Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2618 ggr
Ahnna
2009-07-21 11:34

Vad ska jag göra med råsidenet?

Nu får ni vara bollplank åt mina idéer! Glad

Jag har 2 meter råsiden som ska växtfärgas med någonting och sen ska jag sy någonting av det… Obestämd

Jag är lite inne på en skjorta, eftersom jag behöver en ny sån och råsiden är ganska bekvämt mot huden. Råsiden är också ett så pass "fattigt" material, ur ett medeltida perspektiv sett, så det lämpar sig inte att ha till ytterkläder. (Det ansågs tydligen fult att ha något annat än vackert siden till ytterkläder, om man nu var tillräckligt rik för att ha siden alls.)

Det jag har att färga med i dagsläget är indigo (blått), koschenill (rosa, lila), krapp (rödbrunt, orange, rosa, lila), björk och ljung (gula nyanser). Med kombinationer av färgmedel och betmedel så kan jag göra gröna nyanser också, allt från olivgrönt till skogsgrönt. Vad tycker ni att jag ska välja?

Får ni några andra idéer på vad jag kan göra förutom en skjorta? Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-07-28 13:53
#1

Den här tråden halkade ner så långt, så vi puttar upp den lite…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-07-28 13:55
#2

En baderskesärk, jätteskönt o ha under sina kläder till vardags på marknaderna, iaf om man ska ha klänning på.

Underkläder i allmänhet.

Skjorta som du själv sa. Sen tar mina idéer slut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-28 14:01
#3

Jag ska göra en liknande särk som Lina gjort i råsiden. Men det blir framemot hösten.

Det sägs ju vara så skönt att ha mot huden!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Kaylaza
2009-07-28 14:47
#4

Jag själv skulle sytt en kjortel i grönt eller krapprött, som funkar att ha både under yttersta klänningen, men även att ha som ytterplagg en varm dag när man inte orkar ha fler än max två lager.

Siden i alla dess former var ju ändå ett otroligt dyrt material med tanke på att det importerades långväga ifrån, och var man inte så högt ställd kan jag tänka mig att man gärna använde även råsiden som väl synligt plagg för att visa att man hade råd att bära siden, även om det inte var i den allra bästa kvalitén. Så hade det varit jag skulle jag utan problem burit mitt råsiden ytterst, gärna broderat eller kantat med brickvävda band.

Anthka
2009-07-28 16:33
#5

Du kan inte skaffa ett par meter till? Och sy en miparti, eller någonting liknande?

Eller sy en kortare 1100-talare, med lite kortare ärmar. Jag har en sådan inplanerad och för mig går lite mindre än 2m (och vi är ju ungefär lika stora)

Annars säger jag som LinaN baderskesärkar är grymt sköna (även om min "bara" är i linne)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Nadrendion
2009-07-28 17:49
#6

#5 Nu blev jag lite nyfiken här - vad är din uppfattning att miparti är?

Själv har jag uppfattningen att det är en teknik att kombinera olika tyger i ett och samma plagg, snarare än ett speciellt plagg.

1 2
2 1

Att sy ett plagg i midparti blev populärt under 1300-talet. Det kunde vara ett enskilt plagg, t.ex klänning, som delades upp i 4 rutor, likt siffrorna ovan, men också ett par hosor, grenlösa byxor, där ett ben var i en färg och det andra i en annan färg.

Annons:
Ahnna
2009-07-28 20:04
#7

#6 Mja… Det du beskriver kallas ju kvadrering. Mi-parti är ett plagg delat vertikalt mitt i, i två olika tyger eller två olika färger.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-07-28 20:11
#8

Tack för idéerna, förresten! Glad

En baderskedräkt känner jag inget direkt behov av, annars hade det varit en tanke att sy en sån. (I de sällskap där jag huserar badas det näck eller fullt påklädd…)

Enligt vad jag har läst om råsiden på medeltiden så ville man inte att det skulle synas, eftersom det inte håller för så hårda tag och lätt blir nött och fult, samt anledningen jag skrev i #0, att man hellre ville visa att man hade råd med dyrt och fint siden. Men det är väl en smaksak, vi har ju friheten att göra vadhelst vi vill. Cool Om jag syr en skjorta eller kort kjortel så kommer i alla fall ärmarna och halslinningen synas i viss mån under överplaggen.

Jag råkar ha ett bad igång i pannmuren nu, med en blandning av krapp och koschenill, där ett ulltyg ligger och drar. (Ska bli en vikingakaftan.) Jag tänkte att efterbadet kanske skulle kunna användas till råsidenet, om jag lyckas beta det i någon gryta på spisen eftersom pannmuren är upptagen. Det blir i så fall rödlila med dragning åt orange, beroende på om jag lägger till mer krapp eller koschenill eller kanske tennsalt.

Om jag inte använder efterbadet i pannmuren så funderar jag på att färga det med björklöv eller ljung och lägga till kopparvitriol, så att det blir olivgrönt. Nackdelen är att ljung och björk inte är så härdiga färger och inte kommer överleva så många år… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-07-28 20:36
#9

#8 må så vara att folk badar näck eller fullt påklädda men en baderskesärk är skön att ha på under linnesärken när det är varmt ute. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-07-28 21:52
#10

#9 Mjä… Hellre i så fall en riktig undersärk. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-07-29 13:29
#11

#6 En mi-parti är ett plagg som delats längsmed mittsömmen. I två olika färger, och i viss mån olika typer av tyger (men jag tror att tygerna bör ha liknande tjocklek och karraktär för att plagget ska bli snyggt).

Det som du beskriver låter som sagt som kvadrering. Populärt och trevligt men inte detsamma som mi-parti.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
2009-07-29 17:48
#12

#11 Bra att få det utrett även för mig. Jag har bara hört uttrycket "Mi-parti" tidigare, och fått för mig att även det som uppenbarligen kallas "Kvadrering" ingår under denna benämning. Bra att få lära sig att det sättet att sy har ett eget namn -så slipper man prata om olika saker och missförstå varann i onödan.

MegN
2009-07-31 17:34
#13

Vad menas med en "baderskedräkt"? Blir det ungefär samma som en vikingahängselkjol, fast i linnetyg? Ett sånt plagg hade jag tänkt sy mig, för de sällsynta tillfällen man går och "dräller oklädd hemma i lägret" typ.

Annons:
LinaN
2009-07-31 18:07
#14

#13 baderskesärk kommer ifrån att man i vissa medeltida tavlor sett kvinnor i en figursydd klänning, axelband och att kjolen slutar strax under knäna. denna modell håller brösten på plats tack vare att man lirkar in tuttisarna där det är som smalast och sen hänger de snällt på plats. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-08-01 12:11
#15

#13 baderskesärken kommer sig av bilder ur den böhmiska bibeln Wenceslaus. Den innehåller mängder av bilder på baderskor (alltså kvinnor som arbetade i badhusen) i ankel eller vad korta hängselsärkar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-08-01 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Bild på en av dessa kvinnor:

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: