Annons:
Etiketthantverk
Läst 7527 ggr
LinaN
2009-07-30 16:22

Work in progress 7

Oj jösses!

Den magiska 7an är nådd :D

Just nu åller jag på att sy om min gröna klänning till en kappa. samt brodera fållen på den. sen ska det till litet broderier på ryggen o så men det är ett senare bekymmer :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
terkina
2009-07-30 18:55
#1

Håller på som bäst att avsluta allt (eller mja, så mkt som möjligt iafl, det sista tar vi på färjan :oP) inför medeltidsveckan på gotland.

Har dock fuskat lite med extra mkt maskinsömnad den här gången är jag rädd.. Får skylla på bristande planering (vilket tyvärr ofta är ett drag hos mig :oP)

Just nu är det en surcote som är i ropet. :o)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

RosaGosa
2009-07-30 20:25
#2

Håller på att kanta knapphål samt sy ett par fuskärmar till en redan befintlig klänning. Ska se om jag kan ordna bild då jag lånat syrrans kamera… börjar bli färdig mer o mer med mina projekt vilket känns mkt bra!

Pialinn
2009-07-30 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nålbundet som ska valkas från storlek 41 ner till en 37:a

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Schannalle
2009-07-30 22:38
#4

Jag håller för fullt på med att sy fast knappar på min sambos 1300-talare. Många knappar blir det kan jag lova, jag bävar lite inför knapphålen…

Ahnna
2009-07-31 02:26
#5

Jag sitter och syr en provmössa i vikingastuk, för hand för att kunna se på TV samtidigt. Men jag har redan tröttnat, borde ha sytt den på maskin istället… Oskyldig Då hade den varit klar nu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-01 15:05
#6

Jag har som vanligt mängder av projekt, "ufon" kallade. Men de som jag faktiskt jobbar aktivt på är en slyngad snodd till drottningens linnebyxor och en stickad väska (igen). Båda ska försöka vara färdiga till nästa event.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Pialinn
2009-08-04 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mössa och sockor färdigvalkade

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2009-08-04 14:32
#8

#7 Vad fina!

Jag håller på att sätta mjöd. En sats med blåbär och en med lingon, om jag hittar några lingon. (Blåbär hade jag i frysen, så det är kirrat.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-04 14:59
#9

#8 tror det är lite för tidigt för lingon ute i markerna, men frysdisken har med all säkerhet sådanna Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-08-04 15:02
#10

#8 häromkring dräller det av blåbär i skogarna. Ska försöka få med svärmor ut nåndag så hon får lära mig att hitta i skogarna härikring.

dock växer det massvis med hallon uppmed stigen till sommarbetet, tyvärr är det mask i vartannat hallon :/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-08-05 00:34
#11

#9 Om några dagar är lingonen här fullmogna, de är lite mer än "halvröda" nu på de flesta ställen. Jag var ute och rekade idag och plockade hem en halvliter smultron när jag ändå var i farten. Så någon sats med mjöd kommer bli med smultron.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-08-06 23:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

På G: Vantar !! Här på bild är vänster sida.

Men fortsättningen får vänta tills jag har rött garn, för jag tänker avsluta handleden i nån röd nyans.

zayla
2009-08-07 00:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

På G: Nålbindnings-nålar…. har hunnit göra 3 stycken…

Annons:
Kyltsi
2009-08-20 15:13
#14

Jag håller på för fullt och syr min nya bältesväska samtidigt som jag brickväver ett nytt band till en klänning, litet  men fint blir det då jag valt att väva med sytråd :)

Anthka
2009-08-20 15:25
#15

#14 Sytråd! Hjälp vad pilligt…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kyltsi
2009-08-20 16:12
#16

#15 inte så fasligt faktist :-) Jobbigaste var att trä brickorna, särskilt när mina små hårbollar ville "hjälpa till"  Men jag tycker att det trasslar sig mycket mindre än det gjorde när jag vävde med lingarn.

Ahnna
2009-08-21 10:58
#17

#16 vilken sorts tråd är det? Är det bomul, nylon eller polyester?

En bekant till mig brickvävde ett band med tunn sidentråd, vilket blev pyttelitet i möntret men verkligen underbart vackert! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kyltsi
2009-08-21 14:20
#18

#17 Det är bomullstråd, tog vad jag hade hemma. Är nybörjare på brickvävning, inspirerades av  brickbands-tråden  här på sajten att testa själv :-)

MegN
2009-08-21 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag håller på och tovar en stor väst, som jag ska ha när jag är troll (det här hör kanske hemma på lajv.ifokus.se istället… Skäms). Just nu ser den ut så här:

Den ska valkas ner i storlek (är just nu c:a 1 m lång!). Jag försökte tova in diverse mossa, lummer m.m. i ytskiktet men det ville inte riktigt fastna i ullen. Ska pröva igen på min "hatt" med att lägga ett tunt lager ull utanför mossan istället.

LinaN
2009-08-21 18:24
#20

#19 skit i lajv.ifokus,  händer ju ändå aldrig något där… Förlitet med folk och aldrig någon som skriver. De som driver iFokus sajten tar bara inte bort lajv åt mig för jag orkar inte med den längre… och där är ingen som vill ta över den heller.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-08-24 13:37
#21

#19 Ser väldigt trollig ut! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-24 13:42
#22

Ska försöka ta tag i ett gamalt UFO, struthätta med knappar, pälsbräm och pälsfoder.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MegN
2009-08-26 19:08
#23

#21 och ännu trolligare blev den när jag tröttnade på att försöka valka den utan valkbräda och istället slängde in den i tvättmaskinen på snabbtvätt 40 grader…! Ganska oformlig - tur att det är ett TROLL som ska ha den på sig! Faktiskt stannade en hel del mossa kvar i ullen även genom maskintvätten.

Nu ska jag bara sy en grå kjortel att ha under västen (kjorteln ska jag antingen pryda med spillbitar av fuskpäls, ELLER lorta ner riktigt rejält) och ett par pösbyxor i brunrutigt ylle. Det kan ju vara kallt den 26 september (när jag ska vara troll på Äventyr i Vallmark) så jag vill vara rejält klädd. Kan också behövas lite extra "stoppning" när de gräsliga ungarna kommer och ska boffra på mig… Även om jag hoppas att de flesta försöker muta mig med korvbitar Skrattande

Ahnna
2009-08-27 11:42
#24

#23 Låter som ett kul lajv! Lycka till! Visa gärna bild när hela dräkten är klar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-28 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag har precis börjat nålbinda på en ny tygpåse. Gav bort den förra jag gjorde, och det är trevligt att ha något att arbeta på utan att behöva tänka =)

På bilden är väskan jag gjorde tidigare, den påbörjade finns ännu ej på bild.

zayla
2009-08-28 17:52
#26

#25 Tjusig väska!! Ska nog göra en sådan också….men så undrar jag om det kan ha funnits nålbunden väska förr … alltså HK ?

Annars spelar det ingen roll för mig för då kan jag ha den i vanliga fall. Ett mkt bra tips det där! Glad

Kalsongerna du visade bild förut var fina men jag kan inte ha ylle direkt på huden….det kliiiar!

Kaylaza
2009-08-28 18:51
#27

#26 Tack så mycket!

Jag har faktiskt inte brytt mig om att försöka få den purjo, eftersom jag bara tänker använda den till vardags. Kul att du gillar idén! Du får gärna kopiera den -hur mycket du vill :D

Trist att det kliar för mycket för dig med ylle. Jag hade lite problem i början, men numera känner jag aldrig av det. Dels har jag vant mig, dels har jag börjat hitta bättre garn som inte kliar.

Har fått veta att det har att göra med ifall fåren klippts eller ryckts -ylle kliar när man klippt av fibrerna, men om man rycker förblir de mjuka. Det är också därför man ska dra av tråden när man hålbinder istället för att klippa den ^^

Annons:
MegN
2009-09-02 18:05
#28

Det där med klippt/ryckt har jag aldrig hört, däremot har jag fått för mig att det har med längden på fibrerna att göra. Om garnet/tråden är spunnen av långfibrig ull så finns det färre "ändar" som kan klia, och förstås fler "ändar" om det är spunnet av kortfibrig ull?

Jag har en yllekjortel (ockragul) som jag brukar ha närmast kroppen när jag är ute på lajv/marknad och fryser om nätterna. Den är jättegosig och helt "okliig". Tyget är köpt på handelsgillet,se som jag gillar skarpt och gärna köper tyger hos. Sen har jag en (iofs jättesnygg) yllejkortel i gul-röd fiskbensmönstrat ylle som jag hittade på Furulunds. Den kliar så gräsligt att man behöver MINST ett lager under den för att inte få spatt (jag brukar ha en linnesärk + gula yllekjorteln under den fiskbensmönstrade).

Anthka
2009-09-02 18:25
#29

#27 och 28 det har med hur mycket stickelhår/"dödhår" som följer med när man kardar ullen. En ull med mycket stickelhår kliar mer än vad en ull som inte har så mycket stickelhår i sig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MegN
2009-09-02 18:46
#30

Aha… Ja, man kan nästan se att min fiskbensmönstrade har mer stickelhår i sig…

Schannalle
2009-09-03 14:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag håller förfullt på och spinner på slända, i dagarna har jag spunnit lammull, Shetlandsull (favoriten hitills) och hundpäls från en labradorkorsning. Hundpälsen var otroligt svår att få jämn, men planerar att tvinna den med en annan tråd för att få det starkare samt lite jämnare.

LinaN
2009-09-16 12:05
#32

Idag ska jag, så snart jag lyckats låsa ut mina nycklar från tvättstugan, börja rita mönster och klippa mönster på ett par byxor coh en tunika. Är litet orolig att byxtyget inte ska räcka men vi får se vart det barkar hän.

Sen ska jag olja in ett par skor som jag har beställning på. Och har jag tur så är jag klar till imorrn.

Ska kontakta killen som ska ha grejorna ikväll och se om han har råd att slutbetala redan imorrn isf :D

Bilder på WIP eller färdiga plagg kommer senare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-09-16 14:42
#33

Jag har börjat på en kirtle i vinrött ylle. Vi är några stycken i SCA som har diskuterat benämningen och vi kommer inte fram till något riktigt bra svenskt ord. Men det är i alla fall ett "mellanplagg" från cirka 1550 och framåt, som även går att använda utan överklänning eller rock. Så vitt jag förstår så är det en brittisk design och en liknande finns att se och läsa om i The Tudor Tailor bland annat.

Jag har bestämt mig för att handsy hela dräkten, inklusive en flat cap och en linnesärk. Kanske ett förkläde också. Hittills har jag sytt ihop hela överdelen och mellanfodret samt sytt kanaler för korsettben mitt fram. Det ska bli ett par kanaler till, sen är det dags att sy i fodret och börja sy på kjolen. Överdelen och kjolen kommer sys ihop till ett plagg innan det är klart.

På den här bilden kan man se två modeller på kirtle, och min ser ut ungefär som den vänstra, fast min har snörning mitt fram.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-09-20 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Ett fortsatta led i min nålbindning…. obs! ingenting är färdigt än, jag sitter med…4 nålbindningsprojekt och har idag lärt mig den tredje tekniken! Den ska jag använda i en av de fyra proj eller nytt.  Här är sjalen i lovikagarn, ehum.. kanske något kortare start än tänkt, men vi får se hur långt jag kommer. Första starten är 87 och nu är den 107 cm.

Annons:
zayla
2009-10-03 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Jisses….det var ju enkel sak och växtfärga!? Trodde det skulle vara såååå krångligt? Just nu puttrar den här kastrullen på spisen med två st garnhärvor! Jag håller på just nu med förbetning och hittade text i boken att man kan även växtfärgerna samtidigt. Så om en halvtimme..eller mer? så ska jag lägga i krappen…? Vad tror ni det kan bli för resultat ?? He!

zayla
2009-10-03 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Glömde bort att jag nålbinder strumpor också samtidigt. När jag var på medeltidens värld i somras så såg jag hur tjejjerna gjorde strumpan och försökte göra samma sak, men det blev något fel i beräkningen "därbak" så jag blev tvungen o foga samman sidorna. Nu ska jag nålbinda uppåt och dra ihop …får se hur det går…

Nåt jag måste fundera på hur jag kan lösa det med andra strumpan, eller nålbinda på annat sätt ? Har nån foto på processen ??

Ahnna
2009-10-03 18:59
#37

#35 Det beror helt och hållet på vad du betar med, hur mycket krapp och vatten du tillsätter, samt vilken sorts vatten du har. (Vad det innehåller.) Det blir tyvärr inte alltid så bra när man betar och färgar med krapp samtidigt - det är förhållandevis få färgmedel som blir bra tillsammans med betmedel jämfört med för- eller efterbetning - men det största problemet är att man inte kan styra lika bra hur färgen blir. Så om man inte försöker få en väldigt specifik färg så är det i princip skit samma. Glad Om färgresultatet inte spelar så stor roll så är det kul att experimentera med för-, efter- och sambetbning med olika betmedel och växter.

Tänk på att temperaturen med krapp har stor påverkan på färgen. Under 65 grader så löser sig inte den gula färgen i krappen, men över 65 grader så drar färgen oftast mot orange eller brunrött eftersom det röda domineras av det gula.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
2009-10-04 12:13
#38

Zayla #36

Det bästa är att binda både sockorna på samma gång. När man valkar kan man oftast valka bort de flesta "fel" så att sockan passar.

I en tråd om nålbindning visar jag sockor i storlek 41 som valkats ner till storlek 37.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

zayla
2009-10-04 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#38

Tack för ditt tips! Men sockan blev nålbundet därbak helt fel så jag var tvungen att sy ihop för att få det mindre därbak. Ska inte valkas…Så jag måste se över annan nålbunden teknik.

LinaN
2009-10-05 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Nu är det äntligen dags för litet uppdateringar!

Min gröna vikingakaftan börjar arta sig… eller ja, nu har jag iaf tagit bilder på den ^^ eller snarare på brodyren….

Här kommer det! :D har bara en och en halv meter kvar o brodera nu, samt så ska det broderas kring handled och sedan ska det till två illrar på ryggen i knutverkig stil. :D

Brodyren ska fyllas, med en annan färg senare, men just nu så gör jag klart detta först så att det iaf är en helhet av alltet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
2009-10-05 19:03
#41

WOW Lina! Vad häftigt! Vilket atbete du lägger ner. Beundrar dej!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
AutumnWicca
2009-10-05 19:04
#42

#40

snyggt LinaN! Har du gjort mönstret själv?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Rozzy
2009-10-05 20:00
#43

Så fint broderat. Jag gillar även väskan.

Gillar att tova, ett kul tipps är att man kan fästa in stenar torkade frökapslar och fina pinnar!

Anthka
2009-10-05 20:05
#44

#40 Snyggt!! Det kommer se mäktigt ut när hela broderiet är fyllt Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-10-05 21:21
#45

TAck allesammans! Mönstret är inte eget utan det är ett av många samlade mönster som jag hittat varstans på nätet. Och jag skulle aldrig trott för 10 år sedan att jag skulle handsy en hel klänning eller brodera en massa mönster själv…. men det gör man ju nu. något terapiarbete måste man ju ha. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-10-05 21:55
#46

#40 Naaaa-aaajs!!! Skrattande Är det växtfärgat garn också? (Chans till pluspoäng!)

Det får mig att fundera över mina projekt, däribland en blivande kaftan i det där rödorangea tyget som jag färgade i somras. Men nu jobbar jag ju på en 1500-tals-kirtle, ju… Obestämd *Ghaah, för många möjligheter, för många projekt!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-10-05 23:55
#47

#46 nej faktiskt inte. Har kommit fram till att jag gillar att brodera med det 2 trådiga garnet, men detta är från gamla gömmor. loppsifynd och annat. känner att jag vill göra slut på de garnerna, innan jag köper hem och egenfärgar mina brodyrgarner.

samt så är 2-trådigvt lagom för mig på brickvävningen. 3 trådivt blir ltiet för tjockt i mitt tycke.

sorry för ovanligt mkt konstiga ordkonstellationer, droig en brödkniv rätt i fingret innan ikväll så jag har ett superstort bandae på pekfingret :S

Har litet flerar projekt som ska fotas men det tar vi när projekten blivit upp-packade ur kartongerna… har fortfarande hur mkt som helst som är ouuppackat.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rozzy
2009-10-06 01:30
#48

Så dumt det kan bli du får väl skriva med tårna. :)

Annons:
zayla
2009-10-06 02:44
#49

Jättefint jobb Lina!! Skrattande

wasp
2009-10-06 17:00
#50

Jättefint!

En liten fråga bara, hur gör du/ni när ni ska föra över mönstret från pappret till tyget? För visst måste man ha en mall, annars kan det ju bli snett i vint?

Ahnna
2009-10-06 17:10
#51

#50 Det går att rita på frihand om man är duktig på att rita och har bra ögonmått. Men jag föredrar att använda kalkerpapper eller ritraster.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

wasp
2009-10-06 17:17
#52

#51 Nålar du fast kalkerpappret o syr ovanpå eller hur gör du? Vad är ritraster? Hittade ingen förklaring på google…

Ahnna
2009-10-06 17:23
#53

#52 Nej, jag använder ett kalkerpapper med färg på ena sidan, så att när man ritar på den andra sidan så blir det ett färgspår på tyget i samma mönster som man har ritat. Kort sagt så lägger man det färgade pappret mellan tyget och ett papper med mönstret på och drar en penna längs konturerna på mönstret, så kopieras det till tyget.

Ett ritraster är nästan samma sak, fast med en plastfilm som går att återanvända hur många gånger som helst.

Man kan också lägga ett mönsterpapper med broderimönstret på ovanpå tyget, sy genom pappret och sen ta bort det. Enda nackdelen med det är att det kan glida lite, trots nålar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-10-07 01:07
#54

#53 så gör jag, nålar fast mönstret och sedan syr genom pappret. Funkar bra för mig men ibland måste man dela upp mönstret i mindre bitar och korrigera allt eftersom :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sigrun
2009-10-08 00:09
#55

Jag håller på och stickar en halsduk med räta maskor har redan stickat upp två garnnystan på två dagar!

Halsduken blir "skogsgrön", kan försöka fixa en bild imorgon, blir dock med webkameran har ingen anann för tillfället, annars kan jag lägga upp bättre bild under/efter helgen.

Har även precis börjat sticka och tycker det är väldigt kul lite knepigt dock så därför valde jag att sticka halsduken med bara räta maskor då jag slipper hålla reda på aviga och räta hela tiden.. Skrattande

Annons:
Ahnna
2009-10-08 00:18
#56

Jag sydde i fodret i livet på min kirtle häromdagen, så nu har jag tre lager tyg (yttertyg, foder och mellanfoder) som ska sammanfogas och kanterna ska bindas med sammetsband. Sen ska det bli snörhål i fram såklart och sen är det dags att börja med kjolen och allra sist ska livet och kjolen sys ihop till ett plagg.

Mitt enda problem är att jag lovade mig själv att sy hela klänningen för hand med lintråd - men sammetsbanden är svarta och jag har ingen svart lintråd! Skrikandes Behöver storlek 60, alltså knyppeltråd… Till snörhålen skulle jag behöva vinröd lintråd.

Kan man sy detta med silkestråd kanske? Det har jag i lite spridda färger, bland annat svart. Men frågan är om snörhålen med tiden blir så slitna så att trådarna går av om det är silke…? Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-10-08 00:44
#57

#56

Jag skulle inte våga göra hålen med silke. Det finns ju färgat knyppel lin i massor med färger!! Knyppelboden här i Linköping har massor med färger och säljer på postorder eller så kan du skicka praovbitar på tyget så kan jag köpa åt dig!

http://www.knyppelboden.se/

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-10-08 01:34
#58

#56 och i värsta fall så kan man ta en ton i ton. måste ju inte vara exakt. Bara det passar ihopa. :) Isf är det ju toppen om  Jenny kan kolla det åt dig :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
2009-10-08 11:02
#59

Ahnna!

Tror inte du skulle göra såhär, men det är ett tips!

Sy först runt ssnörhålen med vanlig sytråd och sedan sy över med silke. Skulle silket slitas sönder kan du ju sprätta bort och sy en gång till.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2009-10-08 11:08
#60

Tack för tipsen! Jo, jag vet att knyppeltråd finns i många färger och jag ska eventuellt på en symässa snart där det borde finnas nån som säljer. Men jag vill ju sy NU!!!

Nej, det behöver inte vara exakt rätt färg, men svart och vinröd, oavsett nyans, behöver jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-10-08 12:00
#61

#60 Ska du möjligtvis till Kista och SYfestivalen? Jag ska i alla fall dit imorgon :)

Mitt erbjudande står kvar ifall du inte skulle hitta något i alla fall :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-10-08 12:16
#62

#61 Har de ändrat datum på Kistamässan? I min kalender står det 13-15 november! Förvånad

Om du ska dit och hittar svart och vinröd lintråd i storlek 60 så får du jättegärna köpa! En vit rulle hade inte suttit fel heller. Jag skickar pengar i så fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-10-08 12:30
#63

#62 Ja, den är i helgen. Jag kikar efter det åt dig! Om jag inte hittar på mässan, ska jag gå till Knyppelboden här i stan? Det ligger jättenära mig.

Syfestivalen

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-10-08 12:50
#64

#63 Men vaf…! Skrikandes De annonserade ju i våras att den skulle vara i november! Såhär får de inte göra, det är FEL! *surar*

På mässan i våras fanns det massor med knyppeltråd, så jag tror nog att du kommer hitta. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-10-08 22:29
#65

#64

Tråkigt att du inte fått rätt datum iaf!

Jag kikar på mässan imorgon och hör av mig på lördag eller imorgon om jag får tag på en dator imorgon :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-10-09 00:10
#66

Börja på¨ett nytt projekt idag. Nya vantar. mitt flamfärgade misslyckade grön/lila garn ska bli ett par goa vantar. samt så bör det räcka till en mössa också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-10-09 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Här kommer bild på mina nya vantar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
2009-10-10 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Början på sockor. På den högra har jag börjat på "strängen" under foten.

Varje varv är knappt 2 cm högt.

(Innlägget finns även på "nålbindning, tips & trix)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

hctk
2009-10-13 00:43
#69

Mitt planerade projekt är väll att sy ihop något cotehardie-liknande, tajt 1300-tals tjohej…problemet är att jag aldrig sytt förut, inte hittat något mönster, STOR beslutsångest om jag vill ha ylle eller siden (tycker ylle är snyggare, men himla mkt varmare med tanke på att jag lajvar mest på sommaren), inte vill slösa bort pengar på något som går åt helvete och dessutom inte har tid för tillfället…all ledig tid går åt i stallet eller till skolarbeten.
Så, än så länge har jag inget direkt projekt, jag bara planerar det.

Annons:
LinaN
2009-10-13 03:08
#70

Nu har jag gjort tumhålen i mina vantar :D

Så nu är det bara hälften kvar plus tummarna då! Verkar som om jag hinner klart med dem tills på torsdag. tyckte en vecka vart rimlig tid att göra ett par vantar på ;) speciellt bara när man nålbinder en stund på kvällen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-10-13 16:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Jag började på ett idiotprojekt igen igår - den här gången en 1500-talshuvudbonad (till min kirtle-dräkt, årsmodell ca. 1550) i vitt linne med svartsticksbroderier på. Jag har aldrig gjort svartstick förut och min syn funkar inte så bra till räknat broderi, så jag har istället kört på ett fritt mönster som ska sys med stjälkstygn.

Mönstret har jag ritat själv efter förlagor från 1500-tal, bland annat ett känt porträtt av Mary Cornwallis.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-10-13 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Påbörjat broderi.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
2009-10-13 19:39
#73

Häftigt Ahnna! Blir otroligt vackert när den är färdig.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2009-10-13 20:56
#74

#73 Jag hoppas det! Har jobbat på det i cirka 2 timmar till nu, det börjar arta sig… Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-10-22 10:54
#75

Äntligen har jag blivit vän med Langlettstygnen och syr nu kanterna på manteln. Bild kommer naturligtvis när jag hinner. Känns skönt att komma igång med plagg igen! Har klippt halva ylleklänningen i söndags, så nu till söndag hoppas jag få fortsätta med den och kanske kanske sy…Tungan ute Annars nålbinder jag som vanligt…

LinaN
2009-10-22 13:19
#76

Jag är klar med mina vantar, men har inte fotat dem så jag kan lägga in dem i färdiga projekt-tråden.

Men jag har sorterat igenom mina tyger så nu har jag stenkoll på mina lintyger, yllertyger och annat. kommer bilder på dem också, i helgen så ska jag och sambon börja bygga litet härhemma, vi ska fixa hans hobbyhörn för hans warhammerfigurer och hans dator, och sen ska vi bygga om en garderob till hobbygarderob för min del….

Ska börja på en ny mössa idag, självklart med nålbindning ^^ som ska matcha mina vantar. Sen så ska ajg ävne lära en väns fru att nålbinda idag :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-10-22 15:10
#77

Fortsätter på ett uppsatt brickband, tänkt som bälte (om det blir bra nog). Konstaterade att jag måste bli klar innan vi flyttar, vävstolen går nämligen inte att flyttlassflytta med en väv i. Synd bara att det är så mördande enformigt….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-10-22 15:14
#78

#77 om möjligt så flytta antingen på vävstolen till tv-rummet eller tvn in i vävrummet ^^ vilket som är om möjligt enklast ^^

Då blir det inte lika dödstrist… eller så riggar du en cd-spelare eller mp3-spelare med en spännande ljudbok och läser medan du väver :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-10-24 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Har fixat litet nya bilder… :)

Först ut på mitt pärlgehäng med spännbucklor, nu vill jag bara ha tag i en pärldelare i form av häst sen är det komplett. Öronsked och nålhus fastsatt på bronskedja.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-10-24 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Sedan har jag ritat ut och spegelvänt mitt broderi som ska vara mitt bak på ryggen på min gröna kaftan…. Såhär ska det bli :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-10-24 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Närbild på mönstret.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-10-26 09:40
#82

Looking good, LinaN! Cool

Jag borde fota utvecklingen av min dress…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-10-27 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Såhär långt har jag kommit på min kirtle nu. Kjolen syddes fast idag, den ska bara stängas mitt fram och dekoreras med svart sammet i nederkanten. Sen saknas det snörhål på livet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-10-27 20:25
#84

#83 supersnyggt!

Gillar bonaden på väggen/dörren bakom! härliga färger!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-10-28 11:07
#85

#84 Ja, den är jättesnygg! Mamma har vävt den med ullgarner.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-10-28 12:01
#86

#81 Jag gillar dina illrar :) kommer bli jättesnyggt!

#83 Åååå härlig färg! Den kommer bli superfin

Ska bli skoj att se broderiet och klänningen klar :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-11-09 20:58
#87

Min rygg håller på att gå av, känns det som… Tungan ute Har krupit omkring på alla fyra på golvet de senaste timmarna och designat en vikingakaftan av mitt växtfärgade tyg, det som blev orangerött. Jag har ett glesvävt olivgrönt linnetyg som ska bli ett foder, men just nu orkar jag inte fortsätta krypa omkring så det får bli senare. Tyget är riktigt tunnt och mjukt, väldigt "luftigt" när det ligger ihopvikt i en hög, så jag har höga förväntningar på det här plagget! Jag hoppas att det blir både snyggt och bekvämt. Glad

Den stora frågan är vad jag ska brodera på det…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-10 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Så, nu är illrarna färdigutklippta (dvs de är nästintill identiska hur de är utklippta ^^) och monterade på ryggen, men vill veta vad ni tycker innan jag sätter nålen på riktigt i tyget. vad tror ni?

Blir det bra såhär?

Denna kaftanen blir ju sjukt lång iom att den är omsydd klänning men det får ju vara som det är. nästa kaftan blir ju direktsydd som kaftan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-10 10:12
#89

#88 Kommer inte ditt Hår att täcka hela broderiet? Eller kommer du ha håret uppsatt jämnt?

Jag hade nog vänt på en av illrarna och satt den med huvudet upp. Det är ju väldigt tidsenligt att ha två djur som antingen är sammanflätade eller nästan sammanflätade, som om de jagar varandras svansar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-10 12:20
#90

Nu är fodret till min kaftan utklippt också. Jag har lyckats bestämma mig för vad jag ska brodera också och med vilka av mina växtfärgade garner. Nu är bara problemet att få över broderimönstret på yllet utan att det blir fult… Det är så himla mjukt så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Jag har naturligtvis tagit bilder under processen såhär långt, men vet inte om jag ska lägga det i en egen tråd eller göra en artikel. Förslag?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
wasp
2009-11-10 13:44
#91

#88 Håller med Ahnna. Vänd på en av illrarna och ev sätt dem lite längre ner om du vill att de ska synas om du har utsläppt Hår. Annars sitter de bra där de är. (Lite ot: såg att du hade Belgarion i bokhyllan, visst är de väl underbart söta? Typiskt må-bra fantasy)

#90 Kan du inte göra en artikel? Jag är nyfiken på hur man gör när man fodrar ett plagg.

LinaN
2009-11-10 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Saken är det att sätter ajg dem längre ner så ser det otroligt fånigt ut…. Provade det också… Får fundera litet på det där att sätta dem så de jagar varandra…. men tycker att just detta mönstret blir fruktansvärt osymmetriskt på något vis…. får fundera som sagt.

Sen vad gäller håret så vet jag inte alls hur jag kommer ha det. Ibland är det utsläppt och ibland ihopaflätat i en eller flera flätor allt beroende på om ajg får hjälp med det eller inte.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

wasp
2009-11-10 14:57
#93

Jag tycker det ser bättre ut. Men om du tycker det ser löjligt ut, prova o sätta dem liiite längre upp, men bara lite. Om du har dem som på #88 så ser det ut som ett par vingar som är för små… Tungan ute

LinaN
2009-11-10 18:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

#93 det är ju det att när det sitter så långt ner och jag tex ska ha ett bälte på mig utanpå (av någon okänd anledning) så kommer bältet sitta över broderierna istället…

Just nu ser det ju ut som vingar men det är ju något annat sen när tråden kommer på ;)

provade även att vända på dem… att sätta dem rakt emot varandra blev väldigt snett och konstigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-11-10 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Sen provade jag att förskjuta dem litet. Det blev mycket bättre men vet inte alls hur jag ska göra… Gillar när de är vända mot varandra och spegelvända.

Nu blir ju hela bilden ett genomgående S och jag vet inte alls om jag gillar det…. svår nöt det hära… för det är ju rätt ok att ha dem så ändå, det är just den här S-formen som stör mig litet dock…. Blir litet förmycket SS av det *fniss*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

wasp
2009-11-10 18:44
#96

Ha dem som du hade tänkt från början, det blir nog bäst ändå.

Tror det hade fungerat bättre om svansarna var vända åt andra hållet, då hade blivit mer cirkel över det hela, istället för SS ;) som det är nu… Skrattande

Jättefina illrar förresten, gillar verkligen krumilurerna inne i dem.

LinaN
2009-11-10 18:52
#97

#96 tack, inte mina illrar utan från min "bildbank" jag samlat på mig från nätet :D bara klippt ur den ur en större bild, förstorat upp och skrivit ut. dock så skulle man kunna rita om svansarna men då tappar man bakbenen, då känns det inte som om de hör ihopa med resten längre…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zayla
2009-11-11 01:47
#98

Hmm…. Lina! Om jag hade mina djur på ryggen så skulle jag ha huvvena uppåt mot varandra o sen svänger det som ett "hjärta" och svansen utåt på sidorna… Annars jättefina bilder!! Antingen i den storleken du har nu eller något mindre.

Annat alternativ… synd det inte riktigt passar bilderna… kunde man ju göra dom mindre och sätta bilden på rygg vid axlarna lodrät och mot varandra. Men då skymmer ju håret ansiktet om du har det utsläppt… då kan man ju vända på det o ha varsitt huvud vid axlarna..??

Bara tips det här…! Lycka till!

LinaN
2009-11-11 02:24
#99

Många idéer här nu :)

Själva grundbilden är ju en iller som har rumpen i vädret och tassarna nedåt, ungefär som det ser ut när mina hoppar ner från soffan tex och landar. att vända dem upponer ser mest konstigt ut känner jag…

Jag kör på som planerat imorrn och fäster tråden där det ska sitta helt enkelt. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-11 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

För att kunna göra din skiss mer tidsenligt korrekt så måste du vända lite på ena bilden. (Eftersom du har valt ett mönster och krumelurer som är kelt-inspirerade så fortsätter jag på den linjen. Du gör som du vill, såklart, men för att det ska bli mer keltiskt, om det är det du vill, så behöver du ändra lite.)

Ta den här bilden som exempel, där tre hundar är avbildade i en cirkel. Liknande bilder finns också med två eller fyra djur. De är vridna lite olika så att huvudena möts i mitten och deras svansar sammanbinder dem i en fläta.

Fortsättning nedan…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-11 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

På den här bilden är två stillasittande djur ihopflätade, vilket också är vanligt inom keltiskt konst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-11 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Här är två fiskar sammanlänkade med sina stjärtar.

Min poäng med detta är att kelterna sällan avbildade två djur bredvid varandra utan att de antingen jagade varandra och/eller var sammanlänkade på något sätt. Ibland var de bara sammanlänkade med ett band som båda bar i munnen, medan de ibland bet i varandras svansar eller ben.

Som sagt, du gör som du vill och hur du än gör så kommer det bli snyggt, men jag ville ändå spinna vidare lite på det keltiska temat och visa hur dina skisser kan bli mer HK. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-11 10:25
#103

Fortsätt visa work in progress i volym no. 8!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: