Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4529 ggr
LinaN
7/9/09, 4:42 PM

Mönster till Kaftan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag letat runt litet och hittar inget jättebra, jag är på jakt efter en vikingatida kvinnokaftan, som ska vara hellång i fiskbensmönstrat ylle, troligtvis fodrat med linnetyg.

Men det mesta jag hittar är bara herr-modeller på plaggen….

jag är ute efter något i stil med den svart-vita kaftanen här till höger.

(Bilden är hämtad ut mitt ihopasparade arkiv och jag tror det är tjejerna på Korps som fastnade på denna bilden ^^)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
7/9/09, 4:56 PM
#1

Jag letar också efter ett mönster men funderar på att bara ta ett tunika mönster och lämna öppet fram.

Bilden föreställer folk från Korp, helt rätt. Tjejen till vänster (i den röda mössan) är dessutom Korps her self :) Det är hon som äger och startade företaget. :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Nadrendion
7/9/09, 5:33 PM
#2

LinaN! Har du någon kontakt med de tjejerna vi träffade på fote? Minns att de stod o pratade om hur de skulle vara formade o allt möjligt annat som hade med kaftanliknande plagg att göra från vikingatiden. En av de äldre hade verklig koll och hade djupdykt i hur man skulle sy o vika dem.

Hon som lånade ut sin klänning till Daniel är hon som blev visad hur allt skulle se ut. Hör med henne! Minns inte hennes namn just nu.

Anthka
7/9/09, 5:35 PM
#3

Det går inte att modifiera ett kaftanmönster för herrar?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
7/9/09, 10:40 PM
#4

#2 har ingen aning om vilka de var mer än våra tältgrannar. o den diskussionen missade jag nog… :/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
7/10/09, 2:14 AM
#5

#4 nåja, du kommer att träffa dem igen på hornbure marknad. De skulle dit. Jag är ganska säker på att de kommer hälsa på daniel i alla fall o då kan du ju passa på att kika lite närmre på hennes kaftan/öppna övertunika.

AutumnWicca
7/10/09, 3:54 PM
#6

Lina! hittade på Kerstins hemsida ett mönster (som det står har historiska belägg)

[Mönster](http://www.medeltidsmode.se/Mönster/Vikingamönster/SB1 Kjortlar för både män och kvinnor.html)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
7/16/09, 3:15 PM
#7

#6 Det ser ju onekligen ut som en kvinnokaftan. Jag är också intresserad av ett bra mönster på en sån, men jag tror som Anthka att det går att göra om ett mönster på manlig kaftan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: