Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4826 ggr
fridaas
2009-08-16 00:14

Byxor på kvinnor?

Under medeltiden fanns det kvinnor som hade byxor då? istället för klänningar? Eller var det bara ett mansplagg?

För jag vill nämligen sy mina egna medeltidskläder, men är lite emot klänningar då jag känner mig väldigt obekväm i det..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Kaylaza
2009-08-16 01:20
#1

Jag brukar bära mina minst sagt lappade linnebyxor under klänningarna (ibland, när jag inte bryr mig om purjo kan jag även ha dem till min gröna kjortel, så det syns att jag bär dem).

Jag känner inte till några källor som talar för att kvinnor burit benkläder, men någon annan kanske har en?

AutumnWicca
2009-08-16 12:11
#2

Jag har för mig att vi har diskuterat detta i en tråd förut.. ska se om jag kan gräva fram den åt dig! Här hittade jag det, den handlar dock om huvida kvinnor använde underbyxor, typ brokar. HÄR

Men vad jag minns så är det så att kvinnor inte bara byxor historiskt sett inte ens brokar under klänningarna.

Så ska man var riktigt petig så ska du ju inte ha det. Men jag vet att vi är många som har byxor under klänningarn för att det är bekvämt. Vet dock inte om någon brukar använda enbart byxor. :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-08-16 13:53
#3

Generellt så säger regeln "kvinna = kjol/klänning". Men om du hellre vill gå i manskläder så är du inte ensam. Det förekommer på varje marknad att någon eller några tjejer/kvinnor har valt att ha manskläder istället för kvinnokläder.

Säga vad man vill om genus, men på medeltiden skulle kvinnorna vara kvinnliga och männen manliga och ibland åt det riktigt överdrivna hållet. (Jag får en bild av ryska codpieces i huvudet…) Mycket av det hade med kyrkans ideal att göra, som prästerna troligen dagligen bombarderade allmänheten om. På den tiden har man inget val utan fick klä sig så som det passade ens kön, ställning i samhället och yrke, men idag har vi ju en helt annan inställning till sånt. Så vill en kvinna klä sig i manskläder på en medeltidsmarknad idag så finns det ingen purjopolis som kommer arrestera henne för det. Men jag anser, högst personligen, att om man ska klä sig som en man så bör man ta det hela vägen. Alltså inte blanda kvinnliga och manliga plagg eller attribut. Det var något som enbart skådespelare på medeltiden hade rätt att göra. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-08-16 13:58
#4

Håller med Ahnna här, ska man vara klädd i byxor/hosor/brokar så ska man inte ha en halvlång klänning över utan man ska ta sitt "könsbyte" hela vägen och inte blanda attribut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-08-16 14:50
#5

Överenstämmer med övriga, kvinnor på medeltiden bra inte byxor. Men vill du idag göra det, så visst det är inga problem och du är inte ensam. Min "rekomendation" är (precis som #3 och #4) att du då bär genomgående manskläder och inte mixar könen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

fridaas
2009-08-16 16:08
#6

Okej tack för informationen :)

Hade tänkt att ta det hela vägen, då det i mitt tycke ser hyffsat dåligt ut att blanda…

Men får ser hur jag gör, vem vet, jag kanske vänjer mig att ha klänning :S

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
LinaN
2009-08-16 22:00
#7

#6 som pojkflicka tog det många år innan jag började känna mig hemma i riktiga kvinnokläder, idag är de som en andra hud. Jag använder byxor ytterst motvilligt både till vardags och medeltida/vikingatida :D

I början var det byxor o tunika, sen blev det knälång vid väst och sen fortsatte kläderna att bli mer o mer kvinnoaktiga :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-08-17 13:49
#8

#7 Det var likadant för mig. Första gången jag frivillgt använde kjol eller klänning efter att jag fyllt tio år var jag 17, och då endast tack vare att jag blev medlem i SCA och sydde medeltidskläder. Idag går jag mycket gärna i kjol eller långklänning både till vardags och i medeltida sammanhang :D

Duffismylife
2009-12-07 22:25
#9

Vet inte om det här var på medeltiden men kvinnor som bar byxor ansågs som lössläppta"horor" och så?! Vet inte om det är sant men ändå

Meli
2009-12-07 22:58
#10

Hm läste någonstans att det inte var helt ovanligt att kvinnor bar manskläder vid resor för att minska risken för överfall.  Gissar att det kan ligga något i det då det inte bara är ett ställe jag läst det på, så ifrågasätter någon klädseln kan man kanske försvara den med att man väljer sådan klädsel för resan då man vill undvika värre saker?

(Dock tyvärr längesen jag läste det så jag minns inte vart det stod..:/)

Halvdansken
2009-12-07 23:05
#11

Kvinnor började väl inte gå i byxor förrän på 60-talet. 1960 alltså!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jinaum
2009-12-07 23:17
#12

Men fanns det inte byxor som kvinnor hade när de red för damsadel var väl en sennnare uppfinning? *kliar sig i huvudet* jag går å gömmer mig istället med min julmust tror jag.

LinaN
2009-12-07 23:25
#13

#12 damsadlar har funnits sedan 1100-1200 talet. men dagens moderna damsadlar med två horn är sent 1800 tidigt 1900-talspåhitt. det andra hornet tillät kvinnorna att helt plötsligt hoppa och rida på jakt på ett helt annat sätt än förr.

Att rida grensle för en kvinna ansågs nog ganska så obscent och okyskt och fraförallt inget en fin dam skulle göra.

De första damsadlarna vart i princip en sadel som satt på sidan av hästen så att ryttarinnan tittade rakt ut och var tvungen att ha någon som ledde hästen för att kunna rida alls. det vart i princip bara en åk-anordning.

Startar en ny tråd om damsadlar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Meli
2009-12-07 23:27
#14

# 12 Hm kanske?  Min mormor o en kompis till henne cyklade till stan när de var yngre (hon är 85 nu) och blev stoppade av en man som såg dem närma sig stadsgränsten.  Han informerade dem om att de var tvugna att byta till kjol , då kvinnor i stan inte fick gå klädda i långbyxor.  Det räknades som förargelesväckande beteende… 

Hm men var det inte under andra värdskriget det blev inne att gå i manskläder, eller minns jag fel?  Vagt bekant att kvinnor i långbyxor  kan ha funnits på bilder från den tiden - när de var tvugna att sköta mansjobben o så, men jag är långt ifrån säker…

LinaN
2009-12-07 23:52
#15

#14 under världskrigen, iaf under andra så började kvinnor som arbetade i industri använda manskläder iaf. men privat borde de nog ha haft kjol eller klänning på sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-12-08 09:29
#16

#11 de första kvinnobyxorna kom redan under 1800-talet som del av det orientaliskt inspirerade modet (ett mode som inte slog igenom det minsta bör påpekas)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-08 12:11
#17

De första kvinnliga piloterna bar byxor i tjänsten (under andra världskriget) men var tvugna att ha kjol i övrigt. Ungefär så långt sträcker sig mina kunskaper om kvinnor och byxor!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-12-08 13:33
#18

#14 har för mig att 30-tals modet innehåller byxor. Annar tror jag det är det militär- och uniformsinspirerade modet som kom under WWII du tänker på. När de civila kläderna skulle likna de militära så mycket som möjligt (snäva och tighta kostymer/dräkter som passar tygransoneringen)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2009-12-08 20:07
#19

# 18 Mycket möjligt.

MegN
2009-12-09 22:42
#20

Och jag har för mig att jag har sett modebilder av kvinnor från 1920-talet som hade byxor, vida och utsvängda till en tunika med låg midja. Eller så är det jag som minns fel… Jag är ju så uråldrig - min minsta dotter sa när hon var mindre att jag var född på 1600-talet (fast hon hade bara blandat ihop det med "60-talet"!).

Annons:
Upp till toppen
Annons: