Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2861 ggr
AutumnWicca
6/26/09, 5:27 PM

Växtfärgningsrecept

Är det någon här inne som har en bok om växtfärgning innehållande ett recept på färgning med grankottar?

I mitt recept står det att man ska förkoka dem i 4 timmar! Men har hittat nätkällor som säger 2 timmar, vad vet ni eller vad står i era recept?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
6/27/09, 12:24 AM
#1

Det står inget om kottar i mina böcker, men jag skulle nog koka dem i minst 3 timmar för att vara på den säkra sidan. Det skadar inte att koka dem lite längre än man "bör", men man ska akta sig för att koka dem för kort tid. (Gäller allt som ska förkokas.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/27/09, 12:56 AM
#2

#1 jag kokade dem i 2,5 timma sen stod inte min näsa ut med granlukten :P avkoket vart ändå riktigt mörkt rödbrunt! Det ena garnet blev gulbrunt (lite nougatbrunt) det andra lite grönbrunt. Bilder kommer imorgon när det torkat till sig lite

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/27/09, 1:31 AM
#3

#2 Coolt! Visa bilder så snart du kan! Glad

Jag är avis, jag vill också färga, ju! Har massor med grejer att färga med och färdigbetade garner, men måste hålla mig för jag ska färga på Årsjögård nästa vecka och sen ska jag till Luleå och Saltvik och färga. Så jag måste hushålla med garnerna… *mummel*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/27/09, 1:37 AM
#4

#3 jag är riktigt nöjd med mitt första försök med växtfärgning :) lovar att det kommer bilder imorgon!

Förstår att det är svårt att hålla sig, men det är ju en otrolig upplevelse för marknadsbesökare (och för de som står omkring) när du färgar på plats. Jag skulle bli helt fast om jag såg någon stå och göra det på en marknad!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/27/09, 1:46 AM
#5

#4 Mja, det händer ju inte så mycket under själva färgningen egentligen. Jag går och tempar, kollar färgen på garnet och gnider sotet och röken ur ögonen, typ. Oskyldig Men själva ögonblicket när det är klart och garnet ska sköljas och hängas upp är ju intressant, eftersom det är då man får se resultatet av allt jobb. Indigo borde vara en publikmagnet, men jag vet inte om jag kan göra det i fält. (Indigo gör garnet grönt först och sen blir det blåare och blåare när det oxiderar utanför grytan när man tar upp det. Lite magiskt.) Det är så många kemikalier inblandat, så jag vet inte om det går att göra inför publik och behålla den historiska känslan. Men jag borde faktiskt prova nån gång, lite trial and error!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/27/09, 2:09 AM
#6

#5 mm jag förstår vad du menar! men jag tror nog det höjer känslan på marknaden :)

jag har faktiskt köpt indigo och ska prova någong gång när jag har tid…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
6/27/09, 2:17 AM
#7

#6 Har du allt annat också? Det är en del som ska till, men när man väl har det så är det bara att köra på! Glad Det luktar riktigt illa, men färgen är fantastisk att leka med, så det är värt det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/27/09, 11:52 AM
#8

#7 Nej har itne allt till det än tyvärr.. har lite probelm att veta vad man ska ha, mitt recept verkar ganska kansigt.. men ska se om jag kan klura ut det

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/27/09, 12:07 PM
#9

#8 Vad står det i ditt recept då?

Att färga med indigo är ganska invecklat eftersom man måste blanda olika kemikalier med pulvret i rätt ordning till en stamkyp och hetta upp det till rätt temperatur innan man häller det i färgbadet och så vidare. (Det finns flera varianter, men så gör jag.) Det blir lite som kemilektionerna i skolan, och faktum är att såna glasbägare och annat som man hade i skolan inte är helt fel att ha till indigofärgning! Glad Det underlättar hanteringen och blandningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/27/09, 2:10 PM
#10

#9 såhär står det i min bok:

Först stamkypen:

Indigon stöts fint i mortel. Degas med T-sprit. (Vad menas med degas?)

Kemikalierna tillsätts i angiven ordning, natronlut 25%, natriumhydrosulfit. ( ska i lite vatten och så indigon också)

Får stå 1 tim. i 50 garder vattenbad med tättslutande lock.

Sen ska kemikalierna i färgbadet i den ordning de står i receptet, limlösning, ammoniak koncentrat, natriumhydrosulfit och sist stamkypen.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/28/09, 12:20 PM
#11

#10 Aha. Du har ett sånt recept… Indigon du har köpt är troligen ett pulver redan, så du behöver inte mortla det.

När man "degar" indigon så genomfuktar man den med T-röd.

I mitt recept står det såhär:

Stamkyp:

5g indigo
5 g natriumhydroxid (kaustiksoda)
5g natriumhydrosulfit
25 ml T-sprit
1 dl vatten

Spriten hälls över indigon, rör om grundligt. Hälften av vattnet hälls i ett litet glas som tål värme. I detta hälls kaustiksodan, rör om tills den är upplöst. I resten av vattnet upplöses natriumhydrosulfiten. Häll lösningen med kaustioksodan över indigon, sedan natriumhydrosulfiten. Rör om extremt försiktigt. (Det ska inte komma ner en massa syre i det.) Ställ glaset i ett varmt vattenbad.

Färgkyp:

Till ett färgbad på cirka 20 liter tillsätts 20 g natriumhydrosulfit och 50 ml 25%-ig ammoniak. (Har du ett mindre färgbad får du räkna om siffrorna så att de stämmer procentuellt.) När dessa kemikalier är tillsatta så låter man badet stå i 20-30 minuter, värmen bör EJ överstiga 55 grader.

Sen tillsätts en tredjedel av stamkypen. (Återigen, räkna om ifall din gryta är mindre.) Håll glaset nere vid ytan när du häller så kommer det minimalt med luft i badet. Försiktigt rör man om (långsamt) och sen tillsätts det man ska färga, som ska vara vått och urkramat.

Färgningen tar 10 minuter, sen tar man upp det, låter det oxidera och kollar om man gillar färgen. Vill man ha mörkare doppar man det i 10 minuter till och gör om sammka sak, annars tvättas det och torkas. (Tvätta gärna igen efter torkningen så fäller det mindre när mn jobbar med det sen.) Färgbadet ska ha en temp på mellan 45 och 55 grader under hela färgningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/28/09, 12:30 PM
#12

#11 Tack så mycket

Ditt recept lät enklare! Jag tror jag kör med det när jag ska prova sen!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/28/09, 12:37 PM
#13

#12 När man oxiderar garnet så gäller det att vara lite snabb och se till att alla trådar får lika mycket syre att oxidera med. Det betyder att man måste sära på trådarna i hela härvan igen och igen tills garnet är helt blått. (När det kommer ur grytan är det grönt.) Det tar cirka 5 minuter innan man kan hänga upp härvan och låta luften i rummet göra resten. Det är också därför som det inte får komma luft i badet under framställningen av färg- och stamkyp, för då oxiderar garnet i förtid. (Du kanske börjar förstå varför jag kallar indigofärgning för kemilektion!)

Det är kul att färga med indigo, men lite pyssligt att komma igång. Mitt tips är att du har några gula eller orangea härvor till hands också, så att du kan göra gröna garner när du ändå har indigon på spisen. :)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
6/28/09, 1:38 PM
#14

#13 Tack för alla bra tips! Ska skriva ner lite minnesanteckningar :)

Ser fram emot att göra detta!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/29/09, 1:22 PM
#15

#14 Anteckningar är bra att ha! Flört

Ammoniak i dunk hittade jag på K-Rauta, kaustiksodan på Coop, indigon och natriumhydrosulfiten hos en växtfärgningsfirma och T-spriten fanns på OKQ8.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/29/09, 1:23 PM
#16

#15

vilken växtfärgningsbutik är det? *nyfiken*

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/29/09, 1:41 PM
#17

#16 Minns inte, det är ett bra tag sen. Men jag vet att Gudruns Ullbod har indigo, kanske det andra också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nadrendion
6/29/09, 2:38 PM
#18

Här är en länk med massa recept.

http://hem.passagen.se/susbrom/VAXTFARG.HTM

Upp till toppen
Annons: