Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7480 ggr
LinaN
2009-08-03 15:15

Gardekors

Vad är gardekors? Bilder? tillverkningssätt? tänka på? lätta misstag att göra? materialåtgång?

Tror jag sammanfattade det hela rätt bra där va? Har aldrig hört talas om gardekors innan. Av vem användes de av? Låter som nått som kyrkan benyttar sig av.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-08-03 16:17
#1

Gardekors är ett mans eller kvinnoplagg som användes under 1200-talet och en bit in på 1300-talet (om jag förstått det rätt). Handelsgillet har ett mönster med en bra bild på plagget, annars finns det bild i Norris s 153, och s 215

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-08-03 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bilder från 1300-tals manuskript. Den högra är från Manesse, den vänstra vet jag inte (jag hittade bilden hos föreningen Drotthemshirden)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-03 17:19
#3

Det heter gardcorp på engelska (med fransk influens, no doubt) och var ett plagg som verkar ha sytts uteslutande i yllekvaliteter.

Herbert Norris skriver:

GARDCORP - a surcote or overcoat to be worn for extra warmth. (Översatt: ett överplagg eller överrock som bars för extra värme.)

Ärmarna är det som skiljer en gardcorp/gardekors från övriga överrockar från den perioden. De har ett extra hål för armen att träs igenom vid insidan av armbågen, så att man kan låta resten av ärmen hänga "bakom" armen om den var i vägen. Vidare så var ärmarna väldigt vida och för att kunna bära dem bekvämt så gjorde man små, små vecksömmar från axelsömmen ner mot armbågen, flera på rad runt ca halva överarmen. Det samlade ihop tyget runt överarmen så att ärmen bara hängde fritt från armbågen och neråt. Ärmarna var också överdimensionerade i längd, som synes på bilderna i #2. Enligt Norris började gardcorpen som en tabard och utvecklades sedan med ärmar och mer vidd.

Mitt fram ska plagget vara helt öppet, men med spännen över bröstkorgen, eller längre om man så önskar. Spännena skulle naturligtvis vara lite flashiga. Jämför med de rusiska överrockarna, t.ex.

Länk till skiss på hur man syr en gardcorp.

Länk till hemsida där en turkosblå gardcorp kan ses.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-03 17:29
#4

#3 perfekt, jag har letat efter en principskiss på detta plagg (varför köpa ett mönster när den verkar lätt att sy på egen hand)Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-03 18:38
#5

#4 Men det verkar som att den som har gjort skissen vill ha veck runt hela överarmen, vilket jag inte tror på. Dels går det åt enorma mängder tyg då och vida ärmar behövs liksom inte, och dels har jag för mig att Norris skrev i sin bok att det bara var på "ovansidan" av överarmen det skulle vara veck. Men bäst är kanske att testa och se hur det blir.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-03 18:46
#6

#5 jag hade tänkt att ta mig en närmare titt på den gardekors som finns i Nordic (om den kommer till Finsta), se hur hon har sytt den.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-08-03 19:24
#7

#6 Vem?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-08-03 19:31
#8

#7 überkukuns tjej

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-08-03 22:09
#9

#8 Har hon en gardcorp? Har jag missat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Guenevere
2009-08-07 22:00
#10

Ja, jag har en gardekors. Osäkert om jag kommer på Finsta just nu.

Den är sydd enligt Handelsgillets mönster, men jag läst att en gardekors alltid var stängd framtill så den är det.

Ännu så länge saknar den slits bak, något som annars är mer eller mindre standard så man kan rida i den, jag hade bara inte tid till det när jag sydde. Därtill är den fn fodrad i otidsenlig lakansväv, detta då jag räknar med att yllet kommer blöda färg ett tag så jag väntar med att fodra med något ljusare tills jag är säker på att fodret inte förstörs.

/Eva

LinaN
2009-08-08 00:19
#11

#10 har du möjlighet att fixa en bild på din gardecorp?

jag tänker ha min öppen fram no matter what iom att jag ska ha den när jag rider hemma eller på mina AR-lektioner så HK-nivån måste inte var så hög för min del.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Guenevere
2009-08-08 01:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bara den här.

LinaN
2009-08-08 01:33
#13

#12 tack :D är det en slits i linje med skärpet eller är det bara ett veck?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Guenevere
2009-08-08 03:20
#14

Det är en slits. Egentligen ska det vara slits fram och bak så man kan rida i den, i alla fall för herrar. De bilder jag sett på kvinnor i gardekors verkar ha en som är fotsid och inte alltid med slitsar. Däremot har jag som sagt nästan bara sett bilder på en som är ihopsydd fram (ned till slitsen), men med knäppning i halsen så man kan knäppa i dåligt väder.

Det finns även versioner med fickslitsar, så man når värdesakerna man har i bältet under, man har även funderat på om det var för att kunna dra vapen vilket jag personligen är lätt tveksam till, men det är min personliga fundering.

Ahnna
2009-08-08 11:55
#15

Jag har sett flera bilder på kvinnor som rider i såna, så det var nog rätt vanligt. Herbert Norris har avbildat sina med en öppning mitt fram, hela vägen ner till nederkanten, och några spännen över bröstet. Slits i bak också, förstås. Om jag gör en kommer jag att göra så, för att både kunna rida i den och komma i och ur den lätt. (Det blir som en kappa.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: