Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5513 ggr
Rajka
2009-08-12 00:27

Fårskinn

Hej,

På Gotland köpte jag fårskinns-spill (sådant som blivit över när de tagit den finaste biten utav skinnet till t.ex kuddar) Jag undrar nu vad jag bör göra med dem :-) (ett rätt delikat problem!)

* Skära till och skarva ihop till långa band och bandkanta plagg med

* Skära till och skarva ihop för att fodra nåt mindre plagg med. Det jag tänker då är t.ex kragluva (struthätta) eller bara en krage (som struthätta utan hätta)

Vad hade ni valt?

(Jag ska på lajv i slutet av sept och vill inte frysa…)

Annons:
LinaN
2009-08-12 00:40
#1

om du ska använda det till att fodra med så rekommenderar jag en struthätta. fast samtidigt så en yllehätta med linfoder kan bli plågsamt varm….

en remsa att dekorera med är inte heller fy skam… förstår dit dilemma :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-08-12 13:39
#2

Om det "bara" ska användas till lajv tycker jag det skulle vara otroligt snyggt att skarva ihop bitarna till en lång halsduk. Om du lyckas få den flera meter lång kan du korsa den runt överkroppen så den värmer både rygg och bröstkorg -då kommer du garanterat hålla dig varm (ska försöka få fram foto på hur jag menar -det är ett traditionellt sätt att knyta ihop sin vinterrock i bland annat norra Sverige, fast man har då använt breda, vävda band).

Sen är det ju aldrig fel med pälskantade plagg -både snyggt och praktiskt!

Rajka
2009-08-13 00:23
#3

#2 - näää jag vill nog inte bara göra ett lajvish plagg. Vill kunna använda det vid mer korrekta tillfällen oxå =)

Meeeeeh, ni skrev ju samma sak som jag. Tänk tänk tänk om det skulle räcka till båda!?

Känns lite slöseri med bra ull att "bara" använda det som bandkant?! Det känns ju mer som om det kommer till sin rätt att värma mig, men som du skriver LinaN, en hätta i bra ylletyg värmer ju utav sig själv…

Klurar vidare :-)

Ahnna
2009-08-13 11:38
#4

#3 Fodra en mössa med det? Då lär du inte frysa om huvudet i alla fall!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-13 14:21
#5

En kant i päls värmer mer än man kan tro. Min struthätta är kantad med rävpäls, och om jag fäller ned pälsen så den nuddar ansiktet spelar det ingen roll hur kallt det är ute -jag fryser inte i alla fall.

Så att "slösa bort" sin päls på ett kantband gör ändå stor nytta utöver den estetiska biten (dock kanske det inte är absolut lämpligt att kanta nederfållen på en klänning, exempelvis, utan man bör nog hålla sig till kanter på överkroppen).

Anthka
2009-08-13 14:33
#6

#5 Beror på syftet. Många "fina" damer brämade (kantade) nerderkanten av klänningarna, bara för att visa att de hade råd och kunde.

Gör man en kortare klänning, kan en pälsbrämning av alla kanter (inkl. nederkanten) ge illusionen av att plagget är helfodrat i päls, fast det egentligen inte är det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Kaylaza
2009-08-13 14:37
#7

#6 Ja, visst är det så, håller med dig på alla plan.

Jag syftade enbart på den värmande biten i mitt tidigare inlägg och att kanta en nederfåll värmer ju inte så mycket, således är det ju att "slösa" med sin päls om man syr fast den där.

Insåg just att jag nog inte var så tydlig Flört

Anthka
2009-08-13 14:40
#8

#7 ah, ja det har du rätt i, vill man ha pälsens värmade egenskap också (och inte bara för att den är en fin detalj) så är brämning i nederkant onödigt Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Rajka
2009-08-25 01:11
#9

Så, arbetet påbörjat. Det blir en kragluva av rätt enkelt snitt som jag tänker fårskinnskanta runt nederkant och ansiktshål.

Fick den hyvsat tät runt halsen och tycker att den ligger bra över axlarna utan att vara för tajt så jag borde rymma t.ex klänning + jacka under.

Mitt måtto för kommande sept-lajv-kvällar "Jag vägrar att frysa!" :-)

Kaylaza
2009-08-25 11:25
#10

Kragluva som i struthätta utan struten? Hoppas vi får se bilder när den blir klar!

Rajka
2009-08-27 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Såå var kragluvan färdig :-)

Jag behöver lite mer träning på att sy i päls, men det gick hyfsat :-)

Pälskanten runt ansiktet är bredare på insidan än utsidan för att skydda bättre från kall luft, men kan vikas bakåt/ utåt (som slaget på byxor) om jag skulle vilja.

Kragen är längre bak än fram för att värma över skulderbladen.

Vad ska jag nu göra av de små delar päls som är kvar?? :-D

Kaylaza
2009-08-27 22:26
#12

Jättetjusig luva blev det!

Lite tips om att sy i päls (förlåt att jag inte tänkte på detta tidigare):

* Sy alltid så nålen sticks genom köttsidan först -på så vis undviker du att få med päls i hålet, vilket stoppar upp och gör sömnaden onödigt jobbig.

*Använd en stark, vass, synål (ej skärnål) och fingerborg/sömring, alternativt syla hålen först och sy med sadelmakarnål. Eventuellt kan det vara bra att ha en tång till hjälp att dra igenom nålen ifall man inte har starka nypor.

*Tråden bör helst vara vaxad lintråd, tjocklek anpassas efter skinnet man syr i. I fårskinn räcker det gott med två-trådig (den 3-trådiga man köper på slöjddetaljer fungerar, men jag tycker att den är för tjock). Har man äkta senor är det jättebra, man bör dock undvika syntetsenor -dessa skär in i skinnet och förstorar hålen (=skör söm och vattenläckage)

Upp till toppen
Annons: