Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3031 ggr
Lactamaeon
7/11/09, 4:16 PM

Medeltida kvinnoväskor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans!

Jag funderar på det där med väskor, och min tidsperiod är som vanligt ca 1360+, efter det nya figursydda modet satte fart. Jag har tittat lite på en bild i Codex Manesse, men det är också det enda jag hittat i handväskeväg… Som kvinna kan jag ju inte ha stora lädersaker även om det vore praktiskt. Har någon några idéer på vad jag kan ha för väskor, och hur de ska sys? Jag funderar på vad för material det ska vara, och vad för snöre som ska användas. Jag har tänkt göra både en börs axelväska.

Annons:
Anthka
7/11/09, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har nästan samma period och anväder mig av en väska (likande första och tredje från vänster på din bild).

Den är broderad i siden (dubbelvikt med sömmar på långsidan som en påse) med ett linnefoder. Längsmed långsidorna har jag sedan sytt fast en brickbandsvävd snodd som slutar i två tofsar under väskan. Öppningen stängs med två vanliga flätade snoddar.

Det absolut lättaste sättet att göra en snodd på är att fläta en (vanlig treflätning) i garn. Alternativet är en påtad snodd eller en brickbandsvävd (rundvävning) men då krävs det lite redskap, flätningen klarar man av utan några redskap alls.

De axelväskor jag sett har varit vita, vilket skulle kunna betyda någon typ av ofärgat linnecanvas…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

zayla
7/11/09, 6:25 PM
#2

Gott folk….. titta nog på första bilden (inledningen) från medeltiden och tänk på idag…. så var dom faktiskt FÖRST med att ha en vovve på armen. Inte kändisen Paris eller någon annan tossig kändis som påstår att de är först med att ha vovve på armen. Medeltidarna var först! Skrattande

Men sen kan vi väl utgå från att det var glapp i tiden tills det dök upp igen. hehe…Tungan ute

(Ursäkta om det avvek från faktiska frågan…. kunde inte låta bli påpeka detta…)

LinaN
7/11/09, 6:29 PM
#3

#2 hear hear! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lactamaeon
7/11/09, 9:33 PM
#4

"Notera kvinnans moderiktia accessoar i hunden på armen. Hon var säkerligen ett alldeles otroligt kap, så moderiktig och ändå huld!"

LinaN
7/11/09, 9:56 PM
#5

#4 frågan är dock om de ockrande säljaren prackade på henne hunden från början eller om hon hade den redan innan han anläde till damens borg, eller är han kanske en ogärningsman som kommer innanför portarna genom vacker grannlåt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lactamaeon
7/12/09, 2:47 AM
#6

"Se här, damen, finaste nytt från Italien! Ja, jag lovar, jag har själv köpt dem av hovleverantören.. Öppet köp i två veckor!"

Annons:
Anthka
7/12/09, 9:02 PM
#7

Små vita acessoar hundar är ganska vanliga i just den codexen som bilden kommer ifrån, de finns på var och varannan bild.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
7/13/09, 5:06 PM
#8

Jag läste nån gång för längesen att Pekigneser (hundarna) användes av munkarna i Kina som levande värmedynor. Ärmarna på munkarnas kåpor var vida, och hunden låg inne i den "vaggan" som bildas när man liksom korsar armarna inne i ärmarna.

Det var fasen vad det var svårt att förklara, men ni vet den där typiska munkposen.  Tungan ute

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LinaN
7/13/09, 8:17 PM
#9

#8 det har jag också hört, eller tror till o med jag såg nån dokumentär om kinesiska småhundar på historychannel eller nått sånt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Halvdansken
7/14/09, 12:32 AM
#10

Lina, det har du rätt i, jag såg det nog på TV.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
7/14/09, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är en sidenpåse från Byzans, förvisso 1100-tal men ändå.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
7/14/09, 2:50 PM
#12

Broderade tygpåsar av olika slag var väldigt vanliga, om man ska tro mängden fynd och det som syns i målningar m.m. Googla lite så hittar ni massor med mönster och broderitekniker som det finns medetlida fynd som styrker.

Länk till Machtelds historiska broderiblogg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
7/14/09, 2:57 PM
#13

Undrar om karlarna på den tiden också undrade eller beklagade sig över väskorna.

- VAD är det du släpar med dig hela tiden…?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: