Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6254 ggr
[TrevorS]
8/7/09, 1:51 AM

Mönster till tröja och byxor sökes.

Hek.

Hittade flera som sökte på förslag på kläder vet inte riktigt jag jag vill göra sett pösskjorta och liknande hittat lite på google några sidor på hur man gör men finner inga mått. Men här är frågorna:

1. Vilka tröjor är okey att sy om man bara vill vara klädd som de flesta har på sig för kläder och skicka gärna länkar till mönster.

2. Vilka byxor är de vanligaste och skicka länk till mönster.

3. Vilka acessoarer är vanligast, typ halsband armband, väska för män, skicka länkar till mönster också är ni snälla.

4. Vart kan man köpa billigast tyg i gbg området eller internet och vad heter det tyg som är bäst att ha?

5. Vilken tråd ska man sy med?

Annons:
Anthka
8/7/09, 11:57 AM
#1

Först och främst beror det på vilken tidsperiod du tänkt dig men. Såvida du inte hade planerat kläder från 1500-talet (eller senare) så är pösskjortorna inte Historiskt korrekta. Det är självklart upp till dig om du vill ha en sådan, men jag tycker du ska vara medveten om att så är fallet.

Här: http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/draekter.html finns mönster både på byxor, skjortor, överplagg och väskor. Kika runt och se om du hittar någonting som passar. Mönstren har inga mått, helt enkelt eftersom vi alla är olika och det är meningen att du ska använda de mått din kropp har. Viss sömnadsvana krävs alltså.

Söker du mönster med färdiga mått så finns det några hos korps (se länk nedan), annars är Sofias Ateljes mönster på bockstensmannens kläder helt ok att använda. (OBS endast det, de andra mönster hon gjort rekomenderar jag inte!)

Acessoarer i form av främst armband är inte vanligt på män under medeltiden (eller renässansen) men däremot halsband i långa kedjor eller radband.

Korps och medeltidsmode har tyger till försäljning online. Till skjorta bör du ha linne, byxor och överplagg kan antingen vara i linne eller i ylle.

Jag skulle sy med en bomullstråd, försök undvika konstfibertrådar då naturmaterial och konstfibrer lätt kan slita på varandra.

Hoppas det har varit till någon hjälp. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[TrevorS]
8/7/09, 12:09 PM
#2

#1. Okey, nja jag vet inte hittade bara lite om pösskjortan jag hade en sådan när jag var yngre men den var köppt i en vanlig butik. ;P

Tack för länken. Jag har sett bockstenmannen en gång, han hade hätta också om jag inte minns fel? jag vill ha något liknande såhär: >>BILDEN<< Men vet inte riktigt om detta är medeltid eller inte.

Ursäkta nu är jag lite trög, men vilket är grövre tyg?

Jag hittade den här hemsidan med lite, den pösskjortan är inte medeltid om man säger i tidsperioden?

Tabard har man den över en annan tröja?

Jag kollar lite på sidorna du skickade, hittade lite intressant, men vill veta lite mer om vilken tröja jag ska välja. =)

Ahnna
8/7/09, 12:20 PM
#3

#2 Skjortan som finns i artikeln du länkar till är en förenklad variant av en 1500-talsskjorta. Så nej, det är inte medeltid.

Tabarden är inget basplagg för allmänheten, utan visade t.ex. att soldater hörde till en viss befälhavare, kung eller annat. Andra högt uppsatta tjänstemän kunde också ha tabarder, och de hade alltid "chefens" vapensköld eller bomärke på både fram- och baksidan. Så en tabard kan du skippa helt, det behöver du inte ha.

På bilden du länkade till så syns en skjorta som jag tycker är helt okej. Däremot borde mannen, för att vara mer tidsenligt korrekt, ha en tunika eller jacka av något slag över skjortan. (Han är ju en köpman.) En bonde kan komma undan med att gå i bara skjortan, men inte ens de verkar ha gjort det särskilt ofta, om man ska tro alla avbildningar som finns från medeltiden. Praktiska och bekväma kläder fick ibland sättas åt sidan för mer pråliga och moderiktiga plagg, även bland de lite fattigare stånden.

"Grövre tyg" är i det här fallet nåt som är grövre än linne. Ylle, t.ex. är ett grövre material. Vadmal är ännu grövre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/7/09, 12:21 PM
#4

Bilden du länkade till är mycket medeltida, 1100-tal (baserat på hans urringning). Den skjortan kan du lätt sy efter de mönster (utan måttangivelser) som jag länkade till. Eller om du syr efter bockstensmannens kjortelmönster.

Hemsidan är helt ok om du bortser från några av plaggbeskrivningarna. Skjortan och baretten hör hemma under renässansen och är inte medeltida.

Tabarden har du över en skjorta. Eftersom det är ett riddarplagg har man vanligen en brynja under också (dvs skjorta, brynja, tabard).

Så för att vara tydlig, skjortan/tröjan på bilden är mycket medeltida. Pösskjortan som fanns på hemsidan är det inte. Glad

Nu är jag inte alls med. Grövre tyg??? *förvirrad*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[TrevorS]
8/7/09, 12:29 PM
#5

Den kjoreln är okey alltså?

När jag skrev grövre tyg menade jag tyg som ser ut såhär:
http://stuff.henko.net/medeltid/images/cloth.jpg

en den skjortan på bilden är det samma sak som kjorteln som du skickade? Har du mönster till den.

Anthka
8/7/09, 12:35 PM
#6

#5 Japp bilden du skickade är ok, är det den modellen du vill ha, kör på. Glad

Aaah, fast jag tycker inte det ser så grovt ut. Lite glesvävt kanske men inte grovt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
[TrevorS]
8/7/09, 12:43 PM
#7

#6. Men vad heter det tyget? Det var det som var frågan, jo jag vet att det inte är kanske jättegrovt utan glesare, men visste inte hur jag skulle förklara, jag har sett flera tyger de sytt med som ser ut såhär som hättan är gjord av och det tyget gillar jag inte av någon skum anledning.

Men nu förstod jag inte riktigt, men det var liknande tröja den där "kjorteln?" Jag sitter och kollar lite på mönstret, men det har inte den här fliken vid halsen att det är en v-ring.

Anthka
8/7/09, 12:47 PM
#8

#7 det glesvävda ser ut att föreställa linne.

Hättan på bilden är gjord av ylle, skjortan av linne.

Vilket mönster är det du kollar på?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[TrevorS]
8/7/09, 12:51 PM
#9

PDF: Vikingatida kjortel och PDF: Skjorta

Den första är väl mer till under? Den andra är väl mer lik, såg att jag hade öppnat samma pdf två gånger, så jag kollade på fel men nu såg jag v-ringen.

Jag skulle vilja sy ny hade varit roligt men får vänta tils den 27:e tills jag fått mina pengar igen, kommer bli roligt, ska handsy självklart.

Det det vanligt med det här skärpet som de har? Hade männen örhängen på den tiden?

Hittade den här jag blev kär i men den är egentligen inte medeltid va? Det är egentligen till rustning eller något va?

Anthka
8/7/09, 12:57 PM
#10

#9 den första är ett överplagg och den andra är ett underplagg. Halslinningen är lätt att ändra, istället för att sy en rundad eller v-ringad som mönsten visar klipper du till rakt i överkant och ritar sedan ut den halslinning du skulle vilja ha.

Hade du tänkt att handsy är lintråd att rekomendera.

Jag tvivlar starkt på att de hade örhängen på den tiden. Ringar och stora halskedjor ja, örhängen och armband nej.

Vilket bälte är det du menar?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[TrevorS]
8/7/09, 1:04 PM
#11

#10. Nu hittade jag en bild på bälte som tydligen kom härifrån på ifokus. Menar att jag har sett på de flesta bilder detta eller ett snöre som de har runt midjan över tröjan om den är lång.

Ja lintråd ska vara rätt så starkt så det kan jag tänka mig.

Hur långt ner ska skjortan vara, på bilden är den nästan till knäna, men sett så många olika de som går till knäna och de som går emmelan knäna och höftet och de som går till höftet, vilket är mest rätt?

[TrevorS]
8/7/09, 1:08 PM
#12

#10. Glömde en fråga, den sista länken jag skickade till dig i brev nr #9. om du vet hur medeltiden den är och vad de hade tröjan till?

Anthka
8/7/09, 1:10 PM
#13

#11 jodå, den typen av bälte är vanligt använt under medeltiden. Tänk bara på att det är i läder. Bilden visar för övrigt bockstensmannen.

Skjortan bör gå till lite mer än halva låret, då det är ett underplagg och inte ska synas (egentligen). Hur långt överplagget ska vara beror på vilken del av medeltiden du vill gestalta. Ingenting som är från halva låret och längre är egentligen fel utan det beror på hur plagget i övrigt ser ut. Bockstensmannen tex är från mitten av 1300-talet, därav längden på hans kjortel (överplagget som syns)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
[TrevorS]
8/7/09, 1:18 PM
#14

#11. Jo jag såg bockstenmannen, men är det ett vanligt plagg eller?

Till halva låret, men då kommer en till fråga när du säger att det är ett underplagg, men det är okey att man syr och har över utanför byxorna som man ser bilder på?

Jag tänkte för den skjortan jag visade länken på den kan man sy så den blir såhär, då är det okey att ha den utanför? Fast utan knappar då. Är det okey att snöra v-vecket?

Anthka
8/7/09, 1:29 PM
#15

#14 Bockstensmannens kjortel är ett vanligt plagg ja.

Det som syns på bilden med bockstensmannen är en kjortel, alltså ytterplagget. Under det har han en skjorta och det är den som bör gå till halva låret. Skjortan har man över byxorna (det är inget plagg som stoppas ner i byxorna som vi gör med skjortor idag) men under kjorteln/överplagget.

Snörning i halslinningen är inte Historiskt korrekt, självklart kan du göra det men det finns inga belägg för att skjortorna var snörda på det sättet under medeltiden.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[TrevorS]
8/7/09, 1:34 PM
#16

Men det här är egentligen en underskjorta? Ursäkta att jag dubbelfrågar men är lite trög. Jag har inte riktigt förstått skillnaden på de två tröjorna riktigt.

Ahnna
8/7/09, 1:37 PM
#17

Jag tycker att det börjar bli rätt vimsigt här nu, med mycket länkar fram och tillbaka och olika bud. Flört

Jag har skrivit en artikel om nybörjarens garderob, kan putta upp den så den syns till vänster, där står lite om de plagg som man behöver för att se proper ut, men inte alltför avancerat. Jag rekommenderar också att läsa dräktböcker, till exempel "The Medieval Tailor's Assistant" eller "Medieval Costume And Fashion". De finns i näthandlar och på bilblioteket. Glad

I övrigt är t.ex. Historiska Världars dräktbeskrivningar bra.

Man ska inte titta alltför mycket på bilder på kläder som folk har sytt i modern tid, eftersom kunnandet och äktheten varierar massor! Den nedre länken i #9 visar en typisk fantasydräkt och har ingenting att göra med medeltid, men ett otränat öga kan naturligtvis blanda ihop begreppen. Samma sak med bilder på folks tunikor och skjortor. En skjorta var ett underplagg som man inte såg särskilt mycket av när överkläderna satt på. Man kunde på sin höjd se lite av ärmarna och halsringningen och kanske lite i nederkanten, men vitsen med överplagg var att de skulle stjäla hela föreställningen, inte underkläderna. Underkläderna hade man för att de var bekväma mot huden och för att de skulle suga upp svett och smuts från huden så att överplaggen förblev fina och hållbara.

På marknader och annat idag så ser man många män och pojkar som bara har en linneskjorta och ett par byxor, vilket funkar för att smälta in men det är inte en komplett mansdräkt från medeltiden. (Om du förstår skillnaden jag vill peka på.) För att få en bild av vad som är en komplett dräkt så hänvisar jag igen till ovan nämnda böcker. Dräkterna i sig varierar från årtionde till årtionde och århundrade till århundrade.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
8/7/09, 1:39 PM
#18

#16 Det där är ytterligare en underskjorta som egentligen inte ska synas sådär mycket, om man ska vara helt korrekt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/7/09, 1:39 PM
#19

#16 ingen fara. Ska man vara petig så ja, egentligen är det där en underskjorta. Ovanpå den har man ett sådant plagg som syns på bilden med bockstensmannen (eller någonting liknande).

Skjortan (underplagget) kan gömföras med dagens underkläder. Det är ju inte vanligt att tjejer går omkring offentligt i bara BH eller killar i bara kalsonger. Medan överplagget/kjorteln är som dagens tröjor, någonting som syns.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[TrevorS]
8/7/09, 1:41 PM
#20

Då hänger jag med, då förstår jag skillnaden, fattade inte ritkigt det där med vilken som var under och över men nu är det klart. =)

Jag tackar så mycket för informationen ska sätta igång och sy sedan under nästa månad så jag vet lite.

Nu är det bara tygfärger men det tänkte jag kolla lite här för jag hittade någon annan bra tråd om det här så jag tycker det är rätt bra. =)

Annons:
LinaN
8/7/09, 1:44 PM
#21

#20 vill du ha hjälp så är det bara att hojta till, bor i trollhättan och har du möjlighet att åka upp hit så är du välkommen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[TrevorS]
8/7/09, 1:48 PM
#22

#21. Tack så mycket, ja det är ju inte så långt bort, kostar väl bara 50 kr att åka dit med en buss så du får gärna hjälpa mig, köper du tyg i Vänersborg, ska finnas något som kallas för ladan som ska vara billigast i sverige på tyger om du hört talas om de?

Upp till toppen
Annons: