Annons:
Etikettallmänt
Läst 5533 ggr
MegN
2009-08-11 23:26

Frågesport...

Kuriosa om jakt: Är det någon som kan gissa vilket bytesdjur som det först blev reglerad jaktsäsong på!?!? Och i så fall varför…!

Fint pris till vinnaren (jag får väl rota fram något ur gömmorna).

Annons:
Kaylaza
2009-08-11 23:47
#1

Hmm…. Kan det vara ekorre?

Jag har läst mig till deras päls (gråverk) var så eftertraktad att man i bland annat kungliga magasinet förvarade hundratusentals i väntan på att något skulle sys av dem. Detta ledde till att den nästan utrotades, och därmed blev det också reglerat hur mycket man fick jaga den.

Sen är ju frågan ifall ekorren var först…

LinaN
2009-08-12 00:44
#2

Säkert en fågel…. Fasan?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2009-08-12 00:48
#3

I Dalalagen (1200-talet ?) var all jakt förbjuden mellan sommarnätter och vinternätter. Ekorren är förbjuden att dödas på söndagar.

I Magnus Erikssons landslag (första gemensamma svenska lag men fortfarande en del speiella regler för vissa landskap och antagen 1347) är jakt reglerad för björn, räv, varg, älg, ekorre, mård och lekatt.

Anthka
2009-08-12 10:47
#4

Älgen gissar jag.. och säkert av någon fånig anledning (som Kalle dussin och hans "älgkompani" eller någonting liknande)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Zadeira
2009-08-12 18:55
#5

Magnus Erikssons landslag (1347), tog bort de flesta av landskapslagarna och gjorde också så att allmogen miste de flesta rättigheterna till att jaga som tidigare. Bland annat kom nu något som kallades "konungs parkum" där endast majestätet fick jaga. Höga böter drabbade dem som satte sig över detta och tjuvjagade på dessa speciella marker. De djur som ingick i kronans vilt var älg, hjort och rådjur. Undantag kom dock inom vissa landskap 1442, då allmogen fick tillbaka rätten att jaga visst kronvilt.

Det är väl en form av reglerad jaktsäsong?

Bjornen
2009-08-13 09:35
#6

Landskapslagarna (alla?) förbjöd all jakt under sommaren (mellan sommarnätter och vinternätter). Lite oklart om sjöfågel hörde dit eftersom det kan ha räknats som fiske.

Annons:
Ahnna
2009-08-13 11:35
#7

Svan, sothöna, tjäder, vanlig gårdshöna? Sparv?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-13 14:24
#8

Nu börjar jag bli väldigt nyfiken att få veta svaret! Flört

MegN
2009-08-13 23:23
#9

Förlåt att det dröjde - har annat för mig ibland… Flört

Japp, det rätta svaret är EKORRE! Den fick man nämligen bara jaga på vintern eftersom pälsen då var grå och tät och gick att göra schyssta pälsar av. Men de ekorrar som var skjutna vår till höst dög inte alls. Sen vet jag inte exakt vilka datum som gällde…

#1 Kaylaza vann!

De jaktregleringar som kom med Landslagar osv senare hade säkert en massa andra orsaker också, men ekorren var alltså först… (Idag har man ju svårt att tro att det någonsin kan ha varit värt mödan att jaga ekorre…!)

Bjornen
2009-08-14 01:21
#10

Enligt landskapslagar var all jakt förbjuden på sommaren ( i Dalalageen 14/4-14/10 gamla tideräkningen, och andra landskapslagar ev. andra datum) som även gällde ekorrar men vintertid var de förbjuden att jagas på söndagar. All annan jakt var förbjuden på söndagar men man bedömde ekorrjakt vara mindre allvarligt och för att betona att det gällde äve ekorrar så skrevs särskilt ekorrjakt också vara förbjudet på söndagar.

Byggningabalken XLIV (Dalalagen)

Kaylaza
2009-08-14 13:53
#11

Oj, där ser man! Nu blir jag nästan lite stolt över mig själv! Otroligt rolig lek/tävling, förresten -man har ju lärt sig en hel del om jaktregleringar från alla svar Skrattande

Bjornen
2009-08-14 14:37
#12

Det mesta av skatten under medeltiden i norra Sverige betalas med gråverk (ekorrskinn) men även andra pälsskinn som värderades högre men man valde att översätta det i ekorrskinn.

Kaylaza
2009-08-14 15:08
#13

Även bäverskinn är något som uppskattats väldigt mycket genom tiderna. Så mycket att man (vet ej hur länge) haft något som kallas för "bäverlamm".

Dessa bäverlamm har egentligen inget med bäver att göra, utan det är lammskinn som man klippt och ruppat (=ryckt pälsen) för att få det att likna ett bäverskinn. Dessa var billigare än riktig bäver, men naturligtvis ändå ganska exklusiva med tanke på allt jobb som låg bakom. Med all säkerhet har man använt skinnen från lamm med  brun ull.

Annons:
Bjornen
2009-08-15 10:39
#14

Det värdefullaste på bävern var ju bävergäll och i viss mån bäverskallar som användes i magiska sammanhang.

Kaylaza
2009-08-15 12:21
#15

Ja, skinnet på bävern var inte "det viktigaste" men det var ändå en väldigt exklusiv vara. Alla som känt på bäverpäls förstår varför. Bävern har otroligt mjuk, tätvuxen päls (flera tusen strån per kvadratcentimeter skinn), som står emot i stort sett all väta man kan tänka sig, samtidigt som den är otroligt skön att ha mot kroppen. Flört

Ahnna
2009-08-16 15:10
#16

#15 En kompis till mig, som har en del humor, skaffade sig en bäverpäls för några år sen. På ett medeltidsevenemang kom hon trippande mot lägerelden en kväll och frågade oskyldigt: "Är det någon som vill komma och känna på min bäver?" Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-16 15:33
#17

#16 *asg* Förmodar att det fanns många frivilliga till denna uppgift? Så dumt det kan bli ibland.

När jag utbildade mig i skinngarvning förekom det en hel del garvhumor (konstigt va), och ett av de vanligaste var att man föreslog att man skulle gnugga pung tillsammans. Vi garvade bland annat fårpungar, och bästa sättet att mjukgöra dessa på är att gnugga dem mellan händerna.

Upp till toppen
Annons: