Annons:
Etikettlitteratur
Läst 7858 ggr
vildarosen
2009-08-18 00:36

Nålbindningsböcker

Jag söker bra böcker om nålbindning. är tacksam för tips o svar

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
Kaylaza
2009-08-18 00:41
#1

En klassiker är boken "Nålbindning 12 varianter". Jag köpte mitt ex på www.alternativ.nu

Den här vårsommaren har även Stockholms hemslöjdskonsulenter gett ut en nålbindningsbok som är riktigt trevlig: "Nålbindning Historiskt och modernt i Stockholms län" Man kan bland annat beställa den från butiken i Västergötlands museum, www.vastergotlandsmuseum.se

vildarosen
2009-08-18 01:04
#2

Tackar för tipsen Kaylaza

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Kaylaza
2009-08-18 01:28
#3

Bara roligt när folk är intresserade Flört

Ser fram emot att se dina kommande alster!

Ahnna
2009-08-18 11:04
#4

Jag har en bok som heter Nålbindning av Märta Brodén, men det spelar ingen roll hur många gånger jag läser hur man gör och hur många gånger folk som kan visar mig - jag lär mig tamigtusan aldrig… Skäms Vävning och virkning/stickning/nålbindning är helt enkelt inte min grej. Tror jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-18 14:16
#5

#4 Bli inte besviken om du inte kan lära dig nålbindning ur en bok -det är nästintill omöjligt för de allra flesta. Jag hade nålbundit över ett år innan jag började förstå de olika beskrivningarna i böckerna jag har.

Sedan är det ett vanligt misstag att man blir upplärd av någon en kväll, och sedan väntar en vecka innan man övar igen. Jag är en väldigt elak lärare, som tragglar starter med mina elever i flera timmar innan de får påbörja ett egentligt projekt, men det är just det långa tragglandet i början som gör att man lär sig, både alla moment och att se sitt arbete och inte ett knasigt tråckel.

Sedan ska man ju också komma ihåg att det finns ungefär 300 sätt att nålbinda på -i alla svårighetsgrader. Många börjar med en ganska svår teknik, och får därmed en onödigt jobbig start.

Schannalle
2009-08-18 20:22
#6

"Söma, nåla binda - nålbundet från uppland" är min favoritbok. Jättebra bilder och många olika stygn, beskrivningar både på olika vantar men även sockar och en mössa. Boken är utgiven av Upplandsmuséet och är baserad på nålbundna saker ur deras samlingar.

Annons:
Pialinn
2009-08-18 20:47
#7

Märta Brodens bok har ett fel, så man kan inte lära sej ur den!!!!!!!Skrikandes

Försökte över telefon förklara hur man nålband och då upptäckte jag att det inte gick. Nu minns jag tyvärr inte vad felet bestod av och min väninna som har boken är på semester.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Kaylaza
2009-08-19 10:30
#8

I "Bra Böckers Lexikon" upptäckte jag att det finns en kort text om nålbindnig -och en beskrivning på en av de enklare varianterna Skrattande

Anthka
2009-08-19 12:28
#9

Gissar på att det finns bekrivning i boken Hemslöjd, har tyvärr inget eget ex men över lag är boken guld värd.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
2009-08-19 13:41
#10

Är det Anna-Maja Nyléns Hemslöjd du menar? I den finns ingen beskrivning på nålbhindning.

När ni refererar till en bok, skriv alltid ut författeren. Det finns alltid nykomlingar som inte har en aning om vilka böcker ni pratar om.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
2009-08-19 15:43
#11

#10 det är en stor tjock vit bok med rött och blått mönster på, och eftersom jag inte har ett eget ex så vet jag inte författaren (om jag gjorde det så skulle jag självklart skriva ut den).

Däremot så vet jag att boken är proppfylld med alla andra möjliga och omöjliga hemslöjdstekniker, både textil- trä- och smidestekniker.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
2009-08-19 18:04
#12

Har inte sett min bok på de senaste 10 åren när jag började resa, men A-M Nyléns Hemslöjd är vit stor och tjock, men den har inga beskrivningar på olika tekniken. Hon skriver mer allmänt om teknikerna.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Kaylaza
2009-08-19 20:13
#13

På Slöjdmagasinet finns några böcker om nålbindning:

http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_bok_nalbindning.htm

Det finns många böcker som är ytterst svåra att få tag i på den här sidan, men priserna ligger därefter också, dessvärre…

Annons:
Pialinn
2009-08-19 20:46
#14

M. Brodéns Nålbindning från 1973 är den med feltryck i.

Det var -94 som jag försökte lära ut nålbindning över telefon och denna bok, som jag upptäckte att ett moment saknades i sömnaden.

Ser att det finns en nyareutgåva och hoppas att den är rätt.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
2009-08-19 21:33
#15

#12 Letade upp den på nätet (om jag hade pengar säger jag bara), och det är Anna-Maja Nyléns Hemslöjd men den beskriver ju alla möjliga tekniker. Inte djupgående som specialböckerna gör men det är presentation och ytlig beskrivning på de flesta tekniker i den (kikade i moderns ex i julas)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

vildarosen
2009-09-20 12:37
#16

Jag traggla start i ca två dagar sen så la jag av pga visste ej hur jag skulle gå vidare tills jag hitta ett höste på lödese musuem av nån tjej som heter Nusse Mellgren tror jag det va o tack vare den så lärde jag mig mer.. ska kolla vad den heter o författarens namn…

Men jag har lätt för att lära mig ur böcker eller se på tex youtube…

ska beställa 12 nålbindning som #1 skrev…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[Kanonkulan]
2009-09-20 13:11
#17

Den heter: NÅLBINDNING - STEG FÖR STEG The easiest, clearest ever guide! och författaren heter som sagt Nusse Mellgren. Hennes tanke med boken var att göra just lärandet av nålbindningen så enkel som möjligt, och alla ska kunna klaa av att lära sig utifrån den boken. Sälv har jag lärt mig av en kompis, men många av mina vänner har lät sig utifrån den boken.

Kaylaza
2009-09-25 20:19
#18

I butiken på Sätergläntan finns boken Söma, nåla, binda -nålbundet från Uppland (har glömt författaren).

Jag har bläddrat i den och tycker den är riktigt bra.

Elcyion
2015-11-25 11:43
#19

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: