Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 29696 ggr
moondancer
7/31/09, 12:20 PM

Att skapa en mantel

I den här tråden hade jag tänkt att vi skulle kunna dela med oss av kunnande och mönster. Hur gjorde du din mantel? Vilka svårigheter fanns det? Hur blev den?

Det här är också ett ypperligt ställe att fråga på, om du har några specifika frågor om mantlar.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Ahnna
7/31/09, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De 6- eller 8-bitarsmantlar som florerar på diverse medeltidsevent - och i min garderob - är bekväma och rymliga. Men inte så tidsenligt korrekta… För att få en bild av hur man sydde ihop våder på medeltiden så rekommenderar jag att man tar en titt på t.ex. Bockstensmannens mantel, eller Herbert Norris bok Medieval Costume And Fashion. Där ser man tydligt hur man skarvade ihop bitar av tyg så att man fick rätt form på manteln. (Eller kjolen eller vadman nu skulle sy.) Väldigt annorlunda än vi gör det idag, och väldigt annorlunda jämfört med t.ex. Sophias Ateljés mönster och liknande.

En halvcirkelmantel kan man klippa ut i ett stycke, om man bara har ett tillräckligt brett tyg. (Beroende på hur långa mantel man vill göra.) Då behöver man bara fålla och egentuellt dekorera manteln så är den klar.

Vill man göra en helcirkelmantel eller en 3/4-delarscirkelmantel så måste man skarva ihop bitarna på ett eller annat sätt. En 3/4-delarscirkelmantel ser ut som skissen nedan och var poppis under en rätt lång tid, även efter att helcirkelmanteln kom på modet. (Helcirkelmantlar är väldigt otympliga eftersom det är så mycket tyg i dem.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
7/31/09, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag hittade en ritning på mantlar.

Har gjort den i våder i absulut fel tyg men den går runt hela kroppen.

Nu tänkte jag göra en halvcirkel, men fasar för halshålet. (ska klippa ut lite åt gången)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Tina69
7/31/09, 2:52 PM
#3

Hallo igen

Har mätt mitt tyg nu:

har en bit som är 146 x 153

och en som är 146 x 306

velar mellan att göra en trekvarts cirkel och en halvcirkel och använda lilla biten till en huva eller struthätta…

Har en mörk grå struthätta dock…så det känns inte som ett måste.

Jag är ganska stor (hehe) så kanske en trekvarts cirkel manel vore bäst.

Vad tror ni?

Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
7/31/09, 3:10 PM
#5

#3 Jag vet inte om 3 meter på 146 cm bredd räcker till en trekvartsmantel. Men gör ett mönster på papper eller lakansväv och prova! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tina69
7/31/09, 3:17 PM
#6

nej det gör det ju inte med om jag syr på den lösa biten tänkte jag

Annons:
Ahnna
7/31/09, 3:24 PM
#7

#6 Då skulle jag börja med att titta på den lilla biten. Räcker den till två "tårtbitar" som du kan sy fast på en halvcirkelmantel för att få en trekvartscirkelmantel?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
7/31/09, 5:22 PM
#8

Jag är en lat sort, så jag körde halvcirkelmantel i ett stycke. Den fick bli 150 cm lång (minus urtag för halshål) eftersom det var tygbredden (och det gick alltså åt 3 m). Ett underbart mjukt grått tyg som jag köpte av Korp (antagligen inte 100% ylle eftersom det är så "gosigt") innan hon flyttade till Nyköping. Har tänkt sy på en huva av "hörnen" som blev över, men det har legat tillklippt några år utan att bli av. Har även tänkt fålla den - eftersom struthättan i samma material behövde fållas (fast den har jag ju nött lite flitigare på - och tvättat några gånger efter sluskande). Men inte heller det har blivit av.

Sen har det blivit ytterligare några halvcirkelmantlar, hellånga som den grå, halvlång (ovanför knä) eller kort (midja). Men mina underbara små barn har slarvat bort alla utom min första grå - som jag inte lånar ut (¤%&).

Jag använder manteln allt mindre sen jag sydde några yllekjortlar som jag vid kallt väder använder flera på varandra (plus förstås yllebyxor och struthätta osv). Så nu tänker jag istället sy en "kappa"/"jacka" dvs fodrad, knälång yllekjortel med öppning mitt fram. Grunnar bara på om jag ska stänga med spännen (typ hyska+hake) eller typ duffelknappar eller enkla knytsnören (som på en gambeson)…

Zadeira
8/1/09, 12:21 AM
#9

Jag är också den lata sorten ;) har bara en mantel, en marklång halvcirkel mantel i brunt ylle. Mycket praktisk, varm, stor och framförallt syns inte skiten på den ;)

Inga problem att göra, inte ens för en som mig som alltid lyckas sy fel minst en gång på varje plagg!

Anthka
8/1/09, 12:17 PM
#10

Jag är fortfarande inne på en lyxig halvcireklmantel som drömprojekt. Även om det innebär att jag tillsammans med föreningsmanteln kommer ha 4 st… Oskyldig

Samtidigt så vore en gardekors alldeles underbat att ha. Såg en i Rosers som väckte ha-begär.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
8/3/09, 1:15 PM
#11

Mitt kommande mantelprojekt för vintern är en ridmantel, inga historiska belägg nödvändiga men det ska finnas slitsar för händerna så man inte måste ha dem ut genom mitten fram, utan i lagom handhöjd för ridningen litet mer på sidan av framsidan av manteln. Manteln i sig ska skyla mina ben och ligga över hästens bak som ett ländtäcke.

Har jag sagt att jag är trött på att frysa och att bli blöt när jag rider? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
8/3/09, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 En modell på ryttarmantel som används i mitt tornerlag är en 6-bitarsmantel enligt t.ex. Sophias Ateljés mönster, där man alltså har struntat i de två våderna mitt fram som behövs för en 8-bitarsmantel, och sen fäster man ett låååååångt snöre längs kragen. Det snöret drar man ner i kors över bröstet, under armarna, lägger i kors bakom ryggen och drar fram och knyter på magen. (se bild.)

Det sitter förvånansvärt bra, även under tornerspel i full fart, och i och med att de två vådferna mitt fram saknas så stör inte manteln armrörelserna eller ridningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
8/3/09, 1:54 PM
#13

#12 Knuten på magen döljs bakom bältet… Jag har haft en sån mantel till häst i hällregn utan att bli det minsta blöt, varken på överkroppen eller benen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
8/3/09, 2:09 PM
#14

#12 fiffigt! :D Däremot så vill jag ha så jag kan knäppa från halsen ner till navel. Så det garanterat inte regnar in, då jag ofta rider i skogen också så blir man blöt av alla träd vars löv slår emot kroppen på en :/ Eller man har en häst som plötsligt får för sig att ta en tugga av en gren som gör att alla vattendroppar i det trädet landar på just…. MIG! :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
8/3/09, 2:53 PM
#15

#14 pröva med en gardekors, det är inte en mantel så mycket som ett överplagg. Med ärmar som är slitsade, så man kan sticka ut händerna både genom handledshålet och genom slitsen i ärmen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
8/3/09, 5:45 PM
#16

Mitt grön ylletyg 3,5*1,55m ligger på golvet och längre tycks jag inte komma!!!

Skulle vilja göra en halvcirkel, men……..Hade vikingarna sådana?

Kollat "kappan" som vikinga-kvinnan har i Historiska Världar men den är alldeles för öppen i halsen/fram.

Goda råd efterlyses!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
8/3/09, 6:40 PM
#17

#16 Halvcirkelmanteln fanns i Orienten innan 1000-talet, i alla fall. Jag har för mig att vikingarna hade rektangulära tygbitar över axlarna, men kanske inte bara.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
8/3/09, 10:19 PM
#18

#16 halvcirkelmantlar är vanligt förekommande inom vikingasvängen idag. många verkar anse att de fyrkantiga styckna var mer engelska, tänker då på saxare och angler. Det är nog varken rätt eller fel. En furkant är ju smidig, men det är ju en halvcirkel med :D

Flera rekonstruktioner visar på halvcirkelmantlar. och kör man på en viking i 900-1000talet så är man inte så fel ute. Och inte heller om man vart österled eller ner mot särkland, då har man ju kommit i kontakt med dem tidigare ändå :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
8/4/09, 12:01 AM
#19

#18 Saxarna hade inte fyrkantiga mantlar, så vitt jag vet. Jag är förvisso mest påläst på saxisk kvinnodräkt, men de mantlar jag har sett har varit halvcirklade eller halvovala.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
8/4/09, 11:00 AM
#20

Tack för snabbt svar! Eftersom jag såg i kalendern igår kväll att vi redan hunnit till vecka 32, trodde jag  att alla var i Visby. Fast nätkontakt kan man väl ha fast man är där.Glad

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Ahnna
8/4/09, 11:51 AM
#21

Vi är flera Medarbetare på sajten som inte är i Visby i år, så fråga på! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/4/09, 11:56 AM
#22

Vi är dessutom en del vanliga dödliga medlemmar som inte heller är i  Visby Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/4/09, 12:17 PM
#23

#22 Va, finns det såna?! Varenda "Joe" är väl i Visby under vecka 32? Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
8/4/09, 8:00 PM
#24

här är en till som inte åkt till Visby även om hon gärna skulle ha velat :-) Har itne tid med evenemang eftersom stallbygget tar sån hiskelig tid!

Lillyblossom
3/1/11, 8:52 PM
#25

Hur skarvar man en 3/4 mantel om man vill ha den hellång? Och hur lägger man ut den på tyget? Är så dålig på sånt…

Ahnna
3/2/11, 12:35 AM
#26

#25 Menar du att du har en kort mantel som är i 3/4-cirkelmodell? I så fall måste du skarva på bredden, så att säga, så att skarvsömmen blir horisontell.

En 3/4-cirkelmantel görs enklast i två eller tre bitar; antingen i halvor, eller så gör du en halvcirkelmantel som du syr på två "tårtbitar" på i fram, en på varje sida om halsskärningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
3/3/11, 4:33 PM
#27

Nej, har en kort halvcirkelmantel men 3/4 verkar bekvämare. ;)

Men jag trodde inte det var HK att göra tårtbitar av det hela…? Men det kanske mest gäller halvcirkel? Men gör man en hellång halvcirkel först då innan man lägger dit tårtbitarna? (Du kan se en bild jag gjorde i "Varm lång mantel"- tråden.)

Annons:
Sehvrin
10/8/12, 8:14 PM
#28

Jag tänker sy en mantel av kilar (är det det som kallas våder?). Vet att det inte är hk, men vill framförallt ha en vardagsmantel och i andra hand till medeltidsdräkt m.m. Men hur mycket tyg går det åt? Och hur många kilar bör man göra? Och vilken typ av ylle bör man satsa på?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
10/16/12, 1:50 PM
#29

6 eller 8 bitar brukar bli bäst, det finns färdiga mönster att köpa på såna.

Ta inte det tunnaste tyget du hittar, satsa hellre på ett lite stadigare (t.ex. meltonull) och fodra det gärna med något tunt tyg, t.ex. siden, linne eller ett tunt ylle. Gör du en praktmantel i något vackert brokadtyg eller sammet så kan det vara taktiskt att göra ett innerfoder i ett lite stadigare tyg och sen fodra insidan med något finare tyg. (Innerfodret läggs alltså mellan yttertyget och fodret och syns inte.)

Hur mycket tyg som går åt beror på mantelns vidd. Jag har klarat mig på allt mellan 3 och 6 meter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

torgas123
1/29/13, 1:53 PM
#30

hej är ny på sidan men mistänker att detta blir ett bra ställe att fråga detta . är det någon som har mönster eller beskrivningar på en bockstensmantel eller liknande vikingatida mantlar?  tack på förhand :D

Upp till toppen
Annons: