Annons:
Etiketthantverk
Läst 1702 ggr
LinaN
2009-07-15 14:15

Fårull i stora lass

Tänkte att iom att tråden "drömprojekt" började ta upp en massa om ull så för vi diskussionen vidare här :D

Autumnwicca sa att det är jobbigt att tvätta ull men att den håller otvättad i 1 år.

När jag fick hem ett par säckar med ull så var det ullet som var med utplockat som det renaste i det som fanns på gödselstacken. Och jag kardade och grejjade med det som det var. Sen spann jag tråden. Har aldrig haft så mjuka o fina händer som då :D

garnet av idag är inte det misnta härsket och är fortfarande i gott skick.dock måste jag lära mig att inte spinna så förbannat hårt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2009-07-15 14:18
#1

#0 Att man tvättar den har inte bara med lanolinet (fettet) att göra, för oavsätt om ullen är bortrensad från all synlig avföring så sitter det fortfarande bajs och kiss från fåret kvar och därför bör man tvätta det :D

jag tvättar aldrig ur allt lanolin då det går mycket lättare att spinna då, men  bajset och kisset klar jag mig utan :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ariel61
2009-07-15 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har otvättat garn som är 1- 1.5 år gammalt, när jag fick hem det rensade jag bort synlig skit. Det luktar fortfarande OK, dvs. fårSkrattande. När jag har spunnit så tvättar jag garnet. Inte minst för att det är mer lätthanterligt så. men jag hört av "tanterna" runt i byn att hon gör si och hon gör så, så det finns nog inget rätt eller fel, man får ta det som man själv vill ha det.Glad

Garnet överst är otvättat, underst tvättat, så visst syns det skillnad i nyans även om man tagit bort det synliga.

Kaylaza
2009-07-15 16:50
#3

Jag har spunnit garn av ull som legat i flera år, och har aldrig varit några problem för mig. Dock kan jag tänka mig att det med smutsig ull gäller som för de flesta andra material -ju färskare desto bättre.

Jag tvättar aldrig ullen innan jag spinner/tovar av den, men när garnet är färdighärvat sköljer jag det alltid i såpavatten och några rena vattenbad för att bli av med grovsmutsen. Är det riktigt smutsigt kan jag använda mig av diskmedel. Det tar bort grov smuts men är ändå inte så starkt att det fräter bort det naturliga ullfettet (om det inte får ligga i många timmar i diskmedelsbadet, vill säga). Glad

LinaN
2009-07-15 17:19
#4

Grönsåpa är väl det som brukar rekommenderas när det gäller ullprodukter?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-15 17:56
#5

jupp :) men jag vet att flera som använder yes, jag tycker yes tar bort förmycket lanolin

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: