Annons:
Etikettallmänt
Läst 2165 ggr
vildarosen
7/25/09, 1:21 PM

Ny men intresserad

Jag har varit på nåra medeltidssaker i Kungälv o börjar bli frälst i det men nu vill jag gärna lära mig lite mer.

Vad ska man ha för att se ut mer som på medeltiden? Tips är välkommet i alla dess former. Hårsmycken att sätta upp Hår med(har långt lockigt Hår som är jobbigt att ha allt hängande),kläder,var man kan få ta på det eller mönster,tyger m.m.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
LinaN
7/25/09, 1:35 PM
#1

Hej o välkommen hit Rosen :D

mitt tips är att du börjar läsa runt här i trådarna, här finns massor av tankar, idéer mönsterlänkar mm. Här finns hurmkt som helst :)

Börja i den änden, det blir nog lättast så ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

vildarosen
7/25/09, 1:44 PM
#2

Håller på för fulla hus så att säga. Det finns så mycket här,läser artiklar just nu o skriver upp lite som jag kan söka på eller kolla efter på bibban.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

LinaN
7/25/09, 1:48 PM
#3

#2 gott :)

Det finns ju en hel del att plöja igenom :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/25/09, 10:12 PM
#4

Varmt välkommen! Hoppas du ska gilla det här ute hos oss! :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Lactamaeon
7/25/09, 10:30 PM
#5

Jag skulle nog säga att det beror lite på vad du är intresserad av för perioder. Modet kan skilja sig mycket på "bara" hundra år. Att blanda olika tidsperioder är något som i alla fall jag personligen skulle tycka var lite sådär :P

vildarosen
7/26/09, 10:12 AM
#6

#5 bra att veta! Jag är som sagt ny på detta  o har inte kommit underfull med vilka perioder det är för dom olika kläderna än men lär mig nder resans gång. Men jag har sett nåra dräkter som jag gilla när jag va senaste på en medeltidsmarknad.. Men va ej smart någ att fråga vilken tidsperiod dom va ifrån så det gäller att kolla på nätet tills jag hittar nån som liknar dom…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
Lactamaeon
7/26/09, 1:22 PM
#7

Vad då smart nog.. :) Det är inget självklart alla gånger.

Det finns massor med information ute på nätet. En bok som det finns många bilder från, om du vill kolla kläder och stil, är Codex Manesse. Jag kan inte exakta årtalet(en) men det är första delen av 1300-talet.

Sedan framemot andra hälften (ganska grovt uttryckt) ändrades modet ganska drastiskt från att tidigare sy kläder "i fyrkanter" dvs utan att slösa på tyg över huvud taget, till att bli figursytt med mycket vidd och tygslöseri.

Det kan också tilläggas att om du ska sy kläder så har Sophia Ateljes mönster inte riktigt rätt i allt de säger om tyger, historia och klädform, mm. Det är lättsydda mönster men inte direkt korrekta.

LinaN
7/26/09, 1:24 PM
#8

#7 förutom Bockstensmannens dräkt som är ett rent rekonstruktionsmönster som de fått tummen upp av det museum där bockstensmannen ställs ut. Så det är det mest korrekta mönster de har.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
7/26/09, 2:10 PM
#9

Välkommen! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

vildarosen
7/26/09, 2:11 PM
#10

ok.. bockstensmannen har jag sett själv förra året på varbergs museum(fästningen är det).det va intressant..

Jag ska sy käder själv tänkte jag men ska be min mormor lära mig mer om handsömn då jag inte är så bra än på det,vill ju inte göra det på maskin ju. Känns inte rätt!

Jag har ett par gamlaskinnhandskar som jag ej använder längre o undrar om man kan sy om dom till små pengapungar,går det?

kläder som faller mig i smaken är enkla kläderna, tex särk me överklänning om ni fattar..

vävning av band det kan mormor så hon ska få lära mig oxå,tur att hon finns!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Ahnna
7/26/09, 2:17 PM
#11

#10 Jag tror att handskarna innehåller lite för lite skinn för påsar, men du kan ju alltid prova. Glad

Det finns några artiklar på sajten som handlar om nybörjarkläder och kvinnokläder i största allmänhet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

vildarosen
7/26/09, 2:22 PM
#12

#9 tackar!

Jo jag har kollat mycket hittills o jag hittar mer o mer. Men jag kommer fråga mycket om jag inte hittar eller har frågor om sy, evenemang,m.m.

medeltiden har intresserat mig sen jag va liten men det är först nu på "äldre"dar som jag börjar ta tag i detta intresse.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

LinaN
7/26/09, 2:37 PM
#13

#10 passa på att lära dig såmycket det går!

min mormor lever fortfrande och var en jäkel på att sticka, men hon är alzheimerssjuk sen 10 år tillbaka och är inte kontaktbar, någon gång ibland så känner man i hjärteroten att "nu! precis nu vet hon vem jag är" sen är ögonblicket över. nu ångrar man sig att man inte lärde sig när hon var vid sina sinnens fulla.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
vildarosen
7/26/09, 6:04 PM
#14

#13 det ska jag göra,hon är snart 80 men klar och hon tycker det är så kul att jag vill lära mig av henne.

det är jobbigt me nån nära som är så dålig,farmor hade alzheimer. Så jag vet vad du menar.Man lider själv av att se dom  man älskar bli sjuk!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Lactamaeon
7/26/09, 9:38 PM
#15

Min mormor hade det också.. Tyvärr var jag såpass liten att jag mest blev sårad av att hon inte mindes hur gammal jag var och så.. :(

Kul att du handsyr! Jag gör mina första handsydda kläder nu i dagarna. :) Det tar inte lika lång tid som man kan tro när man väl kommer igång har jag märkt, och det är ett underbart sätt att rensa tankarna.

vildarosen
8/2/09, 3:29 PM
#16

Det är kul att handsy o avkopplande för mig!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Upp till toppen
Annons: