Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6839 ggr
Ariel61
2009-07-11 23:10

Päls- äkta eller fusk?

Hur skulle ni göra? Imorgon är det auktion här igen, o på visningen idag såg jag tre pälsar ( alltså kappor) ,  en mink tror jag , en ljusgrå o en mörkgrå( får/lamm?). De kommer säkert att gå för nästan ingenting. Det finns typ inget intresse för äkta päls.

Jag är klart EMOT att föda upp djur för pälsens skull, men de här pälsarna är ju redan s.a.s klara. Och kanta med päls är snyggt och tidsenligt för en historisk dräkt, eller hur? 

Ska man kanta med fuskpäls för principens skull,  eller köpa äkta o återanvända?

Annons:
Sigrun
2009-07-11 23:24
#1

Jag skulle hålla på mina principer och inte använda mig av minkpäls,

finns otroligt många pälsar som är fejk men ser riktiga ut och känns riktiga och sen behöver ju inga minkar dö för det heller.

moondancer
2009-07-11 23:53
#2

Jag ser inget problem med att använda gamla pälsar, men jag är inte direkt för en uppfödning enbart för pälsens skull. (skulle man äta djuret, då skulle jag vara helt för att man skulle använda dess päls också)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Lactamaeon
2009-07-12 04:10
#3

Jag skulle använda dem. Jag skulle inte köpa något nytt som var päls, men jag skulle använda något gammalt sådant. Jag har faktiskt en gammal pälsjacka i garderoben som min mamma hittat på loppis… Hoppas ingen tar illa upp för det. :P

LinaN
2009-07-12 13:11
#4

Om man inte vill använda äkta päls, använder ni då läder i övrig utrustning? såsom i skor, bälten osv?

annars är det ju i mina ögon litet dubbelmoral, man kan ha pälslösa döda djur på sig men inte pälsiga döda djur.

jag personligen har köpt flera begagnade pälsar för att sy om och att använda som dekor. Funkar skitbra, man brukar hitta billiga på loppis. Jag anser att de pälsarna är redan döda, men jag hade ju föredragit att veta att just dessa pälsars kött och innanmäte kommit till användning och inte bara dumpat i skogen för att ruttna bort.

Men jag har även en fuskpäls till min pläd som jag har i sängen just för att den vill jag ska gå att tvätta lätt, samt att äkta päls kittlas litet för mycket mot naken hud. ^^

dagens fuskpälsar ser väldit bra ut, men det är olika från tillverkare till tillverkare, vissa pälsar är täta o fina och man måste titta på baksidan för att se om det är äkta eller ej, medan andra är så fejk att de ser ut som en skabbig hamster på tre kilometers håll ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-07-12 21:09
#5

#4 hear hear, jag vet om många antipäls människor som gladeligen går i skinn eller använder fårskinn (vilket ju faktiskt är päls).

Själv är jag emot nyuppfödd päls, däremot har jag inget problem med att återanvända en gammal pälskappa (skadan är ju redan skedd, och bättre det än att den blir ängermat) eller för den delen köpa skinn/päls direkt från jägare eller uppfödare. I mina ögon är det skillnad på exklusiva pälsdjur som föds upp i trånga burar och djur som mått bra under sin uppväxt (och som heller inte ska bli pälskappor).

Enda undantaget jag gjort från min "ja jag återanvänder gärna alla pälsar jag kan komma över" princip är mormors persianerpäls, min mor frågade om jag ville ha den och jag rådde henne att bränna eländet. Persianer är min stora tydliga gräns.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-07-12 21:13
#6

jag använder inte äka päls förutom fåskinn, då jag är allergisk mot päls. Men jag håller med #4 och 5!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
2009-07-12 21:16
#7

#5 vad är persianer för päls då?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-07-12 21:19
#8

Det är (om man får tro mor och mormor) ofödda lammungar. Det vill säga innan tackan har gått tiden ut och fött fram sin lammunge så slaktar man henne, skär ut lammet och använder dess päls till pälskappor. Väldigt exlusiva saker (och fruktansvärt äckliga om du frågar mig)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-07-12 21:19
#9

#7 Så här på wiki

Bild på djuret

Bild på päls

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-07-12 21:27
#10

#9 men så ser inte den pälsen ut….. Hm (googlar) ah, Swakara är pälstypen jag är ute efter. Småkrullig på ett mycket speciellt sätt och gjord av ofött lamm.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-07-12 21:32
#11

#10 fast pälsen på ungen i #9 ser ju ungefär likadan ut, bara att den bebisen faktiskt verkar ha blivit född…. men jo, motbjudande är det…. *urka*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-12 21:34
#12

#10 Det är samma djur bara att jag hittade en bild på en unge :)

Hemskt att man dödar så otroligt vackra djur för att få päls :(

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-07-13 11:21
#13

#12 Jag skulle inte ha lika mycket emot det om man dödade fåret när det är fullvuxet, och då använde sig av mer än bara pälsen (fårkött är riktigt gott). Men att döda nyfödda eller ofödda lamm bara för pälsen…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
AutumnWicca
2009-07-13 12:34
#14

#13 Det är helvidrigt… jag vet inte hur man gör med fårskinn här i sverige men jag önskar ju att man ta vara på köttet.

Men i slakterier (pratar om stora typ scan) tar man ju ine hand om huden istället…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Halvdansken
2009-07-13 14:09
#15

Lina - "

Om man inte vill använda äkta päls, använder ni då läder i övrig utrustning? såsom i skor, bälten osv?

annars är det ju i mina ögon litet dubbelmoral, man kan ha pälslösa döda djur på sig men inte pälsiga döda djur."

Jag tycker inte att det är dubbelmoral alls. Jag använder läder/skinn som kommer från djur som slaktats för att bli till mat. Skinnet är faktiskt en överskottsprodukt.

Att däremot föda upp djur enbart för pälsens skull är jag emot. Speciellt som djuren ofta dödas plågsamt för att inte skada pälsen, det finns exempel på djur som flås levande (inte i Sverige).

För att ta ett annat, liknande exempel, så köpte jag konstfiberkuddar och -täcken när vi skulle ha nya, efter att ha sett Tv-programmet om hur gässen plockades levande. Att däremot ha dunkuddar från en gås som blivit mat har jag inga problem med. Men så länge man inte kan garantera det, så blir det konstgjort.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ariel61
2009-07-13 14:27
#16

Persian..helt sjukt.Där går den absoluta gränsen.

Gillar fåret. Medan det lever så kan man få mjölk o ull, det betar o håller hagarna öppna, o efter jordelivet ger det mat o skinn. ( förresten, nån som vet om skinnet kan användas som "läder" eller går det enbart till fällar?)

Halvdansken
2009-07-13 14:40
#17

#8.

Jag har hört nåt ännu värre, och det är att man slår tackan i magen tills hon får missafall.

Men det kanske var förr i tiden. Dock undrar jag om man slaktar henne. Tror snarare att man framkallar missfall kemiskt eller nåt. Hon kan ju "användas" fler gånger. Skrikandes

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LinaN
2009-07-13 15:30
#18

#15 det är dubbelmoral OM man utgår ifrån att allt skinn och päls är fel. Vi har en kille i vår rollspelsgrupp som gjort bort sig litet. Han var på mig om nått skinnmojs jag hade på mig och ojjade sig o hade sig. Han höll på säkert en två tre timmar o föreläste för mig vilken hemsk människa jag var som hade skinn o päls osv osv. Men när han sen skulle gå till affären och handla så hängde han på sig sin mockajacka och gick ut…. när han kom tillbaka påpekade jag då att "jaha, så mocka är inte skinn alltså?"

Det är likadant med de här djurrättsaktivisterna som rider, de har sin utrustning i skinn o läder men likt förbannat kan de inte äta kött eller ha skor gjorda av läder på sig…. det är också dubbelmoral enligt mig. Det finns många bra hästprodukter idag som är av konsmaterial. FAst hur bra är det med ett träns i plast, både för hästen och miljön egentligen? tex….

Jag är vegetarian, men äter mjölkprodukter och ägg. då är jag en så kallad lakto-ovo-vegetarian. Jag kan tänka mig att äta kött OM jag vet att köttet haft ett bra liv och tagits av daga på ett snabbt och så smärtffritt sätt som möjligt. Den dagen jag o min sambo har ett hus på landet eller en mindre gård kommer vi hålla vissa djur till slakt. KAniner, höns och sånt smått. Samt så kommer vi försöka leta rätt både på får och grisbönder som man kan köpa loss djur/kött ifrån när de slaktar. Då har man möjlighet att se till djuren då å då. Det är min dröm iaf. Att behöva ta ansvaret för djurets hädangång till 100% och vara med när det händer. Halshugga hönan själv, boka slaktare/vetrinär som bultar och avblodar grisen osv osv. Sedan ta till vara på alla delar man kan ta vara på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-13 15:58
#19

#18 Hear hear!

Det LinaN skriver håller jag till fullo med om och det finns bönder som slaktar själv. Mina föräldrar köper gris av en lokal bonde och har koll på hur slakten går till och så även jag då vi har fått vara med vid slakten. Jag tycker alltid det känns bättre när man vet vart det kommer ifrån och att djuren haft det bra!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Halvdansken
2009-07-13 16:40
#20

#18. Håller fullständigt med dig så som du beskriver det, Lina!!

Men jag som köttätare tycker att det är ok med skinn, som annars skulle slängas. Däremot vägrar jag köpa jackor med pälskant, då jag hört att det kommer från hundar i Asien, som (kanske) flås levande.

Den där med djurrättsaktivister som lämnat hjärnan hemma är ganska kul. Jag har haft liknande upplevelser, dock inte med nåt så uppenbart som en mockajacka!! Det har varit typ ett bälte eller så, eller skor.

Vad sa han??

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Anthka
2009-07-13 17:41
#21

#17 jag har bara mor och mormor som källa på det, det kan ju vara så som du säger. Att man numera använder sig av kemiska missfall. Sjukt är det i alla fall.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-07-13 17:49
#22

#17 och 21

men fy f**n!! Hur kan man göra så mot djur? Jag har ingen som hellst förståels för detta… blir så ledsen..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-07-13 18:01
#23

#22 och därför drar jag en stor gräns vid den typen av päls, oavsett hur billig eller begagnad den är.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-07-13 20:16
#24

#20 han blev ju rätt paff… han tänkte ju inte på det som skinn, men han bad inte om ursäkt för det… men han har inte heller skrikit halsen av sig igen över att jag använder päls, skinn o annat ^^

Sen ang min vegetarianism så är jag det för att slippa laga 2 måltider, sambon är vegetarian pga att han tycker att kött smakar som det luktar när det är rått, och det luktar ju inte altid så gott… så det är lathet ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

cujo99
2009-07-14 00:37
#25

Jag tycker att oxhud och många andra skin är helt annat än päls. Djuren är inte bara uppfödd i bur för att ge sin päls utan en bi produkt när man producerar kött. Så äter man kött så är det helt ok med skinn men päls tycker jag är helt FEL.

Rozzy
2009-07-14 01:42
#26

Men tänk på att bara för att det föds upp för sin päls skull så har det det inte sämmre än en höna som sitter i en liten bur hon med för att värpa ägg sådana hönor går till hundmat vilket mycket av pälsdjuren oxå gör det står bara vilt på burken.

pälsindustrin är i många fall förkastlig men det är även köttindustrin vissa av de djuren har det mycket värre än minken.

Ahnna
2009-07-14 14:33
#27

#16 Jadå, skinnet från får är helt okej att jobba med även utan pälsen. Man hittar ofta så kallas lammnappa, som är ett väldigt tunnt skinn från unga får, lämplig till t.ex. skinnkläder och möbler.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Kaylaza
2009-07-15 15:58
#28

Att föda upp ett djur enbart för att använda sig av skinnet är jag väldigt emot, men att ta tillvara ett skinn från ett djur som ändå dödats, oavsett vad det är för djur, är för mig bara ett sätt att hedra djuret. Tankesättet-du är död, men jag ska dra nytta av allt jag kan från dig, och därmed har du inte dött förgäves, är något jag själv använder mig av.

Jag har varit med vid flera fårslakter som en kompis till mig utför hemma på sin egen gård och garvat skinnen från får som fötts upp för köttet. Jag har också fått kontakt med en man som bedriver skyddsjakt, och av honom fått bland annat mårdar, rävar och illrar som annars skulle slängts i skogen. Istället för att de helt förstörts av förrutnelse och annat har jag flått och garvat dem -och de har inte dött förgäves.

Jag är väldigt anti pälsindustrin, men lika anti stor del av övrig skinnindustri, eftersom det används otroligt mycket kemikalier i dagens snabba garvning (livsfarliga kemikalier började användas redan på 1800-talet, och de flesta second hand-pälsar är garvade med tungmetallen krom, som är det vanligaste garvämnet sedan det började användas).

Men även om det är "politiskt inkorrekt" att bära päls idag, så anser jag att det är bättre att använda gamla pälsar så länge det går än att omedelbart kasta dem på soptippen eller bränna upp dem och släppa ut alla kemikalier som finns i den.

Sedan har jag, precis som någon innan, svårt att förstå hur man samtidigt som man bär läder kan fördöma päls -båda kommer från ett dött djur.

Men det är min åsikt.

Rozzy
2009-07-19 14:15
#29

Ett mål mat mättar en liten stund… men skorna kan bära en i många år…bara för man tar skinnet och inte människan utan andra djur äter köttet dör inte alla djur "förgäves". Jag är varken för eller emot men vill inte provicera andra. Detta är en svår fråga men man ska tänka över var man står…

Det jag motsätter mig mest är hanteringen innan de dör vare sig det är till mat eller päls eller både och. Vissa djur kan tom stressas till döds. Såg ni inte filmen där de lastade biffkor hängandes i ett ben så det lossnade?

Man kan av det orsaken visa var man står politiskt moraliskt, för inte vet betraktaren om den päls du bär är åtti år eller från i går, eller är slaktat på ett humant sätt. Resonerar man det är ju ändå dött sen "LÄNGE" Ska jag kanske köpa en päls nu lägga den i gardroben och använda den om fem år innan jag använder den…eller gå till second hand och köpa en tre år gammal päls (ja folk lämnar in så nya för de har förstått den politiska grunden och vad de förmedlar när de bär pälsen) hur länge var den död  och var förvarades den under tiden? När är det värdigt att börja använda pälsen, eller är det bara priset som passar plånboken?

Kan man låta bli att ta på saker för andra oxå så de inte väcker anstöt på din klädsel? Om man nu vill provicera lite eller mycket för det gör man varken man villeller ej om man bär päls, dock inte skinn på samma sätt jag vet inte varför eller struntar i vad andra tycker om en i denna frågan ska man gå stålt i sin päls tycker jag. För tycka och tänka hur de vill gör andra när du har din päls på dig det kommer många kommentarer, ingen stoppa det. Ja det vet inte att det är en "gammal" eller en "bra slaktat" svenskuppfött eller köttet gick till "mat", var "självdött" eller till för att mätta människor ett par dar. Utlänska pälsar är läskiga men tanke på mycket lammen är farmade i typ afganistan av barn och kanske sålt på ett stort varuhus fär 300 spänn… garvat med gifter så barnen blir sjuka och dör för tidigt.

Jo, jag vet man kan göra en skylt på dräkten lite diskret men ändå….. den skylten blir lång. Jag för dömmer ingen utan vill bara tala om att det är så det fungerar, så tänker folk.

Jag tycker det liksom det även är löjligt om jag skulle fråga; har djuret blivit till mänsklig mat innan du fick de skorna eller den mink kragen?

Svar: nej det gick till hundmat….

Oj, vad hemskt, vad onödigt att mata djuren med djuren, det är ju bara vi människor som ska äta köttet innan vi kan bära skinnet.

Så antingen bär man skinn eller inte men allt har olika konsikvenser både moralisk, etiskt och politiskt.

LinaN
2009-07-19 17:49
#30

#29 du har en del poänger där. Samtidigt som det är provocerande i omgångar ^^

Men jag föredrar svenskslaktat, MEN änsålänge finns det ingen som kan garantera djurens välfärd från gården tills djuret är avblodat, när det kommer en sån stämpel, då pratar viom bra svenskt kött!

Jag är sån att jag tar gärna till vara på så mycket som möjligt. Förrförra året så flög en fågel in i fönstret och bröt nacken, jag smet ut, plocka upp stackarn. konstatera att fågeln var stendöd. Gick in, klippte av vingar och ben för dekoration (att katten sen käka upp både vingar o fötter för mig är en helt annan hitoria) då hade jag ingen användning för kropp och huvud, kände inte att jag ville klippa av huvudet på fågeln, idag ångrar jag att jag inte frös in fågeln. För då hade jag kunnat hugga av huvudet med en yxa när jag fick tag på det. låta köttet tina och ge katten köttet. Men så långt tänkte jag inte då, kanske också för att min dåvarande sambo vart fruktansvärt äckelmagad av minsta lilla.

Bor jag på egen gård vill jag slakta hemma, eller iaf hos bonden som har djuren, ta tillvara på det som går att ta tillvara på och sedan gräva ner/slänga ut resten i skogen till räven, beroende på slaktresterna och målet med resterna.

jag använder päls, jag använder skinn, jag köper begagnat för jag vill inte köpa en päls för 15 000 och sedan klippa isönder till dekorationer på mina vikingakläder o medeltidskläder, då är det ekonomiskt försvarsbart med second hand då jag inte har någon jag känner eller själv kan garva och ta vara på pälsar, 300 spänn päls versus 15 000 lätt val.

Men sen är pälsen i sig, själva plagget en dampäls mer politiskt och moraliskt laddat än vad en pälsbrämad mantel är. Eller pälskant runt mössan på vikingen. DÄR ligger den stora skillnaden. JAg har aldrig hört talas om en reenactare med päls blir attackerad med noeonfärgad sprayfärg av en anti-päls-aktivits ^^ Däremot feta tanter i dampälsar har blivit just detta :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rozzy
2009-07-28 18:03
#31

Du har självlart rätt med feta tanter, men reaktionen kommer många gånger ändå från gemene man i tanken även om sprejburkarna inte är laddade på en sådan tillställning, de söker sig mer till storstäder.

Provicerande är det alltid men det är den mycket svår fråga…

Tina69
2009-07-28 18:33
#32

Hej

Jag använder också "så kallad gammal päls jag hittat på aution eller loppis, men köper fuskpäls också.

Skulle inte köpa en ny päls och sätta på mig….heller

Kanske dubbel moral som en del säger…men det funkar för mig.

To each his own?

Hugs

Tina

Upp till toppen
Annons: