Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 8292 ggr
Vattnadal
2009-07-10 13:01

Söker tips på modell av klänning

Ska på Ödesväv om en vecka. Behöver ny klänning, som är av snittet lite finare. Adelsklänning, ska inte ha fantasyinslag, även om enhörningen helst ser att man ha fantasy. Vill gärna kunna använda mina kläder på medeltidsmarknader oxå, helst även på de historiska modevisningar vår förening oftast har.

Tid, vad som helst mellan tusen och slutet av fjorton.

Tyget som finns är gult (samma ylletyg som dessa vikingabrallor), och är inte i mängd så att det räcker till lååååånga ärmar och släp. Dessutom ska jag ha med 2 hundar, och den bör således inte vara alltför opraktisk. Ska klara av att lyfta upp en valp och gå med stort galet monster samtidigt.

Kharina som ska sy den kommer att få tyget på måndag em, och jag ska åka på lördagen efter, så det är lite brådis med att bestämma modell nu…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
LinaN
2009-07-10 13:23
#1

*fniss* härlig bild! reagerade på filten med kossan och sedan den fina blå frysväskan! :D men härlig bild som sagt ^^ effektivaste sättet att natta barn på är att natta sig själv. Det kallas att föregå med gott exempel :D

Här har vi en dam i blå klänning, med pytteliten fyrkantig klockärm, och hon har faktiskt en liten hund med sig där hon sitter och skriver. :) från 1400-talet, kjolen behöver man ju inte göra sååå lång som den är på bilden.

kvinna med rundad kort klockärm

Här är en kvinna i en rosa-aprikos kreation. också 100-tal

en annan kvinna

hoppas du fick litet inspiration :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KeramikJohanna
2009-07-10 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vad sägs om Sophias Ateljés mönsterhäfte? Den med figurskuren klänning m. klockärm? Finns på viking.se eller på Historiska museet i Stockholm.

Där finns det en mängd varianter och förslag på olika klänningar.

KeramikJohanna
2009-07-10 13:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är även en klänning som finns på Korps i deras butik i Söderköping, som jag tycker är så fin!

Här är den…

LinaN
2009-07-10 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 fast det mösntret har ingen som helst historisk förankring, modellen i sig grunden är historisk men skärningen är inte korrekt. just detta mönstret är det som SA fått mest ris för i reenactmentkretsar.

Men som ett rent lajv-mönster så är det super, har en grön ullklänning i detta mönster men utan klockärm och den är underbart skön att ha på sig, snöras i ryggen och ser bra ut även på medeltidsevenemang.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vattnadal
2009-07-10 14:36
#5

Just Historiskt korrekt är viktigt för mig. Trist att inte kunna sy själv bara.

Gillade damen med hunden, även om jag inte riktigt är sådär trådsmal. Min kropp passar bäst till modet med midjan under  bysten, framträdande mage och lustigt krökt rygg för att se gravid ut…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KeramikJohanna
2009-07-10 14:43
#6

Oj då… Trodde faktisk att det var mer korrekt än så.

Har förstått att det fått kritik men inte fattat att skärningen är "fel". Vad ska man använda för mönster?

Vill också ha korrekt historiska plagg.

Annons:
LinaN
2009-07-10 15:01
#7

#5 jag ser itne var klänningen är skuren mer än att den är tajtare under bysten på damen med hunden, så att skärningen sitter där är ju mycket möjlig. Du kan ju använda den som grund och göra en rekonstruktion med viss modifikation iom att man inte ser VAR sömmarna går ^^ då är det ju ingen som kan säga att modellen är helt rätt eller helt fel.

#6 nej så är det, den skärningen är en så kallad princessskärning och är ett modernare påhitt. men till vardags, fest och inte så kinkiga bärare så funkar det fint. jag tycker om min klänning men med klockärmarna kändes det bara fånigt så därför tog jag bort dem.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vattnadal
2009-07-10 15:08
#8

Hmmm, ska se om jag får fler tips av kloka systrar ikväll hos mamma. Ska få hem tyget då oxå.

Om jag kör på den första med hunden, då måste jag fixa fint tyg till fodret i ärm och halslinning oxå, nedtill kan jag hoppa tror jag. Blir vitt snyggt till gult?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LinaN
2009-07-10 15:09
#9

#8 vitt är ju diskret, o iom att det gula tyget var rätt mastigt så tror jag inte att det kan bli helt fel….

hade vart värre med ett blekgult tyg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2009-07-10 16:20
#10

LinaN kan inte du som verkar veta förklara vad som är fel på det mönstret från Sofias. Nu börjar jag bli petig med mina mönster o vill ha dom så riktiga som möjligt.

 Det är väl som jag minns fyra delar fram o fyra bak samt ärmar?

Anthka
2009-07-10 16:41
#11

#10 (och alla andra som är intresserade av Sofias mönster)

Den här länken: http://web.comhem.se/~u31138198/frusophia.html hade jag i mina länkgömmor, den är skriven av en dräkthistoriker (som forskat speciellt på medeltida kläder) och tar upp de flesta av Sofias mönster.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-07-10 16:51
#12

Hm, bra att läsa igenom länkar innan man lägger ut de… Figursydd klänning stod inte med. Men felet är skärningen, Den har sömmar mitt över bysten (så kallad prinsesskärning) vilket är ett modernt skärningspåfunt. De klänningar som har hittats från medeltiden och har samma typ av vådsömnad. Det vill säga Herjolvsnäsklänningarna. Har sina skärningar precis där bysten rundar sig, vid början av armhålan ungefär, och INTE mitt på.

De figursydda klänningarna är dessutom från slutet av 1200-talet och frammåt vilket gör att klockärmarna (så som Sofia tagit med de) går bort. Klockärmar som de Sofia har gjort på en klänning (så kallad bilaut) är ett 1100-tals påfund och då ser inte skärningen ut på samma sätt.

Antingen så syr man sig en tight klänning med 4 våder (två fram, två bak) då hamnar sömmarna mitt på kroppen och i sidan. Eller så går man efter herjolvsnäsfynden som har fler våder, där själva våderna sitter i sidan på klänningen, från bystens rundning och lika långt bak på ryggen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-07-10 16:54
#13

#10 SA-mönstret på klockärmad klänning har 6 eller 8 delar kring kroppen. två fram, två sid fram, två sid bak, två bak… jo 8 bitar blir det plus ärmar….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-07-10 17:03
#14

#13 för att inte tala om mönstrets tygslöseri, det hävdar att jag (för att sy mig en tight klänning med vanlig ärm) kräver nästan 5m tyg! Mina tighta klänningar med vanliga ärmar är sydda med 3m tyg, och jag skulle kunna sy en klockärmad klänning med hjälp av 4m tyg (inte 6m som SA mönstret säger). Det blir så mycket dyrare att gå efter det mönstret…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
2009-07-10 17:22
#15

#12 aha, så på herjolvsnäs-varianten blir det alltså sex delar runt kroppen om jag förstår rätt? två lite bredare mitt fram och bak, samt fyra lite smalare i sidorna?

grrr…varjegång jag gör en ny klänning blir den lite mer korrekt än de tidigare och sen är det alltid fel på dem ändå

#14 inte om man gör som jag och klipper ut mönstret tvärs över tyget. Har gjort det mönstret med tight ärm på ca 3 m.  Och ja, jag vet att det är mot konstens alla regler men man sparar pengar:)

Anthka
2009-07-10 17:36
#16

#15 då innebär det att man är tillräckligt "kort" för att kunna göra det. Jag som är lite längre måste klippa till på längden, eller gå i för kort klänning…

Nja, Herjolvsnäsfynden som blir lite tightare har 10 våder, en fram, en bak och fyra i varje sida (alternativt 12 om man väljer att dela fram och bak våderna i två delar för att få det ännu lite mer figursytt) http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/herjol38.html och http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/herjol41.html

Sedan finns det de som har färre våder, men de är då inte sydda för att vara figursmickrande (om jag fattat saken rätt) http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/herjol42.html  och http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/herjol43.html

Så är det för de flesta, jag hittar fel på många av mina klännignar, är fortfarande inte nöjd med en enda ärm jag sytt…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
2009-07-10 17:45
#17

#16 tack så mycket för infon, nu vet jag nog hur nästa ska konstrueras lite mer rätt

fast 12 våder orkar jag nog inte med:)

Ahnna
2009-07-16 14:39
#18

På sidan 230 i Herbert Norris Medieval Costume And Fashion så finns en tight klänning från Herjolfsnes beskriven med en skiss som visar hur bitarna hör ihop med varandra.

På samma sida kan man se hur de brittiska tighta klänningarna från 1300-talet syddes, med mer eller mindre raka våder som syddes in lite under bysten. Kjolen ser ut som ett D när den är utlagd helt platt och syddes också den med raka våder, som klipptes till så att nederkanten blir den runda delen av ett D. Jag har inte provat att sy en klänning på det viset, så jag vet inte hur det blir - om fallet blir bra - men Norris har flera liknande skisser i sina böcker så någon form av källa till det måste han ju ha haft.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2009-07-16 16:00
#19

Den sys för tillfället, om inte Kharina gett upp då…

Det blev en med djup v-urringning, släp (som kortas av lite pga hundarna, så att den inte trampas sönder) och liten puffärm. Har inte länken här, men kan skicka den sen, och visa resultat när den är klar. Hoppas den är färdig imorrn, eller så pass att jag kan få hjälp att ta det sista för hand.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kaylaza
2009-07-16 17:59
#20

Ska erkänna att jag inte läst alla kommentarer, så om min kommentar skrivits av någon annan tidigare hoppas jag ni står ut med en upprepning.

Alla mönster som kommer från Sofias ateljé skall tas med en stor nypa salt. Alla är inspirerade av medeltida fynd, men hon har en hel del feltolkningar i mönster och skärningar, blandar tidsåldrar på olika plagg och så vidare. De är fantastiska för nybörjare och lajvare, men är man ute efter att vara så Historiskt korrekt som möjligt bör man undvika dessa mönster.

Annons:
Ahnna
2009-07-17 02:20
#21

#19 Hmm… Skulle inte modellen vara historisk korrekt…? Du får nog visa bilder så att jag ser hur du menar att den är sydd. Flört *nickar*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2009-07-17 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Det här är modellen, lite dålig på att beskriva, tror jag…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2009-07-21 14:57
#23

#22 Jaså. Då blir det ju en burgundisk klänning. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-07-21 17:28
#24

#22 puffärm FTW! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

hctk
2009-08-27 00:04
#25

Har en fråga om den första länkade bilden i #1

Har för mig att jag har sett liknande klänningar, fast då har det varit 1300-tal. Minns jag fel eller fanns det liknande kreationer även under 1300-talet? Typ cotehardies med liten klockärm eller något…
Ursäktar att jag inte är så bra på det här med klädnader, har mest hållt på med medeltid på skojj, försöker bli lite "seriösare" nu:)

Anthka
2009-08-27 10:41
#26

#25 visst fanns det liknande kreationer under 1300-talet, med en "tunga" som går ut från överärmen. Inte så mycket klockärm (men så tycker inte jag att första länkade bilden i #1 är klockärmad heller) utan mer, just en tunga, om du kikar på www.korps.se och deras sidhuvud så ser du en man och en kvinna närmast loggan som har sånna ärmar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

hctk
2009-08-27 19:39
#27

Ja, det är typ en sådan klänning jag menar.
Någon som har ett mönster till en klänning i den stilen? Eller kanske en bättre bild?
Och vad för tyger bör man använda till en sådan?

Annons:
hctk
2009-08-27 19:39
#28

#26 Ja, det är typ en sådan klänning jag menar.
Någon som har ett mönster till en klänning i den stilen? Eller kanske en bättre bild?
Och vad för tyger bör man använda till en sådan?

Anthka
2009-08-27 22:54
#29

#27 Medieval tailors assistant av Sara Thursfield har ett sådant mönster.

Ska du vara hk så är siden eller ylle ett bra tyg att använda. Undvik bomullstyger. Tänk på att ärmarna bara går till armbågen och att du alltså behöver sy en underklänning också.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

hctk
2009-08-28 00:09
#30

Bomull hade jag inte tänkt, det var om jag skulle göra hela i lin…men ska underklänningen också vara i tex siden då? Eller är det ok att ha typ lin till den då?

Anthka
2009-08-28 10:27
#31

#30 Beror på hur HK du vill vara, über purjo hk så är både underklänningen och överklänningen (den med de korta ärmarna) i ylle eller siden och en särk underst i linne. Lite HK så fungerar det utmärkt att sy klänningarna i lin, och så finns alla kombinationer däremellan.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

hctk
2009-08-28 20:53
#32

Ok tack för hjälpen!

Anthka
2009-08-28 21:43
#33

#32 ingen orsakGlad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: