Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2306 ggr
AsIAm
7/29/09, 4:59 PM

Riddare?

Hej allihopa!
Jag är nybörjare inom det här området och skulle behöva lite hjälp. Flört

Varje år har min ridskola en "maskeradhoppning" som jag tänkte vara med på, som riddare. Så min fråga är: vad hade riddare på sig?
Jag håller på med en ringbrynja, men tänkte mer på kläderna. 
Tex vad hade man på sig under brynjan och vad för material ska man använda?
Och vad hade man för "tröja"(vet inte vad man kallar  det xP) över brynjan?(Alltså med sitt vapen på?) 
Vad skulle man kunna ha på hästen?

Som sagt är det bara till en hopptävling så det behöver inte vara helt Historiskt korrekt, men visst blir det roligare dåFlört

Om det är någon som kan länka till ett mönster blir jag väldigt tacksamGlad

(Vet inte om jag har lagt det här inlägget i rätt kategori, men ni får väl säga till om det är fel)

https://facebook.com/HantverkByGranholm/

Annons:
LinaN
7/29/09, 8:04 PM
#1

Ett tips är att läsa de artiklar vi har om riddare och tornerspel i artikelsektionen :D Finns massa matnyttigt där :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
7/30/09, 12:17 AM
#2

Innerst har man vanligen en skjorta (linne) och hosor/brokor alternativt "vanliga" byxor. Över det en gambeson (vadderad jacka) men det blir nog överkurs för en hopptävling. ;) Och så brynjan på det.
Över brynjan har man en tabard, med sitt vapenmärke. Ett ärmlöst plagg som går som minst ner till halva låret.

Ska du vara någosånär historisk korrekt ska hästen ha ett schabrak (ett riktigt, jag vet att det finns någonting inom hästvärlden som kallas schabrak, men det är inte det som menas i riddarsammanhang). Det finns en utmärkt artikel om hur man syr ett här på sajten. Huruvida det passar i ett hoppningssamanhang kan jag inte svara på, riddarhästarna var inte direkt designade för att hoppa ;)

Tänk på att en riktig brynja ökar din vikt med ca 10-15 kg. Det är tungt, både för dig och för hästen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Vattnadal
7/30/09, 1:55 AM
#3

En stickad brynja är nog smartare att ha för ett sådat tillfälle. Lättare att bära, billigare att göra och lättare att sticka en brynja än att göra en av ringar oxå…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AsIAm
7/30/09, 3:25 AM
#4

Tack för tipsen:) Får väl se vad jag knåpar ihop;)

https://facebook.com/HantverkByGranholm/

Upp till toppen
Annons: