Annons:
Etikettevenemang
Läst 2661 ggr
Ahnna
2009-07-30 12:45

Hertig Karls marknad 2009

15 augusti är det renässansmarknad i Nyköping! Jag funderar på att åka dit, det blir första gången i så fall. Har hört massor med bra saker om den marknaden, så jag hoppas att jag inte blir besviken. Tungan ute

Läs mer på hemsidan.

Fler som ska dit?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-07-30 12:49
#1

Jag ska! jag ska! Här ska göras årliga inköp på bröd, korv, honung, godsaker och dyl. Skrattande

Det är en underbar marknad, museet har en strikt kod på vad som får säljas och inte. Allt för att det ska passa in i tidsperioden (1580-tal). Även om den bara är en dag så brukar den generera en hel del människor. Iom att jag bott i Nyköping några år har jag varit där flera gånger och marknaden blir bara bättre och bättre. Dessvärre hotas den av nedläggning då muséet får minskade bidrag (från den kulturförintande regeringen).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-30 13:10
#2

Minskade bidrag har skjutit flera marknader i sank på sistone… Obestämd

Men om du ska dit, kan man anställa dig som fläterska då? Glad Jag tänkte klä på mig mitt gröna skrytbygge, men det kräver att håret är uppsatt på rätt sätt, annars ser det så töntigt ut. Jag har hårnålar och hårspray, men är inte så bra på att fläta bakom huvudet… Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-07-30 13:13
#3

#2 Sålänge du inte kräver inbakade flätor så, jag är över lag urusel på håruppsättningar (till skillnad från alla andra småflickor lekte jag aldrig frisör). Bara varnar dig Flört Men annars, visst, försöka kan jag göra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-30 13:27
#4

#3 Jag har heller aldrig lekt med Hår. Men jag vet hur det ska se ut, så jag kan guida dig. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-07-30 14:36
#5

#4 men då så, deal. Kommer du ner så hjälper jag dig med håret. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-31 02:24
#6

#5 Kaniners! Just nu bävar jag för den tidiga starten, bara… Vet inte hur lång tid det tar härifrån, men jag kommer behöva åka i ottan… Obestämd Funderar helt sonika på att åka dagen före och rulla in mig i en mantel någonstans mellan Nyköpingsvallarna och sova där. Men hundarna blir nog inte så lyckliga då. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-08-03 14:20
#7

Nu har jag anmält mig och skickat bilder till arrangören, så det återstår att se om de vill ha dit mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-03 14:54
#8

#7 *hoppas*Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-06 13:20
#9

Okej, jag ska åka på marknaden, men måste åka dagen innan. Så jag frågade arrangören om man får tälta, men det var ytterst tveksamt. (Har aldrig varit med om maken till marknadsplats där man inte får bo över! Bor alla i hemkommunen eller?)

Så jag står utan boende och bilen går icke att sova i. Särskilt inte med två hundar… Eftersom marknaden är så dyr och resan är lång så kan jag inte lägga pengar på vandrarhem - och återigen så har jag två hundar. Obestämd Fattar inte, hur kan man arrangera en marknad där försäljarna inte får sova i tält? Klockan 9.00 på lördagen ska man ju vara uppackad och klar på området, så hur gör alla andra? Jag har bortåt 4 timmars resväg och jag kan ju inte vara den enda, liksom. Det tar minst en timme att sätta upp bord och grejer och sen ska man hitta parkering. Äh, jag fattar verkligen inte hur de har tänkt tidsmässigt. *förvirrad*

I alla fall, om någon skulle vilja stå och sälja med mig, hålla mig sällskap och hjälpa mig att få en toalettpaus så blir jag jätteglad! Gratis inträde om ni "går in" med mig. Glad Kanske någon som vill sitta och hantverka bredvid mig? Hålla koll så att jag inte svimmar för att korsetten är för tight?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-06 15:29
#10

#9 nej alla kommer inte från hemkommunen, vet om marknadsdeltagare som kommit från leksand. Men vandrarhem finns ett stenkast bort så de kanske bor där..

Det finns helt enkelt inte plats för tält på området som är väldigt litet (så jag förstår muséet samtidigt som det är jobbit för de som kommer långväga). Hoppas du löser det. Glad

I år är vi turister (har vi istadigt sagt till svärfar, och arrangör och alla andra som tycker vi kan sälja näverpryttlar hela dagen). Förhoppningsvis får vi med oss en bekant och kan gå och prata skit med henne på marknaden. Betalar faktiskt gärna inträdet eftersom jag vet att det går till ett bra muséum..

Dessutom ska vi passa på att titta på några trevliga valv nere i en källare inne på området, slå ihop nytta med nöje så att säga Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-06 16:36
#11

#10 Det hör till att bo på marknadsplatsen, det brukar vara rätt mycket festligheter bland försäljarna på kvällarna. Glad (Även på endagsmarknader.) Om marknadsstånd får plats så får ju boplats också plats, eftersom de flesta sover i sina marknadsstånd. Vandrarhem är liksom inget alternativ när man åker på marknader varje helg, som de flesta gör, det blir för mycket pengar i sjön så att säga.

Så nej, jag har inget boende. Obestämd Himla trist, för jag tänker ju inte åka härifrån mitt i natten för att komma dit till 7.00 när man får börja lasta av grejer.

Men marknaden blir kul, hoppas jag! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-06 16:45
#12

#11 muséet har egna marknadsstånt (i nio av tio fall) och ärligt talat det finns ingen plats alls, ytan är jätteliten.

Men men, hoppas det löser sig. Och marknaden är kul Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-06 16:59
#13

#12 Jag har varit på vallarna, det finns plats. Tungan ute Men i alla fall, flera av oss kommer ha egna marknadsstånd eftersom muséets bodar inte räcker. (Och dessutom kostar dubbelt så mycket.)

Time will tell hur det går! Hur möter jag upp med dig så du kan fläta mitt Hår? När kommer du dit?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-08-06 17:10
#14

#13 Ska höra med sambon om när vi ska åka, vi har antagligen med oss Hillevi också (turista på marknaden principen kan vara trevlig ibland). Om inte annat får jag knöla in mig tillsammans med svärföräldrarna och alla instrument. De ska ju vara där tidigt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
2009-08-06 23:32
#15

*räcker upp en hand* Jag ska dit! Och de flesta ur Bockens Kämpar då med förståss. Konstigt att du inte kan tälta där Ahnna, då det bara är över natten och tältet försvinner sen på morgonen, borde ju inte vara något problem. För under natten finns det ju plats på vallarna. Våra paviljonger sätter vi ju upp där på morgonen. Vi kommer dit mellan 7-8. Prata med arrangörerna igen och försäkra dem om att tältet kommer vara borta tidigt på morgonen. Kul att du kommer förresten!

Anthka
2009-08-09 22:39
#16

#13 Vi är där tidigt, svärföräldrarna får inte rum med alla musiker, instrument och rekvisita i bilen utan vi åker ner som "roddare/bärare" och ger de handräckning. Jag är alltså där så jag kan fixa ditt Hår innan marknaden öppnar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-09 23:55
#17

#16 Yay! Skrattande Leta upp mig, jag är väl någonstans på marknadsgatan. Fötrsöker komma ihåg alla nålar, kammar, band, snoddar och spray… Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-10 11:53
#18

Önskar jag också kunde följa med, men jag är fast hemma den helgen. Ni andra får ha en underbar helg där!

Ahnna
2009-08-10 11:54
#19

#18 Synd, du kan inte slita dig? Rymma?

Jag hoppas det blir kul, men tycker att det är lite synd att det bara är en dag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ugrash
2012-04-24 01:07
#20

Vi i Falska Gäss ska dit och spela säckpipor på borgården mm. Det är en mysig marknad som vi med glädje kommer till för 3:e året :)

Annons:
Anthka
2012-04-24 07:17
#21

#20 trevligt, själv ska jag dit som deltagarare. Det är Nordic Knights som håller i tornerspelet i år så vi ses där :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: