Annons:
Etiketthantverk
Läst 2016 ggr
LinaN
8/10/09, 8:20 PM

Garntjocklek

Vad föredrar du när du nålbinder?

tjockt, tunnt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Pialinn
8/10/09, 9:12 PM
#1

Jag brukar mest nålbinda sockor och då blir det 3:trådigt för det fyller så bra.

Men använder även andra ullgarner. Tror 1:trådigt blir för tunnt, men jag har aldrig provat.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
8/10/09, 9:13 PM
#2

Jag har ännu inte lärt mig nålbinda (tyvärr), men däremot är 2-trådigt favoriten bland stickgarner.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
8/10/09, 10:43 PM
#3

Jag hanvänder mest 2-trådigt, nästan oavsätt vad jag gör ibland 3-trådigt.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[incendium]
8/10/09, 10:44 PM
#4

för det mesta blir det 4-trådiga men lite då och då tjockare entrådiga och vanliga 2-trådiga

Kaylaza
8/11/09, 6:38 PM
#5

Jag blandar jättemycket mellan 2-, 3- och 4-trådigt. Mina långkalsonger är i 4-trådigt, de flesta mössor och handledsvärmarna jag gjort är i 3-trådigt, men det senaste året har jag upptäckt det 2-trådiga garnets fantastiska värld. Det bästa med det 2-trådiga tycker jag är att mönstret syns så väl, och beroende på teknik kan man få ett väldigt tjockt och tätt resultat.

Just nu nålbinder jag ett par strumpor i en teknik som liknar åsle-vanten. Garnet är 2-trådigt, men det blir tjockt och bra (perfekt inför den kommande vintern).

Planerar att prova entrådigt någon gång också -bara därför att Flört

MegN
8/11/09, 10:55 PM
#6

Jag är en slö jäkel och föredrar lovikka för då blir man färdig nån gång. Flört Gjorde ett par sockor i 3-trådigt, det var också helt OK.

Håller på och nålbinder en struthätta i 2-trådigt garn, och det tar ju sju evigheter ju. Så såna stora projekt och/eller med så tunt garn ger jag mig inte på mer.

Annars brukar det ju vara mest 2-trådigt man använder när man växtfärgar, och det är ju perfekt att nålbinda i växtfärgat garn… så jag är lite kluven…

Jag växtfärgade 1-trådigt garn (en udda docka som följde med en massa 2-trådiga ner i grytan), men för det första ville det gärna filta ihop sig och för det andra är det ju så tröstlöst tunt att jag inte begriper vad jag ska göra med det!

Annons:
Upp till toppen
Annons: