Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3365 ggr
KeramikJohanna
2009-07-09 21:15

Att se ut som en medeltida hantverkare?

Undrar bara hur ser man ut som en medeltida hantverkare?Keramiker, för att vara exakt.

Jag antar att sidenklänningar med stora klockärmar eller andra pampiga plagg är rätt så uteslutet.

Har någon något tips? Bara linneklänning? Vilken färg? Mina funderingar är många. Obestämd

Annons:
AutumnWicca
2009-07-09 21:58
#1

Jag tycker medeltida baskläder funkar utmärkt :)

En särk i linne

en underklänning i linne eller tunn ull

en överklänning (gäna ull kan bli kallt om kvällarna)

någon form av huvudbonad.

Ett förkläde så du kan skydda kläderna om du ska pyssla med något som kan skita ner kläderna. :)

Färger ska du välja utifrån vad du själv gillar och tycker du passar i!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-07-09 22:50
#2

Förkläde skulle jag satsa på ett rejäla material, vadmal eller rentav skinn som man bara kan torka av när det kommer lera på (för självklart måste du ju grejja litet med lera när du är på plats ^^)

Men som #1 sa så är en basgarderob suveränt att sikta på. Om du är en välansedd hantverkare så kan du sy litet mer figurskurna plagg, kanske knappar på ärmarna från armbåge och nedåt och sedan kunna knäppa upp och knäppa fast högre upp på armen så underarmarna blir bara och man inte riskerar att få lera på ärmarna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-07-16 15:27
#3

Om man tittar på målningar och illumineringar på hantverkare och hushållsfolk så har de oftast förkläden i vitt linne, gärna broderade eller smockade. Skinnförkläden har jag sett också, på män.

På flera målningar m.m. så har jag sett att hantverkarna har haft tighta kläder med knappar (1300-tal) där ärmarna har knäppts upp och vikits mot överarmen så att man kan arbeta ostört. Men det finns också flera exempel där ärmarna inte är uppknäppta.

Men som med allt så bör man väl titta på vilken sorts hantverkare man är och hur mycket pengar det finns i det hantverket. Samt om det är ett skitigt hantverk eller inte. (T.ex. smide, gjutning och skinngarvning är exempel på skitiga hantverk där finkläder inte passar.) Sitter man och syr, broderar, flätar, slyngar eller väver så ser jag inga hinder i att ha lite finare kläder, om man är en sån person. Jag gör skillnad på tjänstefolk och hantverkare som gör saker åt andra, och mer välborna personer som hantverkar på nåt åt sig själva.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

KeramikJohanna
2009-07-16 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ok! Tack för tipsen.

Jag har nu gjort klart min medeltida hantverksdräkt. Vad tror ni? Kommer detta att funka? Min underklänning blev kanske lite kort, p g a felmätning av tyget. Rynkar på näsan Hoppas att det inte gör något…

Smycket jag har på mig är ett av de saker jag kommer att sälja på Rosersbergs medeltidsdagar.

Kaylaza
2009-07-16 17:29
#5

#4 Tycker det är en jättefin dräkt du sytt! Om någon tycker att den är för kort, så kan du ju alltid skylla på att du är en "fattig hantverkare som inte har råd att köpa mer tyg". Tyg var ju otroligt dyrt, och alla hade inte råd med de fotsida kläderna som var på modet.

När jag gick min skinngarvningsutbildning fick jag lära mig att förskinn (dvs förkläde av skinn) endast använts av män så långt som in på 1600-talet (undantag finns naturligtvis, så jag vill inte trampa någon kvinna på tårna för att hon bär förskinn -jag bär själv mitt egengarvade förskinn när jag behöver).

Något att lägga på minne om förskinn däremot, som har varit väldigt strikt i de olika hantverksskråerna, är att om man hållit på med ett "torrt" hantverk (såsom snickare, smed osv) så har man haft köttsidan utåt, och om man hållit på med ett "blött" hantverk (garvare, slaktare osv), har narvsidan varit utåt.

En annan viktig markering som gjordes var att när kvinnor bar förskinn hade de nästan aldrig ett helt skinn som hängdes runt halsen, utan ett som endast knutits bakom ryggen, och som alltså var rakt och slutade under bysten. Om en kvinna hängt skinnet runt halsen har skinnet som skyddat bysten sytts på som en extra lapp, eller så har man gjort en dekorativ söm för att markera att det är ett kvinnoskinn.

Lite nördig fakta om någon skulle vara intresserad Flört

KeramikJohanna
2009-07-16 17:41
#6

Tack, det var lärorikt. Skrattande

Antar att jag får tillhöra de få kvinnor som faktiskt använde förskinn, fast hon var kvinna.

Tanken är att jag ska tumma skålar på plats, och lägger då dem i praktiken i knät = massvis med lera på ylleklänningen, vilket inte är så bra. Just därför var det så bra med skinn som går att torka av!

Annons:
Anthka
2009-07-17 17:48
#7

#5 Nördiga fakta är alltid trevliga Flört

#6 någonstans måste man väga vikten av att vara helt über HK mot det som är praktiskt fungerande. Även om nu inte kvinnor vanligen hade förskinn så måste det ju vara mycket mer praktiskt för dig när du arbetar att använda ett sådant, jämfört med ett förkläde i linne (som du själv säger, ett förskinn går att torka av medan tyg är bökigare och behöver tvättas).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: