Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3340 ggr
LinaN
2009-07-16 15:58

Mer tips på kläder

Jag börjar känna ett sug i medeltidstarmen också, att jag vill ha en riktig medeltida klänning som är renodlat medeltida. Så min stackars SA-klänning ska snart få gå till de sälla jaktmarkerna, eller åtminstonne bli en vardags-klännig på vintern härhemma.

Jag vill ha en klänning som trollar bort min mage, som får mig att känna mig vacker och som är praktiskt.

Nu planerar jag hela kittet, Dok, lin, rubb och stubb. Sen har jag beslutsångest angående färg… jag har haft mycket blått i mina vikingakläder, och grönt. i rött är jag rädd att jag kommer se ut som en fetlagd röd jul-säl….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Kaylaza
2009-07-16 16:55
#1

Om du vill ha tips på riktigt bra mönster till dina medeltidskläder kan jag varmt rekommendera boken "The Medieval Tailors Assistant". När den kom för sex år sedan var det många av mina erfarna sca-vänner som ojade sig över att de hade behövt just den boken när de började tjugo år tidigare.

Den innehåller väldigt bra mönster med start från 1200-talet, är lättförståelig och bra fakta.

LinaN
2009-07-16 16:59
#2

#1 har den boken men saknar ändå inspiration… *Sucka* vill ha någon förlaga att arbeta efter…. kommer bara på codex manesse. vad finna det för fler codexar att hämta inspiration ifrån?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-07-17 02:31
#3

#2 Det finns hur mycket som helst! Vilken period är du intresserad av, om vi börjar där?

Enklaste sättet att trolla bort magen borde vara genom t.ex. de burgundiska klänningarna, där putande mage bara förstärker klänningens form. (Brett band precis under bysten, sen hänger kjolen fritt därifrån.)

T.ex. här finns en.

Vill du börja sy renässanskläder så finns ett otal modeller som döljer en putande mage. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-07-17 12:29
#4

#2 codexar finns det gott om, här är en hel lista på manuskript från olika tider:

http://web.comhem.se/~u41200125/Links.html

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-07-17 13:06
#5

#3 jag vill ha något som inte är riktigt burgundiskt, mer handlare/övre medelklassens medborgare. Men får fundera på det där med burgundiskt…. Renässans blir litet förmycket ryschpysch för mig :D

kom på en sak, vill ha en dräkt som tillåter mig att ha en såndäringa fin röd struthätta som du har Ahnna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-07-18 00:13
#6

Om man ska ha struthätta får man väl stanna på i varje fall 1300-talet och sedan gå bakåt i tiden?

På de bilder jag sett från 1400-talet och framåt har struthättan antingen vidareutvecklats (männens vackra huvudbonad som startade med att man rullade upp hättan på huvudet och sedan syddes om till ett eget plagg) eller bytts ut mot andra huvudbonader.

Vad gillar du de klassiska ärmlösa med djävulsfönster som var så populära på 1300-talet? Den stora fördelen med dem är att bältet oftast sitter innanför ytterklänningen, vilket gör att man inte riktigt kan avgöra magens storlek (jag fullkomligt älskar min "djävulsklänning", speciellt de dagar i månaden när kroppen sväller).

Annons:
Ahnna
2009-07-21 12:50
#7

#6 Den vingade hättan förekom på 1400-talet också, särskilt på kvinnor i de lite lägre stånden. Det är ju ingen struthätta i samma bemärkelse som tidigare, utan en öppen hätta med brätte, med eller utan strut.

#5 Det finns massvis med renässanskläder som inte är rysh-pysh. Jag håller själv på med en som är för lite lägre samhällsklass än mitt skrytbygge (den gröna), men med den "gömmer" man magen i korsetten. Så vill du slippa korsett så är det bättre att kliva tillbaka i alla fall 100 år om inte mer.

De klänningar som verkar höra ihop med den vingade hättan var enkla, i ylle, och hade ibland kort ärm så att man såg den ljusa undersärken. Vid arbete trädde man på en lös ärm utanpå och nålade fast på axeln, så att inte undersäkren blev smutsig. (Det kan ju ha funnits en under-under-särk också, men det syns inte på målningarna.)

den här sidan får man många tips på modeller på hätta och vilka klänningar som passar till den. Modet är förvisso burgundiskt, men det är inte bara "burgundiska klänningar" som syns på målningarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-07-21 20:17
#8

Jag tror jag har hittat min klänning…

Den häringa blå saken, fast kanske i en annan färg….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-07-21 20:20
#9

#8 oooo, fin och enkel model, snyggt! Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: