Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 2694 ggr
AutumnWicca
6/28/09, 4:03 PM

Växtfärgnings-påse

Jag följde mitt recept på bresilja och slängde glatt i mitt garn i grytan där vatten och växtdelarna låg. Det är inte så kul nu idag.

Jag hittade ett annat recept där det stod att man kan ha en påse med växtdelarna i som kokar med badet, då måste man dock förkoka badet något dagen innan men det kan det var värt.

Tips på material till denna påse? Fundera på ett tunnt linne… Vad tror ni?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Schannalle
6/29/09, 12:06 AM
#1

En tunn tätvävd linnepåse funkar bra, men betydligt enklare och billigare (inte så historiskt dock) är att använda en gammal nylonstrumpa som man knyter en knut runt. Jag brukar dock stoppa garnet i påsen istället för växtdelarna, men det är väl en smaksak, tycker att växtdelarna släpper ifrån sig mer då de är i rörelse.

AutumnWicca
6/29/09, 12:51 AM
#2

#1

Okej, jag har faktiskt inte tänkt att man kan stoppa garnet i en påse.. men hur blir färgutfallet om du då gör ett stor kok mer 3-5 garnhärvor. Blir garnet jämt färgat?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/29/09, 1:08 PM
#3

#2 Du kan nog räkna med att det inte blir helt jämnt om det ligger i en påse eller nylonstrumpa. (Även om det förstås kan bli bra också om du har tur.) Färgningen är beroende av att vatten hela tiden kan flöda jämnt runt och i garnet utan hinder, så de får inte ligga för tätt i grytan/påsen.

Väctdelar som är små och taggiga fastnar i garnet, så de vill man inte ha i grytan samtidigt som garnet. Då är det enklast att förkoka delarna och sila bort dem, sen hetta upp vattnet igen och lägga i garnet.

Bresilja är tyvärr inte så ljushärdig har jag nyss läst mig till. Enligt min ena bok är det bara 1-2 som gäller. (Riktigt härdiga färger brukar betecknas från 5 och uppåt. 3-4 räknas som medelhärdiga.) Så det föreligger risk för att det bleks med tiden, tyvärr.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/29/09, 1:22 PM
#4

#2 jag tror inte jag kommer stoppa garni påsar hur som. Det blir nog mer som du säger, ett förkok och sedan sila bort växterna. Tips på hur lång tid man bör koka växtrerna?

Jo, jag har också läst om att bresiljan ska vara dåligt ljushärdighet, ska färga med röd bresilja också sen och tänkte jämföra med krappen.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/29/09, 1:40 PM
#5

#4 Jag vet inte hur bresilja är, om man måste ha den kvar i färgbadet när man färgar eller inte. (Som man gör med krapp.) Men ska man det så behöver man nog inte förkoka den, bara låta den ligga ett dygn i vattenbad så att den sväller.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/29/09, 1:47 PM
#6

#5 När du lägger krappen i blöt kvällen innan, lägger du den i den vatten mängd som du ska färga i eller mindre?

Bresiljan ska koka med, där av tanken på en påse… JAg tänkte prova att blötlägga den dagen innan och sedan sila av badet, lägga växtdelarna i en påse och sedan låta den simma med också.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
6/29/09, 1:49 PM
#7

#6 med bresilja behöver du i princip bara slå på lite ljummet vatten så släpper den färg….

så en linnepåse med växtdelarna i rekommenderar jag annars har du det precis överallt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/29/09, 1:50 PM
#8

#7 hehehe jo jag märkte det… :P har två härvor som ser… ja intressanta ut just nu p.g.a växtdelarna..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/29/09, 1:53 PM
#9

#6 Nej, men jag lägger krappen i ordentligt med vatten. De sväller rätt mycket och behöver kunna suga åt sig fukt hela natten innan färgningen. Så till 200 g krapp har jag typ 2 liter vatten eller nåt, bara för att vara på den säkra sidan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/29/09, 1:57 PM
#10

#9 Okej :) tackar igen, blir mycket anteckningar, tycker min bok är väldigt luddig på hur man ska göra med vissa moment faktiskt..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/29/09, 2:01 PM
#11

#10 Vad är det för bok egentligen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/29/09, 2:09 PM
#12

#11 "Växtfärgning" av Gösta Sandberg och Jan Sisefsky

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
6/29/09, 2:10 PM
#13

Det står att för att man ska använda Kopparvitrol för att få violetta färger med koschenillen.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
6/29/09, 2:21 PM
#14

#13 Jag säger inte att de har fel för jag har inte provat, men jag har lät mig att alkaler gör koschenillgarn mer violett. (Ammoniak.) Det är därför som man kan få violett med vatten som innehåller en viss mängd alkaler direkt när det kommer ur kranen. (Ytterligare ett av växtfärgningens under, att man aldrig vet vad man får för resultat eftersom små förändringar i vattnet kan vara avgörande.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/29/09, 2:52 PM
#15

#14 du har mer erfarenhet än mig och eftersom min bok inte verkr vara den bästa så köra jag hellre som du tipsar om. Dessutom är det mer bekvämt om man slipper kopparvitrolen tills jag har större dunkar att förvara det som ska till miljöstationen i.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Nadrendion
6/29/09, 2:56 PM
#16

en tanke…

Borde man inte kunna koka vattnet så pass länge att det mesta avdunstar när man är färdig med färgningen?

På så sätt så får man ett koncentrat av de ämnena som man inte ska skölja ut i avloppet samt att de tar mindre plats och man behöver inte ha stora dunkar, utan snarare endast en liten glasburk.

Ahnna
6/29/09, 2:57 PM
#17

#15 Vet du när boken är skriven?

Det jag tipsar om har jag för det mesta provat själv, så det är i alla fall inga påhitt. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/29/09, 5:46 PM
#18

#17 Jag hittar året 1967

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/29/09, 6:23 PM
#19

#18 Okidoki. Många växtfärgningsböcker är ju tyvärr skriva då och mycket av det som står är lite halvsvårt att översätta till modernt läge. Men å andra sidan har det inte hänt så mycket inom växtfärgningsläran sedan dess så det är ju inte "för gammalt" för att använda idag. Men just det där om kopparvitriol och koschenill får jag inte ihop… Får väl prova nån gång!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/29/09, 6:39 PM
#20

#19 Får se om jag provar det, ska lokalisera närmase dumpnings-ställe av miljöfarligtavfall först  :)

har dessutom hittat en annan bok som jag tänkt köpa så jag kan ha två som förhoppningsvis kompliterar varandra.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
AutumnWicca
6/29/09, 9:37 PM
#21

Nu har jag hällt över vätskan som innehåller kopparvitrol i en dunk och har dessutom hittat det närmaste dumpnings-stället :)

Ska färga med krapp imorgon och har precis satt dem i vatten och har påbörjat min "växt-påse"

Visst ska man använda vattnet som krappen legat och gottat sig i?!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/29/09, 10:13 PM
#22

#21 Du ska inte ta upp krappen, utan färga MED krappen i badet. De ska bara ligga i vatten ett dygn innan för att svälla och börja avge färg, men badet är inte klart då. Efteråt är garnet fullt av krapp-bitar, men då går man utomhus och svingar garnhärvan några varv så lossnar det mesta. Resten faller av i sköljningen i duschen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/29/09, 10:17 PM
#23

#22 så krappen är lätt att få bort? jag kan säga, jag har inte kul med de två härvor som är fulla med bresilja..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/30/09, 12:00 PM
#24

#23 Ja, det går rätt fort. Bitarna är så små och runda, så de fastnar inte som andra rotväxter har en tendens att göra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/30/09, 12:03 PM
#25

#24 okej! jag tänkte nog prova att låta dem simma med i badet denna första gång och se vad ja tycker om det :)

Har ett betbad med alun + vinsten igång nu och så blir det krappen efter det är klart :) denhar legat och gottat sig över natten nu

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/30/09, 12:21 PM
#26

#25 Har du dem inte med i badet så får du knappast någon färg. Flört Snåla inte med krapp, utan lägg i enligt recepten. I mitt senaste bad hade jag 200 g krapp till 200 g garn, det blev mörkt, mättat tegelrött. I ett annat bad hade jag cirka 25 g krapp till 100 g garn vilket blev ljust rosa. Så vill man ha den äkta krappröda tonen så gäller det att vara frikostig med rötterna. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/30/09, 12:24 PM
#27

#26 jag har valt 100g till 200g garn denna gång :) sen ska jag lägga i två mindra garnhärvor plus en till 100g i efterbadet och ser hur det blir! är kul att exprimentera lite tycker jag!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
6/30/09, 12:35 PM
#28

#26 fast "dagsformen" på krappen är viktig med. jag köpte förra året 1 hg krapp, det använde jag i små små doser flera gånger och fick allt från ljusrosa till riktigt starka färger.

Denna gången när jag köåpte hem nytt krapp om 1 kg så måste jag använda jättemycket för att alls få något annat är ljusrosa. Så jag tror det hänger på hurgammal och hur färgmättade rötterna är när de skördas.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/30/09, 12:38 PM
#29

Hum, intressant! Mårarötterna sägs ju gå bra att lagra utan att de tappar färg… synd om det inte gäller krappen i oanvändform

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/30/09, 12:44 PM
#30

#28 Det låter lite underligt, för jag har använt krapp som är flera, flera år gammal och den ger starka färger. Du tror inte att det kan ha med ditt vatten att göra? Har du kommunalt vatten? (Det kan ju variera lite beroende på hur mycket klor och annat som är tillsatt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/30/09, 1:28 PM
#31

#30 kan ju vara, men tycker att det inte borde variera SÅ mycket.

Funderar däremot på att i nästa färgningsomgång ta vatten från stallet. Det är minst sagt järnhaltigt, det är inte drickbart som det är, man måste ha i saft eller göra kaffe på det så man slipper järnsmaken. ingen järnbrist där inte^^ o sen färga i det, för det borde ju dunklas litet mera då ju ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/30/09, 1:34 PM
#32

#31 Ja, det låter ju skumt, minst sagt.

Järn har ju en effekt på färgningen, helt klart. De garner som jag färgade i min järngryta i Sundsvall har en "egen" ton som inte går att förklara ordentligt i ord. Men man ser tydligt att de är gjorda i järngryta, på nåt sätt. Det bara syns. (De är inte mörka, de har bara ett skimmer över sig på nåt sätt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: