Annons:
Etikettlitteratur
Läst 1821 ggr
Ariel61
2009-07-22 10:46

Böcker om dräktsömnad

Jag hittade "Medieval taylor´s assistent: Making common garments" på Adlibris. Är det den som ofta nämns här på forumet?

"Medieval costume and fashion", "Medieval costume and how to recreate it", vad tror ni om dom?

Annons:
Anthka
2009-07-22 12:25
#1

Om den är skriven av Sara Thursfield, så är det den som nämnts här.

Jag har den själv och tycker den är alldeles utmärkt. Den visar hur man gör en toile efter sin egen kropp och hur man sedan anpassar toilen till de mönster som finns i boken. Boken är fylld av basmönster, på allt från underkläder till överkläder för både män och kvinnor mellan 1200-talet och 1400-talet och är en bra basbok.

Jag tillhör de som tycker att basmönster aldrig är fel att ha, de går sedan att förändra (om man kan något om principskisser och mönsterkonstruktion) för att sy andra modeller. För mig, som är lite lat av mig, är det alldeles utmärkt att någon redan har gjort grundjobbet (så slipper jag göra det Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-07-22 12:34
#2

Ah, såg inte att det var två böcker du ville ha tips om. Jag köpte "Medieval costume and how to recreate it" från just Adlibris och jag rekomenderar den inte.

För det första gör den samma fel som Sofias Atelje mönstren och drar hela medeltiden över en kam. Det vill säga kläder från olika medeltida tidsåldrar blandas friskt som om modet inte alls förändrades under tidens gång.  Boken har heller inte samma mönsterupplägg som Medieval tailor utan visar ett par principskisser och några få tidstypiska bilder. 

Om du i alla fall vill ha boken kan du få köpa den (billigare men fortfarande oläst, har bara bläddrat igenom den) från mig istället. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-07-22 14:51
#3

Sarah Thursfields bok kan jag bara rekommendera! Den är bra, lättförståelig engelska även om det är fackspråk. Brabeskrivningar mm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-07-22 15:14
#4

Även jag kan varmt rekommendera Sarah Thursfields bok.

Har även en något mindre dräktbok, skriven av Mary G. Houston som heter "Medieval Costume in England and France" som jag tycker är trevlig. Kostar just nu 115:- på adlibris.

Ariel61
2009-07-22 17:52
#5

Tackar för info! Då beställer jag Thursfield :) Man kan ju börja med den o sen se hur mycket tiden räcker till.

#2 Tack för erbjudandet. Får jag återkomma ?

Anthka
2009-07-23 12:18
#6

#5 absolut, ingen brådska Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-07-27 12:02
#7

Medieval Costume And Fashion av Herbert Norris är väldigt bra för den som vill fördjupa sig i konstruktion och materiallära från perioden 1066 till 1485. Den innehåller inga mönster i samma bemärkelse som "gör-det-själv-böckerna", men den innehåller flera diagram och förklaringar på hur plaggens olika delar såg ut. Utifrån dem kan man göra egna mönster. Vill man gå längre in i historien så har Norris även skrivit Tudor Costume And Fashion, som handlar om perioden fram till 1603.

För den senare perioden finns och The Tudor Tailor, men den har jag upptäckt att man bör ta med en nypa salt eftersom den innehåller en del konstruktionsmissar. (Där kan det vara smart att sy prov i billigare tyg först.)

Patterns of Fashion-serien av Janet Arnold innehåller många underbara bilder, beskrivningar, djupdykningar och sanningar. Rekommenderas!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2009-08-04 21:55
#8

Nu har jag fått Thursfield. Den verkar helt rätt för en nybörjare som jag. Sen får jag förhoppnigsvis kläm på principerna för medeltida dräktsömnad, (o gärna några extra timmar på dygnet + några vinstlotter på Triss) Flört

Kaylaza
2009-08-05 00:55
#9

#8 När du klurat ut hur man ska göra för att få extra timmar varje dygn, kan du inte berätta för mig hur man gör -jag har försökt i flera år utan att lyckas. Skrattande

Ahnna
2009-08-05 01:13
#10

#9 Man prioriterar. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: