Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3253 ggr
AutumnWicca
7/12/09, 9:39 PM

Ärm fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska sy en tunika/klänning som ska sluta under knät ungefär och jag vill ha en ärm som går nendanför armbågen men är lite vid.

Ungefär som på bilden fast längre, ärmen och längden på den. Jag har ett mönster där tunikan har långa ärmar och mönstret bygger på fynd från vikingatid och tidig medeltid

Finns det tunikor med kortare ärmar under sen vikingatid och tidig medeltid? Någon som vet?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
7/13/09, 11:23 AM
#1

Jag har sett bilder (i Norris) på överklänningar där ärmen slutar på halva underarmen. Så det fanns men jag tror inte de var riktigt så korta som den du tänkt dig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
7/13/09, 12:32 PM
#2

#1 okej! men då gör jag dem till hälften av underarmen istället :) jag tycker det är snyggt men vill veta att det finns någon form utavbild eller dylikt som visar det :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
7/13/09, 5:39 PM
#3

#2 se Norris s.97 om du har boken. Jag hade tänkt mig någonting liknande till 1100-tals klänning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
7/13/09, 5:41 PM
#4

Har tyvärr inte den boken. Men jag tänkte använda mig av ett Kjortel-mönster och ändra det lite :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Rozzy
7/14/09, 1:22 AM
#7

Titta på länken ovan särskilt den första och sen den röda tunikan i silke från germany det är ingen fullängd på ärmen….eller?

AutumnWicca
7/14/09, 1:22 AM
#8

#5

tack! ska göra dem så långa tror jag :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
7/14/09, 2:38 PM
#9

Saxerna hade ett plagg som jag har för mig kallades "gunna", som var ungefär knälångt med vida ärmar som slutade ungefär vid armbågen. Det påminner om plagget i Norris bok som Anthka tipsar om.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
7/14/09, 4:35 PM
#10

#9 det är något sådant jag strävar efter iaf :)

någon som har tips på sök ord om jag ska googla efter saxiska kläder?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
7/14/09, 4:38 PM
#11

#10 Googla på t.ex. Anglo-Saxon, saxon garb, saxon dress, saxon clothing, saxon woman m.m.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
7/14/09, 4:46 PM
#12

#11 Tack Ahnna!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: