Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2590 ggr
Pialinn
2009-07-06 11:59

Egen konstruktion av Hjerolfsnes 39

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en kopia av dräkten: Herjolsnes 39. Skulle kolla mönstret för att snart sy en i linne.

//Rubrik ändrad, observera att detta är en egen konstruktion och inte en kopia :) /medarbetarna//

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Pialinn
2009-07-06 12:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bara en enkel skjorta. Har lite mer att sy på denna. Denna är ett plagg jag använder när jag är i Sydeuropa och solen skiner för mycket.

Min gamla har krympt i garderoben.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
2009-07-06 12:23
#2

Varför just nr 39? Det verkar vara en av de mest krångliga skärningarna på herjolfsnäs.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-06 12:34
#3

#2 Kanske just därför? Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-07-06 12:39
#4

Men, vänta här nu. Är det där verkligen en kopia av nr39?Förvånad

39an i mina referenser är kortärmad och har ett avskuret band under bysten.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
2009-07-06 13:18
#5

Jag har tagit bort alla avskärningar och extra lappar för att det ska vara enkelt att sy.

Avskärningen fram kanske är för att tyget inte räckte, och hon gjorde så för att få en dekoration.

Långa ärmen är för att skydda mej från solen när jsg befinner mej i Spanien/Portugal från höst till vår.

Hur ser en riktig undersärk ut i linne från vikingatiden?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
2009-07-06 13:26
#6

#5 Men, kilarna fram och bak och sidopanelerna är ju en del av konstruktionen. Liksom de korta ärmnarn. Att ta bort de innebär att du inte sytt en kopia av nr 39 utan en egen version med den som utgångspunkt…

Historriska världar har en version på vikingasärk. Eftersom jag inte är inne i den perioden (ännu) är det den länken jag kan erbjuda. Gissar på att LinaN eller Ahnna bör ha andra versioner också.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Pialinn
2009-07-06 13:45
#7

Vikingasärken på Historiska världar är en helpliserad särk och den tror jag inte dom hade till vardags.

Herjolfsnes 39 är kol-14 daterad till första hälften av 1400 så den är väl ingen vikingasärk.

Skulle kanske inte döpt tråden till "kopior". Nu kan jag ju inte ändra!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
2009-07-06 13:47
#8

#7 som sagt, vikingatid är inte min period (ännu) så det är det mönstret jag har. Men hör med Ahnna eller LinaN, de bör ha bättre koll.

Sånt händer, hur som hellst är det en fin modell.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-07-06 13:48
#9

#7 De särkar jag har är bara som långa tunikor.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-07-06 13:53
#10

#9 historiskt standardmönster alltså? (framsida, baksida, kilar, ärmar och ärmspjäll/kilar)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-07-06 13:55
#11

#10 jupp :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-07-06 13:59
#12

#11 tänkte nästan det, men det är skönt att få mina semiakademiska resnemang bekräftade.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
2009-07-06 14:02
#13

Då skulle ju min verision oxå funka fast det är en förenklad modell an 39:an? Fast i linne då!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
LinaN
2009-07-06 14:06
#14

#13 klart det skulle fungera men det är ingen kopia av hjerolfsnes-klänningen då du gort en egen variant.

Linne är skönt att ha på sig när det är varmt, enda nackdelen är att blir man våt så kyler den kanske litet väl mycket om man är känslig för kyla, speciellt om klänningen är fuktig framemot kvällningen när det börjar svalna av…

Men vanliga särkar är inte mycket mer än lång kjortlar, med eller utan armhålefyrkant.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
2009-07-06 14:10
#15

Om man inte syr med en fyrkantsbil under ärmen spricker väl tyget, om man lyfter armen för högt?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
2009-07-06 14:26
#16

#15 beror på hur ärmen ser ut i övrigt, är den kulligt formad som herjolvsnäs ärmarna oftast är så behövs inte fyrkanstkilen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-07-06 15:06
#17

#15 det beror på hur stort ärmhålet är som Anthka säger. och beroende på hurmycket man tänker vifta med armarna :D

Sen är det inte tyget som spricker, det är oftast sömmarna, annars är det ett väldans dåligt tyg skulle jag våga säga.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: