Annons:
Etiketthantverk
Läst 1398 ggr
Kaylaza
2009-06-28 21:58

Växtförgningsböcker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon som kan rekommendera bra växtfärgningsböcker som inte är supersvåra att få tag på? Jag har letat som en galning, men uppenbarligen på fel sökord och fel ställen, för jag har inte lyckats hitta en enda bok som både verkar bra och har ett bra pris.

Vart fyndar jag nånstans?

Vilka titlar ska jag leta efter?

Annons:
Ahnna
2009-06-29 13:12
#1

Mina böcker heter Färga Med Växter (Esther Nielsen) från 1970 och Färg Ur Naturen - Blått från vanliga växter (Anna-Greta Lundgren) från 1983. Min mamma har ytterligare en bok, som jag tror är ännu äldre, men den vet jag inte vad den heter. Ska fråga…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-29 13:23
#2

Hittade en skoj på biblioteket för ett tag sen, färga ull eller något sådant hette den,. väldigt fin och informativ.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ingolf
2009-06-29 16:09
#3

Hej, förslag, sök på antikvariat/växtfärgning, så kommer det upp en del, runt hundralappen, jag gjorde en snabbkoll.

LinaN
2009-06-29 18:20
#4

tradera är ett annat kort som man hittar böcker på allt som oftast.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-07-23 15:31
#5

Det är framför allt titlar jag känner att jag behöver tips på. Det finns ju en hel del böcker som inte alls är bra, och det jag är ute efter är en bra bok med stor variation av färger och växter, samt färgbilder. Just färgbilderna är jätteviktigt för mig, men det är ju inte många böcker som har det.

Anthka
2009-07-23 19:49
#6

Gå till biblioteket och se vad de har för utbud, de har oftast de mest fantastiska 70-tals "gör det själv" handböckerna med äldre tekniker. Så som växtfärgning, nålbindning, bandvävning etc. Där kan du bläddra igenom boken och skriva upp de titlar du tycker är bra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
2009-07-24 01:25
#7

#6 precis vad jag tänkte säga :D brukar fynda mina favoriter på biblioteket.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2009-07-24 18:12
#8

Tips på böcker:

Växtfärgning - Gösta Sandberg-Jan Sisefsky   (kan nog hittas bland antikvariebokhandlarna för när jag köpte min fanns det 2 st…)

Svårare att få tag på denna men om man har tur:

Hemfärgning med växtämnen - Beda Larsson o Gerda Boëthius

Kaylaza
2009-07-24 20:30
#9

#8 Tack så mycket. Gösta Sandberg-boken verkar vara precis vad jag är ute efter. Då är det bara att försöka hitta den billigt…

Ahnna
2009-07-27 11:33
#10

Jag har precis fått boken Växtfärgning, som #8 nämnde, av mamma som hittade den på antikvariat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-07-27 16:37
#11

#10 Just den boken har jag precis vunnit till bra pris på tradera. Ser fram emot att få plocka upp den ur brevlådan.

Tack för alla tips jag fått på inköpsställen och titlar. Av det jag läst om min nyvunna bok lär jag klara mig fint med den, så med lite tur behöver jag inte leta längre -bara komplettera om jag snubblar över något roligt.

Upp till toppen
Annons: