Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 15477 ggr
[TrevorS]
8/7/09, 11:37 AM

Vad åt man på medeltiden?

Jag är lite funderasm, vad var det vanligaste man åt på medeltiden? Den bilden jag har av medeltiden var att de grillade hela grisar och tryckte i sig dem tillsammans med vin och mjöd.

Men finns det något vegetariskt de också gjorde?

Gärna lite vad de åt för bröd, vad de drack och liknande vore trevlig information. =)

Annons:
Ahnna
8/7/09, 11:58 AM
#1

De drack mycket mjöd, öl och vin. Vatten (särskilt i städerna) var smutsigt och man visste att man kunde bli sjuk om man drack det.

Exakt vilka grönsaker de hade tillgång till i olika länder är jag ingen expert på, men visst förekom vissa grönsaker på matbordet. Men kött bör ha varit en viss procent av matintaget, så länge som man hade djur att slakta och möjlighet att torka och salta köttet och så vidare. Jag inbillar mig att matsedeln förändrades en hel del med årstiden.

Björnen, till exempel, kan svara mer ingående på vilka växter som användes till mat- och brödframställning under olika århundraden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/7/09, 12:01 PM
#2

Gröt och grönsaksgrytor av olika slag skulle jag tippa på är vanligt ibland allmogen (den större delen av befolkningen). Precis som salt kött och fisk och torkat dito. Men inte ens överklassen åt helgrillade djur till vardags.

Maten var mycket säsongsbetonad. Färskt kött åt man troligtvis enbart på hösten, vid slakttider.

Drycken har du nästan rätt i alla fall, mjöd i stora kvantiteter var mycket vanligt. Maten var som sagt ofta salt och salt mat kräver mycket dryck. Vin var inte vanligt i Norden men desto vanligare neråt medelhavet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[TrevorS]
8/7/09, 12:13 PM
#3

#1. & #2. Jag skulle vilja testa på att bara äta mat som de åt på den tiden, dock är jag vegan så jag tänkte välja bort allt kött.

Gröt är ju rätt självklart, grönsaksgrytor kan jag också tänka mig att de åt.

Åt de mycket grillat?

Gjorde de bara mjöd på honung eller på socker också?

Ahnna
8/7/09, 12:25 PM
#4

#3 Socker fanns inte i den utsträckningen och var länge en dyr krydda. Honung fanns i desto större mängd.

Det finns rätt mycket medeltida (korrekta!) recept på webben, men också böcker som är översättningar av riktiga medeltida kokböcker. Men köttet kommer du nog inte ifrån, eftersom det som sagt var en del av kosten på den tiden. Vissa rätter kan förstås vara vegetariska, men med tanke på vilka råvaror de hade jämfört med vad vi har, så tror jag inte att man får i sig alla viktiga ämnen genom att äta bara medeltida grönsaker och vegetariska alternativ. Men för att bara prova på så funkar det ju! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/7/09, 12:25 PM
#5

#3 Jag tvivlar på att man grillade mycket alls. Men som sagt tidigare, Björnen är mycket bättre på detta.

Socker däremot, som i vitt raffinerat sådant, är ingenting som är medetlida. Honung var det sötningsmedel som användes.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
8/7/09, 1:01 PM
#6

Jag gjorde en del efterforskningar inför fotevikens vikingamarknad i år och kom fram till att röda och gröna linser fanns i arabländerna och förutsatt att man är handelsman eller dylikt är linser således inga problem…

sedan fann jag även ut att vattenmeloner växte vilt i afrika under vikingatiden och användes, vindruvor användes redan på antiken osv osv…

Men exakta rotfrukter osv är svårt att säga vilka som fanns då mycket av det vi har idag har manipulerats fram under de sista 100-200 åren.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[TrevorS]
8/7/09, 1:06 PM
#7

#4. Annars får man ta något och ersätta med. men tror inte de åt enbart kött, har svårt att tänka mig det.

#5. Okey, men då får han skriva här i så fall. =)

#6. Okey då får jag bli en handelsman så. Röda linser lever jag på redan nu. Rotfrukter, men kålrot, morot och potatis fanns det bland annat tror du?

Anthka
8/7/09, 1:11 PM
#8

#7 potatisen kommer inte till europa fören på slutet av 1600-talet. Så den är dessvärre inte medeltida.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[TrevorS]
8/7/09, 1:13 PM
#9

#8. Kan stämma har för mig det var 1500-talet men det kanske var 1600-talet. När slutade medeltiden på ett ungefär?

LinaN
8/7/09, 1:15 PM
#10

Som anthka säger så är potatisen väldigt sen… däremot så finns det massa annat spännande.

vitkål brukar ajg använda i mina soppor för att dryga ut och göre mer mastigt, morötter ja, kålrot, o diverse andra rötter används flitigt i vårt kök.

Björnen dyker upp så småningom, han tittar in då o då.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
8/7/09, 1:15 PM
#11

#9 Medeltiden börjar 467 e.kr (1066 brukar man säga att hela Europa har medeltid) och slutar i och med 1500-talets intåg (lite tidigare i medelhavsländerna och 1521/1523 i Sverige).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[TrevorS]
8/7/09, 1:20 PM
#12

Okey då vet jag lite mer, får hoppas han loggar in och kollar lite snart. =)

Ahnna
8/7/09, 1:23 PM
#13

#8 Potatisen kom till England på 1500-talet, i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Kaylaza
8/7/09, 1:23 PM
#14

Jag köpte en bok för ett par år sedan som jag tycker är väldigt trevlig. "Medeltida mat på modern svenska". Den är precis vad den heter -recept hämtade från medeltiden, med viss omformoulering på sina ställen så recepten är väldigt enkla att tillaga (saffransbrödet däri är mums!)

I boken finns bra tips på variationer i recepten och väl utförda listor på matvaror som fanns respektive inte fanns på medeltiden (har för mig att det finns ungefärliga årtal på många saker också så man vet på ett ungefär när de började användas i Sverige).

[TrevorS]
8/7/09, 1:29 PM
#15

#13. Ah så var det, England, det är det jag minns, kolumbus eller någon förde över den va?

#14. Låter bra, har sett en medeltidsk vegetarisk kokbok. Där de använder morötter istället för kött i nästan alla recept, rätt långtråkig kokbok.

Tror de åt rätt mycket grönsaker på somrarna och kött på vintrarna, men det är bara vad jag tror, eftersom människan ätit mycket grönsaker genom tiderna.

Anthka
8/7/09, 1:30 PM
#16

#13 oops, du har så rätt. Det är sverige den kommer till under andra halvan/slutet av 1600-talet.

Poängen var att potatisen inte var medeltida.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[TrevorS]
8/7/09, 1:39 PM
#17

#16. Det kan nog stämma rätt så bra faktiskt, minns att någon tog över potatisen under 1500-talet men det var england, googlade lite fort. Till sverige kom potatisen under mitten av 1600-talet.

Ahnna
8/7/09, 1:41 PM
#18

#13 Sir Walter Raleigh hade med sig potatis och tobak från sin resa till Virginia, Nordamerika.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
8/7/09, 1:42 PM
#19

#15 jag tror att man åt kött året om men, att det under större delen av året var rökt/saltat/torkat kött (det vill säga konserverat på något sätt). Färskt kött var nog mycket mer ovanligt och sannorlikt åt man det under hösten, i samband med slakten. Det var oftast då man ställde till stora fester och bröllop, när det fanns gott om färsk mat efter skörd och slakt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Vattnadal
8/7/09, 1:43 PM
#20

Vi har börjat köra stenhårt på spelt, fast vi fuskar och köper förkokt, och oftast billigare varianter. Matråg, korn, vete eller havre, då spelt eller dinkel som det oxå kallas, är dyrt. Fast det är nyttigare då det inte är lika förädlar, mer ursprungligt.

Är det inte förkokt ska det ligga i blöt ett bra tag, så förkokt är smart. Man kan koka det med lite hackad lök i, och buljong för att öka på smaken. Sås av surmjölk med hackade örtkryddor i, och till det rökt kött eller fisk, eller om man fuskar hälsans filéer.

Min syster har oxå lärt mig att de åt filmjölk med betta (dvs hårdbröd). Filmjölken bör då vara långfil, eller om man är pretto och gör egen av mjölk då…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
[TrevorS]
8/7/09, 1:52 PM
#21

#19. Men jag tror fortfarande inte att man enbart åt kött dygnet runt och året om.

#20. Ja men va bra, råg, vete och havre, finns det mer spann som man åt också? Spelar ingen roll om det var dyrt på den tiden mer om det fanns tillgång till jag får väl spela rik. *skrattar*

LinaN
8/7/09, 1:55 PM
#22

Lök, gul och röd? purjolök är hurgammalt? Men lök gör ju stor skillnad på soppor och annat, stekt lök vid sidan av är ju också ruskigt gott :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
8/7/09, 1:58 PM
#23

#21 Jag har inte sagt någonting om enbart, basen bestod nog av gröt eller grönsaker.

Men, med tanke på konserveringsmetoderna så åt man nog kött större delen av året också. Det handlar alltså inte om att bara äta kött dygnet om utan om att man inte enbart åt vegeteriskt utan en blandad kost med både grönsaker och kött/fisk hela året.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Vattnadal
8/7/09, 3:48 PM
#24

#21 Säd var inte dyrt då, och att vi köper annat än spelt pga priser, är dagens priser! Spelt är egentligen ett vete som funnits sen stenåldern utan att förädlas sönder.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bjornen
8/8/09, 9:18 AM
#25

Första på potatisen kommer till Europa först till SPanien ocjh Kanarieöarna, där man började odla den 1562. Till England kommer en något härdigare underart något senare. Det är lite svårt att hitta en bestämnd tidpunkt då batatat kommer ungefär samtidigt och därigenom får potatisen sitt namn genom hopblandning av de bägge arterna.

Första gången potatis nämns i Sverige är 1658 då Olof Rudbeck d.ä. odlade nykomlingen i Uppsala botaniska trädgård som "peruansk nattskatta" från Holland. Det är dock mycket troligt att enstaka potatisar nådde Sverige tidigare men odlades som botaniska experiment och endast mycket frostkänsliga sorter som knappast kunde överleva i vårt land.

Ungerska studenter hade potatisar med sig från Tyskland och åkte fast för smuggling av giftiga växter 1654.

Bjornen
8/8/09, 9:39 AM
#26

Vad man åt på medeltiden var mycket olika beroende på samhällsställning.

Inom klostren åts nästan bara vegetabilisk föda ev. tillsammans med fläsk och fisk.

Överklassen åt mycket kött, fläsk och fisk och ganska lite vetetabilisk föda men troligen lite kål, rovor och bröd. Även en del importerade varor som frukt och vin(senmedeltiden)

Almogens bas mat var bröd och sädesprodukter (huvudsakligen korn och råg) som ofta var utblandad med diverse andra frön från andra växter. Det kött som åts vara i huvudsak vilda djur. Fisk var också en viktig basvara. Periodvis köptes stora mängder sill och ströming från kustområden till inlandet. Lekfisken syrades så den kunde ätas året runt eller torkades. En viss slakt av boskap skedde naturligtvis men mycket såldes. Bland grönsaker åts mest kål (huvudkål) och olika sorter av rovor. Därutöver samlades det in vilda växter som varierar efter geografin men mållor, syra och kvanne var viktiga vilda växter som insamlades. Lavar och bark var också en vanlig ingrediens i mathållningen. 

Socker hör inte till medeltiden och bland allmogen kommer sockret in under 1800-talet. En del vilda bär skördas och lagrades i tunnor (lingon, tranbär och hjortron) eller torkades blåbär, nypon och hallon.

Det var mycket kortfattat om mina teorier om mathållningen under medeltiden. Det är ett stort och brett ämne som jag kunde skriva många sidor om, men jag stannar här.

Kaylaza
8/8/09, 10:52 AM
#27

Litet tillägg om vad man åt i klostren. Man åt väldigt mycket som betecknades som fisk, däribland riktig fisk, men vad som kan vara bra att känna till är att en del andra vattenlevade djur räknades som fiskar, exempelvis svanar. Så man åt även fågel i klostren. Jag har för mig att även utter och bäver räknades som fiskar.

Annons:
[incendium]
8/10/09, 3:38 PM
#28

I boken "En sås av ringa värde och andra medeltida recept" av Daniel Serra och Hanna Tunberg finns några ganska intressanta recept baserade på mjölk eller mandelmjölk. Även ett antal såser som fungerar även för vegetarianer ocg veganer. Kan helt klart rekommendera den boken. Har någon annan bok långt ner i gömmorna men vet inte exakt var så det får vänta.

Halvdansken
8/10/09, 3:51 PM
#29

Åt man inte skaldjur också? Ostron och musslor fanns det väl en hel del av i den varmare perioden, har jag för mig. Fast det kanske gäller som "fisk".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
8/10/09, 5:52 PM
#30

#29 om man åt det eller inte är jag inte säker på, men om man nu gjorde det så klassades de med all säkerhet som fisk. som #27 säger allting som lever i vatten (inkl. däggdjur och sjöfåglar) räknas som fisk.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
8/10/09, 5:59 PM
#31

Ägg måste man väl ha käkat? Men det hjälper ju knappast Veganen i hans sökande.

Vad med svamp?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
8/10/09, 6:01 PM
#32

Finns faktiskt en tråd här.

I en annan tråd linkade jag till en dansk sida, där man fokuserar på ganmla nordiska ingredienser. Där kan du kanske få inspiration?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
8/10/09, 6:03 PM
#33

#31 Ägg åt man med all säkerhet, men svamp åt man inte fören i slutet av 1700-talet om man tillhörde adel och i början på 1900-talet om man var allmoge. Och då efter en ganska massiv propagandakampanj. Svamp ansågs allmänt som någonting giftigt och oätligt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
8/10/09, 6:09 PM
#34

#33. What? Vad konstigt. Svamp som är en sån bra mat.

Där ser man.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Anthka
8/10/09, 6:12 PM
#35

#34 svamp är gudomligt gott men: "Gamla folkliga nordiska benämningar på svampar - såsom kärringafis, paddehattar, puggehattar, koäta, vargfis, trollhatt eller huggormshuvud - speglar inställningen." ur svemskarna och svampen, populärhistoria 5/2003

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
8/10/09, 6:39 PM
#36

Anthka, underbart!!

Vet du vilka svampar det rörde sig om? Jag menar, tänk att bjuda på middag och säga "Det blir grillat kött med sås, sallad och som tillbehör smörstekta huggormshuvud och puggehattar".

Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[incendium]
8/10/09, 7:22 PM
#37

Jag har för mig att det ska finnas upptecknat recept med svamp i från medeltiden. en viss svamppaj har jag för mig. men minnet sviker om exakt vart.

[incendium]
8/10/09, 7:27 PM
#38

ok, jag hittade diskussionen som tog upp det. här finns mycket att läsa om svamp i medeltida mat: http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1729

Anthka
8/10/09, 9:11 PM
#39

#36 Kärringfis = röksvamp, paddehatt och koäta = svamp i största allmänhet. Kosopp har jag för mig är det gamla namnet för smörsopp.

#38 det är skillnad på matkultur i Norden och övriga Europa, kanske framför allt bland svamp. Frankrike tex har en helt annan inställning till svamp. Vilket kanske speglas bäst i att vi kallar Karl Johan svampen just för det, efter Karl XIV Johan som (om jag förstått det rätt) tryckte lite extra på svampätandet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[incendium]
8/10/09, 10:42 PM
#40

#39  jag tar gärna emot bra källor på att svamp inte alls åts i norden.

Anthka
8/11/09, 10:47 AM
#41

#40 svemskarna och svampen, populärhistoria 5/2003

Kuttrasju, folkloristiska och kulturhistoriska essäer - Bengt af Klintberg ISBN 91-1-300548-0 (jag har inte läst den själv ännu, men den ska behandla ämnet)

Den tråd på historiska världar som du själv länkade till var matnyttig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Bjornen
8/11/09, 11:11 AM
#42

Dt är ju känt att svampar har ätits lång tid i Ryssland. Trots detta finns inga uppgifter om att svedjefinnarna åt svamp, trots att en del härstammsar från Karelen (kanske även det gamla ryska Karelen).

Mycket av rysk kultur togs hem av svenska soldater i Ryssland som ibland satt fängslad under kortare eller längre tid. Till en del borde även någon svampätning ha nått vårt land.

Jag tror att man även använde svamp som föda under medeltiden eller tidigare i Sverige. Men av någon anledning fick svampen så dåligt rykte att den sågs oätlig. Förgiftningsfall eller religiösa orsaker ???

Svampar har används som färgämnen och i olika magiska recept åtminstone sedan det tidiga 1800-talet.

Det finns uppgifter att ryska kriigsfångar plockade svamp och försökte lära ut svampkännedom i bla. Skog och Nordingrå under det tidiga 1800-talet (1700-talet ?).

Under 1830-talet började en intensiv propaganda för svampätande hos allmogen. Från 1867 var en svärdsjöbo runt om i hela Dalarna om propagerade för använde av svamp till att baka bröd avmfl. användning under Hushållningsällskapets ledning.

Inom de förnäma kretsarna har ju svamp används under längre tid t.ex. champinjoner, kantarell, murklor och tryffel.

Olika tickor har ju också används av allmogen som t.ex. fnösketickor. Jag skulle misstänka att man under äldre tid använde en del tickor som brödersättning t.ex. fårticka, brödticka, fjällig ticka mfl. då de kan uppträda i stora mängder och är lätta att känna igen. Problemet med svamp är att det inte förekommer några uppgifter i olika källor.

Kosvamp var i huvudsak stensopp men även andra soppar. De äts mycket gärna av korna.

Anthka
8/11/09, 11:17 AM
#43

#42 men, fnöskticka… använder man inte det som fnöske (för att göra upp eld)? Och är det inte skillnad på att använda svampen i färgning och som fnöske och på att vilja äta upp den? Det tror jag att de är i alla fall.

Ah, var det stensopp som hette kosvamp (blandar alltid ihop sopparna)Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/11/09, 11:18 AM
#44

Ett litet sidospår… Jag undrar hur man kom på att murklor går att äta om de är tillagade rätt, men inte annars. Vid första sjukdomsfallen borde man väl typ, med dåtidens vetenskap, ha kasserat murklan som föda helt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
8/11/09, 11:34 AM
#45

I mitt inlägg berättar jag också om annan användning än för föda om än mycket kortfattat. Annan användning finns mycket mera att berätta.

Bjornen
8/11/09, 11:46 AM
#46

Svampar kan vara ätliga, oätliga, svagt giftiga och mycket giftiga.

Även ätliga eller goda kan ibland innehålla så stora koncenrationer av tungmetaller att de är olämpliga som föda.

De som smakar illa kan ibland med tillagning bli ätbara medan andra förblir elaka. En del är så små och i olämplig konstinends eller lukt att man inte äter dem.

De svampar som är svagt giftiga kan innebära magont men oftast inte ens det. Starkt giftiga svampar angriper inre organ och det kan dröja flera dagar innan sjukdomsymtom visar sig. Det kan då vara svårigheter att finna samband med symtom och svampätningen.

En del murklor är giftiga (stenmurkla) och det uppstår inga förgiftningsymtom men vid mycket ätannde kan de inre organen angripas. Det måste ha dröjt länge innan man förstod hur man skulle ta bort giftet. I äldre svampböcker talas bara om torkning av stenmurklan och ev. bortslagning av blötläggningsvattnet. Förvällning är ett nytt påfund av murklorna. Torkning innebär att de giftiga ämnen minskar men inte tillräckligt.

Torkning av svamp har använts som bästa lagringssätt av alla svampar. Det har kanske använts i tusentals år ?

MegN
8/11/09, 12:00 PM
#47

#43 Men blää vem skulle vilja äta fnöskticka? Det är ju de där träiga hårda "svamparna" (om det ens räknas som en svamp?) som växer på gamla rutta trästammar - knappast särskilt frestande…!

Jag tror att födan i huvudsak (och för gemene man) bestod av bröd, gröt och välling - kombinerat med saltad fisk och kokt kål/rova. Lök var också uppskattat, i alla former. Fläsk är ju billigare än nötkött (antagligen ännu mer då än nu, eftersom man enkelt kunde hålla några egna hushållsgrisar även mitt inne i stan - kor däremot kräver bete och större stallar…), så det var nog också vanligt. Men jag tror inte man grillade särskilt mycket (annat än överklassens helstekta spädgrisar o.dyl.). Det mesta kokade man (jag läste någonstans att de tyvärr kokade det mesta väldigt länge).

Gröt och liknande kunde vara en del av en måltid (inte bara en frukosträtt som det har blivit idag), än idag finns ju gammaldags korngrynskaka som man serverar med fläsk ovanpå. Och när min morfar (i början av 1900) var liten fick de fläsk och/eller smör på gröten…!

Halvdansken
8/11/09, 12:29 PM
#48

Tror nog att man hade nötboskap inne i städerna också, ganska långt fram. I Malmö går det fortfarande berättelser om när korna skulle ut genom tullarna för att komma ut på betet och som slet sig och sprang runt. Tänk på att man ju hade stallar till hästarna.

Däremot var ju säkert inte besättningarna så stora, man kan inte jämföra med dagens industrijordbruk.

Lamm och får fanns väl också och de åts väl? Fast att de kanske mest var till för ullen. Getter?

Fast det är ju inget som hjälper Veganen, precis.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Anthka
8/11/09, 12:35 PM
#49

#48 Men tråden handlar ju om vad man åt på medeltiden. Inte om vilken vegetarisk mat man åt (det finns det en separat tråd för).

Och som jag sagt tidigare upp i tråden så tror jag (precis som #47) att man åt en blandad kost. Med gryn/bröd/rotfrukter som bas och med tillägg av konserverat kött/fisk.

Man åt säkerligen får och getter också, men jag tror inte man slaktade ett friskt får i första taget. Av ett levande får kan du få ull flera år i rad men ett slaktat får har en begränsad mängd kött på kroppen och när det är slut så är det slut.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
8/11/09, 7:22 PM
#50

#49 för att spinna vidare på ditt resonnemang; jag tror att man slakta bagglammen, o behöll bara ett fåtal bra bagglamm per år. Baggar ger i allmänhet sämre ull än tackorna, så varför spara på något som inte blir helt superbra? Däremot så behåller man tackorna o tacklammen längre.

Rent allmänt så en tacka hon ger lamm, hon ger mjölk, hon ger ull och slutligen när hon är för gammal för att ge killingar så ger hon kött. En bagge, vad ger han? inte mycket, lite halvdan ull och fler killingar på sin höjd, han är inte lika ekonomisk. ^^

Samma tror jag att det var med korna och tjurarna, vissa tjurar behölls för avel, men det var väl en per socken eller något, några behölls som kastrater dvs oxar. En oxe vart troligtvis billigare i drift än en häst.

Hur det såg ut med svin har jag inte den blekaste aningen o har svårt att resonera mig fram till något vettigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
8/11/09, 9:12 PM
#51

#50 Förutsatt att man hade såpass många får redan att man kunde slakta bagglammen tror jag du har rätt i din teori. Men säg att man håller på att bygga upp en flock, då är en bagge med visserligen lite sämmre ull bättre än inget får och ingen ull alls.

Jag har för mig att ditt resonemang om oxar kontra hästar stämmer. En häst var för de flesta allmogemänniskor en lyx, och någonting som mannen tar väldigt väl hand om. Oxar är starka och tåliga djur som klarar mer än vad en häst gör (rent krasst, hästar har ganska lätt för att bli skadade) men har inte samma status som en häst.

Grisar äter slaskavfall och är därmed bra på att hålla rent. Under senare allmogetid (dvs senare än medeltid men tidigare än 1900-tal) så gödde man en gris i kullen enormt för att kunna slakta den lagom till jul och få färskt kött på julbordet. Det som inte användes/åts upp då konserverades (saltades, torkades, röktes) och kunde ätas som komplement till basmaten under resten av året.

Över lag så tror jag att färskt kött var någonting sällsynt, någonting som man åt en eller ett par gånger per år.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
8/11/09, 9:16 PM
#52

Man jagade väl en hel del, även småvilt?

Olika fåglar, hare, vildsvin osv.

Höns har man väl också alltid ätit.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
8/11/09, 9:22 PM
#53

#52 Någonstans ringer en klocka, var den allmänna jakten såpass utbredd i Norden? I övriga Europa är/var den ju inte det, där verkar det ju bara som om det är/var markägaren (adelsmannen) som får/fick jaga vilt, oavett om det var stort eller smått. Jag har för mig att straffen för tjuvjakt var ganska stränga…

Höns borde gå under samma kategori som kor och framför allt får, en höna lägger ägg kontinueligt men bara sålänge hon lever. Nackar du hönan får du inga fler ägg. Däremot, för att spinna vidare på #50s teori, så kanske man nackade de tuppkycklingar man inte hade användning för. Med tanke på att tuppar inte lägger ägg.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
8/11/09, 9:59 PM
#54

#53 hönor lägger bara ägg en viss tid i sina liv, sen duger de bara till grytan. hade en höna som vart gammal, hon slutade lägga ägg men ruvade på sina medhönors ägg. Hade vi vart i behov av köttet hade vi nackat henne då.

tjuvjakten ska man ju inte förglömma, och sedan så dödades ju det mesta, ankor, harar, kaniner, måsar, bävrar ja det mesta som levde gick ju att äta, men om det var gott var ju en helt annan sak ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
8/11/09, 10:44 PM
#55

Kuriosa om jakt: Är det någon som kan gissa vilket bytesdjur som det först blev reglerad jaktsäsong på!?!? Och i så fall varför…!

Fint pris till vinnaren (jag får väl rota fram något ur gömmorna).

Annons:
Ahnna
8/11/09, 11:12 PM
#56

#55 Råttor?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
8/11/09, 11:19 PM
#57

#56 Nä - de är det fortfarande fri jakt på (skadedjur).

[TrevorS]
8/11/09, 11:23 PM
#58

Ja svamp kan jag tänka mig var vanligt. =)

#56. Tror inte de åt råttor då de vilda oftast är smittade av något då de äter allt möjligt överallt.

MegN
8/11/09, 11:25 PM
#59

Okej, jag lägger min historiska jaktfråga som en egen tråd istället - så jag inte stör matdiskussionen…

Anthka
8/12/09, 10:44 AM
#60

#54 jaha, där ser man. Hade jag (hönslösa människa) ingen aning om. Alltid lär man sig någonting nytt Glad

#58 om du kikar lite längre upp i tråden så berodde det väldigt mycket på var i Europa man var bosatt om svamp fanns på¨menyn eller inte. Ska du äta nordisk mat är svampen bannlyst Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
8/12/09, 10:48 AM
#61

#58 Jag menade inte att man skulle äta dem, bara bli av med dem! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
8/12/09, 1:18 PM
#62

#61 men Ahnna, vill inte du ha en helgrillad stadsråtta till middag? ;)

Nu tycker ajg att du är litet känslig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
8/12/09, 2:18 PM
#63

#62 Men läs innantill! Jag har inte sagt att jag inte vill äta råtta, jag sa bara att man på medeltiden inte gjorde det. Flört Så ge mig en råtta nu!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
8/12/09, 2:57 PM
#64

#63 du får väl se om det kommer ett paket geleråttor på posten sen då ^^ Tror de håller sig bättre i postgången än en riktig död råtta. *hysteriskt fnissanfall*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
8/12/09, 3:13 PM
#65

Hahahaha Ahnna och LinaN, ni kan verkligen förgylla min dag! *fnitter-anfall*

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
8/13/09, 11:41 AM
#66

#64 Yay! Jag har i och för sig inte ätit riktig råtta, men tror att geléråttor är godare! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ewerhof
8/30/09, 11:01 PM
#67

Att koka köttgrytor väldigt länge är inget negativt. Det är så man får ut allt det som är nyttigt ur kött och ben. Dessutom åt man hela djuret och inte bara muskelköttet som vi gör idag; hjärta, lever, lungor, njurar..rubbet. Buljongen var säkert bas för olika grytor sedan.

Som odlad 'grönsak' stod väl ärtor ganska högt på listan? Gröna ärtor var ju i sig en egen rätt under långa tider.

Och som sagt var, det berodde ju på vart man bodde i landet; i skärgården, där jag kommer ifrån, åts säkert strömming på både längden och tvären vardag som helgdag året runt. Och inte tror jag att de odlade särskilt mycket på de karga öarna. Man åt nog dessutom mest det kött som fanns på plats; duvor, ekorrar, kaniner…

Mat sågs nog överhuvudtaget som närande föda för att leva och orka, inte någon vardagsminifest som familjen samlades kring. Att de åt samtidigt hade nog mer med hushållandet av arbetstiden och sånt att göra än mysigheten. Man åt väl dessutom på helt andra tider än vad vi gör idag? Frukost först efter flera timmars arbetande. Det största målet vid middagstid dvs mitt på dagen. Kvällsmål efter skymningens inträde.

Jag tror personligen att var man vegetarian på den tiden var det absolut inget frivilligt val, det var för att man inte hade kött att tillgå.

Ahnna
8/31/09, 1:05 PM
#68

#67 Fanns strömming i samma bestånd för 1000-500 år sen som nu? Hur var det med annan fisk som går att fiska i eller i närheten av skärgården, som torsk, gädda och abborre?

Jag tror att man åt tillsammans för att varje mål bara bjöds en gång om dagen. "Ät nu eller inte alls", typ. Idag kan man ju micra maten om man inte hinner äta tillsammans med familjen, men på den tiden var nog (tror jag) matlagningen en konstform som uppskattades och alla ville nog äta när maten var varm och den som hade lagat maten var närvarande. Av tradition och respekt, typ. (Och troligen en hel del hunger!)

När jag var i USA senast så bodde jag med några familjer som hade hästar och nötboskap. (Många!) Det är förvånansvärt lätt att äta en STOR frukost klockan 8.00 om man har varit uppe och ridit sen klockan 5.00 på de stora markerna och räknat tjurar och kor och kalvar och kollat så alla hästar mår bra! Jag har sällan förut fått i mig både bacon, ägg, pannkakor med sirap och muffins vid den tiden… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
8/31/09, 3:25 PM
#69

Ahnna.

Stömming vet jag inte men i Skåne så bildades ju Skanör-Falsterbo för att det fanns såna mängder med sill på 12-1500 talen. Eller är det för sent? Hansan köpte upp det mesta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Ewerhof
9/1/09, 2:45 AM
#70

#68 Jag kan inte tänka mig att strömmingen inte har funnits före en viss tid, typ som om det skulle vara någon ny sort eller så. Däremot kan formen förändrats aningen och att de är mindre nu än då. Sill är ju en större modell av strömming.

Bjornen
9/1/09, 9:00 AM
#71

Sill och strömming är samma fisk när den fiskas men kommer att kallas olika beroende var de landar. De har funnits mycket lång tid. Den fanns nog inte under vissa perioder under issmältningen i Östersjön eftersom det var en insjö.

Ewerhof
9/8/09, 5:39 PM
#72

#68 Kanske; Brax, mört och simpor…ål? *urk* Glad

Bjornen
9/9/09, 12:58 AM
#73

Mört är sedan mycket långe en god fisk som fångades särskilt under lektiden ofta i fasta fiskeredskap. Särskilt surmört är mycket god.

Braxen inplanterades i många sjörar under andra halvan av 1800-talet som matfisk förstås.

Ål var ingen vanlig allmoge fisk utan den fångades i kronans ålkistor.

MegN
9/11/09, 4:10 PM
#74

Braxen och mört är ju bara ben… Kan inte vara så roligt att äta såna.

Bjornen
9/12/09, 9:11 AM
#75

Man behöver inte äta benen. Både braxen och mört är goda fiskar.

Ahnna
9/12/09, 11:38 AM
#76

#74 + 75

Asgarv!!! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
9/12/09, 11:38 AM
#77

#74 + 75

Asgarv!!! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
9/12/09, 1:38 PM
#78

Potatisens utbreddhet kom först efter Jonas Alströmmers insatser tom ett tag efter hans död i början på 1800-talet, då förstog man dess värde i brännvinstillverkningSkrattande

Rozzy
9/12/09, 1:48 PM
#79

De visste inget om bakterier och smittospridande råttor alla gånger, hungern är stark och nöden har ingen lag  så stå och peta i maten var nog inget vanligt.

Rozzy
9/12/09, 2:13 PM
#80

Till alla som vill äta helt benfri kost kan man läsa att i medeltida sammhället odlades det massa. Större delen av västergörland och falbygderna var "väl övervakade av adeln" där odlades det mängder. 

MEDELTIDA NYTTOVÄXTER

Allmogens odling för sitt uppehälle går långt tillbaka till forntiden. Under medeltiden vet vi att man förutom odling av brödsäd och rovor anlade hägnade gårdar för humle och fruktträd, örtagårdar med lök, kryddor och blommor samt kålgårdar med kål, ärter och bönor. Kunskapen om och tron på många av våra vanliga svenska växters magiska och läkande egenskaper hade allmogen sedan gammalt. Medan de större gårdarna hade väl anlagda trädgårdar, hade torpen ofta en mindre täppa.

Klosterväxter

Under tidig medeltid införde munkar och nunnor ett flertal nya växter till klostren i Norden. Klosterreglerna föreskrev att odling för eget uppehälle skulle ske och att grönsaker och frukt skulle ingå.

Rozzy
9/12/09, 2:14 PM
#81

Rubrikerna blev lite saftiga klippte klistrade källa:

http://friatlasgis.sna.se/sna/webb.atlas?book=X&page=X_20_2.html

Bjornen
9/12/09, 9:24 PM
#82

Potatis blr allmän omkring år 1800, men kom i bruk tidigare bland de svedjefinska ättlingarna och t.ex. Älvdalen. Jag utvecklar inte detta mera men jag har skrivit flera sidor om potisens introduktion i mitt arbets material om odling av gammaldags växter. Totalt när det gällr alla odlade växter omfattar det i dag omkring 300 sidor text och behandlar drygt tusen arter.

Många växter som klostren har fått "skulden" för införsel fanns redan tidigare och kan vara införda under folkvandringstiden som t.ex. kirskål, humle (som spånadsväxt), nässla och taklök.

Fruktträd hörde hemma bland "överklassen", men en viss odling av vildapel bland allmogen är inte utesluten.

Bönor var bara bondbönor. Ärter odlades normalt inte i kålgårdar utan på särskilda åkrar med betalning av tionde.

Blommor odlades inte normalt bland allmogen om inte de hade annan användning också.

Strul83
7/4/10, 2:15 AM
#83

#36  hahaha skumma namn på svampar. xD

Annons:
free
10/18/10, 1:38 AM
#84

ang svamp, man har pratat om "mycophobic" kontra "mycophilic" , kulturer som ogillar/gillar svamp.

ryssland, kina, japan, mexico är några exempel på samhällen som tycker om svampar. England, indien, nordamerica, medeltida nordeuropa var mer "mycophobic".

Victorianska england tyckte att svampar var opassande, vissa påminde om de manliga könsorganet.

i många myter o sagor från medeltiden associerade man svampar med djävulen, häxor, ormar, paddor, sniglar… man ansåg att de hade kalla och slemmiga egenskaper…

ang mat under medeltiden: kött var faktiskt dyrt på den tiden. Ärtsoppa var tydligen vanligt,  en bra o billig källa till protein för de fattiga.

surkål var också mkt vanligt: ett sätt att konservera grönsakerna….

kål, rovor, lök, spenat, grönkål odlade man också. morot och palternacka kom under senmedeltiden.  (morot då var antingen röd lila - en finare varian t- eller gulaktig, den oranga varianten kom efter 1600)

senap, persilja, salvia, mynta, timjan hade man också

Upp till toppen
Annons: