Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 2010 ggr
AutumnWicca
7/13/09, 10:56 PM

Syr du provkläder?

Eller toall (toile) som det heter med ett finare ord.

Om du har ett nytt mönster, brukar du sy prov i ett bilggit tyg för att se hur modellen är och vad som behöver ändras?

Varför gör du det eller varför inte?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
7/14/09, 1:37 AM
#1

jag borde…. men gör det nästan aldrig.

Har ett mönster på en ridkjol som är delad som jag ska sy upp i lakansväv och ska prova hur den blir, men det är väl första toilen jag syr på evigheter…. kan inte minnas när jag gjorde en toille senast faktiskt….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/14/09, 1:44 AM
#2

jag är så pass kurvig, åt både det ena och åt andra hållet att jag borde göra det varje gång. ska börja på en nu då jag verkligen vill att mina nya kläder ska pli super bra :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[incendium]
7/14/09, 10:23 AM
#3

Jag gör nog bara prover när jag är tvungen att sy efter mönster, speciellt just till modernare klänningar (1700 och frammåt). Annars går det så lätt att lägga till någon kil där det kan behövas eller ta in där det behövs.

Anthka
7/14/09, 11:04 AM
#4

Jag syr om jag är osäker på hur modellen eller mina idéer kommer se ut/fungera. Sedan har jag turen att ha en stor fet rulle lakansväv stående, bara att snurra av lite tyg och provsy.

Mina såkallade tighta medeltidsklänningar (basmönstret jag använder mig av till 1300-talet) är toile sytt. Men där var det också en nödvändighet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/14/09, 2:19 PM
#5

Jag gör inte det. Är dels för lat och dels för snål. Även billigt tyg blir ju dyrt om man använder mycket… Jag köpte 15 m bomullstyg på Jysk en gång, för inga pengar alls eftersom det var rea på rean, men dessa har använts till foder och annat så det finns inget kvar nu.

När jag får ett infall av kreativitet och en brinnande längtan att sy på nåt nytt så har jag inte energi till att sy ett prov först. Jag vill börja med det nya på en gång, nu, direkt! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
7/14/09, 4:37 PM
#6

Jag har gjort ett par toiler, men är otroligt dålig på att ha det som rutin. Istället blir det en kort tankeskiss, strykning av tyg, tillskärning, nålning, sömnad, svordomar, improvisationer, en och annan svordom till och ytterligare improvisationer innan jag kommit fram till ett godtagbart resultat.

Nämnde jag improvisationer? Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: