Annons:
Etiketthantverk
Läst 1707 ggr
Ariel61
2009-07-24 13:28

Hur man inte ska växtfärga...

Kort handledning i växtfärgning med renfana, utan hjärna.

Hade ett färgbad kvar med renfana. Tippade i två härvor. "Konstigt, dom tar ju inte åt sej nån färg alls"…10 min senare…"Fortfarande ingenting???"…"Men vänta nu…hade jag betat dom här?"…Skäms

Moralisk sammanfattning: Märk ALLTID vilka härvor som är betade  o vilka som inte är det. Och du som läser detta: nästa gång du gör nåt korkat, minns att det finns nån som är värre/vimsigare/glömskare än duOskyldigTungan ute

Ha en bra dagSkrattande

Annons:
Kaylaza
2009-07-24 14:49
#1

Haha, tack för tipset!

Jag har en del betat garn hemma, som jag glömt att märka upp. Vet du om det blir helt tokigt om man råkar beta garnet två gånger?

Och för att lämna mitt eget senaste puckade "experiment". Jag skulle öppna en vacuumförpackning med fiskskinn, genom att sticka knivspetsen i den. Var förmodligen trött, för jag lyckades missbedöma helt och stack den (förvisso genom plasten också, så heeelt fel blev det ju inte), rakt in i fingerspetsen! Och sedan hade jag ett privat litet blodbad… Tack och lov var kniven både ny och välslipad (= nästan inga småhack = ytterst få bakterier), så det var bara att skölja, på med kådsalva och tejpa igen.

LinaN
2009-07-24 14:53
#2

#1 garnet kan bli skörare. men någon direkt fara är det väl inte.

mitt senaste korkade upptåg var igår när jag lyckades stansa hål i min häl med portdörren nere i trappuppgången. Fyfan för vassa skruar säger jag bara. Det blev ett prydligt runt hål som det bara forsta blod ur.

linka upp för trappan, in i lägenheten, fram med alcogelen och en bomullstuss, tvätta av o tack o lov så hade ju endorfinerna börjat verka så jag kände ju inget av alcogelen iaf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-07-24 15:01
#3

Hurra för endorfiner och adrenalin -våra bästa vänner i nöden Flört

vildarosen
2009-07-26 10:36
#4

hmm betat? är inte insatt i garn o färgning utan jag brukar köpa det färdigt men det verkar vara en bra idé att göra eget garn till det man ska göra till medeltidssaker.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Ahnna
2009-07-26 13:30
#5

Idiotprojekt har man väl åtagit sig många gånger… Oskyldig Ibland frivilligt.

Som när man sitter i soffan med ett fat fullt av pärlor i knäet, telefonen ringer och man sträcker sig bakåt för att ta luren som sitter i fönstret… Och pärlorna sprids över hela golvet till katternas stora lycka…

Eller som när man inser att man måste flytta järnkitteln från elden, annars börjar det koka och garnet förstörs, och man inte har några handskar eller grytlappar så man använder sina nakna händer istället…

Eller som de gånger man har börjar klippa i ett tyg som man köpt för dyra pengar och hjärnan spritter av idéer och skaparlust - och tyget inte är tvättat ännu…

Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-07-27 16:47
#6

#5 För att fortsätta din fina lista:

Eller som när man sitter och syr och sätter nålarna i armstödet på soffan,och sedan tar tag i just armstöder när man ska resa sig…

Annons:
Ahnna
2009-07-27 23:53
#7

Eller som nyss, när jag hade förvärmt garn och tyg som skulle färgas. Plockade upp det med händerna, svor över hur varmt det var och insåg ganska omgående att vattnet plötsligt kändes iskallt istället för varmt. (Det är ett tecken på att nerverna inte längre kan skilja på kallt och varmt, steget före man bränner sig allvarligt.) Nu värker händerna lite molande sådär, men huden är oskadd… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-07-28 10:29
#8

Som före detta guldsmed och allmän klant har jag lärt mig följande:

Det bästa du kan ha i din första förbandsväska (utöver plåstertejp och kådsalva) är aloe vera gel. Många brännblåsor har förebyggts tack vare denna underbara planta (vill man odla själv är det aloe barbadensis man ska söka efter -finns massor med aloe vera sorter, men det är bara barbadensis som fungerar).

Ariel61
2009-08-04 22:19
#9

Aloe vera gel var ordet! Brännmärkt efter senaste växtfärgningen, nej, jag stoppade inte händerna i grytan, men ångan var Väldigt Varm. Hur klantig kan man bliObestämd

Kaylaza
2009-08-04 23:45
#10

#9 Exakt samma fråga ställde jag mig för några år sedan när jag fick hjärnsläpp och, utan något som helst skydd för händerna, plockade upp en nyglödgad silverring för att titta närmare på lödningen. Gissar att den hade en temperatur på ungefär 500-600 grader just då.

Vad arg jag var på mig själv -bittert påmind om hur svårt det är att arbeta med brännblåsor på fingertopparna…

Upp till toppen
Annons: