Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 3521 ggr
JessicaN
7/20/09, 1:28 PM

Läderskärpet har sugit åt sig doftolja. Hjälp mig.

Hade av misstag lagt ett av mina läderskärp mot en träpinne som har sugit åt sig doftolja och nu har skärpet sugit åt sig av det också.

Det är ingen färg på doftoljan men det har gjort att skärpet har blivit mörkare där doftoljan sitter.

Har ni något bra tips om hur jag kan få bort det..?

Bara vatten hjälpte inte och tvål och vatten hjälpte inte heller.

Mvh Jessica

Annons:
LinaN
7/20/09, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Doften får du nog stå ut med, men jag hade tagit en olja, matolja eller läderolja och smort in alltihopa, gnugga in oljan med en mjuk trasa/svamp. Då kommer hela skärpet mörkna en aning, men du kommer aldrig kunna få skärpet lika ljust överallt igen.

För att få bort lukten hade jag nog hängt skärpet i ett välventilerat svalt utrymme ur direkt solljus eftersomsolljuset får färgen att "mogna"

Se här, ena skon är inoljad och är mörkare medan den ljusa är obehandlad med olja. I det här fallet vanlig Ekol sadelolja.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JessicaN
7/20/09, 2:05 PM
#2

Okej, tack så jättemycket för tipset :) Synd bara att man inte får det lika ljust igen men så länge det inte är helt förstört så.

Min lilla läderväska som ska hänga i skärpet, kommer det ta åt sig av oljan som sitter i skärpet senare..?

LinaN
7/20/09, 2:14 PM
#3

#2 litet kommer det nog göra. men om du oljar in bältesväskan så är den mer skyddad, läder som suger åt sig är inte tillräckligt insmort. Det är en rätt bra tumregel.

I början var jag jättenojjig över läder som blev fläckigt av regn eller annat, men nu skiter jag i vilket för det ger lädret en patina som ger skärpet/väskan/whatever mer liv. Det blir vackrare.

Jag smörjer ju alltid mina skor före en marknad, sen smörjer jag dem när jag stoppar undan dem när jag kommit hem. Sen nångång mitt i vintern när man ändå tagit hem lädergrejorna från stallet o har storsmörjning ^^

Jag smörjer skärp o väskor innan säsongen börjar, gärna nån månad innan så att lädret hinner suga upp oljan så den inte fläckar av sig på kläderna sedan. Sen smörjer jag när säsongen är slut inför vinterförvaringen i garderoben.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
7/21/09, 11:58 AM
#4

Eftersom läder är ett "levande" material så kan man inte bli av med nåt som det har sugit upp. Det enda du kan göra är, som LinaN redan har tipsat om, att olja in hela bältet eller färga in det med narvsvärta så att det får en ny färg. (Gul, röd, blå, grön, svart och brun brukar vara enkelt att få tag på.) Det tredje du kan göra är att leva med fläcken, men det kanske inte är så roligt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: