • Göra vikingamuggar i keramiken å kanske kanna? (måste lära mig först….)
  • Med hjälp av era beskrivande hantverk utöka mina idéer.
  • Säkert finns fler projekt som jag inte kommer på nu…

Sedan har jag ett drömprojekt-resa och det är till York i England en februarivecka något år i framtiden. Pengar måste sparas först. Dom har årliga vikingamarknad just då.

LinaN
7/9/09, 11:58 PM
#8

just ja, jag har ju fler projekt och drömmar än bara de textila:

  • Säng + sängkläder

  • flera kistor i olika storlekar + fryskista för matvaror

  • fylla på och utöka vårt "kök", baktråg, grytor osv…

  • tält (ska vi beställa har gett upp om att sy själv)

  • svinblåselampor och annat lull-lull som gör lägret hemtrevligt.

  • Vinterkängor i läder som når en bra bit upp på anklarna/vaderna.

  • Fler bältesväskor/pungar

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

terkina
7/10/09, 12:00 AM
#9

När jag var på marknad förra sommaren fick jag prova på att bereda lin och göra tråd av det.
Då fick jag nån fix idé om att jag ska odla eget lin nån gång, göra tråd, väva tyg och sen sy kläder av det.

Samma sak med ull (men jag vet inte om sambon skulle bli så glad om jag hade ett får på balkongen).Tungan ute

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Nadrendion
7/10/09, 6:06 PM
#10

jag skulle vilja brickväva ett tyg i lin med halvmetersbredd, göra en riktigt snygg brokad och sedan sy en skjorta av detta breda band/tyg.

500 bickor krävs för att det ska bli ca 50cm. dvs det kommer att gå åt 2500meter lintråd för 1 meter tyg. 300:- i ren materialkostnad, sen tillkommer det antagligen ytterliggare 200:- för inslaget.

… o sen 2500:- i inköp av brickor som inte sliter på varpen (gjorda i plast)

LinaN
7/10/09, 6:15 PM
#11

#10 det är ett projekt om något! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lactamaeon
7/10/09, 9:14 PM
#12

Att ha flera olika tidsepoker korrekta kläder och kunna åka och muppa på alla marknader som finns och bo och äta tidsenligt. :) Det kräver rätt tält och matutrustning… det vore jättrhärligt. Äkta semester..

Anthka
7/10/09, 10:53 PM
#13

#12 jag håller helt med dig. Att kunna åka på andra marknader än medeltida och fortfarande vara HK vore drömmen…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Vattnadal
7/11/09, 12:09 AM
#14

Här har det så sakteliga påbörjats att renovera om gamla fejset (fähuset) av ladan till medletida värdshus. Inte går det fort, men jag vet hur det ska se ut nbär det är klart!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LinaN
7/11/09, 2:15 AM
#15

#14 vad spännande! komemr ni ha utskänkningstillstånd sedan också?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/12/09, 12:05 AM
#16

#14 Vad häftigt!! Hoppas vi kan få se lite bilder sedan :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ypocras
7/12/09, 12:15 AM
#17

#14 Vad har ni för planer på meny och servering?  Någon särskild inspiration till inredning, utsmycking och konstruktion?

Vattnadal
7/12/09, 3:27 PM
#18

Vi kommer att ha det till oss själva, för lajv, medeltisfester od. Kan troligen hyras ut för intresserade, om nån orkar ta sig till skogen. Öppna krog gör vi inte, är jag rätt säker på. Möjligen något sommarcafé-aktigt, den dagen jag inte jobbar på vanligt jobb längre, utan lever av företaget.

Det blir nog vitkalkade väggar och träbjälkarna ska vi testa att köra någon slipersolja ed på, för att få den härliga lukten av tjära och trä, samt snygg svartbestad färg.

Klassiska bord och bänkar av rejäla plankor blir det i alla fall. Hoppas ha råd att köpa snyggt porslin av lillasyster som gör eget.

Sugen på golvhalm, men brandrisken ökar onekligen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kaylaza
7/14/09, 4:29 PM
#19

Mitt drömprojekt just nu är att garva tillräckligt många fårfällar som krävs och sedan sy en minst knälång (helst ankellång), varm pälsrock av den. Sömmarna ska naturligtvis vara i bältsöm, vilket innebär att det blir tre sömmar per sömnadssträcka.

Det som sätter käppar i hjulet är dels att jag inte har tillgång att garva skinn så ofta som jag vill, dels att mina handleder får för sig att göra ont när jag mjukgör för stora skinn för länge. Men nån gång….

JessicaN
7/15/09, 12:51 AM
#20

Min dröm är att ha något litet sommarhus där allt är medeltid.

Och så skulle jag någon gång vilja ha ett ordentligt trädgårdsland och höns så att jag kan sälja grönsaker och ägg och liknande på medeltidsdagar Glad

Annons:
Kaylaza
7/15/09, 1:18 AM
#21

Sen finns ju alltid drömmen om att skaffa får, spinna deras ull, tillverka en varptyngd vävstol och väva sitt alldeles egna tyg att växtfärga och därefter sy kläder av =)

AutumnWicca
7/15/09, 1:43 AM
#22

#21 ja! den drömmen delar vi i så fall :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Vattnadal
7/15/09, 12:50 PM
#23

Höns har jag, får ska det bli. Ni kan få köpa ull billigt av mig sen, om ni vill. Kommer att sälja det, gissar jag. Är inte hantverkartypen själv. Det enda jag tillverkar är de djur jag föder upp…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LinaN
7/15/09, 2:07 PM
#24

#23 va mysigt ^^ en annan tänker leta rätt på någon fårbonde i närheten som ändå bara slänger sin ull på gödselstacken. Billigaste ullen som finns, men man måste ju sortera en del. Men det går :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/15/09, 2:10 PM
#25

#24 och tävtta och det är inte kul och tar så fruktansvärt lång tid :/ plus att man måste se till att ullen torkar inom 2 dygn annars börjar det mögla i den.

Smutsig ull kan man bara förvara utanför frys i max 1 år också..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
7/15/09, 2:55 PM
#26

#20 åh, sådant är alltid ett trevligt inslag på medeltidsmarknader. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
7/23/09, 3:21 PM
#27

Hur länge ull håller sig beror ju också på hur den förvaras. Jag har haft kardad, otvättad ull i papperspåse i två år. I våras spann jag en del av den, och det var inga problem. Lukade inte illa och uppförde sig inte konstigt. Sedan håller jag med om att det är bra att arbeta med ullen så snart som möjligt om man kan -det är ju onödigt att riskera att få den förstörd om man kan undvika det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: