Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4167 ggr
Kyltsi
2009-07-17 13:00

Virkade band som dekorband på klänning?

Jag blev så inspirierad att prova på brickbandsvävning när jag halkade in och läste lite i tråden. Så jag gick hem till mamma för att leta efter garn till det. Jag hittade virkade  band hos henne, det är min moster  som har virkat de flesta nångång för en 45-50 år sen, och även en del band som min mormorsmor har virkat ca 70år sen. De  är ju egentligen gjorda för att pryda sänglinne, men har aldrig kommit dit då min moster dog ung. Jag tycker det är så synd att de bara ska ligga i en påse och "skräpa" och tyckte att de skulle se fina ut som dekorband på en klänning eller två. Men virkade man på medeltiden? Och tror ni det skulle se helt tokigt ut med virkade band på medeltidsklänning?

Annons:
Anthka
2009-07-17 17:28
#1

Jag tror att det skulle se väldigt fel ut med virkade band på en medeltidsklänning. Virkning är en textil teknik som var vanlig under 1800-talet, möjligen att den kom redan under 1700-talet men medeltida är den nog inte.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
2009-07-18 00:06
#2

Enligt uppgifterna jag fått på mina olika hantverksutbildningar, så introducerades virkningen i mitten av 1700-talet i Sverige (endast de allra finaste damerna virkade de första åren, och allmogen började inte virka förrän på 1800-talet).

Även stickning är en alldeles för ung teknik för att passa in i medeltida sammanhang. Den introducerades på 1600-talet, och blev vanligt bland gemene man först på 1700-talet.

Jag önskar jag visste när man började använda bandgrind. Jag har fått för mig att den är för ung för att ha i medeltida sammanhang, men har inga som helst belägg för det.

Kyltsi
2009-07-18 02:32
#3

Tack för svaren Glad

Det blir nog inga virkade band då, får hitta på nått annat med banden, tyckte bara att det var synd att de ska ligga oanvända i en påse. Men jag ska väva band till klänningarna, gjorde ett första försök någonsin idag att brickväva,och det gick faktist riktigt bra tyckte jag *stolt*Flört Så nu ska jag väva några meter,så fort jag bestämt mig för mönster bara.

Anthka
2009-07-18 12:13
#4

#2 stickning i sverige är för ungt för att vara medeltida, helt rätt. Men förflyttar vi oss ner till mellaneuropa (Frankrike, Schweiz) så finns stickningen redan från slutet av 1200-talet. Inte i den formen vi använder oss av den (vantar och mössor) utan till kuddar, relikpåsar, cermoniella biskopshandskar etc. Det finns dessutom en madonna målning från slutet av 1300-talet där madonnan stickar vad som verkar vara en tröja.

Bandgrinden gissar jag kommer på 1300-talet. Den finns med på bild i Manesse i alla fall (som ju är skriven i början på 1300-talet).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-07-18 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och nu hitade jag bilden, 285r i Manesse Codex

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-21 13:27
#6

Bandgrind har använts i flera tusen år i Asien. (Främst Japan, har jag för mig.) Till södra Europa kom den betydligt senare och till Norden långt efter medeltiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-07-21 14:52
#7

#6 *pekar på bilden i #5* det där är en bandgrind, från 1300-talets Tyskland…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-21 15:02
#8

#7 Det räknar jag till södra Europa. Som sagt, till södra Europa kom bandgrinden långt senare än till Asien, men till Norden kom den långt efter medeltiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-07-21 15:07
#9

#8 hårklyverier men brukar inte alperna räknas som gränsen mellan norra och södra Europa? Glad

Hur som hellst, frågan var om bandgrinden var medeltida, och till viss mån är den ju det. Beroende på hur kinkig man är med att tekniken ska ha funnits i Sverige/Norden under medeltiden.

Jag som räknar alla medeltida tekniker från norra Europa som legala att använda har fritt fram.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-21 15:10
#10

#9 Det har jag faktiskt aldrig hört, men skit samma. Den som lade grunden till just den biten av Codex Manesse behöver ju inte ha använt enbart tyska influenser heller. Men det är intressant att grinden på codexen är väldigt stor, vilket asiatiska och nutida grindar inte är. Det kan vara ett förvrängt perspektiv (typiskt medeltida) eller så var de helt enkelt rätt stora i Europa under den tiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-07-21 17:26
#11

Det som jag tycker är spännande i den bilden fårn Manesse-codexen är det faktum att hon har 6-kantiga brickbandsbrickor och bandgrind. varför detta?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-07-21 17:35
#12

#11 ja titta, det har jag inte sett förut (så går det i glädjen över nya redskap att använda). Kanske för att separera varptrådarna?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
2009-07-21 18:35
#13

Med tanke på att de nordiska länderna väl hade en hel del handel mellan sig och bland annat tyskland är det väl ganska troligt att man, även om man inte använda bandgrindar i Norden, kan ha burit band vävda på bandgrind även häruppe på medeltiden.

Alltså bör man alltså kunna ha bandgrindsvävda band på sin dräkt om man vill? I och för sig får man ju gå ganska nära för att se skillnad på banden, så det ska väl till en rejäl dräktpolis för att kunna påpeka att de vävda banden på någons dräkt är "fel", kan jag tänka mig. Om man nu vill bära bandgrindsband, alltså Skrattande

Annons:
Anthka
2009-07-21 19:01
#14

#13 helt rätt tänkt (i alla fall om du frågar mig). Skrattande

Och som sagt tidigare, det beror på hur strikt man är med att tekniken i fråga ska ha funnits i Norden under medeltiden, eller om det räcker med att den fanns i Europa.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: