Köp & Sälj

Köpes Klänning

2009-07-20 03:08 #0 av: Morsan1

Hej på er!

Jag söker en klänning, okunnig som jag tror jag det kallas "särk" i medeltidsvängen. Ni vet en sån lång, figursydd enkel klänning med lång ärm.

Det är min dotter som ska bära den. Hon har stl 38 men drar en del över byst/rygg.

Tacksam för alla förslag, bifoga gärna en bild!

Tusen tack på förhand

Åsa

Anmäl
2009-07-20 03:13 #1 av: LinaN

Jag har en tegelröd klänning i ull, tyg köpt på gittes stuvkällare i åhus. Den är rymlig och trevlig i modellen, har mkt utrymme för byst och höft.

Detta är ingen undersärk utan en mellanklänning som man har över särken.

Har ingen bild just nu men kan ordna till helgen om det ändå är av intresse.

550kr inkl frakt. (klänningen väger en del, så frakten är inte helt billig. och med detta priset så får jag precis igen materialkostnaden)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl
2009-07-20 12:44 #2 av: Morsan1

Tack Lina! Lägg gärna ut en bild!

Men du, måste man inte ha en klänning under då? Jag är helt okunnig om detta nämligen......

Anmäl
2009-07-20 13:08 #3 av: LinaN

#2 jo en underklänning bör man ha. Men jag fixar en bild till helgen, klänningen är inte hemma här just nu utan ligger hos en väninna som jag träffar på torsdag. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl
2009-07-20 13:11 #4 av: Anthka

#2 måste och måste, det finns egentligen inga måsten utan det beror på hur pass histriskt korrekt man vill vara.

Basen brukar man säga är en särk/underklänning (närmas kroppen) och så en klänning över (kallad underklänning/mellanklänning beroende på vem du talar med). Men eftersom särken/underklänningen i alla fall inte ska synas så är det ju ingen (förutom bäraren) som vet om den finns där eller inte. Alltså måste man egentligen inte ha en särk, även om de flesta har det.

Anmäl
2009-07-20 23:43 #5 av: Lactamaeon

Men om du har en (mellan)klänning i ull så är det ett bra drag att ha en linnesärk under eftersom ull kliar...

Anmäl
2009-07-21 10:50 #6 av: Anthka

#5 beror på hur man är skapt, jag är ullfantast och tycker inte att det kliar alls medan sambon får kliutslag bara av att se en ulltröja. Flört

Anmäl
2009-08-12 00:00 #7 av: Schannalle

Jag har en blå linneklänning med klockärmar som jag tyvärr har vuxit ur, den är i storlek 38/40 och är lite figursydd (den ska inte sitta snortajt). Större delen av klänningen är maskinsydd, men ärmfållar, fåll i halslinning är handsydda. Klänningen snörs i ryggen genom handsydda snörhål. (Klänningen är lite för stor för modellen på bilden) Är du intresserad av klänningen kom gärna med bud.

Anmäl
2009-08-12 00:04 #8 av: Schannalle

Jag har även en överklänning med helvetesfönster i en ylleblandning (ca 10 % polyester påstådde affären) som är fodrad i linne (livet) och i naturfärgad bomull (kjolen, syns inte, linne tog slut, är främst fodrad för fallets skull). Klänningen är maskinsydd men fållar är handsydda samt att alla sömnsmåner är fällda för hand för att ge ett mer "handsytt" utseende.

(min konstiga min på bilden kan ni ju ignorera, skyller på solen:P)

Är någon intreserad kom med bud/förslag om byteshandel"

Anmäl
2009-08-12 02:25 #9 av: niare

#8 storlek?

Anmäl
2009-08-12 10:21 #10 av: Schannalle

Ja, visst ja, det kan ju vara bra att veta. Skulle uppskatta storleken till en 44, och klänningen är väldigt lång (jag är 180 cm lång), men den kan enkelt läggas upp.

(bifogar en detaljbild på sömmarna)

Anmäl
2009-08-12 13:45 #11 av: Kaylaza

# 8 Väldigt snygg färg på tyget i klänningarna! Får mig att vilja växtfärga hela tygstycken...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.