Annons:
Etiketttornerspel
Läst 3089 ggr
Tina69
7/20/09, 5:32 PM

Rikstorneringen 2009

Finns det några som ska till Götene på rikstorneringen, som tänks sig att campa och gå på båda dagarna?

Vi är fyra som ska det och vill gärna team'a i hop oss med fler som ska dit. Medeltidsklädda "förstås" =P

Vore kul att lära känna lite folk som ska dit så man har nått att göra på kvällen efter det stängt.

Annons:
Anthka
7/20/09, 5:50 PM
#1

Jag ska dit (och antagligen sambon) men har ännu inte bestämt om jag ska "jobba" eller inte och vet alltså inte om det blir en eller två dagar. Det beror på sambon och övriga som vi kan/har skrapat ihop.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/21/09, 12:32 PM
#2

Jag funderar på att vara med och rida. Kommer troligen dra med mig en riddare till, fast utan häst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tina69
7/21/09, 12:41 PM
#3

Vi har TYVÄRR inte medeltida tält, har precis tagit upp intresset för medeltiden igen.

Vore bara så kul att träffa fler medeltidsfolk och snacka med

kirre
7/21/09, 1:10 PM
#4

Jag kommer att rida , är med i den föreningen som håller i Riks

Anthka
7/21/09, 2:55 PM
#5

#2 vem vem vem? *nyfiken*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/21/09, 2:59 PM
#6

#5 Peter var här igår och antydde att han gärna åker ner, vi kan ju samåka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
7/21/09, 3:00 PM
#7

#6 ska han åka utan häst (det var det värsta), då blir det två riddare utan i så fall. Sambon kommer inte kunna rida än på ett bra tag men han vill i alla fall ner till götene

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/21/09, 3:04 PM
#8

#7 Hans häst saknar mätintyg och är inte mätt alls vad jag förstår, så det är ett frågetecken kring mankhöjden. Utan mätintyg tror jag inte att de får vara med, eftersom han definitivt ser ut att hålla ponnymått även om han möjligen är 148 cm eller lite mer. (Under 148 cm får man inte vara om man ska vara SM-häst i tornerspel.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/21/09, 3:08 PM
#9

#8 aaaah måste de vara mätta för att delta, där ser man.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/21/09, 3:12 PM
#10

#9 Är hästen i gränslandet runt ponnymått så måste man kunna intyga att den är över 148 cm.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
7/21/09, 5:17 PM
#11

#8 ska han låna Harry istället? Defintivit inte ponnymått och rent miljömässigt klarar lillpojken det ^^

*fnissar*

dock så är det väl snarare som så att vissa moment blir litet väl roliga med honom… nu minns jag ju inte alla grenarna, men låga ringar lär ju bli skoj på min häst is.

Behöver du en väpnare Ahnna? Hade gärna åkt dit ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
7/27/09, 12:23 PM
#12

#11 Väpnare? Alltid! Glad Jag ska träffa de ansvariga i mitt tornerlag på onsdag, tänkte fråga lite om Rikstorneringen då. Vilka som ska dit, vilka som har hästar och sådär.

Jag hoppades på ett komplett lag i år, men en av våra riddare har brutit benet och då kommer inte hennes gubbe rida SM heller, förstås. Så det blir nog inget lag i år heller… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/27/09, 12:26 PM
#13

#12 Sambon planerade att rida, men med det gick det ju som det gick. Och jag tror inte hästen han red i helgen fungerar på riks.

Hur många behövs i ett komplett lag förresten?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
7/27/09, 12:28 PM
#14

#13 Jag har för mig att det måste vara 6 stycken. Om någon bryter under pågående tornering så får laget fortsätta tävla, men kan ju knappast konkurrera med de lag som är fulltaliga. (Poängen från alla i laget läggs ihop.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/27/09, 12:30 PM
#15

#14 då är det nog kört.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/27/09, 12:34 PM
#16

Om Peter kan vara med så får jag det till 5 möjliga, om L och P stannar hemma. Men om någon av dem kommer så är det ju en annan sak…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
7/27/09, 12:35 PM
#17

#12 finemang! :D Då kanske man kan planka in då i hästtransporten eller så :) har du en väpnartabard eller något man kan låna? Har bara klänningar nuförtiden ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
7/27/09, 12:37 PM
#18

#16 5? Jag får det till 4 (dig, tranan, peter, norrby)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/27/09, 1:06 PM
#19

#18

Jag räknade

Jag
Peter
Vilden
Norrby
Elden

Kommer Tranan också så blir vi ju 6 stycken om Peter kan vara med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
7/27/09, 2:43 PM
#20

Elden har jag bokat som domare som hon kommer inte att rida

Hoppas att ni får ihop ett lag

Annons:
Anthka
7/27/09, 7:45 PM
#21

#19 vilden hade jag glömt Skäms, han har ju inte varit på varesig träningar eller spel i sommar.

Som #20 säger, Elden är domare (tillsammans med sambon om jag fattat det rätt)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tina69
7/27/09, 9:13 PM
#22

Så om det blir nått kul efter stängning av rikstorneringen på lördag kväll…typ fest eller nått annat mys….vore kul om vi får  vara med liksom.

Ahnna
7/27/09, 11:45 PM
#23

#20 Du bara förstör! Tungan ute När vi äntligen är tillräckligt många som kan vara med…

#21 Rikstorneringen får han rida i alla fall, tydligen. Jag träffade honom i Saltvik förra veckan och vi snackade lite, dock inget definitivt om Götene.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
7/28/09, 8:14 AM
#24

#23 Sorry men vi måste ha bra domare

#22  det kommer att vara ett gille på lördag kväll som kommer att kosta 200kr föranmälan . maila mej på riddareroth@live.se  om du har frågor

Salo
8/5/09, 5:53 PM
#25

Vi är några som vill ner och rida men som vanligt har vi problem att få ihop ett helt lag. En riddare skadade sig på vårt sista spel vi hade men har planer på att vara återställd till Riks. Får se hur det blir… isåfall tältar vi nog vid hästarna som förra året.

Ahnna
8/6/09, 12:12 PM
#26

Uppdatering om Nordic Knights:

Enligt vår enda kuranta tornerspelsansvarige så kan vi få ihop ett lag i år. Hans fruga fick benet avsparkat för ett par veckor sen men tror sig kunna vara i form till SM. Jag skulle inte räkna med det, men för all del… Men även om hon inte kan vara med så är vi tillräckligt många, om alla som kan vill åka förstås. Det skulle ha hållts ett möte om det under senaste tornerspelet, men eftersom ett visst ben blev avsparkat och vissa personer fick spendera flera dagar på sjukhuset i väntan på operation och såna saker, så blev det inget möte.

Jag har i alla fall anmält mitt intresse och det är allt jag kan göra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/6/09, 12:14 PM
#27

#26 Hade hon tänkt sig vara i form till SM??!! Med lårbenet av??? Jaja, som du säger, för all del….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
8/6/09, 12:35 PM
#28

#27 Hennes gubbe resonerade att det bara är 4 veckor som hon inte får stödja på benet, men jag tror inte att han insåg att det inte läker på så kort tid. Sen börjar ju liksom ett halvårs rehab och tid för brottet och musklerna att läka ihop. De första veckorna är ju bara de mest kritiska för själva skadan, men läkt blir man ju inte på den tiden. Men jaja, en chef jag hade en gång red galopphästar med svårt bruten arm och avslitna ledband i handleden, så varför inte? Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
8/6/09, 1:27 PM
#29

#28 en fd ridskolechef som ajg red för han skulle laga taket, föll av taket och bröt bägge handlederna, han red samma dag igen. med gipsade handleder.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
8/6/09, 1:50 PM
#30

#29 Japp… Så kan man göra. En jockey på Täby Galopp bröt båda armarna och hade sammanlagt 28 frakturer, men han red… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/6/09, 3:32 PM
#31

#28 ett vanligt benbrott tar ca 8 veckor innan det läker… Sen är det som du säger, rehab för muskler (framför allt som jag råkar veta att just detta brott sitter ovanför knät, ungefär där muskelfästet är…) Men som sagt, jaja…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/6/09, 4:55 PM
#32

#31 Hennes muskler gick dessutom sönder rätt mycket på grund av benpipor och annat som hamnade där de inte ska vara… Skrikandes Jag vet, jag har också blivit sparkad i låret och gått sönder, det känns fortfarande 5 år senare. Mitt var inte ens lika illa.

Men, men, är man tillräckligt envis så visst 17 går det att rida!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
8/18/09, 1:12 PM
#33

anmälda föreningar till riks är

CN 7 st .SN 8 st ; BK 3 st ,SB 1 st IN 8 st

Salo
8/18/09, 1:44 PM
#34

Så inget Torneamentum eller Nordic Knights?

Annons:
kirre
8/18/09, 2:42 PM
#35

Nordic har jag inte hört något ifrån och Torneamentum har mailat att dom inte kommer till riks

Salo
8/18/09, 3:29 PM
#36

Så varför har ni inte anmält er Nordic? Ni skulle ju komma med helt lag, åtminstone några.

Vet någon varför Torneamentum inte kommer?

Anthka
8/18/09, 4:09 PM
#37

#36 Efter vad jag förstått så har det inte varit säkert att NK kan få ihop ett lag (av olika anledningar).

Alltså har vi sagt att det skulle kunna vara kul att åka med ett lag, men inte att vi skulle åka med lag.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
8/18/09, 4:30 PM
#38

#37 Nä, inte att ni skulle, det förstod jag väl. Men som jag skrev trodde jag att ni åtminstone skulle åka ner nåra st. även om ni inte fick ihop ett lag, så förstod jag det som.

Tomteslakt
8/18/09, 4:49 PM
#39

#38, sen är det ju så att det nog inte är alla eller (som jag förstått det) särskilt många som är intresserade av SM/Rikstorneringen. Var så förrut vad jag hört, vet ej om det ökat i intresse på senare år. Dock hade jag tänkt ställa upp i år som min sambo säger. Men så gick ju hästen och blev halt..med allt vad lång konvalecens heter *mutter och morr*. Och hästen jag red på rosers lär nog inte vara färdigtränad för SM i år iaf…hehe

Anthka
8/18/09, 6:25 PM
#40

#38 "Nordic? Ni skulle ju komma med helt lag" (citerat från inlägg #36) Jag kanske tolkar dig helt fel här men står det inte att vi skulle komma med ett helt lag?

Men men och hur som hellst, det är sak samma för min del, jag rider som bekant inte. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/19/09, 1:16 AM
#41

Nordic har haft lite kaos på grund av att en av våra två tornerlagsansvariga bröt benet för några veckor sen och eftersom den andra tornerlagsanvsarige är hennes gubbe så har de haft fullt upp. Jag har tjatat på dem att de måste anmäla alla som vill åka, men det verkar inte ha gått fram. Jag har sagt hela tiden att jag vill tävla individuellt, även om det inte blir nåt lag. Jag kan maila runt lite och tjata mera.

#39 De flesta ryttarna i Nordic är intresserade, faktiskt. Det handlar mer om att ledningen inte är så snabba med att anmäla och kolla intresset bland ryttarna. Det är inte första gången vår anmälan inte kommer in i tid…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
8/19/09, 1:24 AM
#42

Så, nu har jag mailat och frågat varför vi inte är anmälda. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
8/19/09, 1:52 AM
#43

#40 Ja, eller åtminstone några står det också. Men vad spelar det för roll? Blev bara lite förvånad då ingen ur Nordic var anmäld, men nu förstår jag.

#41 Tack för infon Ahnna, gissade att det var något sådant. Vi brukar också vara lite sena, men nu hann vi i sista sekund.

Ahnna
8/19/09, 10:41 AM
#44

Okej, såhär ligger det tydligen till. Den i Nordic som har fått anmälningspapprena och infon om Rikstorneringen har inte fört det vidare till resten av laget, så därför har det stannat i maskineriet. Men jag har kört lite kampanj på Facebook och mailat runt till olika medlemmar och frågat om de vill vara med, så förhoppningsvis blir det lite folk som anmäler intresse. Ledningen kommer ha möte på lördag och då bestäms vilka som ska åka och jag ANTAR att någon tar på sig att skicka in anmälan efter det. Flört Nu är i alla fall ledningen medveten om att det finns flera som vill åka, samt när och var det är. Mer kan jag inte göra, känns det som.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/19/09, 12:30 PM
#45

suck

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/19/09, 12:34 PM
#46

#45 Inte första gången, som sagt. Jag börjar förstå varför ingen någonsin hakar på att arrangera SM här… Så mycket jobb är det inte och jag har gjort det en miljon gånger förut, men om ingen annan hjälper till så blir det ju inget. Och kan vi inte ens få ut information till alla i laget när någon annan har arrangerat hela tävlingen "åt oss", så lär det ju inte hända att vi arrangerar själva… ever. Himla trist.

Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/19/09, 12:42 PM
#47

#46 suckade mest åt hela konceptet… Men du har rätt, det är himla trist.

Funderar på att skippa SM, åka ner och hejja över en dag absolut men det känns inte lockande att fixa med boende och sova över… Dessutom tror jag, rent krasst, att jag inte kommer orka som fotfolk. Jag satsar stenhårt på att få igång någon kondition till Finsta istället, för där vill jag väpna. Framför allt som minst halva nästa säsong kommer skita sig… Rynkar på näsan

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/19/09, 12:56 PM
#48

#47 Att väpna på SM är inte som att väpna i ett vanligt spel. Viss hjälp med att bära vapen till och från banan behövs alltid, men det fotfolket brukar göra mest under SM är att heja på och komma med glada tillrop. Sist jag var med har jag för mig att arrangören hade utsett väpnare som gav riddarna sina vapen i startfållan, så vårt fotfolk behövde inte göra så mycket. Det handlar i alla fall inte om att springa fram och tillbaka och ge vapen till flera riddare samtidigt och sådär. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
8/19/09, 12:58 PM
#49

#48 glada tillrop kommer jag gärna med Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/19/09, 12:59 PM
#50

#49 Låter bra!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
8/19/09, 1:19 PM
#51

förra året fanns det väpnar från arr som hjälpte till om man inte hade väpnare med sig eller behövde hjälp men man fick gärna ha egen väpnare med sig . Hoppas att det kommer några från Nordic till riks i år

LinaN
8/19/09, 2:12 PM
#52

Vilken datum rör det sig om? har redan glömt o hittar inte det i listan här.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kirre
8/19/09, 2:30 PM
#53

5-6 september

LinaN
8/19/09, 3:07 PM
#54

#53 tack :D jag är ledig då iaf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
8/19/09, 3:46 PM
#55

Jag skippar riks, det var inte direkt gratis varesig boendet eller maten (och kostar det för riddarna så kostar det ju garanterat för fotfolk)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
kirre
8/19/09, 4:08 PM
#56

#55  boendet är gratis man får bo i gympasal eller eget  tält  vi tar ut en avgift endast för riddarna  ( då ingår vet och omkostnade )  fotfolk  beltal ingen  maten kostar 300 kr då ingår kvällsmat fredag 2 st frukost och 2 lunch  och gillet kostar 200 kr

Anthka
8/19/09, 4:11 PM
#57

#56 aha, jag fick intrycket i sambons mail av att även boendet kostade.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/21/09, 11:27 AM
#58

#56 Vad kostar veterinär m.m. för riddarna då? Det verkar som att mitt tornerlag tänker strunta i att sponsra deltagarna i år, vilket gör det hela en smula problematiskt. (De har alltid, alltid, alltid sponsrat deltagarna på SM så vitt jag vet.)

Finns boxar eller hagar för hästarna?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
8/21/09, 2:43 PM
#59

startavgiften för helgen 400 kr .

det finns hagar till hästarna

Salo
9/3/09, 2:37 PM
#60

Imorgon åker vi mot Götene. Så vilka ska dit nu i helgen? Hoppas vädret blir bra och inte alltför kalla nätter, ska ju tälta i en paviljong utan stängning (måste verkligen fixa nån form av stängning).

Ahnna
9/3/09, 4:05 PM
#61

Jag var på klinik med min häst idag och fick en stoooor böld uppskuren i hoven, så hon står gipsad i halmad sjukhage nu. Så även om jag hade kunnat åka utan häst så måste jag stanna hemma och byta gips och greja. Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
9/3/09, 4:19 PM
#62

#61 skönt ändå att det inte var värre fel än så

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
9/3/09, 4:26 PM
#63

#62 Mjo, förvisso skönt att det inte var en senskada eller fraktur, men än är inte faran över. Jag vet först om 14 dagar om behandlingen har hjälpt, om det har blivit infekterat eller om vi måste åka tillbaka till kliniken och skära bort mer av den döda vävnaden och behandla aggressivare. Det var ett riktigt blodbad idag, så jag hoppas att vi slipper göra om det… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
9/4/09, 3:51 AM
#64

#61 Usch vad synd. Hoppas det blir bra snart.

Blir det några andra Nordicare som ska rida då?

Kollade hur vädret ska bli och stämmer det ser det ju inge vidare ut. Får se om det blir en eller två nätter. Vi har ju inget lag att ställa upp med på söndagen så vi måste ju inte vara där då.

Ahnna
9/4/09, 10:53 AM
#65

#64 Jag vet faktiskt inte, men jag tror att det är ett par-tre stycken som åker.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
9/7/09, 8:56 PM
#66

Grattis Infensus till lag-guldet och grattis till de tre medaljörerna i den individuella tävlingen; Den Kluvna Liljan (SN), Riddare Pegasus (BK) och Sir Lancelot (SN).

Tack alla som var där för en bra helg, det var en fin stämning. Trots att det inte gick någe bra för mig så är jag grymt nöjd över helgen då vår skadade riddare tog silver och för allt trevligt umgänge bland trevliga människor.

Tina69
9/7/09, 10:38 PM
#67

men vad är det för fel på folk (arrangörer) som spelar hårdrock på ett medeltida event (under torneringen)

Vi gick nästan därifrån….fy så dåligt

annars var allt toppen.

tom vädret skötte sig =)

Salo
9/8/09, 12:51 AM
#68

Rikstorneringen har aldrig direkt varit så medeltida. Vill man ha mer medeltid ska man nog gå på de olika föreningarnas egna event. Vissa är mer medeltida än andra. Men sakta men säkert blir allt mer och mer HK även i SRS och Rikstorneringen.

Sen tycker jag ju inte att Rikstorneringen är speciellt bra som show heller, alldeles för mycket allvar och pauser då domarna måste diskutera och ingen underhållning under dessa dötider.

Men snart är det SRS-möte och då kan man ta upp sånt så det blir bättre nästa år.

Men ja, vädret hade vi ju riktigt tur med. :)

Ahnna
9/8/09, 11:27 AM
#69

#66 Det står helt still i mitt huvud, vilket lag förkortas SN? (Det är för tidigt på morgonen för mig, det här!)

Grattis till alla medaljörer, i alla fall! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
kirre
9/8/09, 1:03 PM
#70

 SN St nicolai

Ahnna
9/8/09, 3:27 PM
#71

#70 Ah! Jag har bara sett förkortningen StN på det laget förut, därav min förvirring. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: