Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 5802 ggr
JessicaN
2009-08-04 21:25

Gröt

Den här frågan kanske är lite löjlig men jag kan egentligen inte så mycket om medeltiden Skäms

Åt man gröt då? Vad för sorts gröt isåfall? Fanns det havregryn då…? Och vad hade man till det?

När jag äter havregrynsgröt så har ju jag lingonsylt och mjölk på…

Gröt är ju en stadig frukost som känns naturlig och som för mig skulle passa ganska bra in på medeltiden, men då vill man ju ha rätt tillbehör och liknande Glad

Mvh Jessica

Annons:
LinaN
2009-08-04 21:31
#1

På vikingamarkander o liknande så lagar ajg allt som oftast gröt. havregryn.

Korngröt är väl det som folk brukar säga är mer vanligt förekommande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JessicaN
2009-08-04 21:46
#2

Okej, så det fanns havregryn då? Vad har du till det eller äter du det bara som det är?

Är korngröt gjort på korngryn..? Finns det att köpa i en vanlig affär? Skäms

Mjölk hade man väl iallafall så det borde man väl kanske kunna ha..? Hade man rårörda lingon? (En lite naturligare variant på lingonsylt)

Halvdansken
2009-08-04 21:56
#3

Nu ska jag ju inte göra mig klok bland er medeltidsexperter, men jag tror nog att korngröt var vanligare. Ganska långt fram i tiden tom (läs Utvandrarna, dottern Anna dog av en korngöt och det var på 1850-talet) .

Men jag undrar om man inte använde både smör, mjölk och honung till.

Lingon? Rårörda lingon rörs med socker (mina föräldrar gjorde alltid egen) och socker fanns ju knappast. Men kanske med honung? Låter gott, förresten…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2009-08-04 23:22
#4

Kornmjölsgröt görs av kornmjöl. Korngryn är något modernare men bör användas istället för risgryn. Korngryn fanns med säkerhet under 1600-talet men var mycket ovanligare än mjöl.

Oftast gjorde man nävgröt när man kallrörd mjölet i vatten och gärna lingon till. En tyisk svedjefinsk maträtt gjort på kornmjöl och/eller rågmjöl.

Sexradskorn är det äldsta sädesslaget i Sverige som ersatav fyrradigt korn (bjugg). Råg är känt i Sverige sedan 200-talet f. Kr. Vetet är kanske äldre än råget i södra Sverige eller ungefär lika gammalt. Havre odlades i England under 1200-talet och är känd från Norge 1331. I Kristoffers landslag 1442 kallas havren för hästekorn. Havre har odlats mycket sparsamt i vårt land men fick ett stort uppsving omkring år 1800 och år 1900. Däremellan var det mindre vanligt.

Gröt under medeltiden bör ha varit gjort av råg och korn och därutöver kan man anta att man blandade flyghavre, kvickrot, målla, ormrot och bark tillsammans med mjölet.

Lingon tillsammans med tranbär är det bärslag som klarar lagring mycket bra utan sötningsmedel så lingon var nog ett vanligt "tilltugg" till gröten liksom fläsk var till nävgröten.  Lingonen har också används för att konservera andra frukter. Torkade bär och frukter kan man nog anta att man använt som nypon, vildapel, blåbär. Mjölk är nog mera tveksamt eftersom man normalt inte använde sötmjölken utan gjorde ost och smör av den. Skummjölk och kärnmjölk kan nog ha använts. Det har funnits olika lokala system för ystningen av osten om man använde sur eller söt mjölk. Kanske mera troligt att man använt vatten till gröten. 

Havergryn har med säkerhet aldrig använts under medeltiden. Om än det fanns mycket små mängder odlad havre så fungerade inte dåtidens kvarnar för att göra havremjöl som blir någorlunda ätbara. Genom skalen blev malningen mycket dåliga och skalen blev inte så lätta att äta.

[TrevorS]
2009-08-07 12:15
#5

Honung gör man mjöd av, det vet jag. =)

Anthka
2009-08-07 12:23
#6

#5 man kan göra mycket mer av honung än bara mjöd. Flört Det är ett utmärkt sötningsmedel.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
[TrevorS]
2009-08-07 16:40
#7

#6. Jo kanske det jag äer vegan och äter bara naturlig honung det är superdyrt men det är gott. =)

Ahnna
2009-08-08 12:38
#8

Jag hittade svensk honung smaksatt med några droppar citron, den var hur god som helst! Jag gillar inte honung, kanske jag ska säga, är inte alls förtjust i den där stickande känslan i gommen. Burken var 300 g eller nåt sånt och kostade 36,90:-, så det är inte den dyraste honungen jag har sett på Coop. Jag skulle gärna göra ett mjöd enbart på den honungen, men då kanske jag inte kan ge bort det, som det var tänkt… Skäms Oskyldig

Till gröt vet jag inte om det är så gott med citronhonung, men någon kanske törs prova?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-08 14:47
#9

# 8 Inte för att jag provat (äter gröt så sällan som möjligt), men jag tror citronhonung kan vara jättegott till det.

De få gånger jag äter gröt älskar jag att blanda i hackade nötter, frön och kanske lite torkad frukt under kokningen. Jag har fått för mig att det, utöver att göra gröten godare, är en ganska purjo sak att göra.

LinaN
2009-08-08 16:16
#10

Hur är det med mannagryn?

vet ju att i biblen fanns det referenser till när moses förde kanaans folk ur egypten så var ett av "hans'' mirakel att han fick "manna att regna från skyn"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2009-08-08 22:43
#11

Våra mannagryn är gjorda av vete.

Mannagräs är ett medhavsgräs som odlas som sädesslag. Jag tror det är det som räknas som världens mnsta sädesslag. Jag har odlat det någon gång och kornen är verkligen små. Efter någon storm är det nog inte omöjligt med regn av mannakorn.

[incendium]
2009-08-10 15:44
#12

#7 finns alltid trevliga biodlare lite här och var som går bra att komma överrens med om bra priser. Har de senaste gångerna köpt honung på hink för 35kr/kg vilket känns ganska lagom till både mjödbryggning, bakning och allt annat roligt man kan göra med honung.

MegN
2009-08-11 22:46
#13

Alla typer av gröt som görs genom att man rör ner någon sorts mjöl i kokande vatten måste ju vara uråldriga. Min favorit är rågmjölsgröt (på grovt rågmjöl). Det åt jag hela veckan till frukost på Ödesväv[ett lajv] (fast min mage var så lagom glad över den "lyxen" - jag som äter lågkolhydratkost annars…)

Annons:
[TrevorS]
2009-08-11 23:01
#14

Barkmjöl blandade man väl i också för att då lite mer gröt men det är absolut inte nyttigt var väl mest för de fattiga?

MegN
2009-08-11 23:24
#15

Ja, och är det illa så kan man visst äta lavar också - har jag hört. Det är någon art (eller fler?) man kan äta, men först måste man göra en massa, som att koka den flera gånger eller nåt i den stilen. Så då måste man verkligen vara svulten för att idas med allt det besväret.

LinaN
2009-08-12 00:43
#16

Vitmossa går att dryga ut maträtter med, men vete tusan hur det smakar, om det smakar….

vitmossa ska man ha på sår. så är det bara ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2009-08-12 10:23
#17

Bark av tall var ett normalt inslag som blandades i mjölet och i huvudsak i bröd. Det var komplicerat att skörda barken och lutbehandla den för att få den smaklig. Söderöver användes också bark av lövträd. 

Lavar var också vanligt innehåll i brödet. Islandslaven är väl den mest kända men också renlav. Islandslaven kräver lite speciell behandling för att få bort den beska smaken. Jag har själv ätit bröd gjord på islandslav. Att man använde vitmossa känner jag inte till som utspädning av matvaror. En gissning att det är det vanliga hopblandning av renlav (fönsterlav) och vitmossa. Vitmossan användes dock som konserveringsmedel för kött och fisk. Vitmossa var ett mycket vanligt kofoder med särskilda mosshässjor eller mossstackar. Även renlav var ett vanligt kofoder och särskilt under 1860-talet gjordes många experiment med olika lavar som kofoder.

Meli
2009-09-26 23:53
#18

Hittade ett medeltida recept där man kokar gröten på buljong, grovt dinkelmjöl (gissar att det är den närmaste motsv vi har till den tidens grahamsmjöl), hackad lök och torkade brännässlor.  Tror att det var peppar i oxå men minns inte helt säkert. 

God var den i a f;) (testade lol)

Meli
2009-09-27 00:04
#19

Hm undra om det verkligen kan vara ett allmogerecept?

Är ju gramhams (vete) och det tillhörde de finare sädesslagen har jag för mig eftersom det gick att jäsa.

Kanske kvällsgröt hos nån välbärgad familj snarare?

Meli
2009-09-27 00:08
#20

Åt den dock utan mjölk (stod inte hur den skulle ätas) men med vatten i stället.

Annons:
Meli
2009-09-27 00:15
#21

Men det mesta verkar ha blandats i gröten.  Typ fiskgröt, köttgröt, blodgröt osv..  Har för mig att de gjordes på kornmjöl. 

Det låter ju inte gott men nässelgröten jag nämde var det så.. Ja man vet ju aldrig;).

Ahnna
2009-09-27 10:43
#22

#21 Hmm… korn och nöthjärna blir ju början på pölsa… Undrar om de åt det och om de i så fall kallade det för gröt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-09-27 12:01
#23

Hm tja kanske det?  Annars borde väl hjärna ha platsat i korv?  I romaren Apicius kokbok anv hjärna som fyllning i korv åtminstone;).

Meli
2009-09-27 12:13
#24

"Du stöter ägg och hjärna, pinjekärnor, peppar (som var baskrydda hos oss under medeltiden oxå), garum, något laser och fyller en tarm därmed.  Du kokar korven, därefter steker du den och bär in."

Meli
2009-09-27 12:15
#25

Hm en annan variant han beskriver innehåller "spält" (alltså dinkel) så korn borde väl oxå ha funkat?

Meli
2009-09-27 12:19
#26

Men han poängterar att man ska anv olika sorters ved för att få olika tempraturer vid olika sorters matlagning och bakning.  Undra om vi gjorde samma sak häruppe och i så fall vilka träslag som anv till vad… 

Samerna gjorde det så.. Borde väl vi oxå ha gjort?

Fast det är ju utanför ämnet ja..

Får bli ett eget inlägg då:).

LinaN
2009-09-28 02:30
#27

#24 GARUM!!! Det måste vara bland det vidrigaste man kan hitta på ^^ jäst fisksås känns inte så jättegott… ;)

Meli, kan du tänka dig att när du skriver ett inlägg och sen ett till och ett till som läggs in med bara minuters mellanrum (10:13, 10:15 samt 10:17), kan du inte gå in i "Hantera inlägg" och lägga till texten där istället? Trådarna blir så långa om man kommer på saker hela tiden. Du kan gå in o redigera upp till en timme efter att du skrivit ditt inlägg. Det blir lättare att överskåda din text och som jag sa innan, det blir färre miiiilslånga trådar att läsa igenom med korta meddelanden. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Meli
2009-09-28 12:09
#28

#27 Ah ok:).  Visste inte att man kunde det.  Tack för tipset:).

Nä garum känns ju inte så lockande lol.   Har dock för mig att det fortfarande används i nåt land i området…

Undra om det var mkt värre än surströmming?  De gjorde den ju salt o anv den ist för salt men ja..  Kan man blanda fisk och kött/ hjärna och få det att smaka bra??

LinaN
2009-09-28 13:18
#29

#28 Nu vet du ;)

Garum används fortfarande och under romartiden så var det en stor del av soldaternas mat, kan tänka mig hur deras äger luktade. Det var ju smidigt o lägga in fisk på tunnor och ta med sig. det konserverades ju mer eller mindre av sig självt… ta detta med en nypa salt.

Men var i världen det används idag minns jag inte, vet iaf att i asien används ju hoisin-sås som är en fisksås och den smakar inte helt pekka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-09-28 13:22
#30

#29 Både Hoi Sin och vanlig hederlig fisksås används flitigt för att krydda asiatisk matlagning och det smakar definitivt inte fisk.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-09-28 15:34
#31

#30 jag tycker det är gott :) speciellt i wok *mumma* ska prova ostronssås nästa gång….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-09-29 11:17
#32

#31 Absolut! Jag använder ofta Hoi Sin och fisksås när jag lagar thailändskt eller kinesiskt. Stekt ris eller stekta nudlar med kyckling och små bitar av grönsaker och lite soja och Hoi Sin är kalas! Eller stekt ris med riven ingefära, pressad vitlök, kycklingbitar, grönsaksbitar och fisksås!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: