Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 4565 ggr
LinaN
2009-07-26 13:27

Vad menas med Purjo?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad menas egentligen med Purjo i HK sammanhang? Hur uppkom uttrycket, jag har hört det så många gånger och nu det sista har det börjat dyka upp här på forumet också?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-07-26 13:39
#1

Så vitt jag förstår så kommer det ifrån engelskans "period" som betyder "tidsenlig". Jag kan ha fel, förstås.

Det är ett hyfsat vanligt uttryck inom SCA.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nadrendion
2009-07-26 23:09
#2

Uttrycket purjo skulle jag få för mig springer ur den mångåriga traditionen inom lajv-utmärkelser.

Varje år, under medeltidsveckan, under många år har en skara lajvare delat ut Årets purjo (priset är såklart en purjolök, från början troligen en idé som kom fram under en sen kväll inför ett lajv, vad vet jag) till arrangörerna för årets bästa genomförda lajv. Många år i rad har arrangörerna för Thule-kampanjen fått denna utmärkelse.

Så jag kan tänka mig att lajvarna har tagit detta namn på utmärkelsen inom lajvvärlden med sig när de gått över till SCA o liknande. Det är endast en purjo som delas ut och det är till det bästa lajvet. Därför drar jag slutsatsen att om något är purjo så är det "det bästa möjliga"

…bara en tanke, men jag kan ha fel jag också.

LinaN
2009-07-27 00:16
#3

Jag har även hört talas om en viss Kapten Purjo i lajvsammanhang… vad rör sig detta om tro?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-07-27 11:55
#4

Jag har uppfattat det som någonting som klassas som jättebra, nästintill perfekt.  Som #2 säger, det som är bäst.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Freke
2009-07-27 15:34
#5

å vi som är av den gamla skolan är "purjo" precis tvärs om.. En j-la Lök..

Men men utvecklingen går väl. framåt med små små steg

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Kaylaza
2009-07-27 16:19
#6

Enligt vad jag fått lära mig under mina år i SCA var det faktiskt sca-iterna som var först med uttrycket purjo. Förening startade i USA på 60-talet, och där använde man sig av uttrycket "period", vilket ju betyder tidsenlig. När föreningen sedan spred sig till Europa och Sverige på 70-talet följde uttrycket med, men försvenskades till "purjo", eftersom det var snabbare och "svenskare" att uttrycka sig.

Många jag känner säger antingen "purjo" eller "HK", eftersom det är jobbigt att säga hela uttrycket "historiskt korrekt" när man diskuterar.

Så enligt mina källor (sca-iter sedan 20 år) är det alltså ett uttryck som kommer från SCA (som ju också var en av de första, om inte den första medeltidsföreningen i landet) och som sedan har spritt sig till andra föreningar, lajvare och så vidare.

Annons:
Salo
2009-07-27 23:33
#7

Jag säger purjo istället för idiot, pucko eller klant typ. Har fått det av sambon. Tungan ute

AutumnWicca
2009-07-27 23:37
#8

Hehehe jag viste inte att uttrycket "purjo" var gamalt och används inom SCA :D

För mig har jag bara hört det inom lajv och då som purjo-boffer :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Kaylaza
2009-07-28 00:08
#9

#8 Purjoboffer? Haha, vilket roligt uttryck! Ser genast en massa galna lajvare i allehanda roliga kreationer som går loss på varandra med en purjolök i var näve.

Ahnna
2009-07-28 01:04
#10

#9 Gycklargruppen Trix (eller delar av) slogs med varsinn purjo i Luleå förra året. Med ögonbindel och publiken som ledsagare fram till motståndaren. (Ni kan ju tänka er vrålet av "höger!" och "vänster!" och "slå till honom!" och sådär.) Väldigt kul att titta på!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-07-28 01:22
#11

"10 Det hade jag velat se! Vilken fantastisk show det måste varit! Men, men -man kan ju inte se allt de gör. Jag såg det mesta de framförde på Medeltidens Värld förra året, och det är ju inte fy skam det heller Skrattande

[incendium]
2009-07-28 02:29
#12

#9,10 låter inte allt för långt ifrån barbarernas purjobärsärkargång under brollen (barbar- och arabfotboll) på medeltidsveckan för två år sedan (filmbevis finns).

Kaylaza
2009-07-28 09:44
#13

#12 Finns filmen att hitta på youtube? Låter som något man skulle vilja se Glad

Annons:
[incendium]
2009-07-28 10:11
#14

#13 ungefär 6 sekunder i slutet av en filmsnutt med ganska dålig kvalité. http://www.youtube.com/watch?v=wEHC_Ylh5f4

Ahnna
2009-07-28 13:11
#15

#14 *Fniss!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-07-28 13:44
#16

Instämmer med #15

Kul med lite alternataiv som är lika roliga som den etablerade munkfotbollen

AutumnWicca
2009-07-28 14:00
#17

#9 0ch 10

Jag stötte på det på ett EH-lajv 2006 och det gick ut på att efter lajvet samlades man och hade "strid" med purjolökar :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[incendium]
2009-07-28 14:14
#18

#16 ja du. har för mig att loke själv yttrade följande mening: "man vet att det har varit en bra fest när det ligger en barbar utanför dörren".

och de kommer att befinna sig på medeltidsveckan även i år, så håll utkik :P

Kaylaza
2009-07-28 14:19
#19

#18 Jag ska dessvärre inte till medeltidsveckan i år. Ekonomin och tiden räcker inte till =(

Men ni får hålla utkik åt mig istället, och har jag tur förevigas det på youtube så småningom Skrattande

[incendium]
2009-07-28 17:34
#20

#19 ska ta med kameran i år med så får de sådana påhitt för sig igen lägger jag nog upp det med.

Annons:
Kaylaza
2009-07-28 22:18
#21

#20 Det ser jag fram emot med glädje!

Upp till toppen
Annons: