Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3850 ggr
hctk
2009-07-14 18:40

Hur viktigt att vara historiskt korrekt?

Ja, hur viktigt tycker ni att det är att kläder ska vara historiskt korrekta och tidsenliga?
Själv kan jag tycka att det inte alls är jätteviktigt med exakta tidsenliga kläder, sålänge man själv tycker dom är fina och man trivs i dom. Självklart ska det finnas någon historiskt grund i mönstrena, och man behöver inte hitta på allt för mycket själv eller inspireras allt för mycket av fantasy-kläder.
Jag vill gärna att andra ska se på mina kläder och tänka tex "aha, hon bär en 1300-tals klänning som hon spexat till lite" inte "där går hon i en helt okorrekt klänning som passar bättre på fantasylajv. Hon vet ju ingenting."

Så, borde jag skämmas i mina kläder eller inte?:)

Annons:
AutumnWicca
2009-07-14 19:47
#1

Om man går med i en förening som tex, SCA eller liknande föreningar bör man ju hålla sig till det föreningen strävar efter. Man kanske måste inse att vissa då kommer vilja ha det väldigt strikt och inte kommer tycka att ens klänning passar in på 1300-talet, då det inte tekniskt sett blir en "äkta" 1300-tals klänning när man ändrar om med moderna eller blandar historiska tidsepoker

På lajv så varierar ju tolerans skillnaden vad gäller utrustning, kläder och dylikt.

Personligen tycker jag inte det är fel med kläder som är ändrade men har en grundtanke i en historisk modell, så länge man är medveten om varför man gör ändringen osv.

Det är mina tankar :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Kaylaza
2009-07-15 09:40
#2

Med tanke på att det finns ytterst få klädfynd att göra kopior på, och de flesta målningar inte avslöjar sömmar eller detaljer, så tycker jag att det är helt okej att sväva ut litegrann (inom rimliga gränser, naturligtvis).

Tittar man på de berömda grönlandsklänningarna så är ju ingen likadan i snittet, även om alla liknar varandra. Detta tolkar jag personligen som att man haft tankesättet "Ta vad du har och gör vad du ska" -skarva, dekorera och få till en snygg klänning, vilket ju också borde uppmuntra till egna tolkningar och ändå ha ett plagg som är någorlunda "historiskt korrekt".

Min åsikt, alltså. Sedan har jag all respekt för människor som lägger ned stor möda och tid på att göra en så exakt kopia som möjligt på ett fynd eller ett målat plagg de tycker är snyggt.

Anthka
2009-07-15 13:58
#3

För mig är det viktigt att se rellativt Historiskt korrekt ut. Vilket innebär att jag vill använda hk material (ylle i alla klänningar, linne i huvuddukar och särkar etc). Det innebär inte att jag syr exakta replikor av textila fynd utan att jag inspireras av tidstypiska bilder (alltså bilder från tiden jag vill återskapa), utgår från historiska sett att sy kläderna på och tåtar ihop någonting. Mina avsikt är alltså att se ut som om jag skulle kunna höra hemma i någon av de codexar som hör till "mina" perioder.

Jag har stundvis ganska höga krav på mitt eget utseende. Men jag är väl medveten om att alla inte har samma krav, eller samma standard som jag har. Några har ännu högre (handsömnad, lintråd etc) och några har lägre (sofias atelje duger bra). Vilket för mig är helt ok, däremot har jag ytterst svårt för de som går i fantasykläder och anser sig vara pretto purjo medeltida (de som dessutom ofta gärna ska tjafsa och peta i andras kläder när deras egna ser ut som "hej kom och hjälp").

Observera, de grupper av människor jag talar om är sådana som har medeltiden som intresse på lite högre nivå. Det är inte vanliga svensson turister som kommer på medeltidsmarknader för barnens skull. Turister med barn kommer i min ögon undan med väldigt mycket… Oskyldig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-07-15 14:06
#4

#3 turister kommer alltid undan med otroligt mycket…. jag vet inte hur många gånger jag ser klockärmar och annat springa omkring på fotevikens marknader… det ger mig litet rysningar eftersom kung Björn är så jäkla strikt med alla vikingars, både boende på området och säljandes, utrustning men så kommer en turist i klockärmar… det stör ju litet MIN bild.

Jag handsyr för min egen skull, min sambo syr på maskin, det är upp till honom om han vill handsy eller ej. Jag broderar för min egen skull, vill han ha brodyr får han be mig om det eller göra det själv.

Jag kan titta på någon som kommer i en icke-korrekt klänning, och sålänge denna någon låter mig vara så låter jag denna vara. för kommer någon och försöker vara snorkig över mina plagg eller förståsigpåare så är inte jag den som viker för att med goda ord såga personen vid fotknölarna utan att denna märker att det sker.

Men folk har olika preferenser, man kna ju snabbt se om någon är lajvare till vardags, eller om någon är HK-pretto, men oavsett vilket så tycker jag att man kan iaf försöka komma överens.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-07-15 14:16
#5

#4 jag håller med dig om förståsigpåarna. Oftast är det de som ser ut som just "hej kom o hjälp". Jag kan rysa en hel del åt vad folk har på sig, med det är deras val och jag tänker inte attakera de med mina åsikter. Alltås undanber jag mig de snorkiga purjo kommentarerna om mina kläder (som ju faktiskt går att härleda till tidstypiska bilder, allihop).

Jag har så oerhört svårt för sådana människor!!! SkrikandesDet är pga de där snorkiga typerna (som sågade mig vid fotknölarna när jag var ung och oerfaraen klädd i SA-kläder) som jag för det första tappade sugen på medeltid i nästan 8 år och dessutom är så fruktansvärt petig med mina kläder idag. Jag vill verkligen inte kunna bli sågad och nerklankad på igen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-07-15 16:06
#6

#5 vi hade en sån snorkare i en vikingaförening i skåne… han åkte ofta på lajv och även på lajven så hade han exakt samma kläder som hemma på vikingaträningarna… rätt B då lajven ofta var highfantasy och folk kom i sina kreationer av krossad sammet och annat ryschpysch…. då var han i sina HK vikingakläder sydda med lintråd helt plötsligt den som var fel ute, han såg så malplacerad ut och förstörde stämningen av att vara i en annan medeltida värld i ett paralelluniversum…

men han var ofta snorkig, otrevlig och dan mot nybörjare oavsett vikingar eller lajvare… en såndäringa som verkligen kan skrämma bort nya förmågor med sitt prettotjaffs.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ariel61
2009-07-15 18:51
#7

Nu har inte detta med kläder att göra, men jag fegade ur en vikingamarknad p.g.a att jag var rädd att se ut/göra "fel". T.ex. har jag salvor o ägg att sälja, men jag tordes inte sälja salvor i glasburk för att det är inte korrekt i tiden. Letade efter t.ex lerkrus, men då var dom antingen jättedyra eller fel tid. Inte lätt att vara "rätt". :P

LinaN
2009-07-15 19:09
#8

#7 Magmars hudsalva säljer sina salvor på foteviken i glasburkar så kommer hon "undan" med det där så borde du kunna komma undan med det på andra ställen, alternativt så mailar du arrangörerna för marknaden och FRÅGAR vad som gäller :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

wasp
2009-07-16 03:13
#9

#4 En liten fråga… varför är inte klockärmar ok? (är inte så insatt i medeltiden o hör till dem som tycker att SA duger eftersom jag bara lajvar o inte "håller på" med medeltiden Flört )

LinaN
2009-07-16 13:03
#10

#9 för att klockärmar kommer inte förrän en bit in i medeltiden och då är det i mina ögon rätt så förkastligt att komma i det på en vikingamarknad. men det är min personliga mening.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-07-16 13:32
#11

Alla har sina egna personliga standards, även i SCA. Där gäller "ett försök till medeltida dräkt" vilket i princip kan innebära en särk av säckväv som man har broderat lite på med mormors gamla bomullsgarn. Kanske inte vad jag skulle kalla medeltida dräkt, men det är tillåtet.

Mina standards har stigit med åren, vilket det gör för de flesta. Sophias Ateljés mönster är kanske inte skurna helt rätt alla gånger, men de ger ett intryck av korrekthet - särskilt jämfört med säckvävssärken…

Jag handsyr inte alla mina plagg, oftast bara de sömmar som syns, och det är för att jag dels är lite lat, dels har stela fibromyalgi-fingrar och dels hellre syr en snygg söm på maskin än en ful söm för hand. Dock har jag ett par projekt på gång som jag ämnar sy helt för hand, men hur det går återstår att se.

Jag dömer inte folk efter deras dräkt i normala fall, men när det dyker upp människor som påstår sig ha ett extremt stort intresse för medeltid/vikingatid/renässans och som bär kläder som hör hemma i en Hollywoodfilm, då rynkar jag nog lite på näsan, i alla fall invändigt. För mig hör inte "stort intresse" ihop med fantasykläder, oavsett om man är mer intresserad av att slåss i rustning än att sy. Jag har träffat tillräckligt många vars största intresse är att slåss på medeltida vis, som har über-korrekta kläder, för att kunna dra slutsatsen att är man tillräckligt intresserad av någon del i historien så vill man också bära korrekta kläder. Möjligen att det finns något undantag, men de flesta verkar vilja bära kläder som passar in.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

wasp
2009-07-16 17:41
#12

#10 tack, det var det jag misstänkte. Skrattande

hctk
2009-07-17 01:45
#13

Kan man lita på att mönstrena/bilderna i The Medieval Tailors Assistant och/eller Medieval Costume And Fashion är historiskt korrekta? Kanske dum fråga, men innan jag lägger massa pengar på böcker vill jag veta att dom är "säkra" :)

Annons:
Ahnna
2009-07-17 02:04
#14

#13 Den första boken du nämner har jag inte, men Medieval Costume And Fashion är skriven av en av sin tids främsta dräktforskare. Tyvärr finns inte alla hans källor kvar, samt att han inte alltid anger en exakt källa, så de modellerna är och förblir lite tveksamma. Men han tittade mycket på tavlor och andra avbildningar och de modellerna kan man nog kalla stensäkra. Det ska sägas att han forskade mest på brittiskt mode, även om han ibland nämner t.ex. franskt, spanskt och italienskt mode också. (Samt lite andra platser, t.ex. Grönland.) Hans böcjker är alltså en skildring av brittiskt medeltidsmode i första hand. Om man läser texten och inte bara tittar på hans skisser så får man en helt annan förståelse för vad han fann i sin forskning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

hctk
2009-07-17 02:08
#15

#14 okej tack, då vet jag om den iaf! :) Har försökt leta reda på något Historiskt korrekt mönster som jag gillar, men tycker det är svårt att hitta mönster över huvudtaget…vet liksom inte vart jag ska leta.

Ahnna
2009-07-17 02:18
#16

#15 Herbert Norris böcker innehåller inga direkta mönster, utan beskriver snarare hur kläderna såg ut och hur de konstruerades. Sen får man fixa till sitt eget mönster utifrån bokens text. Men den innehåller cirka 1000 skisser samt ett antal färgbilder på olika modeller av kläder, detaljer, skor, håruppsättningar, smycken, m.m.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

hctk
2009-07-17 02:23
#17

#16 skisser och bilder brukar duga för att min käre mor ska kunna rita ett eget mönster haha :) men då kanske jag ska försöka få tag på den då…

Ahnna
2009-07-17 02:32
#18

#17 Det tycker jag, jag har min liggandes till hands hela tiden, för jag bläddrar i den nästan varje vecka, ibland varje dag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Heleneafelm
2009-07-17 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag tror att ju längre man håller på med det här, ju mer "äkta" vill man ha det…och hur stora kompromisser man gör är upp till ens eget samvete Oskyldig.

Min medeltida person är från 1330-talet, bortskämd kvinna ur välbeställd (låg-)adel med Hansa-kontakter (är från Kalmar-trakten), så jag kan tillåta mig väldigt mycket! Det finns nog väldigt få gränser för vad en sådan person kunde få tag på, rent praktiskt, även om det tog tid att få hem tyskt mode och österländska tyger så gick det!

Jag har t o m kunnat förklara min chihuahua som sitt troliga ursprung: maltesisk fick-hund, populär ras runt Medelhavet redan före Kristi födelse… Cool 

Min tanke är att det jag har på mig och med mig ska jag kunna förklara hur "min medeltida person" skulle ha kunnat få tag på.

Ariel61
2009-07-17 11:51
#20

#19 Mmmm..*hummar instämmande*…ideén med att tänka sig "sin" persons bakgrund, och därifrån skapa sin dräkt med tillbehör, tilltalar åtminstone mig mycketSkrattande.

Jag ska börja sy min allra första historiska dräkt nu,  jag kommer att sy med bomullstråd, inte HK, men jag tillåter mig det för att komma igång. Nästa dräkt (om jag inte ger uppFlört) blir kanske lite mer HK, o.s.v.

Annons:
Anthka
2009-07-17 12:39
#21

#13 jag tycker Medieval Tailor är en bra basbok, Den visar hur man formar en toile efter sin egen kropp och hur man sedan ändrar den toilen för att kunna sy de mönster som finns i boken.

Ett tips, om du är osäker på huruvida en bok är köpvärd eller inte. Är att fjärrlåna den på biblioteket. Det brukar kosta mellan 10-20:- och då kan du i lugn och ro titta igenom boken innan du beslutar dig för att köpa den (eller inte). Ett bra sätt att spara pengar på eftersom det är svårt att bedömma om en bok är bra eller inte online.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-07-17 12:45
#22

#20 men, egentligen behöver man alltid ha en idé om vilken typ av person man vill "gestalta" innan man syr en klänning. Även om det kanske inte är lika omfattande som #19's personabakgrund så är det bra om man har en tanke på vilken samhällsklass man vill tillhöra, om man är gift eller ogift etc. Det underlättar oerhört i jakten på bilder, mönster och material.

Även om jag är "mig själv" (bara flyttad x-antal hundra år tillbaka i tiden) så har jag en tanke om samhällsklass och civilstånd. Eftersom min sambo är riddare så blir jag per automatik riddardam (någon typ av mellanskickt adel).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-21 13:25
#23

#22 Jag håller med, förutom i det sista du skiver, att du per automatik blir riddardam. Det behöver du ju inte alls bli, bara för att din sambo rider tornerspel eller är aktiv i Roden, etc. Det är bara du som bestämmer vad du vill göra och hur långt du vill ta det - trivs du som riddardam så är det ju en sak, men vill du göra nåt annat så är det ju upp till dig. Vi har ju den friheten, i och med att vi saknar samhällsklasser på det sättet som de hade på medeltiden. Om du vill sy manskläder från 1550 och öva fäktning med värja, odla skägg och klippa håret kort, så kan du ju göra det även om din sambo är 1200-talsriddare eller dylikt. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-07-21 14:51
#24

#23  Visst skulle jag kunna bli riddare, eller fäktas eller göra någonting annat liknande (vilket jag väl egentligen gör när jag är väpnarjävel).

Men jag trivs som kvinna, och då passar det mig ganska bra att sambon är just riddare (att få sy lite finare kläder är aldrig fel) Det gör mig till riddardam, eftersom jag vill vara det. Det är mycket svårare att vara riddardam om man inte har en riddare att vara dam till Flört

Appropå Roden så är det ett ställe där jag inte är "tillhörande" riddardam. Det minerar grundtanken med kyska tempelriddare om hälften kommer med "tillhörande damer"…Oskyldig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-21 15:06
#25

#24 Ja, som sagt, trivs du som riddardam så är det ju ingen fara på taket.

När jag blev tillfrågad om medlemsskap i Roden, för 10 år sen ungefär, så fick jag höra "du får inte slåss eller bära svärd, men du får vara riddardam". Minns inte vem det var som sa det, men möjligen dåvarande kassören. I vilket fall som helst så verkade de vilja ha en massa tjejer då, men eftersom jag inte fick vara med och leka med grabbarna så fick det vara för min del.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-07-21 15:12
#26

#25 stämmer, föreningen (som när den grundades hade 6 kvinnliga medlemmar) beslutade att vi ska försöka återskapa tempelriddarna och medeltiden så hk som möjligt och det innebär att endast män kan bli tempelriddare (och i förlängningen fightas i offentliga sammanhang). Kvinnorna tar andra roller, så som hantverkare, adelsdamer, nunnor etc… Men det innebär inte att vi inte kan leka med svärden på träningar och dyl.

Riddardam tycker jag är ett begrepp som antyder att damen i fråga har en tillhörande riddare (eller tillhör en, beroende på hur man ser det). Kvinnliga överklassdamer skulle jag vilja beteckna som adelsdamer. Men det är jag det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-07-21 15:54
#27

#26 Eftersom fighting var en intressant del för mig så ville jag inte vara med i en förening där kvinnor inte får slåss offentligt. Jag är inte vän med kyrkans medeltida syn på kvinnor och en förening där man försöker efterleva såna ideal är liksom inte för mig. Flört Men jag tyckte att formuleringen var så rolig, att jag fick vara riddardam åt ett gäng kyska kyrkoriddare… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-07-21 15:57
#28

#27 o ja, den formuleringen är oslagbar Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: