Annons:
Etiketthantverk
Läst 8616 ggr
Anthka
7/21/09, 11:49 AM

Att slynga / gaffelpåta

Jag har lärt mig någonting nytt (eller nygammalt, jag har kunnat det nångång för hundra år sedan).

Slynga (eller gaffelpåta om ni så vill) hållbara, lite elastiska, snoddar.
Tekniken är urgammal, fynd av slynggafflar (påtgafflar) finns från medeltiden. Eftersom snoddarna blir ganska smala passar de utmärkt till snörning och olika dragsko på pungar/väskor.

Utmärkt instruktionsvideo för den som är nyfiken finns på you tube: http://www.youtube.com/watch?v=3y5K7FiT2Og

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
7/21/09, 11:54 AM
#1

Sök gärna efter de andra trådarna om ämnet också, där finns info om var man hittar gafflar, har jag för mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/21/09, 12:01 PM
#2

#1 om du menar här på sajten får du gärna putta de trådarna, jag har sökt (med olika sökord) men hittar inga alls.

Min slynggaffel är i ben och köpt hos åsa desig. Jag vet att flera olika vävbutiker har gafflar i trä.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

vildarosen
7/26/09, 11:28 AM
#3

det verkar ju vara hur lätt som helst.. det ska jag göra men snida en egen istället för att köpa en..Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

vildarosen
8/18/09, 12:14 AM
#4

Har gjort mig en egen nu men så hitta jag en på arnfestivalen bland försäljarna för en tjuga så jag köpte en oxå.. kunde inte motstå den!Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Kaylaza
8/18/09, 12:27 AM
#5

Jag lärde mig påta av misstag förra året. Fick en påtgaffel av en kompis mamma som inte visste hur hon skulle använda den, och bara ett par veckor senare snubblade jag över en kvinna som visade mig hur man gör.

Att påta är helt oslagbart när man sitter och tittar på en spännande film. Händerna arbetar helt av sig självt och man behöver aldrig släppa bilden med blicken. Sen är det en fantastisk terapi när man sitter på exempelvis bussen. Kräver ju inga ytor på något sätt =)

Jag råkade påta upp ett helt garnnystan under sommaren bara genom att se på film och slappna av. Bandet klippte jag i fyra långa bitar och knöt ihop mina fårfällar med. Det var dock inte idealiskt till detta, eftersom banden skär in i skinnet, men det funkar superbt som nödlösning, och sedan kan man ju alltid använda dem till att knyta om klädbylten och liknande ;)

lillalollo
8/19/09, 12:17 AM
#6

Annah har så rätt visst har vi haft en tråd om slyngaffel här tidigare.

Återfinns under rubriken Lucet som är det engelska namnet.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: